القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية طفلة الفهد الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم دعاء حجاج

   

رواية طفلة الفهد الفصل الثاني والخمسون

بتول قامت وقالت:انا بارده اوى ومش همشي الا لما اعرف مالك 
مالك بحزن:انا طلقت سمر 
بتول بصدمه:اي 
وفجاه صدر صوت وقوع شي
مالك وبتول بصوا لبعض وكانوا في حاله صدمه
زينب بعصبية: قولت لسناء مليون مره تعدل السجاده 
مالك خد نفس عميق وقال: مامااا 
_تعالى يا بتول لمى الاكل ده 
بتول راحت فعلا وبصت لمالك اللى كان خايف اوى أن زينب تكون سمعتوا
زينب دخلت لمالك وقالت: انا سمعتك بتقول انا طلقت 
مالك بارتباك:انااا امتى 
بتول قامت وادخلت عالطول وقالت: ده فيلم يا ماما معرفتش اكمله ومالك كان سمعه كلوا وجيت عشان اسالو 
زينب مسكت بتول من شعرها وقالت: هتفضلى مجنونه كده طول عمرك 
_اعااااا شعري يا مامااا 
زينب سابت شعرها وقالت:نزلى الاكل اللى وقع ده 
بتول بغضب:حاااضر 
بتول خدت الصينيه ونزلت فعلااا 
زينب مسكت ايد مالك وقالت: مالك حاسه انك زعلان اوى 
مالك بص لتحت وقال: مفيش 
_طالما حطيت وشك في الأرض يبقا في حاجه 
مالك بارتباك: صدقينى مفيش حاجه 
زينب حطت أيدها على خد مالك وقالت بحنان: اتخانقت مع سمر تانى 
مالك في سره: يا ريت يا ماما كنا متخانقين المره ده اعتقد اننا مش هنرجع لبعض تانى 
_مالك سرحت في اي يا ابنى 
مالك بابتسامه: ولا حاجه ومتخافيش مفيش حاجه حصلت
_طب اثبتلى 
مالك ضم حواجبه وقال: اثبتلك ازاى مش فاهم 
زينب مسكت تليفون مالك اللى كان محطوط على السرير وقالت: رن على سمر قدامى عشان يرتاح قلبي 
مالك بصدمه:اي ؟
في الطريق
زينه كانت بتبص في المرايه وقالت: الله يخربيتك كنت عايزه احط فونديشن عشان اداري الحبوب ده 
فهد بغضب: الدكتوره قالت اي يا زينه 
_مقالتش حاجه 
_يعنى مقالتش بشرتك دهنيه وبلاش تحطى حاجه في
 وشك
_لا مقالتش كده هي قالت متحطيش تركيبه على وشك تانى
فهد بص لزينه وقال: على فكره انتى مش محتاجه اي حاجه في وشك 
زينه بصت لفهد وقالت: ليه 
فهد محاولا استفزاز زينه: عشان شكلك وحش كده كده في الحالتين 
زينه بصدمه: اي يعنى ماما زينب كانت بتضحك عليا وشكلى وحش 
فهد حاول يكتم ضحكته وقال: ماما كده يا زينه بتحب جبر الخواطر اوى 
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: كنت عارفه انى وحشه وشيري احسن منى بكتير 
فهد داس فرامل وبص لزينه وقال: واي دخل شيري دلوقتى في موضوعنا 
زينه بصت لتحت وقالت: عشان حضرتك هتروحلها وتسبنى لوحدي 
فهد قعد يضحك على زينه وقال: وانا مقدرش اسيب طفلتى ابدااا الا لما امو"ت 
زينه بغضب: متقولش كده ربنا يجعل يومى قبل يومك 
فهد قعد يضحك وقال: احنا رايحين فين يا زينه 
زينه بصت لفهد وقالت: رايحين فرح الين وتيم 
_يعنى مش رايحين عزا 
زينه ضمت حواجبها وقالت: لا احنا رايحين فرح تيم والين ولا حضرتك غيرت رايك
فهد قرب من زينه ومسح دموعه وقال بحب: لا رايحين بس مش عايز اشوف دموعك ده تانى 
_ما انا طالعه وحشه وانت قولت كده 
فهد بابتسامه: وانا بهزر معاكي حرام اهزر مع طفلتى يعنى 
_بس ده مش هزار وربنا كنت هنزل من العربيه 
_للدرجه ده طفلتى زعلت منى 
زينه بغضب: فوق ما تتخيل 
_طب انا اسف 
_اعتذارك مش مقبول الا بعد شروطى طبعاا 
فهد ابتسم على براءتها وقال: شروط اي يا زينه 
_واحنا راجعين تجبلى شوكلاته 
_حاضر يا زينه 
زينه مسحت دموعها وقالت: كده اعتذارك مقبول يا ابنى الكيلانى 
فهد باس زينه من خدها وقال: وانا مش ههزار معاكى تانى 
زينه بغضب: لا هزر بس بلاش الهزار البايخ ده 
فهد ابتسم وقال: حاضر يا زينه 
زينه بصت في التليفون وقالت: ينهاااري اتاخرنا اوى 
_طب اهدي 
_استعجل يا فهد والنبي 
_اكتر من كده هنعمل حادثه 
_كلوا منك انت السبب لو مكنتش قولت كده مكنش حصل كده 
فهد وقف العربيه للمره التانيه وقال بغضب: وانا قولتلك كنت بهزر 
زينه بصت لفهد وقالت بخوف: خلاص انا اسفه اهداا كده 
فهد خد نفس عميق وشغل العربيه تانى ومشي 
عند مالك 
مالك بارتباك: بس الوقت اتاخر اوى اكيدا نايمه دلوقتى 
_لسه بدري رن انت بس وان شاء الله هتطلع صاحيه 
مالك مسك منها التليفون ومكنش عارف يعمل اي 
_رن عليها بتفكر في اي
مالك جاب رقم سمر وكان مرتبك اوى 
زينب خدت من مالك التليفون ورنت على سمر 
سمر طلعت من الحمام على صوت رنه التليفون 
_مين ده ؟
سمر مسكت التليفون وكانت في حاله صدمه وقالت: مالك
_شوفتى مردتش اهو اكيداا نايمه 
مالك مسك التليفون من زينب وكان رايح ينهى المكالمه ولكن سمر فتحت 
زينب بفرحه: فتحت اهى انا كده اطمنت انكم مش زعلانين من بعض خد راحتك انا طالعه 
مالك هز راسه وزينب طلعت فعلااا 
سمر بصت في التليفون وقالت:مالك 
مالك بص لتحت وقال:نعم 
سمر بحزن: بترن ليه 
_ده ماما اللى طلبت منى 
_كنت مفكره انك بترن عشان تعتذر منى 
_سلااام 
سمر بانتهاد: مالككك 
مالك قفل التليفون وقعد على السرير وحط ايدو على دماغه وقال: انت بتعمل كده ليه ؟ ليه مش واثق فيها للدرجه ده معندكش ثقه فيهاا 
سمر حطت التليفون على السرير وقالت: والله مظلومه والله ما اعرف رقم مين ده ؟
سمر بصدمه: اميره تليفونى كان مع اميره لما دخلت الفصل معقول تكون هي 
سمر قعدت على السرير وقالت: ده اكيدااا هي ازاى مفكرتش في كده 
_طب هعمل اي مالك رافض يتكلم معايااا 
قلب سمر: في اي مالك للدرجه ده كرامتك مش مهمه عندك ازاى قالك ر"خيصه وكل"به فلوس وتسكتى 
سمر بحزن: طب اعمل اي انا بحبه اوى ومتاكده أنه بيحبنى وعمل كده عشان بيحبنى 
قلب سمر: عمل كده عشان بيحبك ده لو فعلا بيحبك مكنش عمل كده وفكر قبل ما ياخد خطوه زي ده 
سمر بصت لتحت وقالت: طب اعمل اي 
_خليكى اقوي من كده واثبتيلوا انك على حق 
_ازاى اعمل كده 
قلب سمر: تكشفي اميره لازم اميره تقول الحقيقه وساعتها مالك هيندم اوى على اللى عملوا 
سمر قامت وقالت: اكشفها ازاى 
قلب سمر: مستحيل اميره تكون عملت كده لوحدها اكيدا حد معاها 
_معتقدس انها محتاجه حد معها عشان تعمل كده 
قلب سمر: طب ما دخلي الخط ده على الواتس ابحثي عليا على الفيس ممكن تعرفي اي حاجه 
_انا عايزه انااام بكره إن شاء الله 
في القاعه 
الين وتيم كانوا قاعدين جنب بعض والكل بيبارك ليهم 
_تيم فين زينه وفهد 
_مش عارف بس كلمت فهد وهو قالى هيجى أن شاء الله 
الين بحزن: أن شاء الله 
زينه شاورت لالين زي الهبله وقالت بصوت عالى جدا:الين 
فهد مسك ايد زينه وهمس في ودنها: متخلنيش اندم والنبي 
زينه ابتسمت وقالت:خلاص انا اسفه 
فهد وزينه راحوا عن الين وتيم 
تيم حضن فهد وقال: اتاخرت كده ليه يا جدع 
فهد بص لزينه اللى حضنت الين عالطول 
الين همست في ودن زينه وقالت: اكيداا انتى السبب في التاخير ده 
_والله ابدااا هو اللى وقف العربيه كتير على الطريق 
زينه بعدت عن الين وقالت: انتى طالعه حلوه اوى يا الين 
الين بابتسامه: انتى اللى طالعه حلوه يا زينه احلى من العروسه نفسها 
زينه بصت لفهد وقالت: اتعلم 
فهد بص لزينه وقال بتريقه: المره الجايه هقولك كده 
زينه بصت ليا بقرف وقالت: بت يا الين من دلوقتى لو تيم زي فهد اهربي عالطول 
فهد بص لزينه وقال: ليه إن شاء الله
زينه بقت تعد على ايدها وقالت: عصبي جدااا ومستفز ومش رومانسي خالص وبارد جدااا 
فهد حط ايدو في جيبوا وقال: انا مش عايز ابوظ فرح صاحبي بس حسابنا في البيت 
زينه بتريقه: بس حسابنا في البيت 
الين وتيم قعدوا يضحكوا على عقلهم الصغير اوى 
_اي رايك نقعد ؟
زينه بتفكير: اممم موافقه 
فهد مسك ايد زينه جامد أوى وكان متنرفز من كلامها 
_اقعدي 
زينه زقت فهد وقالت: انت ازاى تمسك ايدي كده قدام الناس 
فهد بص حواليا وقال: احنا مش في البيت يا زينه اهدي والا وربناا هنرجع القصر 
زينه قعدت عالطول وقالت: خلاص خلاص انا اسفه بس بلاش تقول كده كل شويه ارجوك 
فهد قعد ايضااا وقال: مش عايز اسمع صوتك خالص 
زينه:______
فهد بعصبية: ساكته ليه ما تردي 
زينه باستغراب: مش حضرتك لسه قايل مش عايز اسمع صوتك خالص 
فهد خد نفس عميق وحاول يبقا هادي 
زينه حطت ايدها على خدها وكانت متعصبه اوى وقالت في سرها: كان عنده حق لما قال احنا رايحين عزا مش رايحين فرح
_اي ده زينه 
فهد بص ليااا وقال: نعم
زينه قامت وقالت: لا معلش مش واخده بالى مين حضرتك 
_انا حمزه مش فاكرانى ولا اي 
زينه بفرحه: حمزه اللى كان معايا في المدرسه 
(حمزه اكبر من زينه بثلاث سنوات زينه كانت في تالته ابتدائى وحمزه كان في سته ابتدائي وكانوا بيحبوا بعض احم لامواخذه يا فهد بيه)
حمزه بابتسامه: انتى احلوتى اوى 
فهد حط ايدو على خدو وبقا يبص عليهم هما الاتنين 
زينه بفرحه: انا فرحانه اوى انى شوفتك 
_ طب انا ابن خال العروسه انتى تبقي اي 
زينه بصت لفهد اللى كان منسجم معهم اوى 
حمزه بص لفهد وقال: مين ده ؟
فهد قام وحط ايدو على خصر زينه وقال: مدام فهد الكيلانى 
حمزه بصدمه:اي 
فهد شد زينه ليااا وقال: مالك مصدوم كده ليه 
حمزه بص لزينه وقال: انتى اتجوزتى 
فهد بعصبية: كلامك معايا مش مع مراتى وبعدين مين انت عشان تقولها انتى اتجوزتى
حمزه بتسرع: حبيبها 
زينه:😳😳
فهد بص لزينه وقال: بجد ده حبيبك ؟
زينه بصت لتحت وقالت: سن مراهقه وكده 
فهد مسك ايد زينه وقال بغيره: كفايه اوى كده يلاااا 
زينه بصت لفهد وقالت: انت بتقول اي احنا لسه واصلين 
فهد مسمعش لزينه وطلعوا فعلااا 
الين باستغراب:تيم 
_اممم
_زينه وفهد رايحين فين 
تيم بص وقال باستغراب: دول طالعين من القاعه 
الين بحزن: ليه 
تيم قام وقال: ثانيه واحده
الين هزت راسها وتيم راح عند فهد وزينه عالطول 
_فهد !!
فهد وقف وزينه كانت بتعياااط 
تيم راح وقف قصاد فهد وقال: في اي وزينه بتعياااط ليه 
فهد حط ايدو على كتف تيم وقال: الف مبروك عن اذنك 
تيم مسك ايد فهد وقال بحزن: اي اللى بتقولوا ده ؟
_تيم انا اسف اوى لازم نمشي عن اذنك 
تيم كان مستغرب جدااا وقال: يا تري اي اللى حصل ؟
بعد شويه خصوصا على الطريق 
كان سايق العربيه باقصي سرعه والغضب هو سيد الموقف 
الدموع كانت نازله من عين زينه ومكنتش عارفه فهد هعمل كده ليه يمكن عشان حمزه  
وفجاه فهد وقف العربيه ونزل وقال: ممنوع تطلعى من العربيه 
زينه بصت ليا بغضب ومردتش عليااا 
بعد شويه فهد رجع وكان في ايدو علبه كبيره اوى فيهااا شوكولاته 
زينه بصت ليا وحاولت تخبي فرحتها 
فهد حط العلبه ورا وركب وقال: فرحانه
زينه:_______
فهد بص لتحت وشغل العربيه وساق باقصي سرعه ممكنه
بعد مرور ربع ساعه تقريبا 
فهد وزينه وصلوااا وزينه نزلت من العربيه وكانت متعصبه اوى وطلعت عالطول 
فهد نزل ايضا وقفل باب العربيه جامد اوى 
_جاسر 
_نعم يا بيه 
فهد عطى المفتاح وقال: دخل العربيه الجراش 
_حاااضر يا بيه 
فهد دخل جوااا وزينب كانت قاعده بتقرا قران وقالت:فهد 
_ماما انا عايز انام عن اذنك 
زينب مسكت ايد فهد وقالت: زينه قالت كده بردو في اي 
_لا مفيش 
زينب بصت في الساعه وقالت: لسه بدري اوى اي اللى حصل 
_ماما قولتلك مفيش عن اذنك 
زينب باستغراب: كلكم كده حتى مالك بقا كده
في اوضه فهد ✨
زينه قعدت على السرير وكانت متعصبه اوى 
فهد دخل وقلع الجاكيت ورمي على زينه 
زينه مسكت الجاكيت وبكل عصبيه رمتوا في وش فهد 
فهد بص لزينه وقال: شكرا يا محترمه 
زينه قامت ونامت على السرير بالفستان 
_طب قومى غيري الفستان طيب ده غالى اوى 
_خليك في حالك 
فهد ابتسم وقال:حاااضر 
الكلمه ده خلت زينه نااااار وقامت وقالت بعصبية: انت اي انت بارد اوى 
فهد قعد على الكنبه وقال: واي كمااان 
زينه بغضب: الله يسمحك كان نفسي احضر الفرح كله 
_امممم 
_الكلام معاااك بيجيب صداع بس 
_ده انا جبتلك شوكولاته 
_مش عايزه 
_مش مشكله هاخدها معايا الشركه وهوزعها على الموظفين 
_ليه نجحت ولا هتتجوز قريب 
فهد محاولا اغاظه زينه: لا هطلق 
_مبارك عليك 
فهد حاول يكتم ضحكته وقال: عايزه اي يا زينه 
زينه قامت وراحت عند فهد وقالت: انت عملت كده ليه انا كنت عايزه احضر الفرح والله 
_بالمنظر ده 
زينه باستغراب: منظر اي 
_ياااا سلام الزفت اللى اسمو حمزه ده 
_مالو حمزه 
فهد بعصبية: وكمان بتقولى اسمه قدامى 
زينه بعصبية: مالو الزفت حلو كده 
_واقف بكل جراه ويقول حبيبك
_ايوه عنده حق 
_نعم يا روح امك 
_كان يعنى وبعدين زعلان كده ليه ما انت عارف انا بحب فهد الكيلانى 
_اتخانقت 
_اتخانقت ولا غيران 
_الاتنين وروحى نامى عشان لو اتعصبت عليكى هزعلك أوي
_تيم والين زعلوا منك اوى
_تصبحي على خير 
زينه قامت وكانت متعصبه اوي وقالت: تعالى نام على السرير طيب 
_لاءء 
_ما انا اتعودت انام في حضنك
_وانا مش عايز انام جنبك أمشي بقاااا 
_طب فين الشوكولاته 
_الشوكولاته بقت بتاعت الموظفين
_طب عايزه واحده بس
_لاءءء 
زينه بصت لتحت وكانت متنرفزه اوي وقالت: طب مش عايزه انااام تعالى نقعد في الجنينه 
_زينه ناااامى
زينه راحت عند السرير وقعدت على طرفه وكانت متعصبه اوى 
بعد شويه فهد نام فعلاا كل ده وزينه صاحيه على أمل أنه يصالحها 
زينه قامت ودخلت الحمام ولبست بيجامه رصاصي وطلعت مالقتش فهد 
_فهد فهد 
زينه قعدت على السرير وقالت: راح فين بس 
زينه وقفت في البلكونه ولقت فهد قاعد في الجنينه واستغربت اوى وقالت: من ساعه وانا بتحايل عليااا 
زينه مسكت التليفون ورنت على فهد 
فهد بص للتليفون وبص لزينه 
زينه شاورت على التليفون بمعنى رد 
فهد مسك التليفون وفتحوا فعلاا وقال:في اي 
_مش كنت عايز تنام صح ولا انا غلطان 
_اممم غيرت رايي
_طب انا نازله 
فهد بعناد:لاءء
زينه بعصبية: في اي يا فهد هي كلمه لاء ده على لسانك من ساعه ما فوقت من النوم 
_مزاج 
_طب استنى مش هتاخر 
_وانا قولتلك لاء
زينه قفلت التليفون وفهد بص ليها وزينه دخلت عالطول زي المجنونه
بعد شويه زينه نزلت وقعدت جنب فهد وقالت: انت لسه زعلان 
فهد بص لزينه وقال: هزعل من اي 
_من اللى حصل في القاعه 
_امممم ولا على بالى 
زينه حضنت فهد وقالت: امال مالك قاعد لوحدك كده ليه 
_مفيش 
زينه بصت في عيون فهد الجميله وقالت: طالما قولت مفيش يبقااا زعلان لسه من اللى حصل 
_وده بيفرق معاكى 
_اه طبعاااا وبعدين تعالى هناا انا اتكلمت مع حمزه اصلاا 
فهد قبض ايدو وقال: مسمعش اسم الواد ده تانى 
_حاضر بس اهدااا شويه 
_قهوه 
زينه رفعت حاجب وقالت: نعم
_اعمليلى قهوه 
زينه قامت وقالت بغضب: حاااضر 
زينه دخلت المطبخ ولقت جمال في وشها 
زينه معبرتش جمال خالص  
_مالك يا زينه زعلانه منى ولا اي 
زينه بعصبية: عايز اي يا جمال 
جمال ابتسم وقال: الله يرحم يا حبيبي 
زينه بصت لتحت وقالت: كانت اكبر غلطه في حياتى 
_طب ما تيجى نكررها 
زينه عملت القهوه عالطول وكانت طالعه ولكن جمال مسك أيدها 
نبضات زينه ازدادت اوى وقالت بارتباك: انت ازاى تمسك ايدي كده 
جمال حط ايدو على كتف زينه وقال: ولسه هعمل اكتر من كده 
زينه بعدت عن جمال عالطول وقالت: انت مش مكسوف من نفسك 
_لا مش مكسوف 
جمال بص لزينه وقال: عارفه اكبر غلطه عملتها اي انى مقربتش منك 
زينه اتعصبت اوى وخدت بعضها وطلعت عالطول 
جمال بابتسامه تحمل الشر: قريب اوى يا زينه هتكوني في حضني 
زينه كانت بترتعش وبتبص وراها 
_في اي مالك 
زينه بابتسامه: لا مفيش اتفضل 
_تسلم ايدك 
_حبيبي 
فهد بص لزينه اللى كانت بترتعش من الخوف وقال: زينه انتى كويسه 
زينه هزت راسها وقالت:اه كويسه متقلقش 
فهد هز رأسه وقال: هاخدك عند الين وتيم كمان اسبوع 
زينه:________
فهد حط ايدو على ايد زينه وقال: زينه انتى معايااا
زينه بخضه: جمال
فهد ضم حواجبه وقال: جمال ثم كمل: جمال كان جوا صح 
زينه بارتباك: لاءء
فهد بص في عيون زينه وقال: كدابه 
زينه بصت لتحت وقالت: والله ما اعرف انه جوااا انا اسفه اوى 
فهد خد زينه في حضنه وقال: متعتذريش وانا هعرفه ازاى يعمل كده تانى 
_جمال معملش حاجه 
فهد بعد عن زينه وقال:بدافعى عنه ولا اي 
_اقصد معملش حاجه 
_بس اتكلم صح 
الدموع نزلت من عين زينه من الخوف وقالت: اه قال عارفه اي اكبر غلطه عملتها انى مقربتش منك 
فهد انتهد وقام ولكن زينه مسكت ايدو وقالت: الكل نايم بلاش تعمل مشاكل عشان خاطري 
فهد قعد وباس زينه على رأسها وقال: بوعدك مش هسمحلوا يبص ليكى حتى 
زينه حضنت فهد وقالت: فين الشوكولاته والنبي 
فهد أبتسم وقال: لسه فاكره الشوكولاته
زينه هزت راسها وقالت: اه 
فهد بص في الساعه وقال: الساعه واحده ومينفعش تاكلى شوكولاته في الوقت ده 
_طب مش هتاخدها معاك الشركه 
_تؤ 
زينه فرحت اوى وقالت: طب تعالى ننام عشان اصحي بدري وأكلها 
فهد قام وحط ايدو على كتف زينه وقال: يلا يا طفلتي 
في صباح اليوم التالى 
فهد فاق من النوم وحط ايدو مكان ما بتنام زينه واتفاجا انها مش موجوده 
فهد بانتهاد:زينه 
_صباح الخير 
فهد بص لزينه وكان في حاله صدمه
عند سمر
_بايا انا رايحه المدرسه 
_خدي بالك من نفسك 
_حااضر 
سمر وقفت عربيه وركبت 
بعد شويه سمر نزلت من العربيه وكانت داخله المدرسه ولكن وقفت 
_اميره انا عايزه الخط بابا سالنى عليااا 
_مش هينفع تاخدي 
_ليه 
_كده الخط اللى عملتها هتفشل 
_😳😳
يتبع الفصل الثالث والخمسون اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"رواية طفلة الفهد" اضغط علي اسم الروايه


reaction:

تعليقات