القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية طفلة الفهد الفصل الواحد والخمسون 51 بقلم دعاء حجاج

 

رواية طفلة الفهد الفصل الواحد والخمسون

سمر قامت فعلاا ومالك حط ايدو على وشه 
وفجاه جت رساله لتليفون سمر 
مالك مسك التليفون وفجاه تعبير وشه اتغيرت خالص وكان في حاله صدمه 
سمر طلعت وقالت:يلااا 
مالك قام وضر"ب سمر بالقلم لدرجه فمها نز"ف عالطول من قوه القلم 
مالك بعصبية:كان لازم اعرف اللى زيك ر"خيص اوى وكل"ب فلوس 
الدموع نزلت من عين سمر وقالت بصدمه:انت بتقول اي
_انتى طالق
_😳😳
سمر كانت في حاله صدمه ومالك طلع فلوس من جيبه وحطها على السفره ومشي 
سمر مكنتش فاهمه حاجه وحست بضعف مره واحده والدموع نزلت من عينها 
سمر مسحت دموعها ومسكت التليفون وبصت فيا وكانت في حاله صدمه 
محتوي الرساله
(اخبارك اي يا قلبي بقولك مراتى مش  هنا سافرت اسكندريه وسمعت انك موجوده في بيت ابوكى اي رايك نقضي ليله مع بعض زي الليله اللى فاتت وهديكى المره ده ضعف المبلغ اللى خدتى المره اللى فاتت هكون منتظرك متتاخريش⁦♥️⁩)
_مين الحيو"ان ده 
سمر باستغراب: My love رقم مين ده وازاى متسجل على تليفونى 
سمر رنت على الرقم ولكن طلع مغلق 
سمر خدت شنطتها وكانت مجر"وحه اوى من الكلام اللى قالوا مالك 
في الطريق
كان سايق العربيه باقصي سرعه ممكنه والدموع نازله من عينه واخيرااا وقف العربيه وحط دماغه على الدركسون 
_كان لازم اعرف كده من الأول 
قلب مالك:انت مجنون ازاى عملت كده ازاى متديهاش فرصه تدافع عن نفسه 
عقل مالك:انت عملت الصح وبعدين ده كاتبه الرقم حبي معنى اي ده 
قلب مالك:مش ممكن تكون لعبه و"سخه من حد هدفه يد"مركم 
مالك بعصبية:بس بس مش عايز اسمع صوت 
مالك نزل من على العربيه وقعد جنبها وقال:ليه ليه عملتى كده ده انا اتغيرت عشانك كل ده عشان الفلوس كنتى قوليلى انك عايزه فلوس بس مكنتيش عملتى كده 
بعد مرور ربع ساعه
عند المقابر 
كانت واقفه والدموع نازله من عينها وقالت:انتى عارفه يا ماما اكبر غلطته عملتها اي انى سامحتوا كان لازم اعرف أن اللى زيو مبيتغيرش 
سمر قعدت على الأرض وقالت:انا مش عارفه دعيتى ربناا ليه ما يفرقنا 
سمر بضحكه تحمل الوجع:ما انتى لو تعرفي بيعمل معايا اي كنتى كر"هتى يا ماما انا مش عارفه ازاى حبيتوا ازاى سمحت لقلبي يحبوا 
_قالى ر"خيصه يا ماما قالى كل"به فلوس جر"ح كرامتى يا ماما في عز ما انا عايزه جنبي 
الجو بدأ يتغير مع صوت الرعد والبرق الشديد لتمطر بغزاره 
_حتى ربناا مش راضي عليااا 
سمر قامت وقالت: انا قررت امستحيل ارجع للشخص ده تانى وهشتري كرامتى المره ده 
عند زينه وخصوصا في المول 
_مفيش الا الفساتين ده 
_في فساتين بس ده غاليه جدااا 
زينه بكبرياء: انتى متعرفيش انا مرات مين قبل ما تتكلمى 
_اممم لا معرفش 
_انا مرات فهد الكيلانى مش عارفه بردو
البت بصت في الأرض وقالت: انا اسفه تقدري تتفضلى معايا 
زينه راحت معها فعلاا وكانت مبهوره بجمال الفساتين 
_هو في كده 
_ده اجمل فساتين لسه نازله حالا من الشركه
_اممم تمام أمشي انتى بقااا 
البت استغربت تصرفات زينه اوى وقالت: تمام عن اذنك 
زينه كانت مذهوله اوى من جمال الفساتين: ده الواحد مكنش عايش بقااا اخص عليك يا فهد
_اخبارك اي يا فهد بيه 
_تمام المهم زينه وصلت 
_اه يا بيه وصلت من عشر دقائق كده
_وعرفت أن المول تبع عائله الكيلانى 
_لا يا بيه وعملت زي ما حضرتك قولت
_اوعك تعرف يا جهاد 
_متقلقش يا بيه 
فهد قفل التليفون وحسام دخل عالطول وقال:الراجل وصل وربنا وصل
_اهدااا ياض في اي مالك 
_اصلوا حلو اوى يا فهد 
_طب امشي من قدامى والا هتكون مطرود النهارده 
_طب ادخلوا ولا اي 
فهد هز رأسه وقال:بسرعه عشان عايز أمشي 
_دقيقه واحده بس 
حسام طلع وقال: Fahad Bey erwartet Sie in der Luft
(فهد بيه في انتظار حضرتك جوا)
الراجل الألمانى:بلاش تتكلم معايا المانى انا بعرف اتحدث عربي كويس اوى
حسام برق وقال:اممم تمام اتفضل 
(عشان مش عايزه اقول الراجل الألمانى كل شويه هقول باتريك )
فهد قام وقال:Hallo (مرحباً بالالمانى) وليس (Hello بتاعت اللغه الانجليزيه)
باتريك:انا بعرف اتكلم عربي كويس لا داعى للغه الالمانيه 
فهد ابتسم وقال:تمام اتفضل 
باتريك قعد وقال:انا معجب بأفكارك اوى كنت شوفتك في الإمارات وشوفت تصميماتك اللى خدت قلبي 
_شكراااا 
_احب يكون بينا شراكه 
فهد بص لحسام اللى كان وافق 
حسام هز رأسه لفهد وقال بشفايفه:وافق 
_طب ممكن ضمان على كلامك 
حسام برق وباتريك قعد يضحك وقال: عشان كده اختارتك 
_تقصد اي 
_ذكاءك ده بيعجبنى اوى بتفكر كويس اوى قبل ما تاخد القرار 
_شكرااا 
باتريك طلع ورقه وقال:عايز ضمان وانا موافق 
باتريك كتب 
(انا باتريك فييرا من المانيا لدي شركات كثير في المانيا بل في الدول الخليجيه قررت الاتفاق مع فهد الكيلانى على العمل سويا واتمنى يكون بينا شراكه كتير)
_وتوقيعى اهوا 
فهد مسك منه الورقه وقال:اقدر اقول كده موافق 
باتريك قام وقال:سعيد اوى انى قابلتك عن اذنك 
_وانا اسعد اتفضل 
باتريك طلع وحسام كان مصدوم وقال:اي الجراه اللى فيك ده يا جدع ده مشهور اوى وصعب حد يفرض عليا قرارات وانت بكل سهوله طلبت منه ضمان ووافق في ثانيه 
_اتعلم يا خفيف انا ماشي 
_رايح فين ؟
_المول 
_المول بتاع الشركه 
_اه يا خفيف
_طب براحه علينا يا عم بقولك اي 
_اتكلم انا مستعجل 
_اي رايك نتغدا مع بعض بكره
فهد بابتسامه:بشرط تخلص كل الشغل بتاع النهارده
_ليه أن شاء الله هو انا هتغدا مع عادل امام 
فهد خد الجاكيت وقال: بطل رغي وانتبه للشغل شويه 
حسام ضغط على سنانه وقال:حاااضر 
في المول 
_الفستان ده حلو اوى 
زينه بصت على السعر وكانت في حاله صدمه:ينهاري بقا في فستان غالى كده انا اول مره اشوف كده بس الصراحه خطف قلبي 
_اي يا زينه ؟
زينه بصت ليها وقالت:هي الاسعار غاليه كده ليه
_ما انا قولتلك أن الفساتين ده لسه نزله حالا من الشركه 
_طب مفيش اقل من كده 
البت كتمت ضحكتها وقالت:اي اللى عجبك يا زينه 
زينه شاورت على الفستان وقالت:ده حلو اوى بس غالى اوى
البنت نزلت الفستان وقالت: طب ادخلى جربي 
زينه بحزن:لا مش عايزه ده غالى اوى
_مش لسه قياله انك مرات فهد الكيلانى رجل الأعمال المشهور
_اصلوا غالى اوى وفهد ممكن يزعقلى 
_لا متخافيش البيه مش بخيل 
زينه ضمت حواجبها وقالت: وانتى عرفتي منين أنه مش بخيل
البت في سرها: اي الغباء ده البيه لو عرف ممكن يقت"لنى 
_بتفكري في اي 
_هههه ولا حاجه ادخلى جربي الفستان وان شاء الله هيوافق 
زينه خدت الفستان فعلا ودخلت 
في قصر الكيلانى
مالك كان راجع متعصب اوى 
_في اي مالك 
مالك طلع ومردش على زينب 
زينب باستغراب: اي اللى حصل اكيداا اتخانق مع سمر كالعاده 
زينب مسكت التليفون ورنت على سمر 
سمر كانت قاعده في اوضتها ومجر"وحه اوى وفجاه تليفونه رن 
سمر مسكت التليفون وقالت:ماما زينب 
سمر فتحت التليفون وقالت:عامله اي يا ماما 
_الحمدلله يا بنتى انتى اخبارك اي 
سمر حاولت تكون طبيعية وقالت:الحمدلله بخير 
_طب متعرفيش مالك مالو اصلا بقوله مالك مردش عليا
سمر حطت أيدها على فمها وقالت:معرفش يا ماما
_طب رني علياا يا بنتى ممكن يقولك مالو 
سمر مكنتش عارفه تقول اي لزينب وقالت:حاضر يا ماما
_ماشي يا بنتى عايزه حاجه
_سلامتك 
سمر قفلت التليفون وقالت: ليه يا مالك اخص عليك مكنتش متوقعه كده منك خالص
_سمر انتى جاتى امتى
سمر مسحت دموعها عالطول وقالت:لسه جايه 
_ومالك فين قالى أنه هيجى يقعد معايا شويه 
_انا ومالك خلاص افترقنا يا بابا 
والد سمر حط ايدو على قلبه وقال بصدمه:اي 
_مقدرش اعيش مع واحد زي ده ابدااا
والد سمر قعد على الكنبه ومكنش قادر ياخد نفسه 
سمر قامت عالطول وقالت:باباااا باباااا رد عليااا 
_سمر 
سمر فاقت من متخيلاتها وقالت: في واحد رن عليااا واضطر يمشي وبيعتذر منك 
_طب اسمعى انا مسافر كمان يومين وهرن على مالك يجى ياخدك
سمر قامت وقالت:مسافر ليه 
_عندي شغل برا يا بنتى وبعدين ايجار البيت مدفعش لحد دلوقتى والظروف صعبه اوى ولازم اشتغل
سمر بصت لتحت وقالت:ربنا يقويك 
والد سمر حط ايدو على خدها وقال: متزعليش منى انتى عارفه انا بحبك قد اي 
سمر في سرها: نفسي اقولك خدنى معااك بس هقول ازاى وانت تعبان 
والد سمر خدها في حضنه وسمر قعدت تعياااط ووالدها بصدمه:في اي ؟
سمر بعدت عن والدها عالطول وقالت بابتسامه:هتوحشنى اوى 
ابتسم وقال: هنزل كل شهر أن شاء الله
سمر بابتسامه: أن شاء الله 
في المول 
زينه طلعت وقالت:الفستان حلو اوى اي رايك
_الفستان حلو وبقا احلى عليكى 
زينه رفعت عينها لفوق وقالت:فهد 
فهد ابتسم وزينه حضنته وقالت:اي رايك 
فهد بعد عن زينه وحط ايدو على خدها وقال:وانا بصمم الفستان ده قولت هيبقا حلو اوى على زينه 
_انت اللى مصممه
فهد ضحك وقال:لاء لاء مش انااا اقصد معرفش مين
زينه بتريقه:امممم بس انا مش مصدقه وعلى فكره انا مش جاهله اوى وشوفت اليافته ولقيت اسم عائله الكيلانى
_اممم تصدقي نسيت اقولهم يشيلوا اليافته 
زينه ضحكت وقالت:اول مره اعرف أن فهد الكيلانى غبي 
فهد رفع حاجب وقال:غبي 
زينه هزت راسها وقالت:اه 
_اممم طيب 
_المهم الفستان حلو
_جداااا 
زينه فرحت اوى وقالت:هدخل اغيروا مش هتاخر 
_تمااام 
بعد شويه زينه طلعت وقالت:يلااا 
فهد مسك ايد زينه وقال: عايز اوريكى حاجه الاول 
_حاجه اي 
_هتعرفي 
زينه نزلت مع فهد وقال:تعالى يا زينه 
زينه دخلت غرفه فيها فساتين زفاف وقالت:الله اي ده 
فهد حضن زينه من ورا وقال:اي رايك 
زينه بصت في عيون فهد وقالت: رايي في اي 
_نعمل فرح
زينه بفرحه وصدمه في نفس الوقت:بتهزر صح
_لا مش بهزر 
زينه حضنت فهد وقالت:ده يبقا احلى خبر وربنااا 
_لما جمال يتمسك الاول 
زينه بفرحه:موافقه !!
فهد باس زينه من خدها وقال: تحبي تاخدي جوله في المول
زينه بتشويق:يا ريت 
_تمام اتفضلى قدامى 
فهد خد زينه فعلااا عشان يفرجها على المول اللى كان شبه القصور الفخمه 
في مكان ما
_اي اللى عملتوا ده 
_عملت اي 
نزل من على العربيه ومسكه من لياجته وقال بعصبية:احنا هنستهبل يا روح امك 
_والله بحبها انت ليه مش مصدق يا محمود 
(اي رايكم بقااا مفاجاه صح 😂)
محمود زقوا وقال: انا قولتلك اي 
محسن:_______
_مش قولتلك يا حيو"ان بلاش تدخل القصر 
_انت ليه مش عايز تصدق انى اتغيرت 
_لا مش مصدق ولا عمري هصدق واحد زيك 
_اوعك تنسي انى قولتلك على نوايا جمال يا محمود 
فلاش باااك 
_محمود انا عايزه اقابلك 
_تمام هنتظرك في الكافتريا
محمود طبعا وقتها كان بيتكلم مع بتول 
_محمود انا عايز اتكلم معاااك 
_مين ده يا حمدي
_ده محسن 
محمود بعصبية: عايز اي 
_مش عارف 
محمود طلع وقال:عايز اي 
_الكلام مش هينفع براا 
محمود خد نفس عميق وقال:ورايااا 
محسن دخل فعلاا ومحمود قعد وقال:قول اللى عندك بس عالطول عشان مستعجل
_جمال عايز يقت"لك
محمود طلع سيجاره وقال:واي الجديد ما انا عارف 
_ما هو 
محمود رمى السيجاره على الأرض وقال:ما هو اي 
_جمال طلب منى اقت"لك 
محمود بضحكه تحمل السخريه:وانت موافق صح 
_مقدرش اقت"ل اخو مراتى 
محمود حط ايدو على المكتب وقال بعصبية:ده مش مراتك يا روح امك فاهم
_فاهم بس اهداا وخلينا نتكلم
_ارغي 
_انت لازم تمو"ت 
_حااضر همو"ت نفسي ثم كمل بغضب: انت جاي تهزر هنا ولا اي 
_انا هقول لجمال انى بوظت الفرامل بتاعت عربيتك وانت هتسرع العربيه على اساس ان مفيش فرامل 
_وهستفاد اي 
محسن بصوت واطى جداا: مو"تك بالنسبة لجمال هيكون بمثابه انتصار ليا وهيقدر يعمل كل حاجه 
_امممم 
_جمال هيبعت عربيه وراك عشان يتاكد اذا كان مو"ت ولا لا 
_ممكن سوال
_اتفضل 
_انت بتعمل معايا كده ليه اعتقد انك بتكر"هنى اوى 
محسن بص لتحت وقال: عرفت انى غلطان في حقي وحق ربنا وحق وطنى كمااان 
_طب كويس بس مش واثق فيك بردو
_وانا هخليك توثق فيااا 
_موافق يا محسن بس وربنا لو طلعت بتلعب بديلك لد"فنك 
_لو قدرنا نمسك جمال ممكن اخد مراتى 
محمود خد نفس عميق وقال:ممكن ثم كمل:بس على شرط يطلع كلامك صحيح ومتعملش زي ما عملت 
محسن قام وقال:وانا بوعدك مش هعمل غلط تانى !!
بعد شويه!!
بتول ومحمود طلعوا فعلاا وركبو العربيه 
محمود زود السرعه على اساس ان مفيش فرامل 
ووقتها طبعاا زق بتول زي ما احنا عارفين 
محمود نط من العربيه عالطول من غير بتول ما تاخد بالها لتقع من على الجبل وداس على زر كان معاااا بتاع قن"بله لتن"فجر العربيه عالطول 
_محمود 
بتول طلعت تجري ومحمود شدها عالطول وحط ايدو على فمها وقال:اشش ولا كلمه
بتول هزت راسها وفجاه واحد نزل من العربيه ورن على جمال وقال:اعتقد محمود في ذمه الله يا جمال بيه 
جمال بفرحه:احلى خبر ده ولا اي 
الشاب ركب عربيته ومشي عالطول 
محمود شال ايدو من على فم بتول 
بتول بصدمه:بابا كان عايز يقت"لك 
محمود هز رأسه ومسك ايد بتول وقال:بتول ممنوع حد يعرف انى عايش 
بتول باستغراب:ليه 
محمود حكى كل حاجه لبتول وبتول قالت:طب خالتى وساره ولا فهد دول ممكن يمو"توا فيها
_لو حد عرف منهم يبقوا عاديين وانا عايز الصوره تكون قدام جمال انى فعلاا مو"ت 
بتول هزت راسها وفجاه وصلت عربيه 
محسن نزل من العربيه وقال:ده ج"ثه محر"وقه كانت في المشرحه 
محمود هز رأسه وقال:حلو اوى 
_محمود انت لازم تمشي عشان بقيه الخطه تكمل 
_بتول انتى لازم تكونى موجوده هنااا
بتول حضنت محمود وقالت: وانت هتروح فين 
_هرجع متخافيش 
_امتى ؟
_لما اقدر اكشف جمال الاول 
_وانا هكون منتظراك 
محمود ابتسم وقال:هتوحشينى 
بتول خجلت اوى وقالت:وانت كمان هتوحشينى 
محسن:يلاااا يا محمود مفيش وقت 
بتول مسكت ايد محمود وكانت خايفه عليا اوى 
محمود ساب أيدها ومشي عالطول 
_بتول انتى لازم تكونى مصدومه بلاش الثقه ده 
بتول هزت راسها وقالت:حاااضر 
محسن وشويه من رجا"له محمود حطوا ج"ثه الراجل المحر"وق جنب العربيه ومشوا عالطول 
باااااك 
_محسن انا طالب منك طلب 
_اممم
_عايزك تشوف الزيارات اللى كانت يوم ٢/١٦ 
_ليه 
_في التاريخ ده ما"تت عائله زينه وجمال ورا الحادثه اللى حصلت بس وقتها جمال كان في السجن عايز اشوف مين زار جمال في اليوم ده اكيداا عرف حاجه عن الحادثه
_حالا 
محسن مشي عالطول ومحمود قال بحزن:انا اسف يا ماما انا عارف انك مش مصدقه بس كان لازم اعمل كده 
في المساء
_يلا يا زينه 
_طيب 
فهد بص في الساعه وقال: اتاخرنا اوى 
زينه طلعت اخيراا وقالت:اهدااا طيب 
_هتعملى اي 
_هحط شويه ميك اب 
فهد مسك ايد زينه وقال:انتى اي مسمعتيش الدكتوره قالت اي
_طب روج حتى استنى ياااض 
فهد وزينه نزلوا وزينب باستغراب:رايحين فين 
_فرح تيم صاحبي
زينب بصت لزينه وقالت: بسم الله ما شاء الله اي القمر ده 
زينه بصت لفهد وقالت:والله يا ماما ما قالى حتي شكلك حلو 
زينب ابتسمت وقالت: مش طالعه حلوه بس انتى زي سندريلااا
_شغل المحن ده بعدين يا ماما 
زينه وفهد طلعوا فعلااا 
في غرفه مالك
كان قاعد على السرير والصمت هو عنوانه 
_مالك 
مالك:_______
بتول دخلت وقالت:مالككك
مالك بص ليها وقال:اي يا بتول 
بتول قعدت جنب مالك وقالت:في اي مالك 
_مفيش 
_لا في انا اول مره اشوفك زعلان كده 
مالك قام وقال:قولتلك مفيش 
بتول قامت ومسكت مالك من دراعه وقالت:هو انا مش صاحبتك قبل ما اكون اختك 
_بتول اطلعى 
_بص بقااا انا بارده اوى ومش همشي الا لما اعرف في اي 
مالك بص لبتول وقال بحزن:انا طلقت سمر
بتول بصدمه:اي 
وفجاه صدر صوت وقوع شي ليلتفت مالك وبتول لمصدر الصوت وكانوا في حاله صدمه:😳😳
يتبع الفصل الثاني والخمسون اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"رواية طفلة الفهد" اضغط علي اسم الروايه


reaction:

تعليقات