القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية لعبه القدر الفصل الرابع 4 بقلم امنيه حاتم

 

رواية لعبه القدر الفصل الرابع

اي الهدوء ده هي نامت ولا إيه
دخلت المطبخ لقيته نضيف دخلت الاوضه مكنتش موجوده ولا شنطها كمان موجوده!!!
زين: يادي الوقعه السودا
هي وصلت ل انها تسيب البيت وتمشي وانا واقف بستوعب الموقف لقيت باب الشقه بيتفتح ومحدش معاه مُفتاح البيت غيري اصلا.... واللي برا بيحاول يفتح ومش عارف
خديجه: اووف هو مش عاوز يتفتح ليه
مسكها من هدومها وهو مندهش: هو انا متجوز حرامي شقق ولا إيه!!! بتعملي اي يا بلوه
خديجه: في اييه مكنش معايا مفتاح وعاوزه انزل
زين بغيظ:يعني ده مُبرر يخليكي تاخدي سكينه وانتي نازله يا ست هااانم
خديجه:اومال اعمل ايه يعنى؟؟
انت مش سايب مفتاح في البيت ولا حتي معايا رقمك
زين: اه عندك حق
بعد كده افتكر ان شنطها مش موجوده
زين: اومال فين الشنط بتاعتك!!!
وكمان انتي مقولتليش نزلتي ليه؟
خديجه: انا نقلت هدومي في اوضه تانيه وقررت اني اعتمد علي نفسي في كُل حاجه حتي الاكل
زين:اممم يعني انتي نزلتي تجيبي حاجات بدل إللي حرقتيها صح؟
خديجه: لأ لأني معرفش الاماكن هنا
انا نزلت اشحن الباقه عشان اتفرج علي فديوهات الأكل واتعلم
زين: استرها عليا يارب
هموت محروق ولا عندي تسمم علشان اكون عامل حسابي بس
خديجه: اتريق اتريق
بكرا تبوس ايدي علشان اعملك الأكل
زين: اه ده في الاحلام
انا هدخل اخلص شويه شغل في الاوضه لحد ما تخلصي
خديجه: تمام وانا هاخد الفون وادخل المطبخ
دخلت وفضلت اقلب في الفديوهات وانا مش محدده هعمل إيه أصلاً لحد ما لقيت وصفه جديده ومختلفه وقررت اعملها
خديجه: زين يا زززززين
زين: اييييه بتنادي عليا من الشارع
خديجه: عاوزه شويه طلبات وبهارات للأكل
زين: طيب قوليلي عاوزه ايه
خديجه: عاوزه زبادي يوناني ولبنه كريمي و 10 جرام لطرخون و موستار
زين: اصبري بس انا مفهمتش غير الزبادي
ايه الحاجات الاخيره دي!!!
خديجه: دي بهارات
زين: بهارات!!!!
هو الفلفل الاسود والكمون قصرو معاكي في حاجه؟؟
خديجه: لا دي حاجات مختلفه وبتدي طعم مختلف
زين:طيب حاضر هسألك عليهم
خديجه: وعاوزه صولجان و.....
زين:ياستي اصبرررري هو الصولجان ده اكل اصلا
خديجه: ده نوع بهارات برضو
زين: بهارات اييه!!! دي وصفه جلب الحبيب ولا وصفه أكل؟
خديجه: هتلاقيه عند العطار برضو
وكمان ربع كليو عرعر
زين بضحك: لأ طالما وصلت ل عرعر ده يبقا اطلعي من المطبخ الله يكرمك
خديجه: يعني انا غلطانه اني عاوزه اعملك اكله مختلفه ومميزه
زين: ياستي انا مش عاوز اكله مختلفه
اعملي بانيه وبطاطس ايه رأيك؟
خديجه: اه والله بحبهم
زين: يبقا يلا نعملها وناكل علشان هموت من الجوع والله
عملنا الاكل وفضلنا نناقر في بعض شويه
زين: تعرفي اني مش بحب الاكل الجاهز والدليفري وكده
خديجه: ازاي؟
هو فيه حد مش بيحب الاكل الجاهز
زين: اه انا
لأن انا كنت بشتغل وبصرف على نفسي ف كنت بحافظ علي فلوسي ف اكيد مش هصرفها علي الاكل الجاهز يعني
خديجه: امممم كنت بتعتمد علي نفسك يعني
زين: لو مكنتش عملت كده مكنتش هنفع في اي حاجه
خلصنا الأكل وتقريبا كل ما يتكلم اكتشف فيه صفه جديده....
بعد الاكل كل واحد فينا دخل نام في اوضه
قومت الساعه 2 اصلي قيام الليل ك العاده وصليت وفضلت قاعده مكاني
زين: احم إحم انتي لسه صاحيه
خديجه: قومت علشان اصلي
زين: بصراحه انا بقالي خمس دقايق واقف وشايفك قاعده وحتي مش بتدعي ف استغربت
خديجه: انا مش بعرف ادعي واقول إللي جوايا....مش بعرف ارتب كلامي ف بكتفي بكلمه يارب
زين: طب ليه مش بتحفظي ادعيه مثلآ
خديجه: كنت زمان بضايق من نفسي علشان مش بعرف ادعي واقول اللي جوايا لحد ما افتكرت الايه دي
"وَأَسِروا قَولكُم أَوِ اجْهَرُوا بِهِ انَّه عَلِيم بِذَاتِ الصدُور أَلَا يَعلَم مَنْ خَلق وهو اللَّطِيفُ الخَبِير "
و بابا كان دايما يقولي حتي لو مدعتيش ولا اتشكيتي فهو كفيل بما اخفيتي، عليم بما اسررتي...." ألا يعلم السر من خلق السر"
زين بإبتسامة: عندك حق
ربنا مطلع علي قلوبنا وعارف اللي بنتمناه منغير ما نقول
خديجه: اه صح انا بكرا هنزل الجامعه علشان ادفع المصاريف واتأكد ان الجامعه قبلت اعتذراي عن دخولي الامتحانات ولا لأ
زين: اه علشان ده كان في نفس وقت وفاه والدك
خديجه: اه
واميره صحبتي قدمتلي ورق تدهور الحاله الصحيه وحاله الوفاه
زين: بإذن الله يكون اتقبل
حس انها خايفه ومش مطمنه ف غير الموضوع: وبعدين انتي هتقعدي معايا سنه ونص مش هستحمل اكتر من كده هااا
خديجه بهزار: هو انت تطول اصلا اني اقعد
معاك
زين: مشوفتش في تواضعك
خديجه: ولا هتشوف والله
ادعيلي بس علشان لو مدخلتش الامتحانات السنه دي ماما هتعمل مني شاورما
دي ممكن تقولي ارجعي البلد كمان
زين: لا لا خير بإذن الله
دخل الاوضه بتاعته وانا قومت انام وظبط المنبه الساعه 10....وتاني يوم صحيت ملقتهوش
خديجه: مشاء الله ده بيقوم لوحده ومش بيفطر كمان ده انا امي دعيالي بقا
جهزت نفسي بسرعه ونزلت الجامعه
خديجه: لو سمحتي انا عاوزه ادفع المصاريف واتأكد ان الجامعه قبلت طلب تأجيل الامتحانات ولا لأ
# قدمتي عذر الشؤون او العميد؟؟
خديجه: اه طبعا
# طب استني شويه
فضلت واقفه نص ساعه وانا متوتره اصلا
# مفيش اي اعذار اتقدمت وف انتي شليتي مواد الترم كله واحتمال تتمنعي من دخول امتحانات الترم التاني ك تأديب
اتصدمت ومكنتش عارفه ارد ولا عارفه افكر ف اتصلت ب زين
زين: اوعي تقوليلي إنك توهتي ولا عملتي مشكله هاا اعترفي
خديجه بحزن: مستقلبي ضاع...
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"رواية لعبه القدر" اضغط علي اسم الروايه
reaction:

تعليقات