القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم دعاء أحمد

 رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل التاسع والعشرون

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل التاسع والعشرون 


عاصي بوجع. رحمه متستهلش تعيش مع واحد ابن حر"ام

دياب. عاصي انت بتحبها

عاصي بابتسامه متالمه. بس هي عمرها ما قالت إنها بتحبني وكان سهل عليها تمشي تفتكر لو عرفت الحقيقه هتقدر تكمل

دياب. عاصي بلاش تاخد قرار يخصها لأنك متعرفش هي حاسه بايه. انت كنت عايزها تعمل ايه لما تعرف انها اتجوزت أخوها رحمه اتصرفت صح جدا لأنها انسانه بني ادمه بتتوجع ومش معنى انها مقالتش انها بتحبك معنى كدا انها فعلا مش بتحبك . بمعرفتي برحمه هي مبتعرفش تعبر عن مشاعرها الا لما بتنفجر يعني مثالا زي وفاه زميلها......... رحمه عمري ماشوفتها بتبكي كانت دايما مبتسمه حتى لو زعلانه......لازم هي اللي تاخد القرار بنفسها

عاصي بحزن. وانا مش هقدر اتحمل انها ممكن متخترنيش يا دياب عشان كدا انسي
وبسخريه
مدام ثريا عامله ايه دلوقتى؟

دياب. الحادثه أثرت على العمود الفقري ومش هتقدر تتحرك تاني

عاصي. يمهل ولا يهمل.....

بعد كم اسبوع
عاصي اخد شقه بعيد عن قصر الرشيدي ودايما فيها مش بيخرج......
..............
قاسم بقى يهتم بالشغل اكتر عشان ينسى ملاك وفعلا بيتقدم
...........
حور ودياب علاقتهم هاديه
........
ملاك ورحمه دايما بيقعدوا وتكلموا ورحمه لاحظ اد ايه ملاك بتحب قاسم بس خايفه...
.............
عند رحمه
في احد المستشفيات الامريكيه
دكتور وليم. دكتور دكتور رحمه
رحمه. يس سير
دكتور وليم. انا بحكي شوي عربي

رحمه. اوكي دا كويس

دكتور وليم. بدي اسالك عن بعض الشغلات

رحمه. طبعا اتفضل

دكتور وليم. انتي الدكتوره اللي كشفت الفا"سد اللي كان بيحصل في مستشفي الحياه بمصر وتصنيع الفيرس؟

رحمه بحده. شو بدك دكتور

وليم بهمس. بدي أحذرك انك تحترسي اكتر رحمه

رحمه. شو بتعني؟

وليم.رحمه انت دخلتي بمواضيع اكبر بكتير من توقعاتك وعن قريب راح تتم تصفيتك...

رحمه. انت تقصد ايه؟

وليم. وجودك هون بأمريكا وبأي دوله غير بلدك اكبر غلط رحمه ارجعي لبلدك هونيك راح تلقى الأمان.... انا ما بقصد شي بس مصر هي أمن دوله ليكي

رحمه. انت بتعمل كدا ليه؟

وليم. دكتور صقر زيدان رحمه الله

رحمه. انت تعرف دكتور صقر؟

وليم. ايه كنت بعرفه لوقت طويله وكان دائما يحكيلي انك بنت ذكيه كتير وطيبه... صقر اشتغل في المانيا سنه احنا اتقابلنا هونيك اول مره... وبصراحه كان صديق مخلص اكتير و لأنك متله ما بدي تنتهي حياتك بنفس الطريقه

رحمه بثقه. شكرا يا دكتور وليم بجد شكرا بس انا مش هرجع مصر

وليم. انتي عنجد مجنونه؟ بس انا حذرتك

رحمه. شكرا اكتير واتمنى اننا نتعامل في اوضه الجراحه سوا بعد اذنك 

وليم. ولو اتفضلي على الرحب دائما

.... ✨✨✨✨✨✨.....
في احد الاوتيلات
رحمه. الوا
قاسم بجديه. مين؟
رحمه. رحمه معاك..
قاسم بارتباك. ازيك يا رحمه؟

رحمه. مرتبك، مش عارف تبدأ منين، حاسس انك بتكلم حد متعرفوش. 

قاسم بحزن. حياتنا فجأه اتلغبطت يا رحمه انا مبقتش قادر اثق في حاجه

رحمه. فاكر اول مره لما شوفتني في قصر الرشيدي وشدتني من خصري وقالت كلام و"قح

قاسم. انا اسف على فكره انا كنت بعمل كل دا عشان ملاك تغير بس للاسف

رحمه. ملاك تعبانه اوي يا قاسم

قاسم بخضه. ايه؟ مالها؟ هي حصلها حاجه؟

رحمه. تعبانه من غيرك بتحبك اوي

قاسم. يعني هو انا اللي كويس اوي انا كمان تعبت يا رحمه

رحمه. عارف ليه ملاك عملت كدا

قاسم. ليه؟

رحمه. لان في حد خط"ف والدتها وهددها انها لازم تعمل كدا والا هياذيها

قاسم. انت بتقولي ايه معنى كدا ان ملاك بتحبني دي ما انا بحبها

رحمه. ايوه يا قاسم انا وملاك دلوقتي في أمريكا ياريت تيجي واخدها لأنها تعبت اوي

قاسم بفرحه. كم ساعه واكون عندك يا احلى واجمل اخت

رحمه. ماشي يا بكاش بسرعه

قاسم بحذر. رحمه في حاجه حصلت عايز اقولك عليها

رحمه. ايه؟
قاسم. عاصي
رحمه قلبها بقى ينبض بسرعه. ماله؟
قاسم. انتي وعاصي مش اخوات

رحمه. ايه!!!
قاسم. عاصي يبقى ابن ثريا وفاروق الدرملي.... ومن مده ثريا عملت حادثه واتشلت وعاصي بعد عننا كلنا واخد شقه بعيده وبقي شخص تاني خالص يا رحمه

رحمه بدموع. يعني ايه؟

قاسم. عاصي شايف انه ابن حر"ام ومالوش اي حاجه في أملاك عيله الرشيدي و انك متستهليش واحد زيه

رحمه. انت بتقول ايه اااههه

قاسم. انا اسف بس دي الحقيقة عاصي مش قادر يتكلم ولا يعمل اي حاجه تعرفي هو أحق واحد بالثروه دي. لان انا ودياب عمرنا ما بذلنا نص المجهود اللي هو كان بيعمله

رحمه. اقفل يا قاسم لو سمحت كفايه كده مش عايزه أعرف حاجه تاني

قفلت معه وفضلت تفكر في اللي قاله وهي بتعيط
رحمه. ازاي قادر تستحمل كل دا يا عاصي ازاي

مسكت موبايلها و رنت عليه

عاصي. مين؟
رحمه بتعيط..........
عاصي.ما ترد
لكن فجأه سكت وهو حاسس بحاجه غريبه وقلبه بيدق بسرعه جدا.
عاصي بخوف. رحمه!؟

رحمه مكنتش عارفه ترد تقول ايه وبسرعه قفلت في وشه

عند عاصي✨✨
عاصي باصرار. لا يا عاصي حتى لو هي انسى ودلوقتي لازم تقف على رجليك وتبدأ باسمك انت عاصي
انا لا ابن عثمان ولا ابن فاروق انت طول عمرك بتقع و تقف كفايه كدا لازم المره دي كمان تقف وترجع شغلك بس تاسس شغل خاص بيك انت بعيد عن كل دا 

النور هو اللي بيضي العتمه. إم النار عمرها ما تنور النار بتحر"ق بس.....
بقلم"دعاء احمد
.... ✨✨✨✨✨✨✨....
بعد كم ساعه في أمريكا
بينزل قاسم من المطار وبيركب تاكسي وبيروح على العنوان اللي رحمه ادهوله ملاك بتشتغل في كافتيريا قريبه من شقه اخدتها بالايجار وعايشه فيها هي ووالدتها و بتجهز ورقها عشان تقدم في الكليه

الحوار مترجم
ملاك. تطلب حاجه يا فندم

الشاب. جميله كتير و رشيقه

ملاك بحده. افندم!

الشاب. ٢٠٠٠ دورلا لليله

ملاك. لا دا انت قليل الادب

الشاب. انت بتقولي ايه؟
وقام بسرعه مسكها من خصرها وبقي يقربلها بطريقه مقز"زه وهي بتحاول تبعد
ملاك. ابعد يا حيو"ان

لكن فجأه قاسم شدها من ايديها وبعد الشاب عنها وهو بيبصله بنظرات حا"رقه

ملاك. قاسم!!

قاسم بسرعه بيضر"ب الشاب بالروسيه وبعدين بلكميه
في شباب كتير جيهوم تبع الشاب دا

قاسم كان بيتعامل معاهم لكن عددهم كبير
قاسم حس ان قوته بدأت تهُدر بسرعه مسك ايد ملاك وطلع يجري وهي وراه بصتله وابتسمت
وقاسم كان بيجري بسرعه جدا والشباب وراهم

بسرعه شدها ودخلوا في طريق للغابه ويفضلوا يجروا
بقلم "دعاء احمد 
فجأه قاسم شدها من وسطها وحط ايديه على بوقها بيكتم نفسها وبيقفوا وراء شجره كبيره

قاسم بصي وراه لقهم مش موجودين اتنهد ورجع بص لملاك اللي واقفه بصاله بعشق وبلاهه

قاسم بخبث. لما انتي عنيكي هتطق عليا ليه مشيتي

ملاك بسرعه زقته وبعدت عنه. انت ايه اللي جابك

قاسم. ااممممم أعتقد اني جيت بالوقت المناسب ولا ايه

ملاك بحده. وجيت ليه

قاسم. عشان عارف انك بتحبيني زي ما انا بحبك تقدري تنكري وانك عملتي كدا عشان خايفه على والدتك

ملاك. انا
قاسم. ملاك ارجوكي لو بتحبيني قولي بلاش تسكتي انا في بعدك مش عارف اعيش

ملاك. انا فعلا لسه خايفه يا قاسم انا مرعوبه

قاسم وهو بيشدها لحضنه. اوعدك أن خالص يا ملاك مفيش مشاكل تاني في حاجات كتير حصلت في مصر انا بس عايزك تسيبي البلد دي لأنك مش هتعرفي تعيشي فيها وتيجي نرجع مصر

ملاك. بس

قاسم. مبسش صدقيني لازم نرجع لو بتحبيني

ملاك وهي بتلف ايديها حواليه. انا بعشقك يا قاسم

قاسم. اخير دوختني يا بنت المتضايقه

ملاك. والا احترم نفسك

قاسم. وحشتني اوي يا لوكه

تسريع الاحداث
ملاك ووالدتها وقاسم رجعوا مصر لكن رحمه رفضت ترجع وهي خايفه من مقابله عاصي

بعد شهرين
رحمه بقيت حاسه انها محاصره في كل تحركاته وان في حد بيرقبها طول الوقت ودا مخوفها 

عاصي أسس شركه هندسه صغيره بالرغم من محيله قاسم ودياب عليه انه يرجع يشتغل معهم لكنه رافض وبقي يعرف معلومات عن رحمه من بعيد كل ما يشتاقلها




يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية جبروت عائلة الرشيد" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات