القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل السابع والعشرون 27 بقلم دعاء أحمد

 رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل السابع والعشرون 

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل السابع والعشرون 


رحمه بضحكه سخريه. الورق في المكان اللي المفروض يكون فيه يا فاروق بيه انت مش ملاحظ ان اعداد المرضى بتقل

فاروق بخضه. اصدك ايه؟

رحمه. يعني انا عملت كل دا عشان اجيب حق اخويا اللي انتوا قت"لتوه. اوعي اوعي تفكر في يوم اني ضعيفه. لاني مش القمر اللي بشر داسوا عليه، انا الشمس اللي بتحرق اي حد يحاول يقربلها وانتم قربتوا لاكتر حد بحبه و بكل برود قت"لتوه....

فاروق...... انتي تقصدي ايه؟ 

رحمه. اااامممم ياه دي حكاية طويله يا فاروق

فاروق. وانا مش عايز اسمعها انطقي فين الورق؟

رحمه بخبث. فاروق مع السلامة رحله موفقه للجحيم 

فاروق. ايه.

....... ✨✨✨✨✨✨✨....
بعد وقت طويل جدا
في اوضه قاسم قاعد على السرير
وبيعيط وهو ماسك صورت ملاك
قاسم. ليه؟ ليه مشيتي يا ملاك ليه؟ حرام عليكي ليه العذ"اب دا كله؟ ليه بتعقبيني بابشع الطرق ليه. طب ليه مش قادره انسى حبك ليه مش عارف اتخطكي انا تعبت ياريتك ما دخلتي لحياتي يا ملاك........ يارتني ما شوفتك

دخلت ناهي وهي لابسه فستان قصير وحاطه مكياج وهي مبتسمه بخبث

ناهي بدلع. قاسم حبيبي مالك؟

قاسم بحده. اطلعي برا يا ناهي دلوقتي حالا

ناهي. شكلك متضايق وانا ميهنش عليا اسيبك كدا

وراحت قاعدت جانبه على السرير و بتلعب في زراير قميصه

ناهي. انا بحبك اوي يا قاسم
قربت منه بدون مقدمات وبا"سته

قاسم زقها بعيد عنه وضر"بها بالق"لم

قاسم بغضب. انتي طالق يا ناهي طالق بالتلاته اللي كنت بخاف عليها وممكن اعمل عشانها اي حاجه مشيت خلاص مبقتش اخاف على حاجه وتفضلي ياله ارجعي بيت اهلك بدل ما قسما بالله هرجعك على نقاله واتقي شري

ناهي بدموع. ليه ليه حرام عليك يا قاسم اشمعني هي؟ ليه مش انا؟ انا بحبك واكتر منها كمان ليه هي؟

قاسم. عشان محدش بيختار قدره يا ناهي امشي من هنا ياله ودوري على نصيبك بعيد عن حياتي

ناهي. لا يا قاسم مش هسيبك وصدقني هتندم على عملته دا

ولنفسها... بس اوعدك حبيبه القلب هي اللي هتدفع التمن مش بعد ما خطفت امها وهددتها تسافر و بعد ما سافرت وبعد تفضل تحبها اوعدك المره دي هخلص عليها اصل اللي انت عملته مش بالساهل وصدقني هدفعك التمن غالي في حبيبه القلب...... 
.... ✨✨✨✨✨✨✨... 
في المستشفي
الممرض دخل يشوف عاصي لكنه ملقهوش ومفيش اي إثر له

في قصر الرشيدي
بيدخل عاصي وهو ساكت لكنه باين عليه الحزن والغضب
بقلم "دعاء احمد 
راح ناحيه مكتب ثريا وفتح الباب ودخل و رزع الباب وراه

ثريا بعصبيه. ازاي تدخل من غير ما تخبط يا ولد

عاصي طلع مسد"سه وحطه على المكتب اصادها وبيبص لها بنظرات ناريه

ثريا بخوف.. في ايه يا عاصي؟

عاصي بهدوء مريب. انا افتكرت كل حاجه يا مدام ثريا

ثريا بصدمه. ايه افتكرت ايه؟

عاصي بضحكه سخريه وغضب. من اول رحمه لحد فاروق تحبي نبدأ منين...

تحبي نبدأ من خمس سنين لما جيت قولتلك اني بحب

فلاش باك
ثريا بغضب. يعني ايه؟ انت اتجننت يا عاصي؟بتحب حته طالبه

عاصي بثقه. وماله يا أمي أنا بحب رحمه وهي انسانه كويسه جدا وكفايه انها محترمه

ثريا. و رغد بنت عمك؟

عاصي. رغد بنت جميله ومحترمه لكن انا مبحبهاش ولا أعتقد انها بتحبني

ثريا. من أمتي وبنات العيله بيخرجوا منها وبعدين بجوازك من رغد انت هتقدر تحكم إمبراطورية الرشيدي وكل الأملاك تبقى في ايدك انت

عاصي. خالص لو بتفكري في إمبراطورية الرشيدي جوزي رغد لدياب او قاسم إنما أنا لا.. لاني مش هحبها

ثريا بغضب. ومن امتى الحب دا بيبني بيوت يا عاصي وبعدين قاسم ودياب مش ولا

ثريا بترت جملتها وهي باصه لعاصي 
عاصي. من يوم ما حواء اتخلقت من ضلع ادم يا امي

ثريا. عاصي متكلمنيش بلهجه الفلسفه دي

عاصي. دي مش فلسفه دا واقع الحياه مش واحد زاد واحد بيساوي اتنين..... الحياه واحد بيحب واحده يبقوا هما الاتنين واحد 

ثريا. اسم البنت دي ايه وساكنه فين؟

عاصي بابتسامه. اسمها رحمه عبد الحكيم ساكنه في...

ثريا. سيبني دلوقتي يا عاصي وانا هشوف تاريخ البنت دي وارد عليك

عاصي بسعاده . ياريت توفقي يا أمي لاني في كلتا الحالتين هتجوزها بعد اذنك

بعد مده
عاصي وقاسم ودياب كانوا في كامب
ودياب وعاصي رجعوا قبل قاسم

عاصي. انا هالكن بس عايز اعرف رأي ماما الأول بصراحه متوتر

دياب. متقولي يا ابني اسمها ايه البنت اللي شقلبت كيانك كدا

عاصي بضحكه. لا ياخويا هو انا مش عارفة دا انت بتشقط اي واحده تقابلها

دياب. معقول تفكر فيا كدا دا انا اخوك ياض

عاصي. نشوف بس رأي ماما الا هي فين صحيح

دياب. مش عارف اكيد في اوضتها انا هطلع انام سلام يا كبير وابقى قولي رايها

عاصي. ماشي 

عاصي طلع اوضه لكن سمع صوتها بتكلم حد

ثريا. عايزاك تقت"لها في حادثه مش عايزاها تعيش انت فاهم

شخص. اوعدك هتبان حادثه عاديه

ثريا. عايزاك تعمل دا أدام كليه الطب هي هتدخل بيبقى في زحمه عشان تبان حادثه عاديه بلاش غباء

عاصي كان واقف مصدوم مش مصدق ان امه تكون عايزه تقت"ل حبيبته بس قرر يتصرف بطريقته الخاصه وفضل يراقب امه ومكالمتها لحد ما اكتشف علاقتها بفاروق

في يوم دخل مكتبها
عاصي بدموع. معقول انتي امي؟ انتي بتخو"ني ابويا؟ انتي لايمكن تكوني بني ادمه انا قر"فان منك وانا واقف اصادك دلوقتي.
وبصوت عالي. اااااااههههههههههم ليه للللللليييييهههه حرام عليكي. دا انا احترمتك طول حياتي هههههه احترام ايه بقى هههه اااههه
طب انا المفروض اعمل ايه دلوقتي..... يعني اتبرا منك ولا اعمل ايه.... طب اخواتي دول لما يعرفوا المفروض هيعملوا ايه..... ليه بتحطينا في القرار الصعب دا للللللليييييهههه...

طب سيبك من دا كله رحمه ذنبها ايه؟ ليه عايزه تقت"ليها دي الوحيده اللي حبيتها ليه

ثريا. افهم افهم بقى رحمه تبقى اختك بنت الخدامه اللي اسمها امال 

لحظه صمت صدمه وجع

عاصي بعدم استيعاب. انتي بتقولي ايه...... رحمه مين اللي اختي انتي بتقولي ايه

ثريا بهستريه. انساها يا عاصي انساها وانا هخلص منها وانت تتجوز رغد وتبقى مالك الإمبراطوريه دي. قاسم ودياب مش ولادي بس لما اتولدوا وامهم ما"تت انا عشت في دور اني امهم وهما ميعرفوش حاجه صدقني لان امهم مكنتش من العيله ومحدش كان عارفها . لازم انت تبقى الاقوى انت فاهم

عاصي كان واقف مش عارف يستوعب حاجه الصدمه دي أكبر من قدرته
تليفون ثريا رن عاصي بسرعه مسكه وفتحه

شخص. هنفذ النهارده كمان شويه يا هانم انا قالت ابلغك

عاصي طلع بسرعه من القصر وهو بيجري وهو لسه مش قادره يستوعب اي حاجه

وصل أدام كليه الطب
لقى رحمه خارجه من الكليه وراحه ناحيه محل سندوتشات

بينزل من العربيه بسرعه

رحمه بتبص لقيت العربيه جايه بسرعه كبيره عليها بتبقى مصدومه لكن عاصي بسرعه بيشدها بعيد عن العربيه وبيتخبط هو مكانها وهي بتقع على الأرض وبتنز"ف وبيفقدوا الوعي من دون ما هي تعرف شكله

عند ثريا
ثريا بصدمه. انت بتقول ايه يا غبي عاصي لا
بقلم. دعاء احمد
قفلت موبايلها وبسرعه كلمت عربيه إسعاف خاصه في سرعه البرق نقلوا عاصي للمستشفى

في المستشفي
بعد مده
بيفوق عاصي وهو حاسس بصداع ودماغه بتوجعه اوي

دياب. انت كويس يا عاصي؟
قاسم. ايه اللي حصل؟

عاصي باستغراب ووجع. هو في ايه؟ انا ليه حاسس بوجع؟ فين ماما

ثريا كانت واقفه في آخر الاوضه وهي مش مصدقه
ثريا بخوف. انا هنا اهو يا حبيبي
عاصي فضل باصص ليها وهو بيحاول يجمع لكن مش قادر

بعد مده
ثريا. يعني ايه يا دكتور
الدكتور. يعني فقدان في الذاكره اي حاجه خاصه بالفتره اللي فاتت مش هيقدر يفتكرها انا هديله ادويه تساعده انه يفتكر

ثريا بسرعه. لا يا دكتور انا مش عايزه يفتكر

الدكتور. ايه

ثريا بخبث. اصل الفتره اللي فاتت كانت صعبه اوي على عاصي وانا مش عايزه يفتكرها لان دا ممكن ياذيه انا عايزاه ميفتكرش خالص
بببباااااااك✨✨✨✨
عاصي. ياااااهههه يا مدام ثريا انتي ازاي قابله نفسك كدا دا انتي شيطا"نه...... طب دلوقتي انا اعمل فيكي ايه هو انتي فعلا امي في حد بالجحو"د دا يا شيخه
ثم تابع بانكسار
انا كدا متجوز اختي ههههه اااااهههه انتي لا يمكن تكوني بني ادمه
يا ققااااسسممم ددييبااااابببب

دياب كان داخل السرايا هو وحور
وقاسم كان نازل من اوضته سمعوا عاصي اتخضوا
ودخلوا اوضه المكتب

دياب. في ايه يا عاصي وازاي تسيب المستشفى وانت في الحاله دي

عاصي بوجع ودموع. باركولي يا جماعه باركولي انا متجوز اختي ههههههههه انا عشت طول الوقت دا بفكر فيها كحبيبتي ههههه ااااااهههههه

حور كانت واقفه مصدومه

رغد دخلت هي وعمرو واياد

رغد. مش بس كدا مدام ثريا هانم كانت بتديلي مخد"رات و جهزت كل حاجه عشان تق"تل ابني

ثريا بغضب. انتي ليكي عين تيحي هنا

رغد ادت الولد لعمر وراحت أدام عاصي

رغد بندم. انا خو"نتك يا عاصي وانا معترفه بدا وعارفه اني استاهل القت"ل ودلوقتي انا جيتلك عشان تعمل اللي يمليه عليك ضميرك.... لو قررت تديلي حريتي صدقني مش هنسالك اللي عملته معايا انا وابني

عاصي بصلها وضحك بسخريه وبص لعمرو. هو دا؟

رغد بدموع وهي شايفه حاله الانهيار اللي هو فيها. ايوه

عاصي بدموع وانهيار تام. انتي لسه جواك ابيض يا رغد وربنا غفور رحيم.. انتي طالق بالتلاته خالي بالك على ابنك

قاسم بحده. عاصي انا مش فاهم حاجة يعني ايه متجوز اختك رحمه ازاي اختنا

عمرو بصدمه. انت بتقول ايه رحمه تبقى بنت عمي عبد الحكيم.

عاصي. هتحكيلهم ايه ولا ايه يا مدام ثريا انا عن نفسي تعبت اوي ومش قادر اتحمل. 

فين رحمه؟ انطقي رحمه فين؟

زين من وراهم. رحمه في المطار في طريقها لاوكرانيا.. هي عرفت الحقيقه و سيبالكم الجواب دا يا عاصي بيه

قاسم اخد الجواب وبدأ يقراه

(خالص انا طاقتي انتهت. من اول يوم دخلت قصر الرشيدي وانا عايشه في متاهه وفي نهايه المتاهه اكتشف اني متجوزه اخويا الموضوع عامل زي فيلم عربي قديم. كلنا اتغيرنا في الرحله دي بس انا قالتها مره. انا مش القمر اللي البشر داسوا عليه انا الشمس اللي بتحرق اي حد يحاول يقربلها. ولسه قويه عشان كدا قررت انسحب صحيح خالص فاروق اتقبض عليه وخطتي مع البوليس مشيت تمام لكن انا مش هقدر ارجع مصر تاني. كلمه واحده اخيره الحمد لله على المرحله اللي وصلنا ليها من غير ما نخسر حد تاني والحمد لله ان انا واخويا علاقتنا مكنتش علاقه أزواج) 

  (جيه وقت تصفيه الحساب) 



يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية جبروت عائلة الرشيدد" اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات