القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دعاء أحمد

 رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل السادس والعشرون 

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل السادس والعشرون 


العربيه اتقلبت بعاصي عنيه بتقفل ببط وبينز"ف وبيروح لعالم تاني بعيد عن الواقع

عاصي. بحبها بحبها اوي
سيف. هي مين دي؟

عاصي. بنت في كليه الطب زي القمر شكلها زي الملايكه

سيف. واسمها ايه بقى الملاك دي

عاصي بابتسامه ساحره. رحمه
سيف. خالص مدام هي بتحبك وانت بتحبها روح اتقدملها

عاصي. انا بحبها لكن هي متعرفنيش اصلا

سيف. دا اللي هو ازاي يعني؟

عاصي. بص انا شفت البنت دي من ست شهور بالصدفه في الشارع كانت بتعدي الطريق لكن في واحده عجوزه ماشيه بطيئه والعربيات معديه رجعت مشيت جانبها وعملت نفسها بتبص في التليفون رغم أنها اخدت تهزيق من كل السوقين الا انها كبرت في نظري اوي 

بعد كدا شوفتها في مطعم هي وصاحبها كانوا بيذكروا وكانت جميله اوي عشان كدا من وقتها وانا برقبها تقريبا عرفت كل حاجه عنها بتصحي امتى. بتروح الكليه امتي. مين صحابها. كل حاجه تخصها

سيف. وناوي على ايه تفضل تحبها من بعيد كدا

عاصي بحيره. اعمل ايه؟

سيف. اتعرف عليها واتقدملها دا الطبيعي يا عاصي

عاصي. عندك حق سلام

سيف كان صديق لعاصي من وقت طويل جدا برا مصر

عربيه الإسعاف وصلت
ونقلوا عاصي اللي كان بينز"ف بغزاره

دخلوا المستشفى بسرعه جدا
الدكتور. هندخل عمليات حالا

في العمليات.
الممرضه. ضغطه واطي اوي يا دكتور

الدكتور. بينز"ف كتير محتاجين نقل د"م

الممرضه. لكن عينه دمه نادره جدا وللأسف مفيش في بنك الد"م

الدكتور. اتصرفوا شوفوا اي حد من عيلته بسسرررععهه

قاسم ودياب كانوا وقفين برا مش عارفين يتمالكوا اعصابهم

الممرضه. يا جماعه محتاجين نقل د"م وعينه دمه نارده حد يتبرعه منكم

دياب. بس احنا عينه دمنا غيره

قاسم. انا هكلم زين يدور في المستشفيات ويحاول يجي بسرعه

.. انا هتبرعله

كلهم بصوا لمصدر الصوت كانت طفله حوالي ١٢ سنه وماَمتها

دياب. بتقولي ايه؟

مامتها. دي جودي بنتي استاذ عاصي اتبرعلها بالد"م قبل كدا. لما دكتوره رحمه كانت بتعملها العمليه. جودي كانت مريضه كانسر والحمد لله دلوقتي اتعالجت والفضل يرجع لربنا ثم لدكتوره رحمه واستاذ عاصي

الممرضه. هناخد عينه صغيره منها لحد ما تحولوا توصلوا لفصيله دمه

واخدوا البنت ينقلوا منها د"م لعاصي
(يبقى الخير هو المنجي الوحيد)

بعد مده طويله
الدكتور خرج وباين عليه الارهاق

دياب. عاصي كويس؟

الدكتور. ايوه الحمد لله دلوقتي هننقله العنايه

دياب لقاسم. دلوقتي لازم نعرف رحمه فين. هي فين ملاك؟

قاسم. طلقتها
دياب بصدمه. معقول بعد الحب دا كله

قاسم بتعب. الحب لوحده مش كفايه لازم يبقى في قبول من الطرف التاني ودا محصلش وملاك مكنتش عايزه تكمل

دياب. عندك حق

بعد يومين
محدش عارف رحمه فين وعاصي فاق لكنه ساكت طول الوقت

في شركه الرشيدي ✨✨✨
بتدخل حور وهي متوتره بس على الاقل قدرت تاخد خطوه وأنها متسبوش ويدوا بعض فرصه

حور. لو سمحت مكتب دياب الرشيدي فين؟

الموظف. دياب بيه الرشيدي

حور. ايوه

الموظف. اقوله مين حضرتك في معاد سابق؟

حور. لا قولي بس هو فين وانا هروحله

الموظف. للأسف مينفعش يا فندم بدون معاد سابق

حور بعصبيه. هو ايه اللي مينفعش انا مراته حور دياب الرشيدي

الموظف بسرعه. انا اسف يا مدام حور بجد اسف مكتب دياب بيه في الدور الرابع المكتب الوحيد في الدور. ثواني وهبلغه

حور. لا متبلغوش اصلا انا عملهاله مفاجأه

الموظف. حاضر يا مدام حور

حور لنفسها. مالك يا حور متوتره ليه دا جوزك يا بت هو صحيح طلقك بس مفيش مشكله يعني ما هو انه مش هطلع من هنا غير لما تردني يا دياب. اللهم ثبتنا عند السؤال.....
طلعت المكتب وهي بتقدم رجل وتأخر رجل فتح الباب من غير ما تخبط لكن وقفت مصدومه لما لقيت السكرتيره واقفه جانب دياب وشكلها مايعه اوي وهو بيمضي على ورق

نفين السكرتيره بعصبيه. انتي مين وازاي تدخلي من غير ما تخبطي ؟

حور زقت باب المكتب وداخله بزعبيبها. لا يا اختي دا انا اللي مفروض أسألك بتعملي ايه هنا

نفين. انتي بتتكل

دياب بجديه وجمود. نفين اطلعي برا واقفلي الباب وراكي

نفين بصت لحور بغيظ اللي بتلعب لها حواجبها وهي مبتسمة باستفزاز

دياب بص لحور وكتم ضحكته وقام وبقي يمشي ناحيتها بثقه

حور بخوف. في ايه؟

دياب. ايه اللي جابك؟

حور. هو ايه دا؟ هو خدوهم بالصوت ليغلبوكم ولا ايه لا ياخوي انا ماليش فيه البت المايعه دي كانت بتعمل ايه هنا

دياب باستفزاز. وانتي مالك؟ انتي نسيتي اني طلقتك ولا ايه؟

حور بعصبيه وقفت اصاده. ما هو انت هتردني ودلوقتي حالا والا صدقني مش هيحصلك كويس وبعدين متغيرتش الموضوع البت دي كانت بتعمل ايه؟ انت بتخو"ني؟

دياب كان ماسك ضحكته لكن اتكلم بجمود. شكلك نسيتي انا تعرفت عليكي فين اول مره يا قطه. انا مش أمام مسجد يعني

حور بعصبيه وغيره. لا بقولك ايه قسما بالله يا دياب دماغك توزك كدا ولا كدا لاكون جايبه اجل اللي خلفوك

دياب ببرود. طب بقولك ايه انا رايح النايت بليل هتعمل ايه بقي

حور دموعها نزلت وراحت ناحيته ومسكته من ياقه قميصه بغضب. بص يا دياب قسما عظما لو ما اتظبط

دياب. متعرفيش تعملي حاجه

حور بدموع. اااااااااعععععععااااااا
انت معندكش د"م يا دياب بقى انا جايه لوحدي من الصعيد لحد هنا عشان تقولي كدا

دياب. وحشتيني اوي

حور. ايه!
دياب شدها لحضنه وبقي يملس على شعرها بهدوء. بقولك وحشتيني اوي يا حور

حور بدموع. طب ليه طلقني؟

دياب. كان لازم اديكي مسامحتك الشخصيه عشان متحسيش اني جبرك على وجودك معايا لان مش انا الراجل اللي يقبل ان البنت اللي معه تكون مجبره على وجودها معه

حور. البت دي بتعمل ايه هنا؟

دياب. غيرانه

حور. لا طبعا

دياب. والله دا انتي كنتي ناقصه تجبيها من شعرها
بقلم"دعاء احمد
حور. ماهي مايعه اوي الصراحه

دياب بجديه. انا مش هرجع البيت دلوقتي ورايا شغل كتير وخصوصا بعد اللي حصل لعاصي

حور. حصل ايه؟

دياب. رحمه اتسممت من مده وبعد كدا ودينها المستشفى وهناك اختفت وعاصي عمل حادثه بالعربيه ومن وقتها مش بيتكلم. قاسم وملاك اتطلقوا

حور. ايه دا؟ كل دا حصل؟ وبعدين يعني ايه رحمه اختفت

دياب. يعني ملهاش إثر خالص يا حور 

حور. طب وملاك ليه انطلقت من قاسم؟ 

دياب. الله اعلم اليومين اللي فاتوا دول صعبين اوي و ياخوفي من اللي جاي

... في مكان مجهول🌺🌺
ثريا بتشيل الغطا من على وش رحمه اللي مرميه على الارض اول ما النور بيجي على عنيها بتدير وشها الناحيه التانيه

رحمه. اااههه انا فين؟

ثريا. ازايك يا رحمه؟

رحمه ببرود. ثريا هانم اهلا بيكي
ثريا عندي سؤال محيرني وعايزه اسالهولك

ثريا بسخريه . اسالي

رحمه. انتي ليه كدا؟ معقول في انسان بالبشاعه دي

ثريا بسخريه ودموع. في ايوه في يا رحمه اوعي تكوني فاكره اني اتولدت شيطا"ن كدا لا انا دوقت العذ"اب الوان تعالي ندردش شويه واحكيلك حكايتي

رحمه استغربت دموع ثريا وبقي عندها فضول تعرف ازاي في شخص بالجبروت دا

ثريا. كان عندي ٢٣ سنه كنت بحب فاروق الدرملي كنت بعشقه.... وقتها لاني بنت عم عثمان بابا اجبرني اتجوزه وهو عارف اني مبحبوش ولا هو حبني وعلى فكره عثمان مكنش ملاك
لما رفضت اتجوز عثمان بابا وقتها فضل يضر"ب فيا دخلت المستشفى تلات شهور كنت بين الحيا والمو"ت لما خرجت كنت مستسلمه تمام وقتها عثمان لما اتجوزني كان بيعاملني ولا اني واحده من ممتلكاته يعني مثالا تمثال غالي عربيه شيك حاجه من مكملات الحياه عاملني اسوء معامله تعرفي يا رحمه انا كنت زيك هبله وطيبه اوي بس انك"سرت اوي واتظلمت. وقتها شوفت فاروق بعد ما عمل الشراكه مع عثمان ورجع قلبي يدق تاني لكن عرفت انه كان بيحب امك.... . امال الخدامه بس مع ذلك مقدرتش امنع قلبي من انه يدق اتجاه فاروق....... وجيه اليوم اللي عثمان اتجوز مراته التانيه

رجمه. امي

ثريا. تؤتؤ ام اخواتك دياب وقاسم

رحمه. يعني ايه؟

ثريا بوجع جعل منها امرأه جباره. يعني عثمان كان متجوز تالته انا. و فريده دي ام قاسم ودياب و ما"تت وهي بتولد قاسم.... مش بقولك ان عثمان مش ملاك
والتالته واللي بجد عشقها في امك امال. لما عرفت انه بيحبها القس"وه والحقد ملكوا قلبي.....

جايز لو مكنش فاروق كمان بيحب امال مكنتش اهتميت لكن الاتنين حبوها.... بعد مده طويله عثمان اكتشف اني بخو"نه مع عثمان وقتها من دون ما فكر قررت اقت"له بعت حد يشيل فرامل عربيته ولحظ امك انها كانت معه والعربيه اتقلبت بيهم... على فكره امك هي الوحيده اللي ندمت في يوم اني مو"تها لأنها نسخه منك انا كنت زمان طيبه وهبله لكن دلوقتي لا يا رحمه

رحمه كانت بتسمع وتعيط

ثريا. ايه قصتي وجعتك

رحمه. لا يا ثريا. ابوكي لما اختارلك عثمان فهو اختار الصح لو فاروق فعلا كان بيحبك كان وقف أدام الكل و اتجوزك...

عثمان مرحش خا"نك هو اتجوز علي سنه الله ورسوله يمكن معاملته معاكي كانت قا"سيه لكن كان أفضل ليكي انك تطلبي الطلاق وتقرري حياتك زي ما انتي عايزه

دلوقتى بس قدرت افهم ليه عملتي كل دا في قاسم ودياب لأن الام الحقيقة لايمكن تاذي ولادها......... بس مع ذلك اذيتي عاصي.. كان أفضل ليكي انك تقوليله ان البنت اللي بيحبها اخته والمفروض ينسها لأنها علاقه محر"مه...... انت غلط يا ثريا..... انتي اللي اخترتي طريق غلط وانا بجد بشفق عليكي لان نهايتك هتكون سيئه جدا حتي لو قت"لتيني.......

فاروق. مستعجله على ايه يا دكتوره رحمه كدا كدا هتحصلي زميلك دكتور صقر

رحمه بغضب ودموع. يا ولاد ال.....
ثريا. انا همش عاصي محتاجني
رحمه بصتلها بسخريه وبصت لفاروق بغضب. ثريا مشيت وفضلت رحمه وفاروق

فاروق
سبحان الله يا دكتوره رحمه تعرفي امك زمان كانت زيك بالظبط جميله اوي وطيبه عشان كدا اختارتها ومختارتش ثريا

يعني لو ثريا دي بتسلي عادي ههههه ام امك كان عندها اخلاق ومتمسكه بيها اوي لكن هي اختارت عثمان

رحمه بغضب. فاروق بيه الدرملي ليه بتصنع المرض؟

فاروق بحده. فين الورق يا رحمه؟

رحمه. ليه بتصنع المرض يا فاروق بيه؟

فاروق. دا بيزنس يا رحمه نصنع المرض ونصنع الدوا ونستغل الناس ودا المكسب والثروه السريعه

رحمه. انتم مش بني ادمين

فاروق. فين الورق يا رحمه

رحمه بضحكه ساخره. في المكان اللي المفروض يكون فيه يا فاروق بيه. هو انت مش ملاحظ ان اعداد المرضى بيقل تفتكر دا ليه

فاروق. اصدك ايه


يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية جبروت عائلة الرشيدد" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات