القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم دعاء أحمد

 رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الرابع والعشرون 

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الرابع والعشرون 



عند قاسم وملاك
ملاك بخوف. قاسم انت بتبصلي كدا ليه؟

قاسم بغضب. هو مين؟ اسمه ايه؟
ملاك. ايه؟
قاسم بزعيق. مين هو الزفت اللي بتحبيه.
ملاك بغضب. وانت مالك؟
قاسم. انا جوزك يا هانم ولا نسيتي
ملاك. واحنا بينا اتفاق
قل"م نزل على وشها بقوه 
قاسم بغضب وعصبيه. اتفاق اتفاق انتي ايه يا بني ادمه انتي زهقتيني في عشتي. انا ممكن دلوقتي ادفعك تمن اللي قلتيه غالي اوي بس انا مش حيو"ان. اه وصحيح الاتفاق اللي بينا لاغي. وانا هبات يوم عندك ويوم عند ناهي. وقريب اوي هتبقى ملاك قاسم الرشيدي. واوعي تاخدي في نفسك مقلب انا مش بعمل كدا عشان همو"ت عليكي بس عشان تفهمي ان مفيش واحده تقول لا لابن الرشيدي
وسابها وخرج وهو غضبا"ن من برودها
ملاك بدموع. غبي يا قاسم عمرك ما هتتغير هتفضل حيو"ان كان نفسي تعرف ان محبتش غيرك بس عمري ما هقبلك وانت بالطريقه دي و مش هسيبك لناهي عشان من حق قلبي انه يفرح

... ✨✨✨✨✨✨✨✨..
عند حور
رجاله فهد نقلوها للشقه تاني وهي كانت بتنز"ف بشده وفقدت الوعي

بعد شويه دخل فهد
وبص للارض من اول السلم لحد الشقه في د"م على الأرض
فهد. انتم يا بها"يم
واحد. ايوه يا فهد بيه
فهد. ايه الد"م دا؟
تاني. بصراحه يا فهد بيه البت كانت هتهرب وخرجت من العماره لكن مسكنها و بالغلط اخدت رصا"صه

فهد. اغبيه هاتوا دكتور بسرعه

شخص. بس على ما يجي الدكتور هيكون د"مها اتصفي احنا في مكان مجهور

فهد بغضب. والحل ايه دلوقتي

الشخص دا. سخن سك"ينه يا محمود

بعد شويه بيشيل الرصا"صه من كتفها وبيكو"ي الجرح وسط صر"اختها العاليه

قبل قليل
الرائد مالك الجبالي. هو دا الموقع اللي بعته دياب الرشيدي عايزكم تمشطوا المنطقه البنت لازم نلاقيها حيه

مالك بيفضل يتحرك وهو ماسك موبايله وفاتح الجي بي اس لحد ما يوقف في مكان
وبينزل على الأرض وبيمسك سلسله واقعه على الأرض و كان في د"م على الارض

مالك بحده وزغيق. البنت في المنطقه دي دوروا كويس

لكنهم بيسمعوا صوت صر"اخ عالي جدا
كان في أكثر من مبنى مهجور مالك طلع مسد"سه وبيعمر"ه وبقي يروح ناحيه الصوت
ووراه عساكر

مالك. انتم هنا وانتم ورايا
بيطلع البنايه وصوت الصر"اخ بيزيد لحد ما بينقطع خالص

مالك واقف أدام باب الشقه وفجأه ضر"ب رصا"صه في الباب وزقه برجليه

ودخلوا، رجاله فهد طلعوا سلا"حهم وبقوا يتعاملوا معهم
فهد شاف رجالته وهم بيقعدوا راح شد حور من دراعها ووقفها بالعافية وحط على دماغها المسد"س

مالك وهو موجه المسد"س على دماغه. اللي بتعمل دا مش هينفعك نزل سلا"حك يا فهد وسيبها

فهد بغضب. لو همو"ت يبقى اخدها معايا

مالك بابتسامة واثقه من نفسه. يبقي انت اللي اخترت

وبسرعه جدا مالك كان ضر"ب النا"ر على دماغ فهد. فهد حركته اتشلت وفجأه وقع على الأرض ساب حور اللي وقعت على الارض وهي فاقده الوعي

مالك بسرعه جري على حور وبقي يضر"ب على خدها بخفه وهو بيحاول يفوقها
مالك شالها ونزل بيها من البنايه وحطها في العربيه وساق عربيته بأقصى سرعه بيبص على تبلو العربيه لقى تليفونه مبطلش رن
ودياب اتصل عليه ٣٥ مره

مالك. الوا ايوه يا دياب بيه

دياب بخوف. لقيتها؟

مالك. ايوه بس للاسف واخده رصا"صه وانا هاخده على أقرب مستشفى

دياب كان بيسوق بسرعه جدا. انا ساعه بالكتير واكون عندك

تسريع الأحداث
في المستشفي
بيدخل دياب وهو بيجري
دياب. حور الشرقاوى كويسه
موظفه الاستقبال. في العمليات يا فندم
مالك. دياب بيه
دياب. حور؟
مالك. متقلقش الحمد لله قدرنا تلحقها وهي دلوقتي في العمليات ودي رصا"صه في كتفها

دياب حط ايده على قلبه اللي بيدق بسرعه وبيتنهد بحزن

دياب ببرود عكس الي جواه. فهد هو اللي خط"فها؟

مالك. للاسف اه وهو دلوقتي ما"ت وعلى فكره دا هيسهل علينا موضوع تجاره الآثار و أفراد الأمن نزلوا الصعيد وعرفت من دقايق انهم قبضوا على يوسف الشرقاوي.

دياب. محمد الشرقاوي عرف ان بنته اتصا"بت

مالك. بلغنه وبلغنه كمان انه خط"ف مدام حور

دياب. جيب العواقب سليمه يارب

بعد كم ساعه
حور بتفتح عنيها براحه بتعب لقيت ابوها قاعد جانبها على كرسي جانب سريرها وماسك ايديها بخوف وبيبكي

حور بتعب. بتبكي يا بوي
محمد بحب. وحشتني اوي يا ضي عيني

حور. سامحني يا بوي
محمد. مسامحك يا بتي بعد ما عرفت نيه الخس"يس ابن عمك واللي عمله والفضل يرجع لجوزك ربنا يحفظكم يا بنتي

حور. دياب هو عمل ايه؟

محمد بدا يحكي اللي حصل
قبل اسبوع
دياب. محمد الشرقاوي معايا
محمد في الموبيل. ايوه مين معايا؟

دياب. لو لسه بتحب بنتك وخايف عليها تيجي اسكندريه ضروري. اهو على الأقل تعرف اللي اخوك بيعمله؟

محمد بغضب. انا معنديش بنات بنتي ما"تت

دياب. يبقي صدقني لو مجتش في خلال يومين بنتك فعلا مش هتبقى كويسه

وقفل معه

بعد يومين
في كافتيريا على البحر
محمد بحده. انت! عايز ايه!؟
دياب وهو قاعد بيشرب قهوته وحاطط رجل على رجل. يوسف الشرقاوي بيتاجر في السلا"ح
فهد الشرقاوي حاول يغت"صب بنتك.

محمد. انت كداب فهد هيعمل كدا ليه وهو كان هيتجوزها

دياب. كان هيتجوزها عشان هي بنتك الوحيده ووريثتك. إنما ليه هيغ"تصبها لانه حيو"ان.

محمد. لا يمكن انت عايز توجع بيني وبين اخوي وابنه

دياب. انت اللي تبقى مجنون لو مصدق انهم بيحبوك وعلى العموم كمان خمس ايام بالظبط يوسف الشرقاوي بيجهز لعمليه تهر"يب كبيره ولو فعلا حصل اتأكد اني مكدبتش عليك بعد اذنك
باك
حور. عمل كدا فعلا!
دياب خبط الباب ودخل

دياب بجديه. انت كويسه
حور بابتسامه جميله. الحمد لله شكر على اللي عملته معايا

دياب بجديه. حج محمد بنتك مفيش أشرف منها خالي بالك عليها اظن اني عملت اللي عليا حور انتي طالق

حور بصدمه. ايه

دياب ببرود. تقدر تاخد بنتك يا حج محمد بس خالي بالك العالم دا في اسوء انواع البشر هي حاولوا ياذ"وها بعد اذنكم

دياب اتسحب من وسطهم وخرج
حور بدموع. طب ليه؟ ليه يابابا

محمد بندم. شكله جدع ابن حلال ربنا يوقفه وانتي يا بتي بكرا هنسافر الصعيد سوا

حور بدموع مكتومه. بابا ممكن تسيبني لوحدي لو سمحت

محمد. حاضر يا بتي

حور لنفسها. ليه ليه طب وانتي زعلانه ليه انتي مبتحبهوش. ولا بعد اللي عمله غيرتي رايك
بس ليه يطلقني ليه يا دياب؟

عند رحمه
كانت لابسه فستان احمر طويل جميل جدا ومسرحه شعرها بجاذبيه شديده ومكياج بسيط

عاصي كان لابس بدله سوداء انيقه وحاطط برفان مميز

عاصي بغمزه. ايه الجمال دا كله

رحمه بابتسامه رقيقه. حلو؟

عاصي وهو بيبوس ايديها. زي القمر ياله بينا

بعد شويه بيوصلوا لمطعم على البحر جميل جدا. رحمه وعاصي دخلوا

عاصي بهمس للنادل. جهزتوا اللي قلتلكم عليه

.. ايوه يا عاصي بيه

عاصي ساب ايد رحمه والاضاه كلها انطفت
رحمه. عاصي عاصي

بعد شويه بيظهر أضواء على البحر رحمه بتدخل المطعم للناحيه التانيه كان في طريق من الورد الأحمر جميل وعاصي واقف في نهايه الطريق

رحمه ضحكت وكانت رايحه ناحيته اول ما بقيت اصاده الورد نزل عليهم بشكل جميل رحمه بقيت تمسك ورق الورد وتبتسم لعاصي

عاصي. بحبك اوي يا رحمتي

رحمه بهمس. وانا كمان شكل قلبي بدا يميل يا مجنون

عاصي شالها ولف بيها والورد بينزل بخفه عليهم وهي بتضحك الناس بقيت تصقف ليهم
لكن وقفهم صوت مش غريب علي رحمه

سامح. احلويتي اوي يا مدام رحمه
عاصي نزل رحمه وبص لسامح والرحمه اللي بقيت تتنفس بسرعه
عاصي. مين دا
سامح. انا جوزها
عاصي بغضب. افندم؟!
سامح. اصد طليقها بس بصراحه بقيتي مره اوي مكنتش متخيل اني هشوفك تاني بعد قضيه الز"نا فاكرها فاكره أيامنا سوا لما كنتي دايما تتر"مي في حضني وتقوليلي بعشقك يا حبيبي هههههه غبيه اوي بس كويس انا برده استغليت دا واخدت شقتك الجديده وفلوسك اللي في البنك و اتسببت في طردك في المستشفي

رحمه كان بتسمع الكلام وهي بتعيط وماسك وفي عاصي بخوف

عاصي مستحمل دموعها وراح ناحيه سامح ومسك دماغه من وراه وبسرعه ضر"به بالروسيه في دماغه وفضل يضر"ب فيه

رحمه بخوف ودموع. ابعد عنه يا عاصي مترديش نفسك في دا"هيه ارجوك عشان خاطري عندك

عاصي ساب سامح اللي مر"مي على الأرض وطلع موبايله وكلم الحارس يدخله

الجارد. اؤمر يا عاصي بيه

عاصي بحده. تاخد الز"باله دا على المخزن وسيبه هناك يعفن عايزه يتعلم الأدب و اعمل تنازل عن كل حاجه يملكها باسم رحمه عبد الحكيم

رحمه. بس

عاصي مسك ايديها وخرج من غير ما يسمع ردها

في العربيه
رحمه. عاصي انت كويس
كان بيسوق وهو متعصب. لسه بتحبيه؟
رحمه بضحكه سخريه. تفتكر ان ممكن احب حد د"بحني لا يعلم انا مبحبش واكتشفت اني عمري ما حبيته. خالص بقى متهتمش دا كل/ب ولا يستاهل
عاصي دير وشه ليها ومسك ايديها وبا"سها وهي ابتسمت بهدوء

بعد يومين
كلهم قاعدين على السفره
رحمه كانت متوتره من حاجه
وثريا بترقبها وهي بتاكل يتوعد وهي بتفكر حاجه
بقلم دعاء احمد 
فلاش باك
فاروق. دا س"م سيانيد من أخطر انواع السمو"م حطيلها ٠٠٠جرام

ثريا.بس دا كميه صغيره جدا جدا يا فاروق

فاروق. انتي مش فاهمه حاجه الس"م دا مفعوله مد"مر المهم تاخده بالنسبه اللي بقولك عليها

ثريا. انت عارف ان شغال في البيت ممرضه ممكن اخليها تحطهولها في الأكل بالنسبه دي

فاروق. لازم تمو"ت لو هي اللي معها الورق عشان نخلص من المصيبه دي ويتدفن السر معها لو تعرف حاجه

ثريا. واخلص منها بقي

باك
رحمه كانت بتاكل لكن حسيت بصداع شديد جدا ودوخه وبتبص لعاصي كان الرؤيه مشوشه فجأه المعلقه وقعت من ايديها وهي بقيت تنهج بطريقه غريبه وحاسه ان ضغطها بيوطي
فجأه بدأت تنز"ف من بوقها

ملاك. رحمه
عاصي بخوف. رحمه مالك في ايه.

رحمه بصت ناحيته ثريا وهي مش قادره تتنفس والد"م على بوقها وقعت على الأرض وكلهم حواليها وفجأه بتفقد الوعي وجلدها بيتغير لونه

عاصي. رحمه فوقي في ايه

قاسم. لازم ناخذه على المستشفى يا عاصي بسرعه

عاصي شالها وهي نبضها كان بيوقف
كلهم خرجوا وراها ماعد ثريا وناهي
ثريا طلعت اوضه رحمه وفضلت تدور في كل حته على الورق 

في المستشفي
الدكتور. للأسف بعد التحليل عرفنا انه نوع من انواع السمو"م الممي"ته وللأسف مدام رحمه

عاصي مسكه من ياقه قميصه بغضب. رحمه كويسه انطق

الدكتور. ملحقناش نديها الترياق ووو
بقلم دعاء احمد 



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية جبروت عائلة الرشيد" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات