القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دعاء أحمد

 رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الثالث والعشرون

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الثالث والعشرون

في عرض البحر
 على يخت عاصي
رحمه قامت من النوم ملقتش عاصي اخدت هدومها ودخلت اخدت شاور وبعد كدا لابس دريس قماس لونه ازرق وعليه ورد ابيض كانت جميله جدا
طلعت من الاوضه وطلعت على الروف

عاصي بابتسامه جميله. صباح الخير يا كسلانه. ياله تعالي نفطر سوا
رحمه. صباح النور ايه دا انت صاحي من بدري ولا ايه

عاصي. مش من بدري اوي يعني ياله تعالي

رحمه راحت قعدت على كرسي جانبه والرياح كانت خفيفه بتطير شعرها
عاصي. رحمه احكيلي عنك
رحمه. سيبك مني وقولي انت مالك؟ يعني ليه ساعات بتتعب وتبقى مصدع

عاصي. دي حكاية طويله اوي
رحمه. ممكن اسمعها؟
عاصي. قبل خمس سنين عملت حادثه كل اللي فاكره اني كنت بفادي البنت اللي بحبها

رحمه. بتفاديها ازاي يعني؟

عاصي. مش فاكر كل اللي فاكره ان كان في عربيه جايه بسرعه ناحيتها وانا دفعتها واتخبط مكانها

رحمه بتفكير شديد. مين البنت دي يا عاصي

عاصي. مش فاكرها

رحمه بدأت تفتكر شويه حاجات
قبل خمس سنين
سلمي. بصي يا رحمه انتي هاتي الفطار من برا محل اللي على نصيه الشارع ذا بيعمل فطار تحفه وكمان جانب الكليه وانا هجيب المشروب من الكافتيريا

رحمه بغيظ. ماشي ياختي

صقر. في ايه
رحمه. ولا حاجه انا هاروح اجيب الفطار وانت يا صقر أقر الجزئيه دي عشان انا مش فاهمها هتشرحالي

صقر. ماشي ياختي

رحمه بتخرج لمحل قريب من الكليه
وهي راجعه بتبص ادامها في عربيه جايه باقص سرعه بتفتح عنيها بصدمه ولسه العربيه هتخبطها بيجي شاب ويزقها بقوه وبتقع الأرض بتنز"ف من دماغها والشاب كان ضهره ليها وفي د"م كتير حواليه بتقفل عنيها ببط
مش بتفوق الا تاني يوم في المستشفي

صقر. رحمه انتي كويسه
رحمه. دماغي بتو"جعني اوي يا صقر هو ايه اللي حصل

صقر. في عربيه كانت هتخبطك

رحمه بسرعه. الشاب اللي وقع دا أخبره ايه

صقر. محدش يعرف هو مين وبسرعه البرق كانت جيب عربيه إسعاف خاصه ونقلته للمستشفى ومحدش يعرف هو مين ولا في اي معلومه عنه

رحمه. يعني ايه؟ هو كويس يعني؟ انا لازم اقابله وعلى الاقل اشكره دا انقذني

صقر. محدش قدر يعرف عنه حاجه بس الغريب ان عربيه الإسعاف اللي خدته جيت بسرعه البرق وكان في حد عارف انه هيعمل حادثه

رحمه. انا دماغي بتو"جعني اوي اااههه

باك
عاصي. رحمه رحمه
رحمه. نعم
عاصي. روحتي فين
رحمه. ولا حاجه عاصي هي الحادثه اللي حصلت لك دي حصلت فين؟

عاصي. بصي لما فوقت ثريا هانم قالت اني كنتي في القاهره

رحمه لنفسها. انتي بتفكري في ايه بيقولك في ألقاهره وانتي كنتي في اسكندريه فوقي يا رحمه مالك؟

رحمه بسخريه وهي كاتمه ضحكتها. بس انت طلعت شيف محترم انت اللي مجهز الاكل دا

عاصي. هو يعني زياده ملح والبيض تقريبا اتحر"ق

رحمه انفجرت من الضحك. هو مش تقريبا هو اتحر"ق الاكل بصراحه فظيع

عاصي. طب ما تيجي نعمل فطار سوا بدل البهدله اللي انا عملتها دي

رحمه. ياله بينا

وراحوا المطبخ رحمه لابست المريله وبدأت تعمل الاكل وهو بيساعدها وكانوا مبسوطين اوي

بعد ساعات طويله
عند دياب
دياب لنفسه. مبتردش ليه دي كمان ردي بقى يا حور انا مالي قلقان كدا ليه

مسك موبايله وكلم عامر دراعه اليمين
دياب. عامر عايزك تعرف مكان حور هانم فورا هي كانت في كليه الطب بس اتاخرت

عامر. انت تؤمر يا دياب باشا ساعه بالكتير واعرف مكانها

دياب بعصبيه. حالا يا عامر
عامر. تحت امرك يا باشا
عند حور✨✨✨
بتفتح عنيها ببط و دماغها وجعها لقيت نفسها نايمه على سرير في اوضه شكلها غريب
بدأت تفوق وبتسمع صوت من برا الاوضه

فهد. لازم اروح مشوار مهم لو البت اللي جوا دي هربت نهايتكم على أيدي

واحد من رجالته. متقلقش يا فهد بيه مش هتغيب عن عنينا

حور بتحط ايديها على بوقها بخوف وبتزق إلانتريه وراء الباب راحت ناحيه البلكونه فتحتها بالراحه بتبص لقيت نفسها على ارتفاع كبير وشاكله اخر دور
بقيت على وشك انها تعيط بترفع راسها شافت السطح وبصت تاني لارتفع العماره واتخضت
حور لنفسها. اعمل ايه دلوقتي لو وقعت همو"ت بس انتي عارفه الحق"ير دا عايز منك ايه وعلى جث"تي انه يقربلي

مسكت في الحديد اللي في سور البلكونه حطت رجل على حافه الجدار ورجليها التانيه على جدار الشباك بتاع الصاله لانه واضحه انه استوديو اوضه وصاله و بقيت تحاول تطلع للسطح ولأن الارتفاع مكنش كبير قدرت تطلع على السطح

اول ما طلعت لقيت قبه كبيره ودا كان تصميم سطح الاوضه مشيت على السطح براحه وهي خايفه بعد كدا شافت سلم حديد بيخرج علي برا الشقه دي خالص وينزلها لسلم العماره
نزلت عليه لكن بقيت تسمع صوت زعيق عرفت انهم عرفوا انها هربت بقيت تنزل من العماره وهي بتجري كانت عماره ست أدوار وباين انها مهجوره وقديمه
كانت بتنهج وهي نازله
اول ما خرجت بصيت حواليها وكان المكان كله رمل والعماره دي من برا شكلها خر"ابه
سمعت صوت دبتهم على السلم طلعت تجري

واحد من رجاله فهد. هناك اهيه هاتوا العربيه بسرعه

حور بصت للمكان وكان في مجموعه هضاب رمل وبالتحديد هضبه الجلاله بقيت تستخبي لكن فجأه وقعت على الأرض و وبتنز"ف من بوقها

واحد من رجاله فهد. انت عملت ايه يا حيو"ان فهد بيه عايزها حيه

التاني وهو بينزل المسد"س. اومال كنت اسيبها تهرب هو في النهايه برده كان هبقت"لها ياله شوفها عايشه ولا ما"تت

الأول راح ناحيته وبقي يشوف نبضها. لسه عايشه لكن لو فضلت كدا د"مها هيتصفي

عند دياب✨✨✨
عامر وصله الشركه
عامر. دياب بيه حور هانم موصلتش الكليه اصلا

دياب بخضه. انت بتقول ايه؟
دياب افتكر حاجه
وفتح موبايله و ادي التليفون لعامر وبقي يسوق بسرعه

دياب. عامر حددلي موقع السلسله دي فين بالظبط

عامر اخد الموبيل وفتح الجي بي اس
عامر. دي على طريق الجلاله قبل الغردقه

دياب وهو بيسوق بسرعه. كلم الرجاله وقولهم يحصلونا على هناك. كلم مالك الجبالي هو اكيد قريب من المكان دا

عامر. الرائد مالك الجبالي الوحده بتاعته في منطقه.... اكيد هيقدر يوصل اسرع

دياب. ابعتله اللوكيشن حور لازم تطلع من هناك عايشه

دياب. اكيد مفيش غيره الك"لب اللي اسمه فهد
.... ✨✨✨✨✨✨.....
عند ملاك
بتصحي تلقى قاسم بيداعب وشها بورده بيضا
ملاك بغيظ. استغفر الله العظيم انت يا ابني موركش غيري حل عن اللي خلفوني بقى انت زهقت يا شيخ منك

قاسم بسخريه. كنت فاكره اني معجبه بيه بس لما شفته بيتجوز اتاكدت اني بحبه

ملاك كانت رايحه الحمام وقفت اتصنمت لما سمعته. انت قريت الورقه

قاسم بابتسامه جانبيه. ايوه بس يا لوكه لو عايزه تعترفي بحبك ممكن تيجي تقوليلي على طول وانا هقدر الموقف انت برده وسيم و مز وغني ولا اقاوم

ملاك بسخريه. ومين قالك اني بحبك انتي يا دغف

قاسم بحده. بت انتي اتكلمي عدل وبعدين لو مش انا هيبقى مين يا لوكه

ملاك بعند وتمثيل ممتاز. واحد زميلي بس للاسف اتجوز بس عارف انا لسه بحبه بحبه اوي اومال انا عملت الاتفاق اللي بينا دا ليه؟ وليه مش عايزاك تقربلي؟ اصلا انا قلبي ملكه هو وبس عشان كدا كلها كم شهر وتطلقني عشان اشوف نصيبي معه أصله كلمني وقالي انه بيحبني زي ما انا بحبه لكن ظروفه جيت كدا بس طبعا وقتها انا رفضت لاني كنت مخطوبه لمحد لكن بما ان كل حاجه بقى تمام وانت هتطلقني هقابله واقوله اني لسه بحبه ونصلح كل اللي حصل دا ونتجوز 

قاسم كان بيسمع كل كلمه وعيونه بطق شرار وفجأه مسكها من شعرها بقوه وهي صر"خت بقوه
قاسم بغضب. تت ايه شوفي يا ملاك الاتفاق اللي بينا دا تنسيه لأنك ملكي انا لوحدي

ملاك بقوه مزيفه. هههه ضحكتني

قاسم بحده وغضب. شكلك عايزانى اثبتلك

وساب شعرها وبقي يقرب منها وهي بترجع لورا بخوف ووو

عند فاروق✨✨✨
فاروق. البت اللي اسمها رحمه دي مش سهله هي اخر واحده اتكلمت مع الدكتور قبل ما يمو"ت واكيد معها الورق البت دي لازم تمو"ت

ثريا بغضب. فعلا كان لازم تمو"ت من زمان من يوم ما اتولدت كان لازم تمو"ت زي ابوها وامها الخدامه 

فاروق بشك. تقصدي ايه يا ثريا

ثريا بتوتر وهي بتوعي لكلامه. ولا حاجه

فاروق. ثريا تقصدي ايه قولي اللي انتي مخبيه دلوقتي احسن من بعدين

ثريا بخوف. رحمه اسمها الحقيقي رحمه عثمان الرشيدي
عشان كدا حاولت اقت"لها من خمس سنين لما عاصي كان بيحبها

فاروق بذهول. انتي عارفه ان رحمه تبقى اخت عاصي وقاسم ودياب و موافقه على جوزها من اخوها انتي مجنونه يا ثريا



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية جبروت عائلة الرشيد" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات