القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دعاء أحمد

 رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الثاني والعشرون 

رواية جبروت عائلة الرشيد الفصل الثاني والعشرون 


عند قاسم وملاك
قاسم بخبث. شوفي يا لوكه انا موافق على شرط بس انا كمان عندي شرط

ملاك بضيق. ايه
قاسم. هتيجي معايا قصر الرشيدي النهارده وهتكملي الفتره اللي هنعشها سوا على اننا زوجين عاديين

ملاك. بس دا كتب كتاب بس مش فرح

قاسم بخبث. ودا شرطي الا انا همشي دلوقتي وشوفي ايه اللي هيحصل. والناس هتقول عليكي ايه

ملاك بضيق. انت بتستغلني؟

قاسم بابتسامه ساحره. ايوه

ملاك بضيق. اللهم طولك يا روح موافقه

قاسم. ياله بينا
كتبوا الكتاب وفضلوا شويه وبعد كدا اخدها وراح على قصر الرشيدي

في القصر✨
ملاك وقاسم دخلوا سوا وكانوا طالعين على اوضته لكنه واقفهم صوت ناهي الغاضب وهي داخله بشنطه هدومها

ناهي بغضب. اتجوزتها يا قاسم؟ اتجوزت دي

قاسم بهدوء. لوكه اطلعي فوق وانا هخلص شويه حاجات واجيلك

ملاك بردح وهي باصه لناهي. ولا ان شاء الله ما جيت هي ناقصه بلاوي
ومسكت الفستان وطلعت اوضته

في اوضه ملاك✨✨✨
ملاك. اكيد هحاول يقربلي اعمل ايه دلوقتي ياربي. لا يا قاسم مش هسمحلك بدا وخصوصا بعد اتفقنا بأنك تطلقني وانك بتحب ناهي بس هعمل ايه دلوقتي انا عايزه هو اللي يقر"ف يقربلي
ابتسمت بخبث وهي رايحه ناحيه التسريحه
وافتكرت ان قاسم عنده حساسيه من برفان معين
ومع ذلك محتفظ بيه ودا طبع غريب عنده

في المكتب ✨✨✨
قاسم. ايه الشنطه دي؟
ناهي. شنطتي اصلا انا قررت اعيش في بيت جوزي ولا مش مسموح بدا غير للخدامين

قاسم بحده. ناهي الظاهره ان القلم اللي ادتهولك المره اللي فاتت مكنش قوي كفايه يوقفك عند حدك ومحتاجه قرصت ودن

ناهي بخوف. قاسم انا هقعد معاك هنا زي زيها هي مش احسن مني

قاسم. والفرح؟

ناهي بدلع. مش عايزه فرح انا عايزك انت يا قاسم وبحبك انت

قاسم بجديه. وانا موافق يا ناهي بس قسما عظما تقربي لملاك هد"فنك حيه انتي فاهمه

ناهي بغضب بتحاول تداريه وتتكلم بدلع. موافقه يا قاسم ايه رايك تبات معايا النهارده وهسهرك حته دين سهره تحلف بيها طول عمرك

قاسم بسخريه. لا وانتي خبره

ناهي. ايه؟
قاسم بحده. ولا حاجه انا هبات مع ملاك النهارده وانتي بكر لحد ما نشوف الموضوع دا هيرسا على ايه تصبحي على خير

ناهي لنفسها. قسما بالله يا قاسم ما انا مهنياك بيها انت ليا انا لوحدي

دخل قاسم الي الجناح الخاص به بعد أن أنهى حديثه مع ناهي وهو يشعر بالتوتر الشديد والخوف من مشاعره القويه التي لا يستطيع السيطره عليها وتشعر دائما بالضعف اتجاهها وخصوصا بعد أن أصبحت زوجته

قاطع شرود وقد تفاجأ براحه يبغضها كثير
لكن ما آثار دهشته هو رؤيه ملاك تمشط شعرها ولكن بالجاز
ورائحته تتغلغل في ارجاء الغرفه

قاسم بغضب. ايه دا
ملاك بخبث. ايه
قاسم. ايه الريحه دي
ملاك. دا جا"ز انا كنت جيبته وكنت سيبه في اوضتي وقررت احطه النهارده اصلي عرفت انه بيطول الشعر وينعمه

قاسم. مين اللي رش من البرفيوم دا

ملاك بابتسامه جميله. اوبس نسيت انك عندك حساسيه من البرفان دا بالذات
وعلى العموم لو مضايق من ريحتي ومن ريحه الاوضه في اوض كتير في الجناح ممكن تنام في اي واحده فيهم. اصل الصراحه ريحه الجا"ز مش بتروح خالص. ولا اقولك حل احسن روح لحبيبه القلب ست ناهي زمانها مستنياك

قاسم بعدم تصديق. انتي مجنونه صح؟ ناهي ايه دلوقتي. النهارده كتب كتابنا انتي مستوعبه بتقولي ايه دا انتي ليلتك سوده

ملاك بلامباله. قاسم انت جينتلمان عيب تكلم المدام بتاعتك كدا ناهي تقول عليك ايه
فأنت ممكن تروح تنام في اي اوضه وبلاش وجع دماغ ليك

قاسم بخبث وابتسامه صفره. بقى كدا يالوكه كل الحوار دا عشان تنامي لوحدك في الاوضه

 ملاك. وانا مش محتاجه اعمل حوارت احنا بينا اتفا

بمقاطع حملها بين ذراعيه وسط تذمرها وغضبها واتجه بها إلى الحمام الخاص بغرفته والقاها بدون اهتمام في البانيو

ثم ظغط سريعا على عده أزرار جعلت الماء اندفع من كل اتجاه ويغرقها وهي تصر"خ بغضب تحاول الإبتعاد عن الماء دون جدوه وسط ضحكات قاسم العاليه الذي سحب علبه كبيره من الصابون السائل وافرغها فوقها بالكامل
قاسم بتحذير. نص ساعه تاخذي فيهم شاور وتمحي إثر القرف دا

ملاك قفلت المياه وبقيت تزيل شعرها عن عنيها وهي بنصر"خ فيه

ملاك بغيظ. انا حره اعمل اللي انا عايزاه ومتنساش ان بينا اتفاق ولو مش عجبك سيبني انزل انام في اوضتي او انت روح اتخمد في اوضه تانيه

قاسم بابتسامة بارده. انا فعلا كنت ناوي انقلك في اوضه تانيه تكون خاصه بيكي لوحدك بس بعد الهبل اللي حصل دا هتنامي في اوضتي وجانبي على السرير لحد ما انا اقرر عكس دا

ملاك بغضب طفولي المايه بتتساقط عنها بشكل جميل. مش هيحصل يا قاسم انا لا هنام جانبك ولا هنام في اوضه انت فيها

قاسم بتحدي. هنشوف يا لوكه ادامك نص ساعه تاخدي فيها شاور وتخرجي والا هضطر ادخل انا بنفسي اساعدك تاخدي شاور

ثم همس بجانب وجهها الذي اكتس بحمره الخجل وايضا الغضب
قاسم بسخريه. وانا مقولكيش يا لوكه بحب ادي كل حاجه حقها اد ايه يعني ممكن التشاور ياخد ساعه اتنين تلاته ممكن للصبح

ثم غمز بعينه بشقاوه وهو يفتح أزرار قميصه. ايه رايك نبدأ دلوقتي

هنا صر"خت ملاك وهي بترجع لورا. لا متشكره مش عايزه مساعده اتفضل انت وانا مش هخلي إثر لريحه الجا"ز اللي مضايقك دي. اخرج انت بس وانا هعمل اللي انت عاوزه اتفضل

قاسم بمرح. ماشي يالوكه على العموم انا برا لو احتاجت حاجه انا برده في مقام جوزك

ثم خرج وهو يدندن بمرح وسعاده وهو يقسم انه سيصيبها بالجنون حتى تعترف بحبها له

في نفس الوقت
قاسم امر الخدم بتعطير الغرفه ومحو إثر ذلك البرفان
في حين بدل ملابسه الي برموده سوداء وتيشرت ابيض بنص كم خفيف

قاسم بخبث. لوكه خلصتي شاور ولا محتاجه مساعده

ملاك بتوتر. لا خلصت بس ممكن تخرج لو سمحت عشان اقدر اخرج اغير هدومي

قاسم بابتسامه. طب ما تطلعي يا حببتي هو انا غريب

ملاك وهي على وشك البكاء. قاسم ارجوك اخرج

قاسم بخبث. تمام يا لوكه استنى دقيقتين واخرج

بعد شويه
ملاك بحذر. قاسم قاسم
خرجت بحذر وهي لفه منشفه طويله على جسمها اتنهدت براحه لما لقيته مش موجود وراحت ناحيه الدولاب عشان تجيب هدومها بعد ما قاسم امر الخدم بانهم يرتبوا هدومها قي دولابه لكن استغربت لما لقيته مقفول
ملاك بغضب. اكيد هو اللي قفله ماشي يا قاسم ام وريتك بس هعمل ايه دلوقتي

الا انها لمحت هدوم على السرير راحت تبص عليهم لقيته قميص نوم اسود لحد الركبه من الدانتيل الشفاف 

ملاك بغيظ. والله كان لازم اتوقع كدا من واحد زيك يا قاسم منك لله وانا بقى هلبس البتاع دا ازاي مكشوف وشفاف كدا
ماهو مش معقول افضل بالفوطه كدا يعني ربنا ياخدك يا قاسم

اتنهدت بضيق واخدت القميص ولابسته وبين اد ايه بشرتها بيضاء جميله جدا. يبرز رشاقه خصرها

قاسم واقف وراها وبيصفر وهي اتخضت ورجعت لورا
قاسم. ايه الجمال دا يا قمر
بقلم دعاء احمد
ملاك بدموع. قاسم انا عايزه بجامه انا مش هعرف اقعد كدا لو سمحت

قاسم بهدوء. طب بتعيط ليه يا ملاكي

ملاك وهي بتزيد من شهقاتها. عشان انا مش هعرف اقعد ادامك كدا لو سمحت عايزه بجامه

قاسم. اهدي اهدي متخافيش يا قلبي ياله تعالي نتعشى يا حببتي

مسك ايديها وراح ناحيه السفره وقعد يأكلها وهي بتعيط ابتسم
قاسم. ياله يا حببتي ننام
ملاك. قاسم
قاسم. متخافيش ياله بقى هنام
حضنها بتملك شديد ونام كانت بتحاول تخرج من حضنه لكنه بيتبت عليها اكتر وفي النهايه استسلمت ونامت

الصبح✨✨
عند حور
دياب. صباح الخير
حور. صباح النور
دياب بمشاكشه. هو انتي ايه اللي دخلك لحضني
حور. ها
دياب بابتسامه جميله. ايه القطه اكلت لسانك ولا نسيتي ازاي اتسحبتي ودخلتي لحضني شاكلك مبقتيش تعرفي تنامي غير في حضني يا حور هانم

حور بتغير الموضوع بسرعه. انا ممكن اروح الكليه النهارده في شويه ورق لازم اخلصه بما انك بتقول اننا مسافرين بكرا

دياب. اوكي يا حور

تسريع الاحداث
كانت ماشيه في الشارع لابسه دريس وردي طويل جميل فجأه عربيه سودا وقفت جانبها وشدوها كتموا نفسها ورشوا حاجه على وشها
فهد بخبث. بقيتي تحت ايدي يا مزه وكمان كسبان فيكي ٢مليون هههن هنتسلي وبعد كدا هقت"لك يا حور صدقيني هندمك

.. عند رغد
رغد بقيت احسن في الأسبوعين دول
راحت عند عمر لقيته فاتح باب شقته ويلعب مع إياد وقفت وابتسمت بخوف من المستقبل
رغد. صباح الخير
عمر. صباح النور عامله ايه دلوقتي؟
رغد. الحمد لله احسن الشقى دا غلبك
عمر. لا ابد وبجديه رغد لازم الولد يتكتب باسمي وانتي تتطلقي من عاصي ونتجوز

رغد. انا خايفه يا عمر انت متعرفش عيله الرشيدي لو ثريا عرفت اني وصلت لاياد واني هنا هتطربا الدنيا فوق دماغنا دي مش بني ادمه

عمرو. وانا مش هسيب ابني يعيش في الضلمه يا رغد ولو على جث"تي..

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية جبروت عائلة الرشيد" اضغط على اسم الرواية 


reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق