القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني 2 الفصل السابع عشر 17 بقلم ندى على

رواية حين تقع في الحب الفصل السابع عشر

رواية حين تقع في الحب الفصل السابع عشر


حين تقع في الحب 2
للبارت السابع عشر
للكاتبه /ندي علي حبيب 

عمر بغضب :بت انتي سيبي ام السكينه دي احسن اجي اد*بحك بيها اخلصي 

احمد برجاء:شايف هي كمان بتحبي حرام تكسر بقلب اتنين يا عمر بيه 

عمر مسح عيونه :والله اللحظه تقشعر الواحد احم رايك يا امي 

انتصار ببتسامه :كفايه عليهم كدا 

عمر حضن احمد :وانا مش هلاقي لسلوي واحد زي احمد علي بركة الله بس احنا عوزين خطوبه في الاول 

احمد :انا موافق علي اللي حضرتك تطلبه تطلبه

عمر :اذن هتجي انا ليك ونحدد كل شيئ 

احمد :في انتظارك وبعد وقت روح كل واحد علي بيته وعمر راح بيته 
.......................
في بيت عمر 

عمر دخل وحط المفتاح علي البار وقفل البا برجله ودخل الصاله ببتسامه لقي نورهان نايمه علي الكنبه 

عمر قرب منها باس خدها :اعمل ايه بس في واحد يقدر يحب الحب اللي انا بحبه ليكي دا 

نورهان بنوم :عمر انت جيت 

عمر :جيت وشالها دخلها علي السرير وغطاها 

ودخل اخد سور وطلع لبس ونام جنبها 

ماذا لو كانت الحياه مثل الحكايات والروايات هل كنا سنكون سعداء ام نتمرد ونقول ماذا لو كنا واقع ماذا لو كان هناك قصص حب حقيقه لسيت خرافيه هل انا الوحيده التي تعيش الخيال لانه يعجبني ام في غيري كثير ؟
..........................
تشرق الشمس لبداية يوم جديد واحداث جديده 
في منزل سكينه 
في غرفة نور وغسان 

نور اللي نصها نايم علي صدر غسان وغسان اللي حاطط صوابعه في شعرها ونايمين 

عاصي صحي ملقاش حد خبط علي باب غرفة امه وابوه

عاصي :ماما بابا 

نور تململت بكسل :ايوا يا عاصي 

عاصي بعياط :انا عوزك 

نور بعدت عن غسان وقامت فتحت الباب وشالته وحضنت وهو نام علي كتفها وقعدت علي الكنبه اللي في الصاله 

نور بحنان وهي بتمسح علي شعره:بس يا روحي انا معاك اهو في ايه بتعيط ليه 

عاصي :خلاص انتي معايا مش هعيط تاني 

نور ببتسامه وهي بتبوس انفه :يااااه علي ابني الشاطر اللي بيحب امه دا يلا تعالي لما نروح نعمل فطار 

عاصي :لا انا هروح انام كمان علشان عاوز انام ولما اصحي هفطر 

نور نزلته وهو دخل غرفته ونام براحه علي سريره ونور دخلت غرفتها تاني بس ملقتش غسان 

نور سمعت صوت الدش في الحمام عرفت انه جوا 

نور راحت مسكت العبايه اللي كان لابسها وشامت ريحتها بحب واشتياق ليه واخدت العبايه علقتها وطلعت ترنج بيتي لغسان كانت وخده معاها عباره عن بنطلون ميلتون اسود وتيشرت اسود نص كم ضيق ورتبت السرير وطلعت هدوم ليها 

غسان طلع فجأة من الحمام محاوط خصره فوطه كبيره 

غسان :صباح الخير 

نور :صباح النور هتدخل الحمام تاني 

غسان :لاء عوزه تدخلي ادخلي بس كنتي فين صحيت ملقتكيش جنبي 

نور وهي بتاخد هدومها من علي السرير :عاصي كان بيعيط كا العاده عاوزني اطمنه وبعدين دخل نام 

غسان بغيره :واظن طلعتي قدامه بلبسك دا 

نور راحت عند غسان :غسان دا ابني وروحي وجي من دمي يعني بطل تغير من الولاد 

غسان بغضب :طب اختفي من قدامي بقي علشان مترجعيش تزعلي 

نور بخوف وتوتر راحت علي الحمام تاخد شور 

..........................
في منزل منير 

نسمه عملت الفطار مع نفين وخلصو وحطوه علي السفره 

منير :هتروحي عند امك سكينه النهارده ولا ايه يابنتي 

نسمه :انا متفقه انا ونورهان هنروح تالت يوم العيد 

منير :عوزين نعيد علي ولاد غسان والواحد محروج يروح هناك 

نفين :خلاص استني يا حج لما يجو وبعدين عيد عليهم براحتك 

قاسم راح قدام نسمه بكل حزن وضعف :نسمه اسر ابني مش ابن غسان بس قبل ما تحكمي عليا عوزك تسمعي الحكايه كامله مني انا 

نسمه ..........



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات