Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني 2 الفصل السادس عشر 16 بقلم ندى على

 رواية حين تقع في الحب الفصل السادس عشر

رواية حين تقع في الحب الفصل السادس عشر

حين تقع في الحب 2
البارت السادس عشر 
للكاتبه /ندي حبيب 

عمر بغضب:جي يخطب ويتجوز ولا كأن ليها راجل وراها 

احمد بغيره علشان ميعرفش انه اخوها :وانا معرفش انها متجوزة او مخطوبه تبقي نين انت 

عمر مسك احمد من ايده علي اساس بيسلم :القبطان عمر اخوها وحضرتك 

احمد :الظابط احمد وجي اتقدم لاخت حضرتك 

انتصار :في ايه يا جماعه الكلام اخد وعطي ادخلوا جوا بس علشان نعرف نتكلم 

عمر :اتفضل يا حضرت الظابط ودخلو علي الصالون 

احمد وقف يبص علي سلوي اللي حطه وشها في الارض 

عمر بغضب :علي الصالون يا حضرت الظابط مش في وشها 

احمد بتركيز :ايوا اتفضل ودخلو قعدو وسلوي دخلت تعمل ضيافه 

.....................
في منزل سكينه 

غسان وسكينه قعدين في الصاله مستنين الخبر من نور اللي دخلت تعمل اختبار الحمل والولاد قعدين في غرفتهم بيلعبو 

نور طلعت بدموع 

غسان بلهفه قام راح مسك ايدها وبص في عينها :حامل صح 

نور سكته مش بتتكلم 

سكينه بغضب :اتكلمي يابت اخلصي 

نور هزت راسها بكسوف :حامل 

غسان بفرحه اشتالها وحضنها بقوه وهمس:مش مصدق 

نور بكسوف :نزلني يا غسان بقولك اهو 

غسان نازلها وسكينه راحت حضنتها 

سكينه بفرحه :الف نهار ابيض يا بنتي الف مبروك يا غسان 

نور :الله يبارك فيكي يا ماما 

غسان بص ليها بحب :يلا نروح خليكي علي الاقل علشان خاطر ولادنا

نور بعند :علشان خاطر ولادنا بعمل كدا وربعت ايدها وبص النحيه التانيه 

غسان بغضب :بمعني 

سكينه تهدء الامور:بمعني انك انت طول ما مراتك هنا وانت هنا واعو منها تغير جو 

غسان بغيظ :يا امي معرفش ايه لازمة شغل الاطفال دا اصلاً

سكينه :يعني انت بايت مع مين دا مراتك 

غسان بص لنور :حاضر يا امي 

نور :انا هنام مع الولاد وانت نام في الاقوضه دي ودخلت علي الأولاد ورزعت الباب 

غسان بغضب :ادخل اكسر راسه بقي حقي ساكت من الصبح 

سكينه :بس اهدي هي بتدلع عليك وهي بتحبك ومتقدرش تعيش من غيرك اهدي انت بس وادخل غير هدومك وارتاح شويه 

غسان:تمام يا امي ودخل علي الغرفه 

.....................
 في غرفه الاولاد 

عاصي :يعني انا هيكون عندي اه صغير 

نور ببتسامه :ممكن تكون بنت وهتكونو اخواتها الكبار 

اسر بثقه :انا اخوكم الكبير 

عاصي راح عن بطن نور :بسس انا اسمي عاصي لو انت ولد هلعبك بلعبي معايا وهدخلك معايا في كل لعبي بس لو انتي بنت مش ضربك ابداً وأحبك تعالي بسرعه انا مستنيكى

اسر :وانا اسر اخوك الكبير مش عارف اذا كنت بنت ولا ولد بس انا هحبك حتي لو ايه علشان وهعلمك حجلت كتير اوي وهلعب معاكي برضو تعالي بسرعه بقي 

نور فرحت انهم مغروش من الطفل وحضانتهم

نور :هي كمان بتحبكم ولما تيجي هتحبكم اكتر يلا الوقت اتاخر تصبحو علي خير اه انا هنام معاكو النهارده 

عاصي بفرحه :هيييي 

نور :هروح اغير وراجعه تمام 

اسر :تمام 

نور طلعت من الغرفه وراحت علي المطبخ 

.......................
في شقة نورهان 

نورهان راحه جايا في الصاله ومسكه الفون بقلق:الساعه دخله علي 11 بليل وجوزي السعيد لسه مجاش طب اعمل ايه طي قافل فونه ليه 

وقعدت علي الكنبه بتعب وهي بتتكلم نامت علي نفسها من شدة تعب الحمل 

...................
في شقة نسمه 

قاسم قاعد علي الكنبه بيتفرج علي التلفزيون ونسمه بتحصر اكل ليه 

نسمه جابت الاكل وراحت حطيته قدامه :الاكل اهو 

قاسم :راحه فين 

نسمه :هعد في الاوضة 

قاسم بص لعيونه :ليه متعديش معايا 

نسمه بدموع :علشان في سر كبير يا قاسم وانت مش راضي تقول عليه وانا حسه بيه 

قاسم بتوتر:سر سر زي ايه يا نسمه اللي هخبية 

نسمه بصت ليه بعتاب :ولا حاجه يا قاسم تصبح علي خير ودخلت الاوضة بتاعتها تعيط 

نسمه بعياط:طب ليه بتخبي عليا ليه مش راضي يصرحني السر دا موقف حياتي يا قاسم انت مش عارف حاجه ونامت من كتر العياط 

قاسم برا :ولو قولت هتروحي مني وانتي الحاجه الوحيده اللي مقدرش اعيش من غيرها يا نسمه بس بعدك عني دا قتلني من جوا انتي مش حسه بيا 

......................
في بيت سكينه 

نور دخلت الاوضة ومعاه كوبيتين عصير 

لقت غسان قاعد ببنطلون ميلتون وعاري الصدر وشعره جاي علي عينه وشكله جداب جداً

راحت حطيت كوبايه جنبه :انا جبت ليك عصير وفي چيلي ومهلبية ومشمش جوا في التلاجه البيت بيتك وراحت جابت بجامه عباره عن شورت اسود وبلوزه كت سوده ودخلت غيرت في الحمام وطلعت

نور :انا هنام في غرفة الولاد محتاج حاجه 

غسان وهو باصص في فونه :انا مش راضي اتكلم من ساعتها ولص علي هدومها بغضب انما اجي ابص القي مراتي نايمه جنب ولادي بهدوم زي دي ومش عمله اعتبار ليه هكسر راسك وهتنامي في الاوضة برضو 

نور :خلصت كلامك تعالي يلا اضربني ما هو دا اللي انت شاطر فيه دلوقتي صدقني لو اتعملت معايا بحنيه هكون تحت امرك لكن انا بقيت بخاف اتكلم معاك 

غسان بغضب قام وقف قدامها :بجد انا مش بتكلم بحنيه انا غلطان صح 

نور بعياط :ايوا غلطان وعمري ماهصلحك ابداً وحطت ايدها علي وشها وعيطت 

غسان قرب منها وضمها لصدره بشتياق وحنينه :وانا مقدرش اشوفك زعلانه وبعدين انا بعاكس دي وبعاكس دي بس في الاخر بكون مع مين ولي مين 

نور بعياط :ولا تعاكس حد ولا تكلم حد انت ليا لوحدي ملك ليا ميهمنيش كل حاجه في الدنيا انا عندي ثقه فيك انت مش متخيلها واجي افتح تلفون ولادي الاقي صور ليكي وانت وحده زي دي من حقي ازعل 

غسان في نفسه :يولاد الكلب انا هعرف اربيكم 

غسان مسح عيونها :خلاص انا اسف عمري ما هبص لحد ابداً مهما حصل وبعدين انا مقولتش مبروك علي الحمل ليكي يا روحي 

نور بصت ليه بغضب :الله يبارك فيك بس انا هنام مع الولاد علشان انا في اول حملي ومش مستعده اخسر الطفل احضن المخده ونام والبس اي حاجه علشان هتاخد برد 

غسان :تلاته بالله العظيم ما انتي خارجه من باب الاوضة قال انام مع الولاد قال 

نور بتحذير :غسان مش هينفع افضل هنا وانت فاهم قصدي كويس وبطل تكسفني 

غسان :والله هنام محترم بس خليكي موجوده هنا 

نور باستسلام :هنام هنا بس اوعي تفكر ان صالحتك انا قولتلك اهو 

غسان راح نام علي السرير ونور نامت جنبه وايدته ضهرها غسان قرب منها وحضنها ونور استسلمت ونامت وغسان دفن وشه في شعرها ونام بسبات عميق واشتياق ليها كا المغترب لوطنه 

..........................
في بيت انتصار 

عمر بضحك :خلاص يا حضرت الظابط احنا بيعين 

احمد بضحك :وانا شاري 

عمر بغضب :انت ماصدقت بقي انا قاعد افهم فيك بقالي شهر مفيش عندنا بنات لجواز وانت ولا هنا 

احمد :يا استاذ عمر انا زعلتك في ايه ايه سبب رفضك ليا دا 

عمر حط ايده علي كتفه :يا احمد يا اخويا انا خايف عليك منها اقسم بالله 

سلوي طلعت وحطت علي ايدها سكينه :يا اتجوزو يا اموت 

عمر واحمد وانتصار بصدمه :................



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني" اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات