القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندى على

 رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثالث عشر 

حين تقع في الحب 2
البارت الثالث عشر
للكاتبه /ندي علي حبيب 

نور :غسان الدبله فين 

غسان بتوتر :الدبله اه نسيت اقولك روحت اغيرها علشان مطبقه 

نور بشك :متأكد 

غسان :ايوا طبعاً 

بعد وقت وصلو قدام البيت نور نزلت والولاد وطلعوا علي الشقه بتاعتها ونسمه طلعت شقتها

قاسم :احم ايه الاخبار 

غسان :اسكت يا غبي الدبله كانت في جيبي مش عارف اختفت فين ونور اخدت بالها 

قاسم :ربنا معاك 

غسان :المهم انا رايح اطل علي الجواميس وراجع 

قاسم :تمام وانا قاعد مع الحج هنا اهو 

..............
في شقة نور 

عاصي :ماما الجاكت بتاع اسر احسن مني 

اسر :عاصي بطل تبص لكل حاجه ليا 

نور :يا عاصي الجاكت كويس المهم يلا روحو اقلعو الهدوم دي في اوضتكم وتعالو 

اسر وعاصي :حاضر ومشو 

نور مسكت فون اسر وفضلت تقلب فيه كالعاده اشوف اسر بيعمل ايه وفجأة شافت صوره غسان والبنت 

نور بصدمه :دا ايه 

اسر دخل :ماما انا في ايه بتعيطي ليه 

نور بعياط :الصور دي النهارده 

اسر :ماما احنا كنا 

نور بعياط :ادخل هات اخوك وتعالي علشان هنروح عند تيتا 

اسر :ماما بابا مكنش يقصد 

نور بصراخ :اسر سمعت قولت ايه اللي قولته يتعمل بسرعه 

اسر :حاضر يا ماما 

نور بعياط :انا ابقي وحده معنديش كرامه لو فضلت لحظه معاك ولمت هدومها ونزلت ووراها الولاد 

غسان:في ايه رايحه فين 

نور قلعت الدبله :مره قلعتها ومشيت من وراك بس رجعت لايدي تاني لكن المره دي مفيش راجعه 

كانت الصدمه شديده علي غسان :نور في ايه فهميني بس

نور وقفت تاكسي وركبت وع دموعها وعياط الولاد 

منير بصوت :غسان في ايه غسااان رد مالك متسمر كدا ليه 

غسان مسك الدبله بصدمه :نور مشيت بجد 

قاسم :غسان فوق في ايه 

غسان بغضب ركب العربيه ومشي وراها 

نسمه :قاسم في ايه نور مشيت ليه 

قاسم :مش عارف في ايه بس غسان راح ليها المهم اطلعي انتي واعدلي الطرحه علي راسك 

................
في الطريق 
غسان عمال يظمر كلكس العربيه لحد ما لحظ السواق 

السواق :مدام انتي تعرفي العربيه دي 

نور بكسره :معرفش حاجه كمل طريقك لو سمحت 

عاصي بعياط:ماما انا عاوز بابا 

نور بصت ليه وحضنته :احنا ملناش حد يعاصي انت واسر 
 
غسان ايجه بعربيته جنب السواق :اقف علي جنب اخلص

السواق وقف بخوف :في ايه يابيه انا مليش علاقة بحد 

نور :معلش استني لو سمحت ونزلت من العربيه وراحت وقفت قدامه 

غسان بنهج :نور صدقيني انتي فهمه غلط 

نور بصراخ :كفااااااية بقي من يوم ما اتجوزتك وانت بتجرحني مفيش حد بهدلني قدك مفيش حد زلني قدك مفيش حد قدر يضر*بني قدك رغم ان انت الد*م اللي في عروقي بإسمك وحبك وانت مفيش حاجه عملتها ليا غير الكر*ه من نحيتك ليا وكنت بستحمل وبكذب نفسي الف مره لكن توصل بيك انك تخو*ني قدام ولادك بجد انت صدمتني 

غسان :نور انا لو مش بحبك عمري ما كنت اتجوزتك انا مخنتش علاقتنا ولا خنت*ك دي كانت ضحك وهزار وحياتك عندي 

نور بدموع :وايه حياتي عندك تسوي ايه يا غسان اقولك انت اتجوزتني ليه فاكر ايام زمان لما عمي كان عاوز يجوزني لابنه انت اتجوزتني وقبلت بيا طول السنين دي علشان تحميني وانا كنت حاسه والله 

غسان :نور انتي مراتي وام عيالي مقدرش صدقيني اخو*نك ولا حتي احب غيرك انا لو طايل اجيب نجمه من السما هجيب ومش هتردد 

نور بدموع :غسان انا تعبت بما فيه الكفايه والله العظيم تعبت ابعد عني وسبني وهقولك الكلمة اللي طول حياتي خايفه يجي يوم واقوله ليك واتنهدت بتعب وعياط غسان طلقني انا خلاص زهقت بس سيب ولادي ليا ودا طلبي الوحيد ومشيت من قدامه وهي بتمسح دموعها بضهر ايدها ومشيت بتاكسي 

غسان كان يشبه الطفل الصغير الذي يبحث عن امه في كل مكان وعيونه والدموع بتنزل علي خده من غير مقدمات والهوا بيرجع شعره لورا 

ماذا تقولي يا حببتي ؟
ماذا تريدي انتي تريدي ان تذهبي من حياتي ولكن ماذا افعل في ذالك القلب الذي يتحطم ويعتصر من الالم اريد اجابه منك هل تتركيني وحيداً و انتي لاتعلمين انني بغيابك اصبح مثل الينبوع بين الورد ؟

غسان مسح دموعه بقوة وركب عربيته وراح علي الفيلا بتاعته 

................
اما عند نور 

نزلت من التاكسي ونزلت الشنط ودفعت الحساب 

نور مسكت ايد عاصي وايد اسر وبصت علي البيت بالم وطلعت رنت الجرس 

سكينه :حاضر جايا وفتحت الباب وكملت بفرحه نوررر حببتي والغالين معاها كمان وحضنتها 

نور بعياط :ماما ماما انا بموو*ت 

سكينه بخضه :بعد الشر عنك يا قلب امك في ايه خضتيني عليكي مالك يا روحي 

نور مسحت دموعها :اسر عاصي ادخلو جوا في القوضه عوزه اتكلم مع تيته 

عاصي واسر دخلو من غير كلام 

نور بعياط :انا طلبت الطلاق من غسان 

سكينه بخضه :يخرابي ليه يابنتي جوزك عمل ايه دا بيحبك وروحه فيكي 

نور بقوه :ماما لو تقبلي تخليني انا وولادي عندك قولي مش قابله عادي 

سكينه :وانا اطول لما نن عيني ووالدها تفضل عندي بس ايه اللي حصل 

نور بتعب:لما ارتاح هتكلم معاكي وعرفك بس لازم اتكلم مع عاصي واسر علشان مش عوزه ولادي يتأثرو 

سكينه :ادخلي يا روحي لما اعمل حاجه نشربها 

نور دخلت القوضه ليهم 

عاصي بعياط :ماما انا عاوز بابا علشان احنا اللي غلطنا لما صورنا مكنش ينفع اللي احنا عملناه دا اسفين 

اسر بعياط :مكنش قصدنا دا يحصل كل اللي كنا عوزينه ان نزل بابا علشان يلعب معانا بس احنا منقدرش نشوفك بتعيطي اسفين بجد 

نور اخدتهم في حضنها :بس انت وهو مش انتو رجاله بردو ولا ايه 

عاصي واسر :طبعاً

نور :انا لما اتجوزت بابا كنت بحبه جداً ومازالت بحبه ومقدرش ابص لحد مهما كان علشان عيوني مش شايفه غيره وهو كمان كان بيقول انه بيحبني بس ينفع جد يكون بيحب حد ويروح يعاكس البنات مش دا غلط 

اسر :غلط كبير ومينفعش 

نور :شوفت مينفعش لكن لما يضحك عليا ويقول ان بيحبني وهو مش بيحبني لازم ازعل وبعدين انتو في صفي ولا صف بابا 

عاصي :في صفك 

نور :يبقي لازم نكون ايد وحده علشان نعدي كل حاجه سوا اتفقنا 

عاصي واسر :اتفقنا 

نور :يلا يا حلو انت وهو علي النوم علشان تقدرو تقومو بكرا تعيدو 

اسر :انا هنام بسرعه علشان اقوم بسرعه 

نور :انا هطلع تغسلو اسننكم ورجليكم وتغيرو وتنامو تمام 

اسر وعاصي :تمام 

..........................
في منزل منير الالفي 

منير :يبني اعرف غسان فين لحد دلوقتي 

قاسم :ياحج والله بيكنسل وبعدين متقلقش تلاقيه فاعد هنا ولا هنا 

نفين :يارب هات المخبي لطيف ونور مشيت ليه 

قاسم :موضوع نور انا مش عارف مشت ليه 

منير :والله لو العيد كان عدي كنت حسدتكم ازاي غسان مينفعش يعدي العيد علي خير 

قاسم في نفسه :يارب نور متكنش عرفت حاجه عن البت والا انا انتهيت انا كمان 

نسمه :مالك يا قاسم متوتر كدا ليه 

قاسم بتوتر:با يا روحي انا قلقان بس 

نسمه :المشكله ان نور فونها صامت ومش بترد 

قاسم :خير انشاء الله المهم احنا هنطلع احنا يا حج تصبحو علي خير 

نفين ومنير :وانت من اهله 

....................
في منزل نورهان 

نورهان كانت مولعه شمع وعمله اضائه بسيطه في البيت وقالب جاتو وبيبسي وجو رومانسي جداً ولبسه قميص نورم احمر بروب لحد بعد الركبه بشويه ومنتظره رجوع عمر من برا 

نورهان بتفكير :ياتري ناقص حاجه تاني ومسكت بطنها بنتي عرفه انا حسه انك بنت علشان انتي رقيقه خالص ومش بتتعبي ماما ولو انتي بنت اسمك هيكون فرحه علشان انتي اول فرحه في حياتي كلها 

عمر فتح الباب واتصدم من روعة البيت وجماله :اوبااااااا ايه الجمال دا 

نورهان :عجبك المنظر 

عمر قرب منها وباس خدها :عجبني المنظر وصاحبت المنظر بس ايه الحلوه دي 

نورهان بخجل :شكراً 

عمر بخبث:شكراً والرسميات دي مش عاوز اسمعها دا النهارده ليلة العيد 

نورهان بحب :كل سنه وانا عيدي وكل حاجه ليا والسنه الجايا تكون معانا فرحه 

عمر بستغراب :فرحه مين 

نورهان ببتسامه مسكت بطنها:اصل انا حسه انها بنت فالو كانت بنت هسميها فرحه 

عمر :بحب فرحه وباس خدها وام فرحه وباس رقابتها وكل حاجه في ام فرحه وقبل شفتيها بشغف وحب ورمانسيه وزاح عنها الروب وحملها واتجه اللي غرفتهم وانزلها علي السرير 

نورهان بخجل :عمر ابعد 

عمر بتوهان :اسكتي خالص 

نورهان :ياعمر الدكتوره قالت اول 3 شهور وانا لسه في التاني اسبوع 

عمر بصدمه خبط ايده في راسه :بقي عمله كيك ولبسه احمر وجو رومانسي علشان تعذبي اهلي ولا علشان ايه 

نورهان ببرائه :علشان النهارده الوقفه وانا كنت بشوف المسلسل وانا صغيره كنت بشوف البطله بتعمل كدا يوم الوقفه فعملت زيها 

عمر بتمثيل العياط :انا عملت ايه في حياتي علشان يجوزني طفله في شكل بالغه 

نورهان :عمر هو المنظر مش عجبك 

عمر بغيظ :نورهان اخفي من قدامي الساعه دي 

نورهان :هتحرق اليوم اللي فضلت اجهز فيه كل اليوم 

عمر :لاء احرق نفسي واكمل السهره مخطوبين وخلاص 

نورهان :ايوا كدا شالني طلعني تاني زي ماجبتني بقي 

عمر بضحك :لا حول الله وشالها طالعه وسهرو سهرتهم 


يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني" اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات