القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني 2 الفصل الثاني عشر 12 بقلم ندى على

 رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثاني عشر

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثاني عشر

حين تقع في الحب 2
البارت الثاني عشر
للكاتبه /ندي علي حبيب 

غسان :انا عن نفسي واثق ان مراتي مش هتنام غير في شقتها 

قاسم :ونسمه برضو بتحب تنام في شقتها صح يا نسوم 

نور:انتو بتتكلمو بنيابه عننا ليه 

غسان :لا حول الله نور الواحد كان صايم خليه مؤمن اليوم كامل 

منير بضحك :مين كان يتخيل في يوم ان غسان يتجوز ويكون عنده عليله

نفين بضحك :فاكر يا حج كان يقوا ايه انا مخلوق لشغلي وبس جواز ايه اللي انتو بتتكلمو عنه 

غسان بص لنور :الواحد كان قبلك حاسس بنقص وانتي كملتيه يا نور 

قاسم بضحك :نسيبكم ونطلع من البيت يعني ولا ايه 

غسان :الله مراتي وام عيالي النت حاشر نفسك ليه 

نور بكسوف وهمس :بحبك يا حضرت الرائد 

غسان :احم بقول ايه يا نور انا كان عندي تيشرت اسود في احمر كدا راح فين مش لاقيه في الدولاب 

نور بستغراب :غسان انت مش بتحب تلبس هدوم حمرا 

غسان :معلش اطلعي شوفيه وانزلي ممكن 

نور وقد فهمت ما ينوي زوجها قالت بهمس :غسان بطل تحرجني واسكت احسن وربنا انام نحت بجد 

نسمه :هنروح نشتري هدوم الولاد ولا ايه 

نور بصت لغسان :هنروح صح 

غسان بص في ساعته :تمام بس بسرعه ربع ساعه وتكونو جهزين تمام 

نور ونسمه :تمام

منير :حد علف الجواميس اللي برا ولا ايه 

قاسم :اه الواد ايمن القهوجي كلفته يخلي باله منهم 

غسان بضحك:يبني احسن يترفص زي السنه اللي فاتت 

قاسم بضحك :وعليا النعمه لو شفت شكله وهو بيقولي حاضر يا حضرت الظابط حسيته هيعيط

غسان :ربنا يستر والعيد يعدي علي خير 
...................
في بيت عمر 

عمر بياكل بغيظ :يعني الواحد صايم طول اليوم والاخر يفطر سندوتشات كبده والله حرام يرضي مين دا يا مدام نورهان 

نورهان وهي بتاكل :في ايه يا عمر كل ماتاكل حته هتزلني انا نسيت انك صايم والله اعمل ايه يعني 

عمر مسك زيتونه وحدفها فيها بغيظ:ومشاء الله اللسان 8 متر ومبتسبش حقها في الكلام 

نورهان :خلاص يا حبيبي تعالي ننزل نجيب حجات العيد وانا هعملك مكرونه بشمل ورقاق ومحشي ورق عنب واللي انت عوزه

عمر بغيظ:ونعيد في المستشفي قسم الغسيل 

نورهان :لا حول الله ولا كدا عجبك ولا كدا عجبك اعمل ايه انا امو*ت نفسي علشان ترتاح 

عمر :قومي يا نورهان وحياة امك خليني نروح نجيب حجات غسيل المعده اقصدي حجات العيد انجزي وقام يغسل 

نورهان بسرحان :هو مش عجبه الاكل ولا ايه هي الكبده جامده شويه بس حلوه يعني

............................
في بيت انتصار 

سلوي :ماما عوزه اقولك حاجه 

انتصار ببتسامه :بتحبي 

سلوي بكسوف :ب بحب مين

انتصار :يابت دا انا اللي مربياكي علي ايدي المهم هو يكون بيحبك 

سلوي :ياماما هو الوحيد اللي طول فترة السجن وهو معايا رغم انه كان ماسكني بجرم المشهود كان محلي عليا فتره العقوبه وكان مانع عني ان اتلم علي المساجين وكنت حبس انفردي من خوفه عليا وحنين وطيب جدا

انتصار بصدمه :ايه الاشعار الحلوه دي يابت المهم انتي اسكتي واللي فيه الخير يقدمه ربنا 

سلوي:المهم ياماما ممكن تعزميه عندنا في العيد 

انتصار :ينور ويشرف يابنتي 

سلوي باست امها من خدها بفرحه :اهلاً اهلاً بالعيد مرحب مرحب بالعيد 

انتصار بضحك :العيد فرحه ياسلام واجمل فرحه وانتي اجمل فرحه في حياتي يا سلوي ربنا مايحرمني منك انتي ولا اخوكي ابداً ابداً

......................
قدام المول 

غسان :نور اقسم بالله لو اتاخرتي جوا لسيبك ومشي

نور :يا روحي احنا هنخلص ونيجي علطول 

عاصي :بابا بابا بابا 

غسان :يانعم 

عاصي :انا شوفت قاسم بيبوس نسمه 

غسان بص لنور بغضب 

نور :ذنبي ايه طيب 

غسان بغضب:مش تربيتك وانت يا حيوان تعالي معايا يلا يا اسر هنروح نعد في كافيه 

نور بغيظ :حتي لو عملو ايه تربيتك تربيتك زي ما اكون انا خلفتهم لوحدي 

نسمه :نور يلا 

نور مسكت ايدها :يلا يا ورحي ودخلو علي المول

نسمه :نور ايه رأيك في دي لعاصي 

نور مسك الجاكت :مش هيكون ضيق شويه 

نسمه :مش عارفه بس هيكون معقول بدل ما يكون مبهدل عليه 

نور :تمام هاتيه تعالي نشوف هدوم اسر 

وفضلو يجيبو لبس كتير للولاد 

..............
في الكافيه اللي قدام المول كافيه فخم ولكن مكشوف من السقف 

غسان :تطلبو ايه 

اسر :انا ميلك تشك 

عاصي :وانا هاخد سموزي توت 

غسان :تمام انا واخد قهوه ساده واحد سموزي وواحد ميلك تشك 

قاسم :وانا قهوه وسط 

الجرسون :تمام با فندم ومشي 
 
قاسم :اوبااااااا

غسان بيصب قدامه وجنبه :في ايه يلا 

قاسم وهو يضغط علي شفتيها السفليه :بص وراك وانت تشوف الغزاله دي 

غسان بص وراه وشال النظاره ولقي بنت لبسه لبس فاضح شويه :ايه المزززز دي بس يا عم اسكت احنا كنا علي صيام 

قاسم :بس ياعم صيام ايه دا احنا في دخلة عيد والكل لازم يفرح ايه دا جايا علينا 

غسان :الله يخربيتك يا اخي 

البنت :ازيكم قعدين لوحدكم ليه وبتبص علي غسان اللي مش مهتم بس بيبص من تحت النظاره 

عاصي ميل علي اسر :اسر 

اسر :نعم 

عاصي :صور البت دي وابوك بيبص عليها بسرعه من غير ما حد يحس 

اسر بخبث :اشطا وصور البت وغسان باصص عليها 

غسان بخبث قلع الدبله وخباها في جيبه :استني بس يا جبل المعلم متجوز الدبله في ايده لكن انا عازب 

عاصي بغيظ:يريتك صورت فديو 

قاسم بص علي ايد غسان ملقاش الدبله :يابن اللعيبه 

البت بتقرب من غسان بدلع :وانت عازب لحد دلوقتي ليه دا انت جامد اخر حاجه يعني 

غسان :تقدري تقولي مش لاقي بنت الحلال يا حلوه 

البنت :ولقيتها ولا لسه دلوقتي 

غسان :لقيت بنت الحرا*م بس مش مشكله كله بيعدي يعني 

البنت بضحك وصوت :الله عليك انا نفسي اجرب النوع دا 

قاسم بضحك:هو حبوب بندول عوزه تجربي 

البنت بهمس :عندك شقه ولا تيجي انت 

عاصي :فديو بسرعه انجز 

اسر :حاضر اسكت متوترنيش 

غسان بخبث:عندي فيلا يا سكر 

البنت بهمس :هاجي ليك بكرا الساعه 8 بليل نحتفل بااي 

غسان بضحك :باي يا جبل 

قاسم بضحك :يعني اجيب البت تخدها انت 

غسان بضحك :ياعم التقيل اصبر علي رزقك احم اسمع يلا انت وهو عارف لو امك شمت خبر عن الموضوع دا هكسر الراس دي وشاور علي رسهم 

عاصي بخبث :انا ولا كأني كنت موجود 

اسر :ولا انا مهما كان انت ابونا برضو 

قاسم بضحك :وقدوة ليكم 

غسان :تصدق العيال دي رجاله طلعين لبوهم حبايب قلبي دول 

.......................
في المول 
في قسم السيدات 
نسمه :نور شوفي القمصان دول حلوين ازاي 

نور بكسوف :انا عوزه برمودات مش بلبس دول 

نسمه :يا روحي متتكسفيش هو انتي هتلبسيهم لمين دا لجوزك 

نور بخجل :نسمه انتي مايعه انا اتكسف البس حاجه دي دي 

نسمه :تعالي ورايا بس وانا هظبطك واشترو كتير من الانچري ودفعو الحساب ومشي

...............
في عربية غسان 

نور بفرحه :انا جبت ليكم يا اسر انت وعاصي شوية هدوم حاجه فرق الخيال 

غسان :المهم تكوني انبسطي يا روحي 

نور بصت للولاد اللي عملين تتوشوشو

نور :في ايه بتتوشوشو كدا ليه في حاجه حصلت 

غسان بص ليهم في المرايا :احم احم في ايه ياباشا انت وهو 

عاصي :ولا حاجه خصوصيات ملكوش فيها 

نور شافت ايد غسان وهو بيسوق بيها 

نور بغضب :غسااان فين الدبله 

غسان غمض عينه وقال في نفسه :يعني كان لازم اقلع الدبله 

(

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني" اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات