القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليل القمر الفصل الاول 1 بقلم مريم حسن


 رواية ليل القمر الفصل الاول 1 بقلم مريم حسن



رواية ليل القمر الفصل الاول 

تجلس على الاريكة و تشاهد الأخبار في الإذاعة التلفزيونية عن " مقتل رجل الاعمال ليل سعيد الهواري " و هو في في العقد الثالث من عمره نظرت بشفقة فلماذا يقتلون شب مثله يفعل الخير للجميع و الجميع يحبه قفلت التلفاز و ذهبت غرفتها و ارتدت ملابس خروج و ذهبت لتشتري اشياء للمنزل و تمشي و هي تغني فوجدت شخص على قمامة و بوجهه دماء صرخت بشدة اتصلت بحارسها ليأتي بالسيارة و اخذته للمنزل و لم تر ملامحه من كثرة الدم جلبت المطهر و طهرت وجهه و نظرت لوجهه ليس غريب و صدمت انه رجل الاعمال " ليل الهواري "
في مكان اخر يملئه الناس و الصحافة و الحزن و اصطناع الحزن من ناس و الجميع يجلس ما عدا شخصين
كرم بحزن… هو كان اقرب حد ليا الله يرحمه بجد مش قادر
و وضع يده على وجهه و هو يخفي ابتسامة خبيثة
جاء شاب و نظر لكرم بغضب و دخلوا
مراد… كفايا بقى كفايا قرف اللي انت بتعمله ده
كرم بسخرية… عيط عيط يا حبيبي
مراد بقهره…. ربنا ينتقم منك انا هبلغ عنك
نظر له ببرود… لو معاك دليل بقى
مراد بقرف… انا ماشي
………
كانو تنظر بصدمة فكيف هو ينام امامه و هم يتحدثون عن مقتله في الاذاعة التلفزيونية ظلت شاردة حتى و لكن قاطع حبل افكارها صوت الغفير
… يا ست قمر انا جبت الدوا و دي صنية الاكل
قمر… تمام حطها على السفرة
صوت انينه
بوهن.. اااه مش قادر
قمر… انت كويس
ليل… انا فين انتي مين ايه اللي حصل
ليل… ممكن تهدا انا لقيتك مرمي في الزبالة و انقذتك
و قالت … انت ازاي عايش انت مش اتقتلت
ليل بسخرية… قولت ارجع اسلم عليكي
قمر.. بجد ولله قالو انك اتقتلت
ليل بصدمة… بجد انا عايز اشوف الفديو
فتحت هاتفها و بحثت على مواقف التواصل الاجتماعي و فتحت مقطع لشقيق زين
ليل.. ده كرم اخويا.. ازاي ازاي ده يحصل
***
دلف بارهاق و خلع حذائه و طلع الدور ثاني و دلف لغرفته
وجد زوجته تجلس على الفراش تبكي بحرقة ف المتوفي يكون ابن خالتها
مراد… اهدي يا خلود عشان خاطري
خلود… مش قادرة زين كان اخويا الكبير
مراد بحزن و دموع .. انا كمان مش متخيل ان زين ممكن يمشي و يسيبنا كان هو اكتر واحد جنبي و عمرو ما سابني هو اللي رباني و اللي سفرني عشان اتعالج لولاه مكانش كرم عمل حاجة كرم ده شيطان هو اللي عمل كده
خلود بصدمة… كرم اللي قال زين
مراد… ايوه هو انا سمعته بيتكلم النهاردة الصبح مقدرتش و روحت واجهته هددني و قالي اني مش معايا دليل
خلود… ايه ليه يعمل كده هو زين عمل ايه لكل ده
مراد… عشان الورث عشان شركة زين ياخدها
خلود… ربنا ينتقم منه انت لازم تبلغ عنه لازم
مراد… لا لا ده هددني بيكي لا يمكن مش هقدر اخسر اتنين
خلود… مش هتخسرني انت كده هتخسر نفسك لما تسكت عن اللي قتل اخوك منه لله
مراد… عندك حق انا لازم اروح … المهم اخدتي الدوا
خلود بتوتر.. ها اه اخدته
مراد… انتي بتكدبي
خلود… مش بحب اخده طعمه وحش و بعدين انت سايبني طول اليوم و ماخدتنيش معاك
مراد… عشان الدكتور محرج عليكي متتحركيش
******
في بيت قمر
ليل… انا لازم اكلم اخويا مراد
قمر.. قول رقمه
ليل.. مش دلوقتي لما الدنيا تهدى و اعرف مين عمل كده هو احنا فين
قمر… انت في المنصورة كفر **** هو ايه اللي حصل
ليل.. مش عارف انا كنت جاي هنا و انا داخل لقيت عربية وقفت قدامي و نزل رجالة كتير و قعد يضربوا فيا مقدرتش و اخر حاجة شوفتها العربية بتولع و قعدت ازحف لحد محستش بحاجة
قمر… ربنا ستر المهم خد الدوا ده عشان تخف و انا هنزل الشقة اللي تحت لو احتاجت حاجة قول للغفير قاعد تحت
ليل.. لا لا انا همشي
قمر… هتروح فين بس انت تعبان و مش هتلاقي مكان خليك قاعد لحد ما انت عايز
ليل… شكرًا يا
قمر… اسمي قمر
ليل بابتسامة.. شكرًا يا قمر
قمر… العفو يا استاذ ليل
ليل… قوليلي ليل بس
قمر… ماشي باي
و نزلت شقتها و قفلت الباب وضعت يدها على قلبها الذي يدق بشدة و هي تبتسم


يتبع الفصل الثاني اضغط هنا 

 الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية اضغط علي اسم الرواية "رواية ليل القمر"

reaction:

تعليقات