القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ملاك الليث الفصل السادس عشر 16 بقلم اسراء محمد

 

رواية ملاك الليث  الفصل السادس عشر

البنت جت تنيمه على السرير.
‏لؤي:مسك أيدها متمشيش ي ندي خليكي جنبي
‏ ‏البنت قعدت جنبه بهدوء فضلت ماسكه ايده وبتل"عب فشعره لحد ما هو بيروح فالنوم :بح.بحبك ي ندي
‏ ‏البنت ابتسمت وباس"ت ايده وجبينه وراحت غير"ت هدومها ونامت علي الكنبه
‏تاني يوم الصبح لؤي صحي من النوم دم"اغه مص"دعه اوووي بص لقي نفسه نايم علي السرير بهدومه ولقاها نايمه علي الكنبه
‏لؤي قام صحاها
‏لؤي:انتي
‏البنت بتصحي :صباح الخير
‏لؤي:هو انا جيت هنا ازاي
‏البنت:انت كنت ش"ارب كت"ير امبارح بس انت قعدت تقولي ندي فكرتني ندي وكنت عايز تاخدني معاك وكنت عاوز تقرب مني ومفكرني ندي بس انا جبتك هنا علي بيتي شكلك بتحب ندي اوووي
‏لؤي باستغ"راب:لي مقربت*يش من'ي أو استغلت'يني يعني
‏البنت:عشان انا مش كده ومش ندي وشيفاك بتحب ندي دي اوووي وانا مش ندي علي فكره انا يمكن أه اكون شغاله فت'اه لي"ل زي ما شايفني وزي مابتقولو بس انا مش كده والظروف هي اللي أجبرتني علي كده طيب عارف ان أنا كليه تربيه ومعايا شهاده
‏لؤي :مش فاهم اي حاجه يعني انتي متعلمه
‏البنت:اه طيب عارف ان أنا اصلا لسه ب''نت متل''مستش
‏لؤي بصلها باستغ"راب
‏البنت:استغ"ربت صح متس"تغربش بس دي الحقيقه والله انا معايا كليه تربيه وبعرف لغات كويس وانا لسه بنت كمان محدش لم""سني الظروف هي اللي رمتني علي كده وخلتني اشتغل ف البار ده
‏لؤي قعد جنبها بهدوء :ممكن اعرف ظروف اي لو متت"ضايقيش يعني شكلك طيبه وغلبانه
‏البنت راحت عنده بهدوء نام'ت علي رجله ولؤي استغرب:اسمي ماهي اتربيت ف دار الرحمه للأيتام بس هو مكنش اسم زي مامسمينوا اسمه دار الرحمه بس مبيرح"موش في حد فضلت في لحد ما تميت ١٠سنه انا دلوقتي عندي ١٨سنه جه راجل غني شافني اعج"ب بيا وخدني فرحت اوووي فكرت أني هعيش معاه وهين"قذني رباني وكبرني وعيشني معاه علي اساس اني بنته طلع هو اختارني عشان شغله الو""سخ وعشان يشغلني فال""بار ف"تاه اللي""ل وهو يقبض الفلوس طبعا هتستغرب انا ازاي لسه بن"ت وانا ف"تاه لي"ل بقالي سنه شغاله فالبار رجاله كتير كنت بحطلهم م"نوم فالمشروب وبينام"وا وبيصحوا تاني يوم بيفكروا أن إحنا قض""ينا الليله مع بعض بس ومش فاكرين حاجه لان هما كده كده بيبقوا شا"ربين فتاني يوم بيصحوا مش فاكرين حاجه ومفكرين أن هما اتبس""طوا وق"ضوا اللي"له بعمل كده معاهم كلهم لما شوفتك وقعدت معاك واتكلمت معاك ب""دلع كنت بعمل كده قدامهم كاني بشوف شغلي ولما اخدتك علي هنا انت كنت شا"رب اووي ومرضتش اجي جنبك ولا استغلك لانك انت شايفني ندي اولا عشان انا اصلا زي ما قولتلك مش كده وانا مبخليش حد يلمس"ني ثانيا عشان انت بتحب ندي اووي وانا مش ندي انت شايفني ندي وانا مش ندي وف نفس الوقت انا اصلا مش كده مش بخلي حد يلم"سني بعد كده قامت رفع"ت التيشريت اللي كانت لابسه وورته علامات حر""وق وض"رب علي جس"مها
‏ماهي:بص بص كانوا بيعملوا فيا وعشت فاي فدار الأيتام ويوم لما اطلع منه اشتغل ف"بار وقعدت عيط"ت
‏لؤي:قرب منها بهدوء مسح دم"وعها وخدها ف حضنه
‏لؤي:متزعليش انا هنقذك واساعدك
‏ماهي:انا محكتلكش عشان تساعدني عارف انا حكتلك لي عشان انا قلبي ارتاحلك وحسيت بأمان وعشان محتاجه لحد اتكلم معاه واحس بالأمان والحنيه
‏لؤي طبطب عليها :متخافيش انا هساعدك وان"قذك كمان
‏ماهي بد"موع:بجد
‏لؤي بح"نيه:بجد والله
‏ماهي:ماشي بس انا عاوزاك تساعدني ف حاجه تانيه ممكن
‏لؤي:اه طبعا اي هي
‏ماهي:لو عايز تساعدني بجد دور علي اخويا انا بدور عليه من ساعه ما طلعت
‏لؤي:اخوكي
‏ماهي:اه انا ليا اخ بس اتفرقنا عن بعض لما روحنا دار الايتام احنا الاتنين هو اخويا الكبير اكبر مني بس انا نفسي الاقي احنا الاتنين دخلنا دار أيتام واحنا صغيرين وانا صغيره خالص كان عندي اربع سنين هو اكبر مني مش بكتير بكام سنه جه حد من البهوات خدوه وبقي ابنهم ومرضوش ياخدوني انا انا معرفش عنه حاجه بس بدور عليه من ساعه ما طلعت وراحت
‏لؤي بص"دمه:لا رد
‏ جابت ليها هي وأخوها صوره
ماهي:اهو
لؤي بص"دمه :ماهيتاب انتي ماهيتاب ماهيتاب سيد احمد
ماهي:مروان مروان
وحضنته
ماهي:انت مروان صح قطتي وحضنته جا"مد وهو يحضنها
لؤي:انا مش مصدق نفسي انتي اختي حبيبتي اه وحشتيني اوووي
ماهي: أه انا اتب"هدلت اوووي من غيرك ي مروان اه وتيع'ط سب'تني لي
لؤي بعياط:ي قلب اخوكي من جوه اه ي حبيبتي انا فكرتك اتو'فيتي عشان انا سالت عليكي فدار الأيتام تاني قالولي انك ات'وفيتي انا حز''نت اووي وقتها
ماهي:اكيد قالولك كده بأمر من الراجل اللي خدني هو اصلا غير اسمي من ماهيتاب لماهي وكتبني علي اسمه
لؤي: وانا كمان الناس اللي ربوني غيرو اسمي سموني لؤي وكتبوني علي اسمهم بس كانوا كويسين اوي معايا بابا اللي رباني قبل ما يموت كتبلي كل حاجه باسمي كان معتبرني ابنه بجد بس معرفش لي كنت كل ما قوله يجيبك من دار الايتام ميرضاش
ماهي:معقول يكون هو اللي قال للدار يقولو ليك لو انت سالت عليا اني متت
لؤي:مش عارف معقول بس في انا فالموضوع مكنش عاوز يجيبك تعيشي معايا وقالوا انك اتو"فيتي بس مش مهم المهم انك معايا دلوقتي
ماهي:حضنته انا كنت بدور عليك من ساعه ما خرجت كان نفسى الاقيك واهو لاقيتك
لؤي:ي حبيبتي انتي عارفه أنا كنت هساعدك لما حكتي ليا قصتك لي عشان انا جربت عيشه دار الاي"تام وي'تيم وعشان شوفت فيكي اختي تخيلتها انتي بس انا مكنتش اعرف انك انتي فعلا كنت مفكرك مي"ته الحمد الله انك معايا ولقيتك مش مصدق نفسي الحمد لله يلا قومي اجهزي عشان تيجي معايا
ماهي:ونعمل اي مع صاحب الشغل اللي هو اتبن"اني ده هقولوا اي محدش يعرف انك اخويا وانا مش عايزه اعرضك للخ"طر مش عايزه اخ"سرك تاني ي مروان ولا اقولك لؤي
لؤي:احنا دلوقتي ناس جديده انتي ماهي وانا لؤي
لؤي:متشليش هم اي حاجه بس قوليلي اسم الراجل اللي اتبن"اكي ده وصاحب الشغل وانا هبلغ عنه وهتصرف متخ"افيش عليا
ماهي حضنته بكل قو"تها
ماهي:ربنا يخليك ليا ومتحرمش منك تاني ابدا بس قولي بقي مين ندي دي هو انت متجوز أو خاطب ولا حبيبتك
لؤي:اتنهد هحكيلك وابتدي يحكلها حكايه ندي اي
ماهي: ياه ي لؤي دي شا"فت كتير اووي سواء هي أو اختها
لؤي تن"هد:معاكي حق يلا اجهزي عشان تيجي بيتي
ماهي:حاضر
وقامت جهزت ولؤي خدها روحوا بيته
عند ملاك وليث
ليث :ملاكي
ملاك:بس بقي عايزه انام ي ليثو
ليث:طيب قومي عشان خاطري
ملاك قامت:اهو قمت
ليث:صباح الفل والقمر والياسمين عليكي ي احلي ملاك فالدنيا
ملاك:صباح الخير
ليث:بس كده
ملاك:امال عايز اي
ليث:عاوز مكفأه وغ""مز
ملاك بد""موع:بس بقي أبعد عني ملكش دعوه بيا
ليث : لي بس مالك
ملاك:مش عارفه رجلي وجع"اني مش قا"دره اقوم جس"مي كله واجع"ني
ليث بق"لق: طيب اي اجبلك دكتور
ملاك:لا بس ده طبيعي عشان الحمل بس انا مش قادره
ليث:معلش ي حبيبتي وباس جبينها
ملاك:هقوم اشوف ندي صحيت ولا لسه وقامت عند لؤي وماهي
ماهي بتتفرج علي الڤله ڤله كبيره كأنها قصر فخمه كل حاجة فيها فخمه والطراز بتاعها يجنن
لؤي:عجبتك
ماهي:اوووي اوووي
لؤي:تعالي اوديكي اوضتك طلعها جناح كبير جدا في حمام خاص ودريسينج روووم
ماهي بفرحه:الله دي هتبقي اوضتي
لؤي: امممم يلا بقي اسيبك عشان رايح الشركه اي حاجه تح"تاجيها الخدامه تحت وفي كمان حراس تحت ماشي
ماهي:ماشي
ولؤي مشي وهي دخلت اخدت شاور وطلعت غيرت ونامت شويه
********************************
فمكان مجهول
مش هسيبك انا رجعالك ي حبيبي وحشتني اووووي يلا ي حبيبي عشان هنرجع لبابا لؤي 🙂🙂
*******************************
عند لؤي رجع لقي ماهي نايمه
لؤي :ماهي اصحي انا جيت
ماهي: اممم عايزه انام خمسه بس خمسه
لؤي:طيب نامي ي حبيبتي وباس جبينها وقام من جنبها راح اوضته اخد شا"ور وغير هد"ومه وقعد يشتغل علي اللاب شويه وقت وبعد كده ماهي صحيت
لؤي :مساء الخير ده كله نو"م لسه زي مانتي بتانمي بس
ماهي:حضنته لسه فاكر
لؤي:منستش اي حاجه من تفاصيلك
ماهي حضنته جامد
لؤي:يلا عشان انا جبت اكل من بره اصلا الخدامين خدو اجازه فانا جبت اكل من بره
ماهي:معلش ي حبيبي كان المفروض اعمل اكل
لؤي:لا ي حبيبتي متت"عبيش نفسك انا جبت اكل يلا عشان ناكل
ماهي قامت جهزت الاكل وقعدوا علي السفره وبدأو يأكلوا
ماهي بتأكل بشر"اهه لؤي متابع بس مش بياكل
ماهي:عارف انا جع"انه اوووي اووي بقالي كذا يوم مكالتش
لؤي:كلي ي حبيبتي بالهنا والشفا طبطب عليها خلصوا أكل وماهي لمت الاكل وقعدوا مع بعض شويه
ماهي:لؤي
لؤي:نعم ي حبيبتي
ماهي:احكيلي عن حياتك شويه
لؤي ابتسم :هحكيلك ي ستي انا طبعا حكتلك علي موضوع ندي وحبتها بس مش عارف اعمل اي مش هينفع اكيد هي صغيره جدا وممكن يكون هي بتحبني بس عشان خاطر انا انقذت"ها وحنين عليها مش عارف افكر ومش عارف اتصرف وفنفس الوقت مش عارف انسي أميره و عدي
ماهي باستغ"راب:مين اميره وعدي مش فاهمه ومش عارف تنساهم لي
لؤي بد"موع:عدي ابني واميره مراتي
ماهي :انت متجوز!!!
لؤي:مات"وا ما"توا فحادثه قتلوهم ليا قتلوهم وانا معرفتش اعمل حاجه عدي كان عنده ٤سنين وحشني اوووي قلبي واجعني اووي لحد دلوقتي وطلع من تلفونه صوره ليهم لؤي بعيا"ط:بصي بصي كان ملاك ازاي وقعد يعي"ط وماهي خدته فحضنها وقعدت تطبطب عليه
ماهي بح"زن:ربنا يرحمهم ي رب معلش ي حبيبي انا عارفه أنه صع"ب معلش وبطبطب عليه بعد خمس دقائق الباب بتاع الڤله بيخبط لؤي بص فالساعه باس"تغراب
لؤي: مين هيجي فالوقت ده!!!!
قام عشان يفتح الباب اتص"دم ص"دمه عمره

يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"رواية ملاك الليث" اضغط علي اسم الروايه

reaction:

تعليقات