القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حور عيني الفصل التاسع عشر والاخير 19 بقلم رحمة أيمن

 رواية حور عيني الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أيمن


رواية حور عيني الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أيمن


الأخير ❤


= ونبي يا باشا ونبي 

_"بالاكل " مرفوض

= تميم بالله، نفسي اوي اشوف شركتك 

_ فرح الي كبرتها في دماغك، ياريتي ما خلتها تكلمك 

= هعملك كيكه لما نرجع؟ 

_ احم، خلاص ضعفت هخدك اكتمي 

="بفرحه طفوليه مع حركه بيدها " يسس! ههه 


في السياره...


= تفتكر البس حلو ول اوڤر؟!  

_.... 

= كمان الميكب حطيته خفيف اي رئيك شكلي حلو؟ 

_... 

= بقلك لو عايز تدخل الاول وادخل بعدك منعا للإحراج كأني جايه ل فرح و... 

"بوقوف السياره" 

_ افصلي! بلعه راديو عصبح! مش عارف اركز 

= الله! انت بتزعقلي لي

_ لانك مجنونه 

انتي خليكي عرفه انك انا هناك، كفايه بس اشاره منك وكل حاجه هتكون تحت إيرادتك، انتي مرات تميم رئيس الشركه، يعني طلتك لوحدها تهز الشركه كلها، بتمنى يكون كلامي واضح ماشي 

="بتريقه " ماشي 

_ "ببتسامه وتحرك" بارده 

= تيموو

_ خير 

= انت قمر اوي 

_ ههه 

= ها مقولتليش اللبس حلو ول اوڤر؟ 

_"بتنهد " ااه يا راسي يني! 


امام الشركه... 


نزلنا من العربيه فحاوط ايده علي دراعي وصوابعه مددتني بالقوه عشان اقدر ادخل وامشي معاه من غير توتر خصوصا انه طبيعي مبتكلمش ول بتعرف علي حد لاني كنت محبوسه فتره طويله 


دخلنا وكانت عباره عن شغل بس، قاعه ما فيها الا صوت وزعيق وصويت وتصميمات وشغل ومش مركزين في اي حاجه تانيه 

ول حتي ركزه معانا واحنا دخلين عكس ما كنت اتوقع ف ده ريحيني شويه وبعدها اسراء لمحتنا وجت علينا 

وكل الانظار اتجهت علينا نظرا لصوتها الي خرم ودانا كلنا وفضحنا في امه لا الله الا الله. 

فرح بفرحه: عاااا حور! ههه واخيرا جيتي 

= "بعناقها" شكرا علي الفضايح دي 

_ صوتك يا ماما! 

فرح: بس يا رخم انت وهي، انا مبسوطه ول انه البرستيج والمُحنيج كنت وزعت چزوزه دلوقتي 

_ چزوزه! انا الي جبته ل نفسي اصلا


ضحكت علي خناقتهم الي مبتخلصش وبعدها لقيت القمر دخل الشركه وجيه علينا احم اقصد انس انس! 

انس: انسه حور! ازيك 

_ مدام يا عسل 

انس بضحك: ههه اها سوري

فرح: ههه مش قادره 

انس: طيب يلا انت يا عسل عشان الاجتماع بدأ من خمس دقايق وكلو فوق 

_"بديق" يلا اتحرك قدامي 

انس: اسبل لموزتي طيب خلي عندك دم 

_ هسبقك يا ملزق انت وهي، وانتِ خدي بالك منها 

فرح: هش ياض من هنا 


رمي السلام عليهم وهو داخل ف رده عليه وقلهم يشتغلو كويس وطلع بكل ثقه وقمر وانا عيني مع كل حركه ونظره وابتسامه منه، هو اي الحلوه دي معلش! 

بعدها لقيت اتنين ملزقين فعلا قدامي، تميم مكدبش 


انس: وحشتيني يا موزه الموزز

فرح: بالله قمر بيتكلم اول مره اشوف قمر بيتكلم 

انس: ههه هتحرك ليحدفني بمكوك ونشوف القمر انا وانتي فعلا 

فرح: حاسب ل تتشتم بس  

انس: لاء متقلقيش تميم لازم يمسي عليا عشان محسش في حاجه ناقصه في اليوم 

فرح: ههه لاء انا كده اطمنت 

انس: هه هبعتلك رساله لما نخرج، سلام يا حور 


اتحرك جري خد الورق من علي المكتب هناك وطلع الدور التاني وهي باصه ليه وعنيها بطلع قلوب لوحدها وبعدها بصتلي وكانها اول مره تاخد بالها مني وضحكت بكسوف كده . 


= "بتربيع يدها" والله! 

فرح: "ببرائه" ههه والله كنت هقلك 

= ده انا هك*سر دماغك 

فرح بمسك كتفها وتحرك : اهدي بس هنروح مكتبي ونعمل اتنين قهوه و نتكلم كتشير اوي عشان وحشاني وربنا 

= حيوانه

فرح بخفه: قلب الحيوانه 

"يضحكون" 

______________


عدا تلات ساعات ونص ودقيقتين ولسه مخرجوش، هو بعذ"بهم جوه ول اي، بس الحقيقه مرو بسرعه بوجود فرح وخفه دمها وهزارها ولان مكتب فرح جنب غرفه الاجتماعات وانس الرايق بعتلها رساله قلها "برااائه! يحيا العدل " ههه فعرفت انهم خلصوا واخيرا. 


= هو علطول بيتاخر كده في الاجتماعات 

فرح: لاء يا حبي عشان كريم رجع من اسبوع واخد شهر اجازه ابن... ماشي، ف كان مستلم مشروع وبخلصو دلوقتي فطولو 

= كريم اخوكي صح 

فرح: هو فيه غيره ابو لسان وربع 

= ههه 

فرح بالوقوف: اهم خرجوا 


قمت بلهفه كده، كنت حسي اني في مكان غريب من غيره، كنت عايزه المحه بس عشان اطمن واحس بوجوده حوليا وده كفايه 

خرج انس وبعده كريم ههه شبه فرح فعلا وبعده... تميم واسراء. 


اسراء: حلو جدا فكرتك بنسبه للمشروع، بحب تفكيرك 

_ في مواعيد تانيه انهارده؟ 

اسراء: ااه في معاد مع صاحب شركه "وائل" للعطور بعد ساعه و... 

_ الغي كل ده محتاج اقعد مع مراتي انهارده 

اسراء: الغي حا... مراتك! 


كانوا بقربه علي مكتب فرح وهو عينه في عيني وهي مش مركزه غير معاه وده كان اسوء بنسبه لي، أخدت بالها من اتجاه نظره عينه عليا وبصتلي هي كمان ووشها كلو قلب بعدها 


"بفتح الباب"  

انس: واخيرا خرجنا من التخشيبه اووف 

كريم: اوختشييي، عمله اي... اووه الحور كلو هنا منا بقول الشركه منوره لي 

="ببتسامه محرجه "... 

كريم: الحقي دي بتتكسف! ههه 

" ياتي تميم بضربه قويه علي ضهره " 

_ متحترم نفسك يا حيوان انت كمان! 

كريم: اااه ايدك قادره زيك يخربيتك! انا عريس جديد ميصحش كده 

"يضحكون ما عدا اسراء التي تش" تعل من الغيظ"  


عرفت مين كريم الي سمعته مسمعه في كل مكان ده ههه وبعدها تميم جيه عليا و حضني من الجنب قدامهم كلهم؟ اي ده! 


= "بإحراج ونظر له بخضه " تميم! 

_ زهقتي من غيري؟ البت دي عملت حاجه فيكي 

فرح: ونبي! 

كريم: اوووه! لاء بتهزر يمان ههه

انس: ههه اصبر هتشوف مواهب دلوقتي 

اسراء:... 

="بهمس " عجبك كده! 

_ دول شويه عيال هيترفدو دلوقتي سيبك منهم ول اقلك "بصوت عالي" الي هيتكلم هسحب منه ال10 ايام اجازه الي في سنه دي 


لقيت الاوضه هوس! ههه لاء شبح، شبح وعجبني 

_ شايفه مبجوش غير بقله الزوق ازاي

= ههه طيب ابعد كده 

_ أكلتي حاجه؟ 

= لاء مش جعانه 

_ اي هو الي مش جعانه، تعالي 


مسك ايدي وخرجنا وهما ورانا واكتر واحد مبهور هو كريم ههه كان هيت"شل ووقفنا علي سور وبعدها لقيته قال بصوت عالي قمر يشبه 

_ شباب الغداء علي حسابي من اي مطعم عشان مراتي حور شرفت الشركه انهارده 

= نهارك ابيض! 

كريم: لاء انا هيغمي عليا! فرح مين ده! 

فرح: ههه اشطا وهاكل ببلاش، انس جيب اربع وجبات ليا 

انس: لاء، 6 ده عرض مبتكررش كتير 


وفي عز كل واحد بقول كلمه وبهزر وكل الموظفين تحت مبسوطين وبضحكو والمكان كلو اتملي صوت وضجه مشفتش غير عنيه الي مركزه عليا وبتضحكلي، انا كنت هدمع من الفرحه ولقتني بقولو بهمس وبتلقائيه.. 

= تميم 

_ امم 

= انا بحبك 

_ قولتي اي! 

= ههه


"لاء تستطيع اسراء التحمل اكثر فتجري للخارج وتاخذ سيارتها وتغادر" 


في منزل مرفت... 

مرفت: اسرا... يلهوي! 

اسراء بدموع: مامااا 

مرفت: اي يا اسراء! البيت بقي مد"مر! في اي حصل اي 

اسراء: جت الشركه انهارده يا ماما، اخدتو مني واعترف بيها خلاص قدام كل الناس، انا بكر"ها، بكر"ها اوي يا ماما 

مرفت بعناقها: طيب اهدي الاول، اهدي وهنشوف حل بعدين 

اسراء بالخروج من حضنها: لاء مش بعدين! دلوقتي حالا هتصرفي وهترجعي ليا، انتو كلكو السبب! مش مسمحاكو 

مرفت: اهدي يا بنتي عشان خاطري 

اسراء: هقلك هنعمل اي وتساعديني ها، لازم تساعديني! 

مرفت: طيب هساعدك اكيد بس اهدي. 


بعد يومين... 

ترن ترن ترن 

حور: الو 

مرفت: حور تميم محتاج مساعده وقالي انه محتاجك في الشرمه ضروري ومش عارف يوصلك 

حور: تميم محتاجني انا! طيب يا طنط هشوفه؟ 


لبست اي حاجه في الدولاب وطلعت وانا مستغربه المكالمه المريبه دي ولي هي بذات يعني تميم يطلب منها انها تكلمني؟ خرجت ل شركه واول ما دخلت الشركه ملقتش فرح ول اي حد هناك غير الموظفين، فرميت السلام وطلعت ليه لقيت اسراء في حضنه! 

اتسمرت عند الباب، كانت عيني في عينها، كنت همشي، كنت هجري، بس لقتني بتجر"أ علي نفسي واحساسي وثقتي فيه وبفتح الباب وادخل ابعدها عنه بمنتهي القوه 


_ "بعدم تركيز "حوريه! بتعملي اي هنا؟ انتي... 

اسراء: انتي مجنونه! اي الي انتي عملتي ده 

= قصدك اي الي حضرتك يا محترمه بتعملي مع جوزي دلوقتي ول انتي نسيتي نفسك ول اي 

اسراء بصدمه: حور! انتي ازاي تكلمي معايا بالاسلوب ده 

= خمس دقايق ولو لقيتك قدامي هجيبك من شعرك ده علي القسم وهفضحك قدام كل الموظفين دلوقتي ومتختبريش صبري 


" تتحرك اسراء للخارج ب قلق وإحباط وتنظر حور لتميم بعتاب تجده سيفقد الوعي فتسنده "

= تميم في اي ؟ 

_ معرفش مش قادر اقف

= تعالي هنروح، حاول بس تتحرك معايا 


روحنا وانا مستغربه! مستغربه من نفسي ومستغربه من الموقف نفسه الي حصل ده وكنت شكه في خطه وطلع شكي في محله... 


_ معقول تكون حطت حاجه ليا في العصير! اكيد لاء 

= ده التفسير الوحيد 

_ طيب لي؟ 

= عشان اشوفك معاها ف شك فيك وابعد عنك

_ ودخلتي وقلتلها كده فعلا! ، كنتي خايفه يكون صح؟ 

= كنت مرعوبه! بس اكيد مش بعد ودعنا الصبح وحضنك ده يخليني افكر الف مره قبل ما اشك فيك 

_ بقيتي جر"يئه يا ست حوريه 

="ببتسامه " تلميذتك 

ابتسم بديق واضاف علي كلامه بكل جمود

_ معرفش اتعدت حدودها كده ازاي رغم اني حذرتها اكتر من مره، تعرفي انك تخدري حد ده اي وتخيلي لو كان مديرك كمان

= امم رفد 

_ اكيد! من غير نقاش. 

= وانت هتعمل اي؟ 

_ اكيد هتترفد، انا كان نفسي في كده من زمان واخيرا لقيت سبب 

="ببتسامه هادئه " شرير اوي 

_ تعالي في حضني علي رد فعلك المفاجأ ليا ده 

= كفايه هي حضنها ليك انهارده 

_ تعالي نظفي القرف الي حصل ده منها وبوعدك هتدفع التمن غالي 


سندت علي حضنه وانا بهدي قلبي وبقول لي بكل حر"قه 

= كنت همو"ت من الخوف لو خسرتك بجد وكان حقيقي ده، الحمد لله 

_ حقك عليا، بوعدك ميتكررش تاني 

"تحرك راسها بلايجاب فيقبل راسها وتغمض عينيها داخله" 


بعدها بيوم... 

كنت قاعده بقرأ روايه وهو راح الشركه يخلص حوارها ده لقيت الباب بيخبط ف فتحت... 

مرفت بكُره : اهلا بست حور 

= "بثقه" اهلا يا طنط

مرفت: اي مش هدخليني ول اي؟ 

= والله المكان ده ميدخلوش غير ناس نظيفه ومش كدابه والحمد لله حضرتك معندكيش لتنين 

مرفت بخضه: اسراء مكنتش بتهزر فعلا! انت تجننتي يا حور ول اي؟ 


قربت مني بس لاول مره جسمي ميرجفش ، متحركش من ال

الخوف، مدمعش والحاله تجيلي ، كنت هاديه، واقفه بكل ثقه وتربيع ايد، ثابته زي الحديد ومستعده اواجه اي حد يقل ادبه علي راي تميم. 


مرفت: طول عمري بكر"هك يا حور والي عملتي في بنتي ده مش هسمحك عليه، انتي الي عملتي فيها كده ود"مرتي حياتها وبكره هندمك انتي وهو علي ده، كنت جايه اوصل معاكي لحل وسط بس للاسف خاب ظني فيكي 


ضحكت بسخريه وانا بتقدم خطوات ليها وحسيت برتباك في عنيها ملحوظ... ف ده زود ثقتي ولقتني برد عليها بكل برود غريب مفاجأ مني... 

= ههه اول مره اشوف كداب ببجح وعينه قويه؟! 

مرفت: حور! انتي اتهبلتي يا بنت! 

= اسمعي يا مرفت هانم، اولا انا عمري ما كر"هت حد ول هكر"ه واذا كان حضرتك بتكر" هيني ف ده شيئ يرجعلك وخصوصا اني معلملتش ليكي حاجه 

ثانيا بنتك مريضه نفسه! ومحتاجه تتعالج وبدل ما تيجي ترمي عيوب ومصايب بنتك علينا روحي علجيها او ربيها الاول 

ثالثا انتي وبنتك تخرجوا من حياتي احسن والله ارفع عليكي قضيه ع"نف اسري واخد حقي منك بالقانون وحق ابويا كمان لكن هخليكي تشبعي بيه عشان انا مبحبش اقطع رزق حد، فخرجي بقي من حياتي ، اخرجي انتي وبنتك وابعدو عني بقي 

واذا لقيتك انتي او هيه بتتعرضوا ليا انا وجوزي تاني هرفع عليها قضيه تخدير ومحاوله قت"ل وبصمتها موجوده والعصير موجود وهوديكو انتو الانتين ورا الشمس وده وعد مني. 

مرفت:!!!! 

= اعتقد انه حضرتك فهمه شرفتي الشويه دول 

مرفت ببتسامه صادمه وهزيمه حتميه: اتغيرتي يا حور، تحولتي من قطه لأسد بيبلع وطلعتي من سجنك وبقيتي حرم تميم فعلا 

ابتسم وانا بلف ليها وببصلها بكل ثقه وعزه نفس وبقول 

= اعتقد ده مدح منك ف شكرا، نورتي 


قفلت الباب وسندت عليه وانا بقول انا! انا عملت كده؟ انا قلتلها كده! مين دي بجد! ههه لازم اقول لتميم هالحيين. 

ترن ترن ترن 

= مين؟ 

_ شخص هيموت ويُحضنك 

= امم بس جوزي مش موجود وانا مقدرش اخونه 

_ الاء والله! 

= "بفتح" ههه اها 

_ وحشتيني 

= جي بدري 

_ اها لغيت كل حاجه انهارده كنت تعبان 

= امم تمت الاستقاله؟ 

_"ببتسامه" تمت الاستقاله 

= مش بقول بحبك ههه 

_ مش بقول محتاجه حضن 

____________

فرح: حور تعالي شوفي الايشادو ده هيكون شيك علي الفستان الجديد لشركه ول لاء عشان تميم هياكلني 

= اصبري جايه بطلي صياح 

كريم: حوور قهوه ول نسكافيه؟ 

= نسكافيه طبعا 

_ الدره كان مكانها هنا صح؟ 

= تخيل نشوفها تاني 

_ بتمني كانت ست طيبه اوي وبتعمل دره قمر 

= تميم في واحده تانيه اهي ! ، ههه تعالي تعالي 


احيانا القدر بيعملها معاك وبغير حياتك، يمكن ينزلك ل سابع ارض او يمكن يطلعك لناطحه السحاب، بتشوف ناس جديده، تستحق الثقه، تستحق الحب، تستحق السعاده، وتلقي ناس بتخرج من حياتك واحسن حاجه انها خرجت 

اكتشتفت انك لازم تبدأ تغير نفسك للاحسن كل يوم لان الحياه مش هتستني حضرتك ما تقولها دقيقه هكتئب ال50 سنه دي وبعدها افرح، انت بس الي بتغير مستقبلك، سعادتك، حياتك واهم من ده كلو متفقدش الامل وثق ديما انه ربنا مخبي ليك عووض كبير في باطن كل هذا الالم وهتلقي دروس كتير بتعلمك، بتخليك تنضج، وتعيشك وانت فخور بماضيك 

وتذكر ديما انه الامل والصبر اهم من اي حاجه تانيه

وانه "لعل الله يحدث بعد ذالك امرا، فبكن فيكون يعطيك الله فوق ما تتمني ❤" 


"بعناقها من الخلف"  

_ واقفه كده لي مع كوبايه الشاي الي انا بحسدها دي 

= امم بعيد الذكريات وبشوف انا وصلت فين، اي الي حصل في قصتي واي لسه هيحصل كمان وكل حاجه عشتها وكل حاجه بقيت حلوه ومميزه وليها طعم معاك 

_ اووه انت بتثبتني بقي  

= صرااحه اااه 

_ يود يا جامد انت 

= ههه 

_ م تسيبِك من المشوار ده ونقعد مع بعض 

= عشان ريما تعلقنا في شوال انا وانت 

_ ان جيتي ل ده فمعاكي حق، يلا 

= فرح وكيموو جي 

_ حوريه اتلمي ها واصطبحي وقولي يا صبح 

= اي يا تيموو مالك 

_ اي يا قلب تيموو مالك انتي؟! 

= بقلك اي، م تسيبَك من المشوار ده ونقعد مع بعض ❤


"لم احبك كشخص فقط، بل احببتكَ كوطن لا اريد الانتماء لغيره! 🖤🖤🌷" 

 End 


يتبع الفصل التالي اضغط هنا 


الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حور عيني" اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق

إرسال تعليق