القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حور عيني الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة أيمن

 رواية حور عيني الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة أيمن

 رواية حور عيني الفصل السادس عشر 16 بقلم رحمة أيمن

الفصل السادس عشر ❤


_ بخضه"!! 

_"بغضب" انتي عرفه عملتي اي ! انتي ازاي تسمحلها تدخل اوضتي وانتي موجوده؟

= "بتوتر" انا... 

_ انتي اي ها؟ 

=.... 

_ افرض حصل حاجه بينا وقربت مني و... 


مقدرتش استحمل كلمه كمان قلها فجاوبت ووشي مو"لع نا"ر


= كنت قتل*تها وقت*لتك انت كمان لو حصل ده! 

_"ببتسامه " والله 

= ااه لانك تخصني انا وبس فهمت! 


رفع عينه ليا بثقه وضحك ضحكه بسيطه دوبت قلبي 

وبعدها استوعبت عملت اي وقلت اي لي ولمست ايدي بوشي بكسوف نهارك ابيض يا حور! انتِ بتقولي لي فهمت! 


_ شيلي ايدك 

= لاء

_ حووريه 

= نعم 


"ينزع يدها من وجهها ويُقبل خدها برفق" 


_ بتغيري عليا؟ 

= "بحراج" تميم بقي! 

_ نعم بقي ههه 

______________

اسراء بدموع: يا ماما! 

مرفت بقلق: اي يا ماما 

اسراء: يلا نمشي مش قادره! 

مرفت: طيب اهدي هنمشي، هنقلهم ونمشي 

"بصوت مرتفع" يا حووور 


في الغرفه... 

="بخضه " طنط مرفت عايزني! دقي... 

_ متتحركيش من مكانك 

=هشوفها عايزه اي طيب 

_ سبيها هي هتسكت وتمشي لوحدها 

= انت بتهزر! 

_ لاء واسمعي الكلام 


فعلا وقفت ورجعت تنادي فمتحركتش عشان هو قلي متروحش

تؤتؤ عشان هو قصادي ومش عرفه اتنفس و اتحرك مع بعض


= احم ايدي 

_ مالها 

= سيبها 

_ "بتركها يدها" سبتها 


"يقفون لفتره دون تحدث" 

= امم تسمع فيلم 

_ اسمع 

= طيب اتحرك 

_ لاء قوليلي اتحرك لو سمحت بترجي كده 

= اتحرك لو سمحت بترجي كده ونبي! 

_ ههه اتفضلي يا ستي. 


اتحركت من الاوضه وانا بهوي بإيدي علي وشي، اي الحر ده في الجو الساقع ده في ملامح وشه القمر دي، انا هقع من طولي 

نزلت تحت اشوفهم مشيوا بجد ول لاء لقيتهم مشيوا! 

مسمعتش كلمها! نادت عليا لاول مره ومروحش ليها واشوفها عايزه اي! انا مبسوطه اوي! وهو قمر اوي برضه. 


في السياره...  

مرفت: اهدي هتمو"تينا! 

اسراء: هتجنن يا ماما! ازاي تنادي عليها ومتجيش! ازاي قلي كده ويفضلها عني! ازاي يطردني من الاوضه كده ازاي! 

مرفت بقلق: يا بنتي اهدي هنخبط في حاجه، هنلقي حل 

اسراء: ديما تقولي كده ومبتعمليش كده فانا بقي هتصرف وهتشوفي هعمل اي. 

.................... 

ترن ترن ترن ترن 

_ امم 

.......... 

_ لازم دلوقتي 

.......... 

_ طيب جي سلام. 

"يقفل الخط" 

= في ايه؟ 

_ لازم اروح الشركه دلوقتي في ناس مهمين هشوفهم هناك ف خلصي الفيلم ونامي. 

= تمام 


مشي وانا بقول يا فرحه ما تمت يا لوزه، يعني مش هعمل فشار وشاي وناكل سوي ونضحك وكده، والله لجيب فيلم حزين واصيح لوحدي، ول اعمل كيكه؟ هعمل كيكه. 


في الشركه... 

_"بديق والحديث في نفسه " امم المستندات كلها علي لاب توب التاني 

العميل: في حاجه يا تميم بيه 

_ لاء مفيش، هستأذنك دقيقه واحده بس 

ترن ترن ترن ترن 

اسراء بإستغراب: الو يا تميم؟ 

_ اسراء في نسخه في لاب توب بتاعك عن لمشروع الجديد الي هنعمله ولسه مبتعتهوش، فابعتي  

اسراء: انا قلت هبعتهم بكره عشان لسه هنشوفهم يوم التلات، في حاجه ول اي؟ 

_ هما في شركه دلوقتي يا اسراء وانتي مش مطالب منك تسالي في حاجه، ابعتي من سُكات 

اسراء: حاضر 

......... 

_ عذرا علي الانتظار 

العميل: لاء ول يهمك تميم بيه، فرحان جدا بالمشاركه معاك وتشرفت اني تعرفت عليك

_ الشرف ليا

"تصل رساله"  

_ المستندات إتبعتت، يلا نبدا 

"بعد فتره" 

العميل: تحيه الصفقه الي جمعتنا بقي 

_ مش قادر اشرب انهارده 

العميل: يا راجل متكسفنيش بصحتك 

_ "بشربه بتردد " بصحتك 


في منزل مرفت 

مرفت بنعاس: لابسه ورايحه فين يا اسراء؟ 

اسراء: هروع اعمل حاجه واجي علطول يا ماما نامي انتي  

مرفت: متاكده مفيش حاجه 

اسراء،: لاء متقلقيش، تصبحي علي خير 


" تتحرك اسراء بسياره وتدخل الشركه تجدها مضلمه مع بعض المناطق المنيره ثم تقتحم مكتبه بغضب ف تجده بمفرده "


_"بنظر لها دون تركيز " مين؟ 

اسراء بضحكه بارده: حلو اوي، دلوقتي متعرفش انا مين كمان! 

_ اسراء! بتعملي اي هنا 

اسراء: انا لو مجتش انهرده كنت همو"ت يا تميم انا تعبت! انت بتعمل فيا كده لي، كنت بحبك وانت عارف وارتبطنا وكنا حلوين اوي مع بعض لي تعمل فياا كده قلي! 

_ اسراء انا مش مركز دلوقتي ف أمشي من هنا نتكلم بعدين 

اسراء بديق: انا مش همشي من هنا غير لما اعرف السبب 

_"تميم بوضع اصبعيه علي عينه بنرفذه وقله تركيز " خلاص يا اسراء انا همشي ف قفلي الانوار والباب الرئيسي معاكي 


"يمسك مفتاح السياره ويبدأ بتحرك بإهتزاز فتقترب له وتمسك المفتاح بيدها" 

اسراء: مستحل تمشي! مش مسموح ليك  

_ اسراء جيبي المفتاح

اسراء بتقرب لوجهه " تميم عرفه انك لسه بتحبني صح، لسه في مشاعر جواك ليا صح! تميم بص في عيني وقولي انى وحشتك وانك لسه بتحبني ها 

_ اسراء لو سمحتي 

اسراء بنظر له ووضع يدها علي خده بثقه: تميم لسه بتحبني صح؟ 


"يستسلم لعينيها لكن يفوق وتظهر حور في ذاكرته فيبعدها عنه بقوه "

اسراء بألم: ايي تميم ايدي! 

_ اسراء هتندمي علي الي حصل ده فهمه 


"يمسك المفتاح منها بقوه ويتحرك للخروج وتجلس علي الارض في بكاء" 


في القصر... 


صليت قيام الليل وانا منتظره، اتاخر كده لي؟ ههه بقيتي تقلقي علي جوزك عشان اتاخر يا حور واول ما يجي تتخانقي معاه ويرضيكي ، الله! احلي احلام دي ول اي! 

انا لازم انام بعد التهيس ده... 


" يفتح باب الغرفه في تعب واثار الثماله ظاهره علي وجهه "

= اتاخرت كده لي؟ قلقت عليك 

_ مش وقته

= في لي مالك

_ مفيش حاجه 

= بس انت مش كويس و... 

_"بزعيق" انا قلت مفيش حاجه ! يبقي خلاص 

="بخوف "... 

_ انا هنام ف مش عايز صوت فهمه 

=" باخذ ريقها ودموع تكونت في عينيها " فهمه 


كان مش طبيعي، اكيد شارب حاجه، بكره كده اوي، لي بيعمل كده في نفسه ولي اتحول 180 درجه كده! لما يفوق بكره ويرجع تميم الي انا عارفه هبقي اشتمه! 


= اي رئيك في الفطار بقي 

_ كويس 

= "بحماس" عملت حاجه مختلفه في البطاطس وحطيت عليها... 

_ مش عايز اعرف 

=..... 

_ انا شبعت لمي الاكل "يغادر الطاوله" 

=؟؟! 


في المساء... 

= صحابك مشيوا 

_ امم 

= احضرلك العشاء 

_ امم 

= طيب احضر ليك اي

_ كالمعتاد 

= بس انت بتحب في اليوم ده تقولي اكله وعملهالك؟ 

_ مش مهم 

= طيب اختار... 

_ يا حور خلصنا! 

="حور! "... 

_ اعملي اي حاجه 

=" بغصه في قلبها وتحدث بصعوبه" حا.. ضر 

 

ماله! لاء بجد ماله! كنا كويسين يعني حصل اي لكل ده! بقيت بخاف منه زي الاول، بقي صوته قاسي زي الاول! هو بعاملني كده لي طيب انا عملت اي لكل ده. 


بعد ثلاثه ايام... 

في الشركه... 

_ دي مش طريقه شغل فهمين! اتفضلو! 

انس بهمس لفرح بجانبه: بقالو تلات ايام هيكلنا! مالو ده؟ 

فرح بهمس له: معرفش اول مره اشوفه متعصب لدرجه دي من زمان 

انس: شوفي ونبي احنا بنعيط هنا 

_ اظن انا قلت اتفضلو ول انتو مبتسمعوش ول اي 

انس: حاضر يا باشا هنخرج والله ول تزعل نفسك اهدي بس كده 


"يأخذ انس الاوراق ويخرج وتضع فرح قدما علي اخري وتتحدث بهدوء"  

فرح: تميم تعالي اقعد جنبي هنا محتاجين نتكلم 

_ مش وقته يا فرح 

فرح: تميم لو قمت هجيبك من شعرك وهقلب عليك بجد، تعالي بقلك ازفت جنبي هنا 

"ياخذ نفسه بهدوء ويجلس علي الكرسي بجانبها" 

فرح: مالك

_ ضغط شغل 

فرح: واسراء الي مجتش بقالها تلات ايام دي، شغل برضه؟ 

_..... 

فرح: تميم بجد في اي 

_ حصل حاجه مني مكنش ينفع تحصل معاها 

فرح: تميم اوعي يكون الي في بالي! 

_ لاء مش لدرجادي 

فرح بتنهد : قلقتني اومال في اي

....... بعد فتره. 

فرح: وانت مدايق انها قربت منك ول عشانك سمحت ليها بكده

_ عشان مبعتهاش عني يا فرح، كان مفروض مخلاهاش تقرب مني كده انا الي غلطان

فرح: حسيت انك بدال سمحت ليها تقرب ليك يبقي مباحبش حور كده وخونتها ومش عارف تبص في عينيها تاني صح؟ 

_ "ببتسامه" لامحه! 

فرح: قصدك خفظاك وفهمه دماغك العنيده دي ولاول مره تحسب حاجه غلط في حياتها 

_؟؟ 

فرح: تميم مفكرتش انك كنت وقتها مش مركز ومش في وعيك؟ طيب بلاش دي فكرت تسال نفسك انا لي اديقت اوي كده عشان كنت هعمل كده في حور، فكرت في مكانتها في قلبك 

_ فرح حوريه شخص عزيز عليا وصديقه ومش اكتر من كده زيك كده 

فرح: انت بتكدب عليا ول علي نفسك يا تميم، انت عارف كويس انك هتمو"ت دلوقتي عشان بعيده عنك "بوضع يدها علي كتفه" راجع نفسك يا عم تميم عشان هي تستاهل انك تدخلها جوه قلبك وتقفل عليها ببرئتها وجمال قلبها ده لاما هتندم بجد 

"تبدأ بتحرك فتقف علي صوته وتنظر له" 

_ بس رجعنا زي الاول وبقت علاقتنا جافه وزعلانه مني

فرح: امم فكرت اتصرحها زي ما صرحتني كده؟ 

اكيد لاء مش كده! 

_...... 

فرح: خد بالك منها عشان منخسرش بعض فاهم ياض وصلحها 

_ اطلعي بره 

فرح: نينيني 


في القصر... 

"تجلس حور وتقرأ الروايه بحزن وديق " 

_احم احم.. عمله اي 

= عملت عشاء زي ما موجود في الملازمه وزي ما بتحب. 

_ حوريه انا بسالك انتي عمله اي 

="بقفل الروايه ووضعها بجانبها بغضب والوقوف له " هو انت عايز تجنني يبني! لي كل حاجه عندك بالبساطه دي تكلمني حلو في الوقت الي انت عايزه وتتجاهلني وتعملني ببرود برضه في الوقت الي انت عايزه ول كأن في وحده هنا بتتاثر بكل ده انت..... 

_ اهدي، اهدي ها 



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حور عيني" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات

4 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق