Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية معادلة حب الفصل الثالث 3 بقلم دعاء أحمد

 رواية معادلة حب الفصل الثالث 3 بقلم دعاء أحمد 

رواية معادلة حب الفصل الثالث 3 بقلم دعاء أحمد

ر الكرام دون مشاكل لتبدأ الحياه ومفاجاتها في الظهور ويأتي يوم جديد وبدايه جديده لحياه شجن وابطالنا

شجن واقفه أدام المرايه وماسكه السي في بتاعها بتوتر

لابست فستان اسود اللي أسر اختاره عملت شعرها كحكه منظمه لفوق كانت جميله

جالها اتصال من صالح


_ازايك يا كلب البحر

-بضيق. صالح

_خالص قوليلي عامله ايه دلوقتي

-الحمد لله راحه الشركه دلوقتي

_بالتوفيق يا قلبي

-أحمد طلقني

_لا

-انا عايزة تتصرف في الموضوع دا يا صالح مش عايزه ارجعله

_متخافيش كله هيبقى تمام المهم تكوني واثقه من نفسك وانتي بتبتدي حياتك العمليه وتنسيه


-أن شاء الله دا اللي ناويه اعمله صحيح بفكر اشتري شقه في ألقاهره اول ما كل حاجه تتظبط عشان شغل الاوتيل دا مش هتنفع


_ماشي يا شجن وانا بنفسي هخلص شغلي هنا وانزل على القاهره ونبقى نقعد سوا ونشوف الموضوع دا


-تمام يا كبير ياله سلام


_مع السلامه


؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

نزلت ورحت الشركه وانا متوتره دي اول تجربه ليا في الشغل انا اه اربع سنين امتياز وكورسات وكل حاجه تمام لكن دي اول تجربه


افتكرت زمان لما كنت بكلم أحمد عن الشغل

-أحمد بقولك تعالى نقعد في البلكونه عايزه اكلمك في موضوع


_ياله يا شجن تعالي اقعدي بقى واحكيلي في ايه


-عايزه اشتغل


_ليه يا شجن هو المصروف مش مكفي


-لا ابد بالعكس بس انا نفسي اشتغل يا احمد


_انتي عايزه الناس تقول مرات البشمهندس أحمد الدسوقي مهندس البترول بتشتغل وبعدين انتي فاكره نفسك هتشتغلي ايه وزيره دكتوره دا انتي يدوب هتشتغلي سكرتيرة لا لا الموضوع مرفوض


فوقت على صوت السواق

_وصلنا يا هانم

-شكرا اتفضل حسابك


-انت ك"سرت جوايا حاجه يا احمد وانا مش هقدر اسامحك أو ارجعلك وكويس أن جوازنا طول التلات سنين كان على الورق ربنا يوفقك انت ومريم ام انا هخرج من المعادله دي عشان كل ما المجاهيل تقل في معادله الحل يكون اسهل


واقفه أدام الشركه ومبهوره الصراحه من الوجهه شكلها كدا تحفه


دخلت وانا مرعوبه احساس رهبه على توتر


-لو سمحتي جايه عشان وظيفه السكرتيره


_تمام اتفضلي وشويه وهنادي اسمك عشان الانترفيو


-تمام


عدي حوالي نص ساعه

_استاذه شجن اتفضلي

-شكرا


اخدت نفس طويل ودخلت بثقه

_شجن

-أستاذ اسر

_اتفضلي

-هو حضرتك مدير الشركه اصدي يعني لو حصل نصيب واشتغل هكون سكرتير حضرتك


_بضحكه جميله. لا ياستي انا بس بعمل الانترفيو و لو حصل نصيب هتكوني سكرتيره اخويا عز


-تمام بس ممكن سؤال

_اتفضلي


-هو حضرتك شغال ايه بالظبط يعني صاحب الاتيليه ولا مهندس هنا في الشركه ولا ايه


_انا ياستي بحب موضوع الفاشون عندي كذا اتيليه في كذا مكان لكن دي شركه العيله ولخويا اللي بيديرها وانا بساعده في الشغل على حسب مجال انا مهندس ديكور بحب الفاشون


-تمام شكرا


_ نبدأ


-طبعا اتفضل


اخد السي في بتاعي

_بانبهر. امتياز اربع سنين


-بثقه. ايوه


_معاكي خمس لغات ايه هم


-انجليزي والأماني وفرنساوي وإيطاليا واسباني


_انتي كنتي من فرقه الجواله في الكليه


-ايوه وليا نشاطات فيها واخدنا مركز اول طول الأربع سنين اللي كنت فيهم في المسابقات اللي كنا بنطلعها


الاجتماع كان شيق وأسر انبهر من شجن وهي فعلا ذكيه


_تمام يا استاذه شجن تقدري تبداي من بكرا


-بحماس. بجد


_بجد بس خالي في علمك الشغل مع عز كأنك فرد من القوات المسلحه كل غلطه عليها عقا"ب كبير دا عز الشناوي


-تمام


_تقدري تتفضلي


خرجت وانا طايره من الفرحه

لكن ابتسامتي اختفت لما شوفت مز داخل عليا وهو نفس الشخص اللي خبطني بعربيته امبارح داخل بهيبه وغرور 


-بثقه وصوت عالي انت يا حيوان ازاي تخبطني وتمشي عادي ولا كأنك عملت حاجه يا متخلف


لقيت كل الموجودين فاتحين بوقهم وبيتفرجوا بحماس وصدمه


بصلي بهدوء قا"تل وبقي يقرب مني وانا حاسه اني همو"ت من نظرته


_بثقه. حيوان ومتخلف تمام اوي


خنا"قها بقوه ورفع جسمها بقيت تضر"به في صدره وهو واقف ولا بيتهز


وفجأه ر"مها على الأرض وكمل طريقه ماسكه رقبتها بوجع


-كح كح كح يا ابن 🐶 ام وريتك


السكرتيره. انتي غبيه يا بنتي ازاي تقولي كدا لعز بيه الشناوي


-بصدمه ممزوجه بندم. عز الشناوي احيييه


وقفت بثقه وغرور. لو سمحتي


_بضيق. نعم


-بغرور أقدم استقالتي فين


أسر بضحك ودموع. يلهوي وقعتي تحت ايده من اولها


-بغيظ. انت بتضحك دا كان هيمو"تني يابني وانت بتضحك


_اخويا ويعمل اللي هو عايزه وبعدين بتقولي لعز حيوان ومتخلف أدام دول كلهم والله دا هو كدا طيب معاكي انه مفصلش راسك على جسمك


-بخوف. للدرجه دي


_ياله ياختي هعزمك على الغدا


-بغباء تاني


_وماله مش قلتلك هنبقي صحاب ليوم واحد اهو القدر جمعنا وهتشتغلي مع عز وهتبقي صحاب


-اشتغل مع مين ياابا دا انا مش معتبها تاني


_هتستسلمي من اولها


- بحيره دا شكله يخوف ياخويا


_بابتسامه عز طيب بس بيحب الشغل وبيحب نفسه ومحدش يجي على كبرياءه


-بغيظ. دا كان هيمو"تني امبارح ومعتذرش حتى ايه دا متخلف


_وراكي


غمضت عيني وطلعت أجرى


أسر بضحك. استنى يا بت استنى بهزر


في اسكندريه

أحمد.صالح

صالح.نعم جابلي ليه

أحمد. فين مراتي

صالح. مراتك طلبه الطلاق ياريت تفهم يا احمد انت اللي وصلتها لكده من بنت بتعشقك لبنت مش عايزه تكمل حياتها معاك وعايزه تنسحب


أحمد. بس انا محتاجها في حياتي


صالح. بتحب مريم ولا شجن


أحمد. مريم


صالح. وليه عايز تظلم شجن معاك ليه اناني في حقها شجن حبيتك خمس سنين لكن انت عملت ايه تلات سنين متجوزين وحياتكم زي اتنين صحاب عمركم ما كنتم احبه أو أزواج عادين حتي انساها يا احمد بدل ما توصل بيها لأنها تكر"هك


أحمد. مش هنساها وهرجعها

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية معادلة حب" اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات