القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل الثاني والعشرون والاخير 22 بقلم دعاء أحمد

 رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دعاء أحمد 

رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دعاء أحمد 


بارت ٢٢ (النهايه)

جويريه بدأت تفقد الوعي وجسمها يتقل والحبل بيلف على رقبتها


صقر بصوت عالي. جوري جوري ارجوكي اتمسكي عشان خطري


كمال. دلوقتي جيه دورك يا صقر


صقر بحده. دا دورك انت يا عمي مين قالك اني معرفش كل دا بس كنت عايز اعترافك


كمال. يعني ايه


صقر. يعني انا افتكرت كل حاجه من مده كنت عارف انك هتعمل الخطوه دي


فجاءه صوت ضر"ب نا"ر من كل مكان


كمال. في ايه


صقر بحده وغ"ضب . كل دا كان خطه يا عمي العزيز


كمال. انت بتقول ايه


الباب اتكس"ر والبوليس دخل

حازم جري على صقر وفكه بسرعه


صقر اول ما ايديها اتحررت جري على جويريه وبدأ يفكها ويفك الحبل عنها لكنها كانت قط"عه النفس تمام


صقر بخوف. جوري جويريه فوقي ارجوكي


حازم. صقر بسرعه على المستشفى ياله بينا

صقر شال جويريه وبسرعه حطها في عربيه حازم واخدها على المستشفى لكن اتصدم لما شاف النز"يف والد"م على هدومها

كان بيسوق بسرعه البرق

وقف العربيه يسرعه ونزل أدام المستشفى شال جويريه بخوف


صقر. دكتور دكتور بسرعه 


جابوا ترولي واخدوا جويريه ودخلوا العمليات صقر واقف بيحرك أدام اوضه العمليات و قلبه مقبوض

بعد ساعه

دكتور. صقر بيه المدام بتمو"ت لازم نشيل الر"حم النز"يف مش بيوقف والحمل نزل


صقر بجنون. حمل جوري كانت حامل


الدكتوره بسرعه. لازم نشيل الرحم دلوقتي لو سمحت عايزين موفقتك والا هنخسرها


صقر. موافق بس انقذيها لو سمحتي


الدكتور. امضي على الإقرار دا لو سمحت


صقر بغ"ضب. إقرار ايه دلوقتي ادخلي ليها والا قسما برب العزه هطربا المستشفى دي عليكم


الدكتوره بخوف. حاضر حاضر


صقر قعد أدام العمليات وفضل يعيط بقهر. انا اسف يا جوري انا بجد اسف كل دا بسببي خطرت بيكي عشان اعرف مكانه بس انا مكنتش اعرف انك حامل ولا اعرف انك شايله حته مني جواكي انا اسف اسف يا بنت عمي


......................

عند روح

فهد. روح في آخر حاجه عايزك تعرفيها لان حابب ابدا معاكي من نقطه واول الصقر


روح. اتفضل يا فهد


فهد. انا لما اتجوزتك عرفي مكنش عشان أدلك وخلاص


روح. يعني ايه


فهد. سليم الدمنهور


روح بتفكير. دا طلب ايدي من فتره طويله وانا رفضته ماله وكان رخم وكل شويه يزن عليا عشان اتجوزه وغريب كد تحسه شا"ذ


فهد. جوازي منك كان اتفاق بيني وبين سليم 


روح. يعني ايه


فهد بصراحه. انا وسليم كنا صحاب وفي يوم كنا سهرانين وهو تقل في الشرب وبعدها بدا يحكيلي عنك وانك رفضتيه وانه نفسك توفقي ونفسه يزلك انا وقتها اتفقت معه اني اعمل معاكي كل دا واكس"رك عشان لما اسيبك بعد كدا توافقي عليه وتعرفي ان حبه ولا نا"ر جحيمي


روح بدموع. انت ليه كدا يا فهد ليه كل شويه اكتشف انك مش هتتغير ليه كدا حرام عليك انا بكر"هك


فهد. وانا بحبك بعد الفتره اللي عشنها سوا رجعيني لنفسي القديمه خليتني اقدر اعيش واتنفس زي اي انسان طبيعي انا اسف على اللي حصل دا كله انا بجد اسف


روح. وهتفرق في ايه


فهد. بصي يا روح انا عارف اني غلطت بس دليل اني حبيتك اني حكيتلك وانا عارف اني ممكن اخسرك المره دي لكني بجد اسف على كل اللي عملته ومستعد للي انتي عايزه


روح بدموع. انا عايزه ابقى لوحدي دلوقتي لو سمحت يا فهد

عايزه ارجع بيتي مش هقدر ارد عليك دلوقتي لو سمحت رجعني بيتي


فهد بحزن. تمام يا روح انا تحت امرك

.................................

عند احمد

عطر بو"جع. أحمد انت فعلا عايز تطلقني

أحمد. عشان تقدري تكملي حياتك مع شخص بتحبيه


عطر بنبره رجاد. انت بتحبني ولاء


أحمد يصلها بحزن. حتي لو بحبك ليه أظلمك معايا


عطر. مين قالك انك هتظلمني


أحمد. وليه تكملي حياتك مع مسخ زي


عطر. مسخ هو المسخ دا بالنسبه ليك ايه اللي شكله وحش ولا اللي قلبه اسود

شوف يا احمد انت بالنسبه ليا أجمل انسان انا شوفت معاك الطيبه والحب والأخلاق شوفت التدين شوفت نفسي اختك وبنتك ومراتك شوفت فيك احترام للرغباتي شوفت فيك حب ابيض شوفت انسان نقي من جوا شكلك مشو"ه شويه دا اللي انت شايفه لكن انا مبشوفكش مشو"ه انا بشوفك أجمل انسان في الدنيا لاني ببساطه بحبك


أحمد بارتباك. ب بتحبيني


عطر قربت منه وبدلال لفت ايديها حوالين رقبته. بحبك يا اجمل قدر


أحمد بدون مقدمات قب"😘بحب وهي تبادله بخجل


لكن قاطعهم رنه هاتفه

أحمد بخنق. مين الرزل دا

عطر بضحكه خفيفه. رد


أحمد. مين

حازم. انا يا احمد انت فين وازاي سايبين صقر لوحده في المستشفي


أحمد. مستشفى ليه في ايه وبعدين ايه اللي حصل


حازم. أحمد الموضوع مش هينفع في التليفون لكن دلوقتي حالا اطلع على المستشفى صقر هناك ونور


أحمد. نور مين


حازم. لا انا مش هقدر اشرحلك المهم اطلع على المستشفى وياريت يبقى معاك صافيه وعمار واجمع العيله لان الكلام اللي هيتقال لازم الكل يسمعه


أحمد بعدك فهم. في ايه يا حازم


حازم بضيق. مدام جويريه بين الحيا والمو"ت


أحمد بسرعه. اقفل يا حازم وانا رايح على المستشفي


عطر. في ايه


أحمد. جويريه في المستشفي لازم اروح لصقر


عطر. استنى هالبس بسرعه واجي معاك


أحمد. ياله على ما كلم عمار و صافيه

...............................

بعد ساعه في المستشفي

فاتن بسرعه. صقر في ايه جويريه مالها


صافيه. في ايه

روح. اتكلم يا صقر

صقر. نور شالت الرحم وفقدت الطفل


كلهم في نفس واحد. مين نور في جويريه


صقر. نور هي جويريه بنت عمنا


صافيه. بنت عمنا ازاي يعني


يوسف. كنت شاكك انها بنت فارس


عمار. يعني ايه


صقر. جوري هي نور فارس المحمدي


أحمد. ازاي يعني وانت عرفت ازاي


صقر. ابوك هو اللي عمل كل دا


صافيه. بابا الله يرحمه ماله


صقر. ابوكي عايش وهو دلوقتي مع البوليس


أحمد. ازاي


صقر. ابوك قت"ل امي وعمك فارس وماريا مراته وهو اللي حط"ف جويريه هي واختها

وبدأ يحكي كل حاجه


صافيه بدموع. وانت عرفت ازاي وازاي اتفقت مع البوليس


صقر. طول الوقت حاسس اني شوفت جوري قبل كدا ولما بدا احساسي يزيد اخدتها الدوار القديم وهي اتصرفت بتلقائيه كأنها في نفس اليوم اللي حصل فيه الحر"يق وانا لما انتظمت في الدوا ومع التنويم المغناطيسي افتكرت كل حاجه وقتها الشك زاد جوايا فعملت تحليل DNAلجوري وفعلا طلعت بنت عمي فارس وقتها روحت بلغت البوليس عن ابوكي يا صافيه لاني اتأكدت انه لسه عايش وان حكايه مو"ته مزيفه

وقتها البوليس قالي انه هحاول يخطف جويريه لازم احط ليها جي بي اس في اي حاجه هي بتحتفظ بيها وقتها انا حطيته في سلسله اديتهالها و انا كمان احتفظت ب جي بي اس ولما اختفيت حازم بلغ البوليس وجيهم على المكان اللي احنا فيه وانا بسجله كل حاجه مكنتش اعرف اني هخسر مراتي وابني

دموع صقر نزلت وبقي ضعيف ادامهم كلهم لأول مره صقر المحمدي يقع أدام حد بسبب الطفله اللي اسرت قلبه


زين. صقر ادعيها هي هتبقى كويسه ان شاء الله


صقر بوجع. خايف اوي يا زين معقول بعد كل العذ"اب دا تسيبني وتمو"ت


روح بدموع. هتبقى كويسه صدقني متخافش يا خويا


عمار واقف حاسس بحاجه غريبه لما شاف صقر واقع ادمه عمار في اللحظه دي بقي شخص تاني شخص بيحاول يفهم يعني ايه العشق شخص اتصدم في ابوه وشاف ادامه اتنين عشاقين بينهتوا جايز هو محبش بس حس بعظمه وقوه الحب اللي تخلي اعظم واقوي الرجال اضعفهم


عمار بهدو. صقر مش انت بتقوان ان اللي بيحب بيحس بحبيبه حط ايدك على قلبك واسمعه وشوفه هيقولك ايه


صقر غمض عنيه وبقي يسمع دقات قلبه وضحكات جويريه


بعد شويه

الدكتوره خرجت

صقر بسرعه. هي كويسه

الدكتوره. الحمد لله هي أحسن دلوقتي بس للاسف شيلنا الرحم انا اسفه دا كان الحل الوحيد


صقر. مش المهم. المهم جويريه


الدكتوره. هننقلها اوضه عاديه كمان شويه


صقر. عايز اكون معها


الدكتوره. تمام


...........................................

تاني يوم

جويريه بتبدأ تفوق بو"جع غريب

صقر بسرعه ولهفه. حمدلله على سلامتك يا حبيبي


جويريه بدموع. هو دا حلم قول انه حلم يعني فعلا اهلي ما"توا بالطريقه البش"عه دي وانا بنت عمك لا مش عايزه اكون بنت عمك لو المقابل اني هخسر كل حاجه. بصدمه ابننا 


صقر. استودعيه في ذمه الله يا جوري


جويريه بدموع وبقيت تهز راسها. انا تعبت صقر قسما بالله تعبت دا حلم سخيف اوي اوي يا صقر حلم بيوجع


صقر بيحضنها ودموعها نزلت. خالص يا جوري الحلم انتهى واحنا سوا والمره دي محدش هيفرقنا كفايه اتفرقنا ١٥سنه


جويريه بدموع وبدأت تهدأ وماسكه فيه. انا تعبت يا صقر وكمان سلسبيل ما"تت تاب ليه دا كله. ليه وجع القلب دا


صقر. دا اختبار يا جوري لازم نتحمل لازم نتحمل يا روحي


جويريه. مش قادره يا صقر والله ما قادره


صقر بحنان. انا معاكي وهنتخطي الموضوع سوا


جويريه بدموع. يارب يا صقر يارب


........................

عند صافيه

صافيه بحزن ووجع. طلقني يا زين

زين بصدمه. انت بتقولي ايه

صافيه. ليه تفضل مع واحده ابوها تاجر سلا"ح ليه تحكم على ولادك ان امهم تبقى شايله اسم واحد زي دا


زين بحده. مش هطلقك وأعلى ما في خيلك اركبيه يا صافيه


صافيه بوجع. يعني مش هيجي يوم تعيرني باني بنته


زين حضنها بقوه. ازاي تتخيلي اني ممكن اسيبك يا صافيه ازاي تتخيليها انا بحبك وعمري ما هسيبك مهما حصل


صافيه بدموع. مش هتندم


زين بحب. عمري ما هندم يا حببتي

.......................................

بعد اسبوعين

في قصر المحمدي

في اوضه جويريه

دارين. ممكن ادخل

جويريه بحزن. اتفضلي يا دارين

دارين. انا عارفه انك مش بتحبيني وعارفه انك زعلانه عشان ابنك اللي فقدتيه وانك مش هتقدري تكوني ام


جويريه. انتي شمتانه فيا


دارين. تفتكري احنا مش في روايه يا جويريه عشان انا اطلع البنت الشيطا"نه اللي بتكر"ه البطله وعايزه تاخد منها البطل لا يا جويريه انا مش بكر"هك انا جايه اقولك انك هتكوني ام


جويريه. يعني ايه


دارين. انا عندي مشكله بسبب الحمل واحتمال كبير اني امو"ت أثناء الولاده ومش هقدر انزله لان في خطوره كبيره عليا انا والطفل

عارفه يا جوري انا اسعد إيام عشتها كانت معاكم شوفت الطيبه والحب بينكم انا بوصيكي على ابني لو جرالي حاجه خالي بالك عليه لو سمحتي


جويريه بحنان. متقوليش كدا انتي هتخلفي الطفل دا وهنربي انا وانتي وصقر متخافيش على فكره صقر حنين وطيب ولو عرفك صدقيني هيحبك


دارين. يكفيني انه يحترمني يا جوري يكفيني اني عشت وسط عيله زيكم انا بس عايزه اطمن علي ابني قبل ما اسيبه


جويريه بحزن.ابنك هيبقى ابني وانا وانتي هنربيه سوا دا لو تسمحيلي


دارين. طبعا انا اتمني


جويريه. متخافيش يا دارين

.............................

في اوضه روح

فاتن. مالك يا روح احكيلي بقالنا كتير متكلمناش


روح. انا زعلانه منه وهو وحشني بس كرامتي وجعاني


فاتن. بتحبيه


روح. لا موصلتش للحب بس هو وحشني عارفه بحسه زي ابني كأنه طفل تايه ومحتاج اللي يدله على الطريق الصح


فاتن. يبقى تمسكي ايده وتوصله للطريق دا الصح


روح. خايفه انجرح تاني


فاتن. بعد ما حكالك الحقيقه يبقى هو فعلا صادق معاكي


روح. يعني اسامحه


فاتن. اديله فرصه


روح. النهارده عيد ميلادي تفتكري هيفتكر انا قالتله من شهر


فاتن. استني وهنشوف


خدامه. ست فاتن صقر بيه عايز حضرتك تحت وفي ضيف


فاتن. تمام جايه وراكي


فاتن لابست ونزلت

صقر. تعالي يا فاتن

فاتن. عدنان

صقر. استاذ عدنان طالب ايدك وعايز يسمع رايك. ايه رايك


فاتن بتوتر. اللي تشوفه يا صقر


صقر. انتي موافقه


فاتن لنفسها. ايه الكسفه دي يخربيت امك. موافقه يا صقر


عدنان. اوعدك اني هشيلها فوق راسي


.........................................

عند فهد

اتصل على روح

فهد. ازايك

روح. الحمد لله كويسه

فهد هرش في رأسه. عايز اقبلك

روح. في حاجه

فهد. مفيش بس عايز اتكلم معاكي

روح. تمام نتقابل فين


فهد. اجهزي هاجي اخدك

روح. تمام


بعد مده

فهد وصل لفيلا المحمدي وقابل روح كانت لابسه فستان ازرق طويل وفرده شعرها بجاذبيه


روح. ازايك

فهد. انتي ازاي حلوه كدا

روح. في ايه

فهد. مفاجأه ياله بينا

بعد مده

في احد الاوتيلات

فهد دخل هو وروح وكان المكان رووووعه وفي تورته كبيره عليها صوره لروح وهي لفه شعرها بطريقه فوضويه وكانت نايمه


روح. ايه دا


فهد. كان شكلك حلوه وانتي نايمه فصورتك وحبيت اقولك كل سنه وانتي طيبه


روح. انت فاكر


فهد. فاكر.. بحبك

روح. كنت وحشني

فهد. ايه

روح. شكلي هقع

فهد. انا وقعت في عشقك يا روحي واتمنى تعطيني فرصه تانيه


روح. للحب والحياه فرصه تانيه


فهد. يعني مسمحاني


روح. مسمحاك يا فهد وعف الله عما سالف رغم انه وجع


فهد بحب. اوعدك افضل احبك للابد


روح. وحشتني يا فهد

فهد. بقيت روح الفهد يا روحي

وبصلها وابتسم

روح. لو عرفت انك اتعرفت علي اي واحده قسما بالله يا فهد هخلص عليك بايديا


فهد. هتغيري ولا ايه


روح. جوزي ومن حقي اغير عليك

فهد بدون مقدمات قب😘وروح اتصدمت من جراته لكن الصلح خير يا بنت حواء


...............................

بعد شهرين

فاتن وعدنان اتجوزوا


روح وفهد بقوا صحاب جدا وروح بدأت تفهم شخصيه فهد


صافيه وزين بقوا زوج وزوجه حقيقين بيحبوا بعض بجد


عطر واحمد قدروا يعتبروا عن مشاعرهم لبعض قدروا يتخطوا اي حاجه عدوا بيها وعطر حامل


عمار اتغير وبقي شخص محترم بيقدر عيلته ويحبها بجد

...... ...............................

عند صقر

جويريه. انتي وخدني على فين يا صقر

صقر. المطار هنسافر

جويريه. يا صقر

صقر. هششش اسكتي خالص وبعدين انتي وحشاني اوي اوي اوي اوي وانا محضرلك مفاجآت كتير اوي


جويريه بسعاده. ايه ايه

صقر. لما نوصل

بعد ساعات صويله

بتصحي جويريه وكانت لابسه قميص نوم اسود وفي فيلا على البحر


جويريه الله حلوه اوي وجريت بطفوليه على البحر


صقر بيحضنها. راحه فين

جويريه. ابني بيت بالرمل

صقر. شوفي كنت هتغر"قي قبل كدا و جوزك سباح ماهر ودي عيب في حقي اول حاجه هعلمك السباحه


بصي يا جوري

وشاور بايديه على السما وكان في عصافير كتير مرصوصين على شكل قلبين قلب صغير وقلب كبير

جويريه بقى ضهرها لصدر صقر وبصه في السما بسعاده

جويريه. ايه دا

صقر. القلب الصغير دا قلبي والقلب الكبير دا قلبك يا قطتي قلبك اللي اتحمل كتير بصي بقي


جويريه بتبص لقيت العصافير كلهم اجتمعوا في شكل واحد في نفس القلب

صقر بحب. دا قلبنا انا وانتي قلب واحد


جويريه عنيها دمعت من الفرحه. بحبك يا صقر


صقر. وانا بعشقك يا روح الصقر

ياله هنروح الملاهي

جويريه. هنشتري هدوم ونروح سينما وعايزه اروح صاله تزحلق وعايزه افضل معاك


صقر. هنعمل كل اللي احنا عايزينه يا قمر


.........................................

بعد سنه

عند فهد

روح بجديه. ازايك يا دكتور فهد

فهد. ازايك يا روح

روح. كويسه جدا الحمد لله صحيح فرحي كمان اسبوعين على فارس اللي اعترفله بحبه ادام الجامعه كلها فاكره


فهد قام مفزوع من النوم

لقى روح نايمه على صدره

روح بنعاس. في ايه يا فهد

فهد بصلها وابتسم. كابوس مزعج

روح. تاب نام بقى عشان انا مصدقت ابنك يبطل شقاوه


فهد. الا قوليلي صحيح هو هيجي امتي


روح. فاضل شهرين


فهد بحب. يجي بالسلامه على فكره انتي زي القمر وانتي لسه صاحيه من النوم


روح بحده. فهد انا تعبانه وعارفه حركاتك دي بطل عايزه انام


فهد بخبث. خالص متزعليش لما اروح لغيرك


روح بقوه ومسكته من ياقه البجامه. تروح لمين سمعني كدا


فهد. بهزر يا بنتي هو انا ليا غيرك يا قمري


روح. بحسب


فهد. بعشقك يا روحي

روح. وانا بحبك اوي اوي

................................


جويريه قاعده هي وصقر في الجنينه بتاع القصر

صقر. الله يرحمها دارين

جويريه. الولاد زي القمر شبهك يا صقر


صقر. بحبك يا قطتي

جويريه. وانا بعشقك يا قلبي 


جويريه وصقر مخلفوش لكن دارين خلفت ولادين توأم 


صافيه وزين خلفوا ولد وبنت


عطر واحمد. خلفوا ياسين


روح وفهد خلفوا قاسم

فاتن وعدنان خلفوا سليم

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات