القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد

 رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد

رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد





 (البارت ١٦)

جويريه بتقوم بسرعه وكأن الروح دبت جواها وبتعيط بهستريه. لا متو"متش قولي هي مين الاول مش بعد دا كله معر"فش هي مين. مين اختي حرام عليك هي مين


صقر ضغط على ايديه بغ"ضب وهو شايف هدومها اللي اتق"طعت و دراعها بتنز"ف ودموعها


فجأه رصا"صه تانيه بتنضر"ب

جويريه بهدوء وبصت على مكان الرصا"صه . اااههه

بتدات تنز"ف وقعت جانب العمري

صقر بخوف جري عليها وقعد على ركبته

جويريه بدموع وبتفقد الوعي. عمري ما أتمنيت اني احبك


صقر بحده خارجيه لكن دموعه نزلت.مش هسمحلك انك تمو"تي قبل ما تذوقي نفس الو"جع هندمك على كل لحظه عشتيها

جوري ليه انا حبيتك دا جزات حبي ليكي مش هسمحلك تمو"تي

اسسسسععااففف

بسرعه دخلوا ونقلوا جويريه على المستشفى وصقر ماسك في ايديها ومش متخيل انها هتسيبه بيل"عن قلبه اللي عشقها ميعرفش ان لكل واحد اسبابه


الممرضه. لو سمحت مينفعش تدخل دي العمليات


صقر بحده. لو جرالها حاجه هطربا المستشفى على فيها


الدكتوره. يبقى تسبنا نعمل شغلنا كل تأخير على حساب حياتها


وبسرعه دخلوا اوضه العمليات


أحمد. صقر ايه اللي حصل 


صقر بوجع. بتروح مني يا احمد


أحمد. متخافش ان شاء الله هتكون كويسه دكتوره صفاء شاطره جدا وان شاء الله هتقوم منها


صقر. كل دا كانت متفقه معهم معقول محستش بحبي ليها


أحمد. انا مش فاهم حاجة هو في ايه


صقر. انا همشي


أحمد. هتسيبها وهي محتاجك


صقر. جويريه خانت حبي ومتستهلش اني احبها


وسابه ونزل لمصلي المستشفي

دخل اتوضا و واقف يصلي ويدعى انها تكون كويسه قلبه بيقوله ان في حاجه مش فاهمه لكن عقله رافض يسمع


خالص ورجع المستشفي واقف قلبه بيدق بسرعه


فاتن دخلت المستشفى وهي بتجري مش فاهمه حاجه. صقر


صقر. ايه اللي جابك


فاتن. جويريه مالها ايه اللي حصل انا مش فاهمه حاجه

أحمد هو اللي كلمني وقالي


صقر. هي في العمليات دلوقتي


بعد ساعتين

بتخرج الدكتوره وباين عليها الارهاق

صقر بخوف. هي كويسه


الدكتوره. اه الحمد لله خرجنا الرصا"صه وهي هتفوق على بكرا الصبح متقلقش الرصا"صه كانت في جانبها قدرنا نعمل الازم


صقر بغ"ضب من العمري. تاب والحرو"ق اللي في ايديها


الدكتوره. دكتور الحرو"ق عمل الازم هي هتتنقل على اوضه عاديه دلوقتي


صقر. تاب والحمل نزل


الدكتوره. المدام مكنتش حامل يا صقر بيه


صقر. مكنتش حامل تاب ممكن ثواني

دكتوره صفاء. اتفضل

صقر. عايز اعرف اذا كانت بنت ولاء

صفاد باستغراب. تمام بس اول ما تبقى كويسه 


صقر. عايز اشوفها


دكتوره صفاء. تمام ينقلوها ويعقموك وبعد كدا تقدر تشوفها


صقر راح مع الممرض اوضه التعقيم اتنهد وهو واقف أدام اوضتها وفتح الباب ودخل لقي وشها شاحب ومرهقه قلبه اتقبض وهو شايفها لاحولا ولاقوة

قعد جانبها وبقي يملس على ملامح وشها و دموعه نزلت

. ليه يا جويريه يمكن لو حكيتيلي اللي حصل كنت سامحتك كنت قدرت احميكي ليه للدرجه دي مكنتش وثقه فيا حرام عليكي اللي عملتيه فيا


حط راسه على طرف السرير ونام

....................................

الصبح

صقر قام بسرعه قبل جويريه وخرج من المستشفى كلها


صقر. دكتور معتز انت فين


معتز. في العياده ومعنديش حد دلوقتي هو في حاجه 


صقر. انا جايلك


بعد شويه

معتز. اتفضل يا صقر بيه


صقر قعد وحط رجل على رجل. انا بدأت افتكر حاجات من اللي حصلت زمان وحاسس ان الشخصيه اللي بتظهر باليل بدأت تختفي


معتز. واضح ان مدام جويريه ليها تأثير على حضرتك


صقر بحده. سيبنا من جويريه وخلينا في الا انا جايلك فيه

معنا كدا اني بقيت كويس


معتز. طبعا بدأت تتحسن لكن لسه موصلتش للعلاج الكامل صقر انت كنت بتاخد العلاج من الاول اصلا


صقر بغ"ضب . لا انا عمري ما اخدت الدوا الا لما جويريه دخلت حياتي


معتز. صقر انت حالتك كانت علاجها بسيط والتطور اللي حصل لأنك كنت بتتجاهل موضوع العلاج ودلوقتي حالتك بتتحسن بس انت افتكرت ايه


صقر بدا يفكر. شوفت اني واقع على الأرض وحولين د"م.

شوفت والدتي بتخانق مع شخص.

سمعت صوت عياط أطفال

وخناق بين اتنين. وواحده مر"ميه جانب امي

شوفت حر"يق ونا"ر ماسكه في الدوار القديم


معتز. صقر هو يوم وفاه والدتك والدك كان فين؟


صقر. مش فاكر بس مكنش موجود ولا اي حد من اخواتي لا روح ولا فاتن ولا عمار ولا احمد


معتز. انت افتكرت دا كله فين روحت الدوار


صقر. روحت


معتز. اعتقد ان اصلا الموضوع في الدوار دا صقر مين توفى مع والدتك في نفس الدوار


صقر. مش عارف كنت دايما محبش اتكلم في الموضوع دا ووالدي عشان كدا قفل الدوار ونقلنا للثرايا

ومسك دماغه من الصداع والتشويش اللي شايفه


معتز. اعتقد كفايه كدا لازم ترتاح وتلتزم بالدوا وبعد كدا نكمل


صقر. دلوقتي انا محتاج ابقى كويس اكيد هلتزم بالدوا


معتز. كدا تمام

صقر. بعد اذنك

.........................................


بعد اسبوع

صقر متجاهل جويريه ومرحش المستشفي من بعد ما عرف انها بقيت كويسه وأنها فعلا مش عذراء لكن بيطمن عليه بالتليفون 


جويريه مبتتكلمش مع أي حد و ندمانه انها محكتش لصقر وكمان معرفتش مين اختها


عطر وفاتن مع جويريه ومش بيسبوها


صافيه وزين علاقتهم على وشك البدايه و صافيه بتحاول تتاقلم على الوضع بالعكس معجبه بأن زين مش جابرها على حاجه وزين بيتجاهلها 


روح وفهد علاقتهم زي ماهي

................................ 

عند روح

قعده متوتره وخايفه ومستنيه فهد


لقيت دخل الفيلا

روح بتوتر. جيبت ايه


فهد. امتياز


روح ابتسمت ابتسامه عريضه ومن غير ما تاخد بالها حضنت فهد. كنت متأكده اني قدها الحمد لله


فهد واقف مش عارف يعمل ايه


روح باستيعاب بعدت عنه. انا مش اصدي


فهد بلامباله وحده. اعملي حسابك في صحاب ليا جاين النهارده عايز الفيلا تكون زي الفل و كل حاجه تبقى جاهزه


روح بخوف. انت فاكرني خدامه


فهد ببرود وبيقرب منها بهدوء. انا ممكن اكنسل موضوع صحابي دا و نشوف نفسنا يا مزه صحيح احنا لسه معملناش د"خله


روح. لا طبعا الفيلا هتبقى زي الفل

وجريت من ادامه فهد ابتسم على شكلها حاسس بدقه قلبه

فهد. مش معقول

............................... 


عند صافيه

صافيه بابتسامه. زين بقولك انت عايز يكون عندك كم طفل وولاد ولا بنات


زين بلامباله. عايزه ايه يا صافيه


صافيه. انا اسفه على اللي عملته شوف انا عارفه انك شخص كويس وانا مفروض ابقى مطمنه وانا معاك لأنك راجل بجد ويكفي انك احترمت رغبتي شوف يا زين ممكن نتكلم


زين. طبعا كنت منتظرك تتكلمي

مسك ايديها وراح قعدوا على الانتريه اصاد بعض


زين. احكي يا صافيه من غير كدب لأنك لو كدبتي هتقطعي اي حاجه بينا


صافيه بشجاعه. عارف يا زين انت اول انسان يطلب يسمعني

انا عيشت حياتي لوحدي كل واحد من اخواتي كان مشغول في حياته. عايز تعرف انا كنت معجبه بمين؟ انا هقولك يا زين انا عمري ما شوفت شباب صحيح درست وقبلت ولاد كتير بس طبعا كل حاجه بحدود انا مكنش ادامي غير صقر كنت بشوفه كل حاجه هو كان بيهتم بتفاصيلي بس طول عمره شايفني زي اخته وانا مستوعبتش ذا الا لما جويريه دخلت حياته وانت دخلت حياتي وانا معاك اكتشفت ان في فرق بين انك تعجبي بشخص وانك تحبي عشان كدا انا اسفه لو كلامي وجعك بس لو مش عايز تكمل معايا انا معنديش مشكله بس ممكن تديني فتره وبعد كدا تطلقني عشان كلام الناس ولو حابب نكمل معايا فأنا اوعدك هتكون الوحيد اللي في قلبي


قالت تلك الكلمات ونزلت دموعها على خدها 


زين قرب منها بابتسامه جميله ومسح دموعها. على فكره انتي جميله اوي عارفه ليه لأنك امتلكت الشجاعه تقولي كل الكلام دا وانا مش هتخلي عنك لأن اللي جواكي دا شعور إعجاب والإعجاب محدش يقدر يتحكم في قلبه زي ما انا حبيتك ومقدرتش اتحكم في قلبي وانا متأكد ان هيجي اليوم اللي تحبيني وكمان هتعشقيني يا بنت المحمدي


صافيه. واثق من نفسك اوي


زين. طبعا دا انا زين الورداني واتحب برده بس انا اخترتك انتي


صافيه. اقولك سر انا حاسه اني قربت اقع

با"سته من خده وقامت جريت على الحمام


زين حاطط ايده على خده وقلبه بيدق بسرعه

........................................

عند صقر

في الشركه

بتدخل بنت واضح انها في نص العشرينات دارين


دارين. لو سمحتي عايزه اقبل صقر المحمدي


السكرتيره. في معاد سابق


دارين. لا بس انا محتاجه اقبله ضروري


السكرتيره. تاب ثواني

دخلت لصقر وطلعت تاني

السكرتيره. اتفضلي


دارين دخلت بتوتر وخوف اول ما شفته عيطت


صقر قام وحاسس انه شافها قبل كدا. انتي مين؟ وبتعيط ليه


قلم نزل على وش صقر بقوه رياكشناته كلها اتغيرت وبصلها بحده وبقي يقرب منها بخطوات ثابته. ازاي تتجرئ تعملي كدا


دارين بدموع. وانت لما اغت"صب تني واخدت شرفي ازاي جالك قلب تمشي ولا كأنك عملت حاجه بقالي شهر ونص بدور عليك منك لله


صقر باستحقار. انت اغت"صبتك ليه انشاء الله


دارين. انا البنت اللي اشتغلت في فندق..... اللي انت كنت فيه قبل شهر ونص في القاهره في اليوم دا انت جيت اوضتي وعملت عملتك المهببه دي وبعد كدا هربت من الاوتيل ودلوقتي انا حامل في ابنك


صقر. انا عملت كدا


دارين. انت كنت قبل شهر ونص في ألقاهره صح قعدت تلات اسابيع هناك واللي فهمته انك كنت في شغل واليوم الاخير ليك جيت اوضتي حوالي الساعه ١٠.٥وبعد كدا اختفيت بعد اللي حصل


صقر بحده. ولما دا حصل قبل شهر ونص ليه جايه دلوقتي مجتيش من بدري ليه


دارين بدموع. عشان ممنوع الاوتيل يدي اي معلومات عن العميل لأي حد فضلت ادور عليك كل الفتره دي كنت عايزه أعرف مين الحق"ير اللي عمل كدا


صقر. وانا ايش يضمني انه ابني


دارين. DNA بعد ما الولد يتولد بس ارجوك بلاش يتولد و مفيش اي علاقه رسميه


صقر بدا يفكر هو فعلا عمل كدا ازاي بس حالته ممكن يعمل اي حاجه وهو مش فاكر

................................

عند فاتن

قعده في مكتبه عامه بتقرا في كتاب

لقيت عدنان قعد اصادها وحاطط ايديه على خده


فاتن. ايه دا؟ انت هنا من أمتي؟ وليه بترقبني


عدنان. مش شايفه انك بتتعبي نفسك بالمذكره والقراءه وفي الاخر مسيرك لبيتك


فاتن. مين قالك هو انت من النوع اللي بيشوف الست ملهاش لازمه


عدنان بثقه. الا تلاحظين ان الكون ذكر


فاتن. بل لاحظت ان الكينونه انثي


عدنان. ألم تدركي ان النور ذكر


فاتن. بل أدركت ان الشمس انثي


عدنان. حسنا. او ليس الكرم ذكر


فاتن. اجل ولكن الكرامه انثي


عدنان. الا يعجبك ان الشعر ذكر


فاتن. يعجبني اكثر ان المشاعر انثي


عدنان. هل تعلمين ان العلم ذكر

فاتن ببرود. اني اثق ان المعرفه انثي

عدنان. سمعت أحدهم يقول ان الخيا"نه انثي


فاتن. رأيت أحدهم يقول ان الغد"ر ذكر


عدنان. ولكنهم يقولون ان الخد"يعه انثي


فاتن. بل هن يقولن ان الكذب ذكر


عدنان بضحكه. هناك من أكد لي أن الحما"قه انثي


فاتن. هنا من اثبت لي أن الغبا"ء ذكر


عدنان بانسحاب لانه عايز يكسبها. يبدو انكي محقه فالطبيعه انثي


فاتن. وانت قد اصبت فالجمال ذكر


عدنان. لا لالا بل السعاده انثي

فاتن. ربما ولكن الحب ذكر


عدنان. اعترف ان التضحيه انثي


فاتن. وانا أقر بأن الصفح ذكر

عدنان. صاف يا لبن

فاتن. حليب يا قشطه


....................

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية احببت صعيدي منفصم الشخصية" اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات