القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقت عمدة الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان أشرف

 رواية عشقت عمدة الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان أشرف

رواية عشقت عمدة الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم نورهان أشرف

ساعات الوحد بيعمل حاجات عمره ماكان يتخيل انه يعملها بس بيعمل كده بسبب الظر*وف والح*ياه 

فى شقه فهد التى كان يسكن فيها عندم كان يعمل فى الج*يش كانت تجلس جورى فى الشرفه المطله على النيل على تلك الأرجوحة التى كنت تراها دائما فى المسلسلات وكنت تقراء عنها فى القصص كنت دايما تقراء وتتخيل نفسها مكان البطله وزوجها وبطل قصتها يقف خلفها وبايده ورده يمسح بها على واجهه ويا سخريه القدر تجلس فعلا على الارجوحه ولكن اين حبيبها نعم لم تحب فهد ولأن تحبه لانها تعلم أنه يعشق بنت عمه وهى سوف تعمل على أنه يرجع بكامل صحته مره اخرى

هنا تحدث قلبها بسخرية على تفكيرها:وليه تعب القلب ده هتستفيدى اى من ده كله

العقل بجدية: تطلق وتعيش حياتها 

القلب على نفس السخريه :طب ماهى ممكن تعمل ده كله من غير ما تحكم على نفسها بزوج 

العقل بتسأل:وده ازاى أن شاء الله

القلب بهدوء:عادى جدا هتاخد الورق و التحليل وتروحى لى محمدى هو و زهره وارمى الورق فى وأشهم وقولي يا ابنهم يطلقك يا تف*ضحي

العقل:وانت فاكر انها لم تعمل كدا هيقول اه عندك حق لازم يطلقك لا دول ممكن يق"تلوها عادى جدا وبعدين هى مشفتش من فهد حاجه وا"حشه برغم أنه مش بيطقها لكن مش بيقولها حاجه وبعدين هى لو شافت حاجه و*احشه من حد يبقا اخوها وبرغم ده كله هى هتسامح وتسكت عشان ده اخوها وبه على الاقل هتاخذ من فهد فلوس مليون جنيه تقدر تعيش به حياتها كلها مرتاحه وتبدا من جديد

القلب بسخرية: يعنى عاوزها تبي*ع نفسها مرتين مره اخوها استفاد ومره انتى لدرجه دى انتى رخ*يصه عند نفسك لدرجه دى بقتى عا*هره فى نظر نفسك

العقل بغضب:هتب*يع نفسها اى ده جوزها يعنى ده حقه هى مش هتعمل حاجه غلط 

القلب بسخرية:لا غلط غلط يا جورى يا منت*قبه انتى المفروض عارفه ربنا وعارفه أن الجواز المشروط حر*م ويعتبر زينه وبرغم ذلك هتعملى كدا يبقا حرا*م ولا حلال

هنا تحدث العقل بسخريه :طب اتكلم انت يا ناصح وقول اى إلى عندك 

القلب بهدوء:بصي يا جورى ادي لنفسك فرصه يمكن تحبي وهو اكيد مع الوقت هيحبك وابدى من جديد بس معاه صدقنى كدا احسن

العقل بصدمه:انت مجنو*ن عاوزه تفضل مع واحد مش بيحبها تفضل معاه وهى عارفه أنه بيحب بنت عمه تفضل معاه وهى عارفه أن ملك واحده تانيه ومتنساش مابنى على ب*اطل فهو ب*اطل

هنا تحدثت جورى بدموع وهى تضع يدها على اذنها بس بقا تعبت انتوا اى مش فاهمين انتوا بتعملوا معايا اى ثم نظرات الى السماء وتحدثت بدموع يارب انا عارفه ان ده اختبار منك ليا بس ده اختبار صعب لدرجه انا مش هقدر اتحملها يارب سعدنى وقف جانبي يارب انا مليش غيرك انت الوحيد الى عالم بحالى انا عبدك الضعيف يارب 

وتدخل فى بكاء م*رير لا تعرف ماذا تفعل فى تلك المصيبه التى أوقعت نفسها فيها

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ام فى غرفه فهد كان يجلس على الفراش يفكر ماذا عليه أن يفعل ولماذا استمع الى كلام تلك المجنو*نه يتذكر ذلك الحاد*ث الذي جعله ذ*كر من الخارج فقط

فلاش باك 

كان يدخل ذلك المقر الموجود فيه مجموعة كبيرة من الإره*ابيين الذين لا يفعلون شي سوي تد*مير كان يدخل هو تلك المجموعة الكبيره من العس*اكر 

فهد بهدوء :عاوزهم صا*حين بلاش حد فيهم يمو*ت بس لو حد حاول يقرب منكم اض*ربوا فى الم*ليان

الجنود بهدوء: تمام يا فندم

وبدا النزا*ع بين القوات و الاره*ابيين وتمكن فهد من الدخول الى القائد الخاص بهم 

فهد بسخرية:ولا و وا*قعت يا ابو عمر

ابو عمر بسخرية اكبر:هو انت فاكر كدا المع*ركه خلصت لا دى لسه هاتبتدى وفعلا بدأ اشت*باك كبير بين فهد و ابو عمر وكان فهد هو القوي ولكن ذلك الج*بان ارد أن يقلب الموضوع را*س على عقب فض*رب فهد أسفل الح*زام بقدمه مما جعل فهد يشعر انها سوف يم*وت من شده الض*ربه حته أنه فقد وا*عيه 

لم يستيقظ سوي على صوت الطبيب

فهد بتخدير :انا فين

الطبيب بجديه:حضرتك فى مستشفى الق*وت المس*لحه 

فهد :ليه اى إلى حصل

الطبيب بجديه: حضرتك را*جل مومن وربنا مش بيب*تلي اي حد لا ده بيب*تلي عباده الصالحين و اكيد ربنا شايلك حاجه احسن وراء

 فهد بغضب ليه ايه اللي حصل

 الدكتور المعالج بهدوء حضرتك انت حصل لك ضم"ور نس*بي في الع*ض*و الذك*"ري بنسبه 65 في الميه ودي ن*سبه كبيره جدا وللاسف حض*رتك مش هينفع تدخل في اي عل*اقه بس طبعا ربنا لما خل*ق الداء خلق الدواء والد*مور النس*بي احسن كثير من ض*مور الك""لى لان الض*مور النس"بي نقدر نعا*لجه ولكن بياخد وقت

 فهد بسرحان يعني انت قص"دك اني ما بقتش ر*جل

 الطبيب بتهدئه لا طبعا يا فندم حضرتك لو خف*يت هترجع زي الاول واحسن كمان بس طبعا مع العلاج وكده ياخذه فتره من الزمن

هنا خرج فهد من كل تلك الص*راعات على صوت عقله الص"ارخ :انت ليه وافقت ان عيله زاى دى تش*رط عليك وبعدين ادام انت رفض العلاج وفقت ليه لم هى قالتلك 

القلب بهدوء:وفيها اى لم اخف وارجع تانى فيها اى انت فكرنى مرتاح كدا لم يكون اصحابي متجوزين و عندهم عيا*ل وانا لا طب هو انت مبسوط بالحكايه دى تبقا كدا*ب لو قولت اه 

العقل بسخرية :أمم طب ادام كدا كنت وافقت من الاول ولا يمكن الب*ت احلوت فى عينك

القلب بسخرية:انا عمرى ما حبيت غير نواره وهم*وت وعيش عشان خاطر نواره 

ولكن قط*ع كل ذلك دخول جورى بعد أن انتهت من البكاء المتواصل الذي ذاد جمال*ها حيث تلك الش*فاه التى تشبه حبه الك*ريز اصبحت اح*مر من ذي قبل وتلك الخدود اصبحت مثل الفراوله التى تطلبه لياكلها 

جورى بهدوء وصوت مبحوح من الدموع:جاه واق*ت العلاج

فهد بسخرية:مالك انتى كنتى بتعيطى ولا اى

جورى بكدب:اه اخويا واح*شنى

فهد بسخرية كبيره:اخوكى الى باع*ك فعلا الرخ*يص مش بيحب غير الرخ*يص إلى زا*يه

جورى بحده :بقولك اى يا استاذ فهد انا اه اتفقت معاك على حاجات عشان اسعدك حط بقا عليهم الاح*ترام اصلك نق*ص اح*ترام

قالت ذلك وخرجت من الغرفه وتركت فهد ينظر لها بصدمه تلك الصغيره تفاعل معاه ما لم يفعله أحد

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ام عند مها كنت تدخل الشقه التى يملكها تامر كم يقول وجدته شقه فى غاية الروعة والجمال مها بطمع:اكيد الشقه دى غاليه يا تيمو

تامر بخبث :مفيش حاجه تغلى عليكى يا نور عيني هو انا عندى كم مها

مها بدلع مق*رف:و*احده بس بقولك اى يا تيمو خد يا قلبي ربع مليون جنيه اهم عاوزك تشغلهم معاك

تامر بذكاء:ليه بس ياقلبي خالى فلو*سك معاكى انا هصرف عليكى يا روحى كل الى انتى عاوزه

مها بدلع: لا يا حبيبي انا عاوزه اكبر الفلوس ومش هتلاقي احسن منك يشغلهم وبعدين ده انت هتبقى جوزى صح

تامر بخبث:صح طبعا يا روحى بس ده مبلغ قوليل اوي بس مفيش مشكله كله عشان خاطر مهى روحى

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية عشقت عمدة الصعيد "اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات