القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق اولاد السويسي الفصل الثاني 2 بقلم نور وشمس

 رواية عشق اولاد السويسي الفصل الثاني 2 بقلم نور وشمس

رواية عشق اولاد السويسي الفصل الاول 1 بقلم نور وشمس

 رواية عشق اولاد السويسي الفصل الثاني

عند حنين
ذهبت حنين الي دار المسنين
حنين: صبحو فل علي اجمل ناس هنا عامل ايه يا ابو حميد لسه بتعمل التمرين الصبح ولا لا وانتي يازوز يا اجمل ست شفتها عيوني وذهبت حنين عند زينب ووضعت زرعها علي كتف زينب بقولك ايه يازوزو متقوللي سر جمالك ايه وعد مني مش هقول لحد تعرفي انا لو كنت ولد كنت اتجوزتك
زينب:تعرفي يا حنين انا لو كان عندي ولد تاني كنت جوزتهولك انتي ومكنتش بقيت هنا
حنين بزعل عشان زينب
حنين: والله يازوزو لو كان موز زيك كدا لوفق عليه وانا مغمضه ها مش هتقوللي سر الخلطه
زينب بحب: ربنا يحميكي يابنتي ويحفظك لشبابك
حنين بحب ممثل: ويخلكي ليا وميحرمنيش منك ابدا
الجد احمد عشان يخرجهم من الحاله دي
الجد احمد
مش هتخلصو من الفكرا دي انا جعان عوز اكل
زينب لحنين قومي يا بنتي حطيله لاكل عشان ميكلناش و ياكل كل الي في الدار
حنين بضحك حاضر يازوزو ووضعت حنين الطعام لكل الموجدين وجهزت السفر واكلو كلهم وهي اكلت معاهم
حنين بقولك ايه يازوزو
متجبيلي رقم ابن حضرتك اخليه يجي يشوفك وتشوفي احفادك
زوزو و عنيها فيها دموع
بجد يا حنين
حنين ايوا هتي بس وانشاء الله هتشفيه اخذت حنين رقم تلفون ابن زينب وعنوان منزله ورحلت الي المنزل تفكر كيف تقنع ابن زينب المدعو احمد يذهب الي ولادته ظلت تفكر كيف لابن ان يترك ولادته او ولالده في دار المسنين كيف لهم ان يكون بهذه القسوف في طفولتهم كانو هم العون لهم وفي شبابهم كانو الدعم كيف يالله وظلت تفكرا الم يشتقو لهم الم يحنو الي حضنهم الدفي.....
____________________
عند ايمان في المطعم
تقف ايمان في مطبخ المطعم وهي تحكي عن مغمراتها في الطفوله
ايمان وهي تضحك:
ومسكت الولد الي كان بيدايق حنين خليته روح البيت وهوا هدومو مقطعه و وشه مضمر كان منظره يهبل
كل اي في المطبخ عملين يضحكو علي جنان ايمان
ايمان بقلكم انا جعانه
كل الي في المطبخ وقفو مبرقين وهم ينظرو الي اطباق الطعام الذي لا يوجد به اي طعام
ايمان اي ياجمعه اتصدمتو كدا ليه انا عرفه اني اكلي خفيف
الشيف كريم: انتي بتهظري دا ربع طبق مكرونه بشاميل تكليه حرام عليكي
الشيف محمود: اومال لو مكنش اكلك خفيف كنتي كلتينا بقا
حنين وهي بتخمس في وشهم: الله اكبر وانا بقول نفسي اتسدت كدا ليه ومعتش بعرف اكل زي لاول
اتريكم انتو الي بتحسدوني
حنين من خلفها هي مين دي الي نفسها اتسدات عن لاكل
كريم وهوا يشير الي ايمان
تخيلي بتقول ان نفسها تسدات وهي لسه مخلصه صنيت مكرونه بالبشميل وقلاش بالحمه
حنين: بجد يا ايمان انتي بتودي الكل دا فين مش بيبان عليكي حاجه
ايمان: احسدوني بقا
حنين تعلي ايمان عوزكي في المكتب
حنين قبل ان تذهب بصت علي كريم
حنين: شيف كريم هتعوز اي حاجه قبل ما نمشي
كريم: لا شكرا
حنين تمام
حنين وهي تبحث عن ايمان فين ايمان الشيف محمد: هنا اهي يا دكتوره
حنين وهي تمسك إيمان: ياله يابت عوزكي في حاجه
ايمان وهي مسكه طبق رقاق بالحمه وبتكل فيه استني بس ياحنين هكل بس......
____________________
عند عزه
ذهبت عزه الي مدير المستشفي تاخذ لإذن للاطفال للخروج الي حديقة المستشفى
عزه الي سكرتيرت المدير
عزه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السكرتيره: وعليكم السلام نعم يفندم
عزه عوزه اقابل المدير
السكرتيره: لحظه يفندم
ذهبت السكرتيره الي المدير وخرجت بعد خمس دقايق
اتفضلي يا فندم
دخلت عزه المكتب
: السلام عليكم
وهي ترفع عيونا لي الشخص
عزه: انتا المدير
احمد: وعليكم السلام انتي
عزه في سرها استغفر الله العظيم ملقوش حدا في الدنيا كلها غيرك تكون المدير
احمد وهوا ينظر الي عزه
احمد: اتفضلي عوزه حاجه
عزه: ايوا عوزه اخرج انا وطفال قسم العاجزين بره في الحديقه
احمد: ليه
عزه: عوزه احسسهم انهم احرار مش عاجزين عوزاهم يشفو الحديقه ونلعب كروره من حقهم انهم يلعبو ويشفو الحديقه وقعدو فيها احمد....
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' عشق اولاد السويسي'' اضغط علي اسم الرواية
reaction:

تعليقات