القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جحيم عشق صعيدي الفصل الاول 1 بقلم دعاء أحمد

 رواية جحيم عشق صعيدي الفصل الاول 1 بقلم دعاء أحمد 

رواية جحيم عشق صعيدي الفصل الاول 1 بقلم دعاء أحمد 

الجد بغ"ضب. هتتجوزي جبل العزايزي يعني هتتجوزيه

زينه بدموع. بس دا متجوز ياجدي

الجد بصرامة. الاسبوع الجاي جوازك على جبل العزايزي

زينه. اللي تشوفه يا جدي بس خليك فاكر انك بترميني في النا"ر

لتذهب لغرفتها وتدخل دوامه من الدموع. ليه يا جدي ليه ترميني كدا ولا عشان يتيمه اه يا بابا انا محتاجك اوي بقى زينه البنته تتجوزي واحد متجوز وياريت كدا بس دا قا"س ياربي انا عملتي ايه في حياتي عشان أقع مع ابن العرايزي

زينه الزهراوي. ٢٠سنه في كليه الطب البشري بيضاء قصيره القامة ذات عيون بنيه غامقه وشفا"ه ورديه لطيفه جدا يتيمه ابنه عائله كبيره في الصعيد

في ثرايا العزايزي

ينزل بهيبته المعتاده
جبل العزايزي. ٣٣سنه قمحوي عيونه رمادية وسيم جدا
شخصيه قويه جدا وصارم متزوج من ابنه عمه نهى العزايزي

نهى بخب"ث. صباح الخير يا سي جبل

جبل. صباح الخير يا نهي

نهى بتمثل الدموع. خالص هتتجوزها يا جبل

جبل. مضطرا يا نهى انتي عارفه اني بعشجك ولا يمكن اعشج غيرك

نهى. يعني معتحبهاش

جبل. معحبهاش
ثم تابع بكر"ه
دي امها دعيه عليها بنت العزايزي
هي هتبجي مراتي عشان ننهي التا"ر بين عيله العزايزي والزهراوي بس هتعيش اهنه ولا الخدا"مه

نهى بم" كر. وأجل من الخد"امه يا جبل سيبهالي بس وانا هطلع عليها القديم والجديد

ليبتسم جبل وهو ينظر لزوجته الذي يعتقد أنه يعشقها لايعرف أن العشق لم يدق بابه بعد

بعد اسبوع في ثرايا الزهراوي

تقف زينه بفستان زفاف ابيض طويل ناعم جدا هادي مرصع ببعض اللؤلؤ وتضع تاج من الماس فوق حجابها

وتتلالا الدموع في عينيها

وهي تتذكر لقاءها الأول مع ذلك الجبل

فلاش باك
كانت تقف في مزرعة الفاكهة وهي تضع وشاح خفيف على شعرها الأسود الغجري الطويل
وهي تحاول التقاط ثمره مانجه من الشجرة ولكنها قصيره للغاية

زينه. ايه الجر"ف دا هو الواحد عشان ياكل مانجه لازم يتعذب

وتد" بدب في الأرض بقدميها.دا انتي مانجايه رخمه

لتشعر بيد تلفت حول خصرها
وترفعها على جواد وينطلق سريعا في المزرعه ويديه تمسك بخصرها بقوة وينطلق الجواد بسرعه كبيره دبت في قلبها الر"عب لينزح ذلك الوشاح عن شعرها ويتطاير وهو يحتضنها

زينه فتحت عينيها بصدمه. انت مين وازاي تتجرء تعمل أكده

جبل بثقه. بقي انتي مراتي

زينه بعدم فهم.. مرات مين يا استاذ انت وجف الخيل ونزلني وابعد يدك دي عني

وفجاه يفلت يده من خصرها

زينه بصر" يخ. انت يابن المجنونه هاقع

ليقوم جبل برميها من على الجواد لتقع وتتا" لم بشده

ويتركه وينطلق بجواده.

زينه. انت يا ابن المجنو"نه

باك
تقف أمام المرأه تنظر لنفسها بحزن

زينه. شكل ايامي الجا"يه هتبجي سو"اده
لتدخل صديقتها المقربه ساره

ساره. مبروك يا زينه
زينه. على ايه
ساره. أباه عليك يا زينه دا جبل دا راجل ملوا هدومه هيبه وعظمة هو حد يطوله

زينه. ساره كفايه

ساره. سامر تحت
زينه بسخرية. وايه اللي جابه

ساره. اهر"بي يا زينه وسامر عايزك اهر"بوا واتجوزوا وسيبك من الصعيد ومترجعيش

زينه بصرامة. أباه عليك يا ساره
مش بنت فهد الزهراوي اللي تعمل أكده بت الزهراوي ترفع رأس عيلتها ولو على رجبتها ام سامر دا ميستحجش اني اكون مراته

ليدخل الجد في ذلك الوقت

الجد بابتسامه. عفارم عليك يا بت
هي دي بت الزهراوي
ياله يا بنتي عريسك مستني

لتمسح دموعها وتنزل مع جدها
لتجده يقف بهيبه وغرور وثقة
بعباءته الصعيدي التي تعطيه وسامه لامثيل لها

لتنزل مع جدها
وياخذ يديها ثم يحملها وياخذها على جواده ويلف يديه حول خصرها

جبل. استعد ايامك السو"اده ابتدت يا بت الزهراوي

لتكتم دموعها حتى لا تسبب في فضيحة للعائله الزهراوي

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية جحيم عشق صعيدي "اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات