القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كان صديق زوجي الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أيمن

 رواية كان صديق زوجي الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أيمن  

رواية كان صديق زوجي الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أيمن  

امام الكافيه ...

ناردين : انت وقفت هنا لي ؟
ريان : هدوقك احسن قهوه ممكن تشربيها في حياتك ، انزلي يلا
ناردين : ننزل يا عم عادى 
ريان : علي الدور التاني وانا هجبها واطلعلك 
ناردين : دور تاني ؟

#كان صديق زوجي 17

ناردين : دور تاني ؟
ريان : السلم الي في جمب ده اول تربيزه ، دقيقه وجي 

شورلي علي السلم ودخل الدور الاول وتجه لنادل عشان يطلب وانا طلعت فوق 
وحرفيا انبهرت !
كان مكان مكشوف وعليه سور حديد زي السطح بظبط بس في نجيله وانوار هاديه ومريحه للقلب والعين .
كان في كراسي وتربيزات وناس خفيفه ومروقه 
اتنين مسكين ايد بعض وعيونهم بتنور من الحب
واتنين محتارين ومشغولين بإبنهم الشقي الي مركزين عليه ونسين نفسهم بيه 
واتنين كمان بيتخانقو وشويه وهيشدو شعر بعض
وكاني بشوف الحب من جميع الاتجاهات بطرق مختلفه وبتامل ، معقول في قصه منهم زي قصتي ؟ اكيد لاء.

اتمشيت شويه ووقفت عند السور وانا مغمضه عيني والهوا بيخبط فيا من كل اتجاه وببتسم بخفه علي الاحساس الي عمره ما عشته قبل كده غير دلوقتي ، ولقيت حاجه دافيه علي كتفي فلفت بسرعه .. لقيت الدفه كلو .

ريان : اي رئيك في المكان كنت واثق انه هيعجبك
ناردين بضم الجاكت إليها : حركه مسلسلاتي اوي الي انت عملتها دي 
ريان بمزاح : شوفي انا احب اوي اطلع مع الترند 

"ينظرون لبعضهم ويضحكون بخفوت ثم ياتي النادل عليهم بالقهوه "

النادل: القهوه يا باشا 
ريان : شكرا يا متر نزلهم علي التربيزه دي احنا جاين اهو 
النادل : تحت امرك .

ناردين بتحرك : يلا 
ريان : لاء ثانيه واحده خليكي واقفه زي ما انتي 
ناردين بفضول : في اي ؟
ريان : هقلك 

اتحرك علي التربيزه وجاب 3 كراسي من هناك وحط اتنين قصاد بعض قدام السور و واحد في النص للقهوه وشولي اقعد وحقيقي موت ضحك كأننا بنشرب قهوه في البلكونه مثلا 

ريان : اي رئيك 
ناردين : انت مجنون 
ريان : ديما لما اجي هنا بجيب القهوه وكرسي وقعد هنا واعيش بقي 
ناردين بتريقه : باقي الست ويكون اخر رواق 
ريان : طلباتك اومر ، عندي مجموعه تجيب من الاخر 
ناردين : ههه مش بقول مجنون .

شغل التلفون ووطي الصوت وقلبه وقاعدنا بقي بمزاج وكاني اول مره اشرب قهوه واشوف نجوم واشوف قمر بيقعد عادى علي كراسي .
هو لو العشق حياه فانا حبيتك قد الكون ، فاي ممكن يجي بعد العشق اوصفك بي ؟؟..
_____________

ناردين : كنت بتيجي هنا كتير ؟
ريان : امم ديما لما اكون مدايق بجي هنا مع القهوه و السجاره واظبط المود عشان اقدر أقاوم لتاني يوم 
ناردين : انت كنت بتشرب سجاير !
ريان : ينهار ابيض ! كنت حريقه 
ناردين : لي كده؟ 
ريان بشرب القهوه ونظر امامه بتجاهل : كنت بحب واحده مش وخده بالها مني 
ناردين : احم " يارتني ما سالت "
ريان : ايوا ايوا داري وشك بيدك هه
ناردين : انا مش فهمه انت بتكلم عن اي اصلا 
ريان : يسلام ، ماشي يا ست ناردين 
ناردين : وبعدين اي الي حصل 
ريان : الي حصل اني عمري ما كنت ضعيف قدام حاجه ، وديما بحاول اتحكم في عصابي علي حساب اي حاجه في الدنيا ، فلاما ابطلها واكون قد كلامي لاما اخسر كل حاجه وديما ماشي بالمبدأ ده في حياتي وعمرو ما ضيعني 
خصوصا اني امي شتمت نفسها وهي بتكلمني لما عرفت ولو فكرت ارجع البيت يبقي ارجع موقف اي قرف بضربه ، هي قالت كده
ناردين : حلو مبدئك عشان كده دخلت شرطه 
ريان : عمري ما فكرت ادخل شرطه اصلا 
ناردين : اومال !
ريان : كنت بحلم اوي ادخل هندسه وتخصص ميكانيكا كنت احب اوي التركيب والفك والعربيات واي حاجه تخص الرياضه ودخلت علم رياضه وكنت فاشل طبعا بس عرفه الناس الي تزنق نفسها اخر شهرين كده وضغطت علي نفسي وجبت 89% وده كان رقم وقتها
ناردين : ومازال رقم واله ،نوره لو جابت نص دول يبقي حلو بطاراق شوقي الي معلم عليهم دول 
ريان : دول جيل في الطروه والله 
ناردين : هقول ل نوره تهزقك 
ريان : حبيبتي نوره مش هتعملى حاجه 
ناردين بديق : امم طيب كمل يا عسل    
ريان: ههه المهم يا ستي طولت هندسه عادي الا انه الدهشوري يعترض ويجب العيله كلها تعترض معاه وادخل شرطه غصب عني والي حصل بقي 
ناردين : بس انت ناجح جدا في شغلك 
ريان : لاني تقبلت ده بعد كده ! لازم تحب الي انت بتشتغل فيه عشان تبدع فيه عشان تنجح فيهوده الي عملته .
ناردين : وبعدين 
ريان : بعدين يا ستي اعرفت انه ده مكاني ، ده الي انا لقيت نفسي فيه ، تعرفي بابا مساعدنيش غير اني ادخلها بس وبعد كده كملت لوحدي واعتمدت علي نفسي وكان لازم وقتها افرق بين حياتي الشخصيه والعمليه واعتقد اني نجحت 
ناردين : لاء متعتقدش انت نجحت فعلا يسطى 
ريان : ههه وانتي 
ناردين : انا بقي دخلت علم علوم و... ريان لاء مش قادره هي نوره مين الي حبيبتك معلش ؟
ريان : يا تافهه 
ناردين : مش تافهه بس انت اصلا مقلتهاش ليا قبل كده و....

"يبعد ريان الكرسي الثالث ويمسك كرسيها ويقربه لها حتي تكون امامه وينظر لها ببتسامه فتنظر للارض بتوتر "

ناردين : احم ريان !
ريان : عيونه !
ناردين : يبني بقي !
ريان : تعرفي اني قدرت اسيطر علي كل حاجه ، شربي لسجاير ، نجاحي في شغلي ، بس مقدرتش اسيطر علي مشاعري ول حبي ليكي واقول لقلبي ابن جزمه ده الي زي صحبه كفايه .
ناردين : هقول لصحبه انك بتشتمه 
ريان بتقرب لها اكثر قليلا : هتقوليلو اي 
ناردين : ريان متستهبلش احنا في مكان عام !
ريان : سقعان 
ناردين : تاخد الجاكت  
ريان : تؤ عايزك انتي والجاكت 
ناردين بنظر لعينه : نهارك بيضحك ، انسي 
ريان : ههه 

"يقرب لها ويقبل جفن عينيها بدفئ ويضمها بكتفه فتضع راسها داخله ثم تلمس وجهها بيدها بخجل فينظر لها بضحك ثم ينظر امامه "

ريان : بحبك يا ناردين 
ناردين : قلت اي مسمعتش 
ريان : بحباااك يا ناردين 
ناردين : نهارك ابيض واطي صوتك !
ريان : هتقوليلي وانا كمان ول اقوم اروح ؟!

بعترف لنفسي انه امتلكني ، قدر يفتح باب الحب جويا تاني ... بعترف انى فرحانه بشكل تاني وبضحكه تانيه وبقلب تاني .
ولاول مره اقلها بكل ثقه انه العوض طرق بابي تاني بعد سنين وهو كان العوض ده .
__________________
"في المنزل ، المساء"

طق طق طق 
ناردين : ادخل 
ريان بفتح الباب : ادخل بجد 
ناردين : والله علي حسب الطلب 
ريان : عايز ارجع اوضتي وكفايه تشرد بقي لحد كده 
ناردين : تؤ السرير صغير 
ريان : قول والله 
ناردين : والله 
ريان : يا ناردين انجزي احنا داخلين علي الشتاء ، اعتبريني زي عيالك
ناردين : معنديش عيال 
ريان : نجبهم 
ناردين : ريان الاه !
ريان بغمزه : ها اجي 
ناردين : لاء قلقت 
ريان : خلاص اشطا جي 

"بعد ايام "

ريان بزعيق : ناردين .. ناردين 
ناردين : نعم جايه 
ريان : هو رامز جيه امتي هنا ومقلتيش لي 
ناردين : اه صح ده جالك وقالي اقلك سوري  
ريان : وانتي بتفتحي لي 
ناردين : لاء يا عم كنت بحسابه انت و.... " احم استر "
ريان : افتكرتي انا ، طيب تعالي عايزك
ناردين : لاء الي عايزني يجيلي
ريان : نجيلك اي المشكله 
ناردين برجوع للخلف : والله يسطى كنت بحاسبه انت 
ريان : يعني طلعنا بشعرنا وبلبس البيت ها 
ناردين : لاء م هو انا لما عرفته دخلت البست اسود علطول 
ريان : ناردين مش انا قلتلك في ام دائره في الباب بنشوف بيها اي كائن بشري بره عشان منتعرضش لموقف زي ده تاني ول بكلم نفسي 
ناردين : بنسى والله خلاص هخد بالي خليك فريش بقي 
ريان : ربنا يهديني عليكي عشان مزعلكيش دلوقتي ،انا نازل لي وهتاخر بره شويه 
ناردين : اشطا مش هعمل حسابك في الغداء 
ريان : تمام 
ناردين : اه صح يا ريان وهو واقف قال انه في فارسين فهو كان فاهم انه الحصان الاول الي هيفوز فخد علي قفاه وطلع غلطان وتاني الي فاز في الاخر ، فبقلك يعني 
ريان : رامز قلك كده ! احتمال لو سمع شرحك ده لاما يقع مضحك ، لاما يقتلنا انا وانتي 
ناردين : هه انت صح ، صراحه رامز ده شخصيه وعمال زي توم شيلبي في نفسه كده اصلا كل كلمه بتخرج بحساب ول انه بتاع بنات وباد بوي كنت ارتبطت بيه 
ريان : وانا همسك ليكو الشمسيه حاضر
ناردين : ههه يسطى بهزر فك بقي في اي 
ريان : خلاص بقي سيبك مني عشان اديقت ، هنزل دلوقتي عايزه حاجه 
ناردين بتقرب له ومسك طرف قميصه : طيب انا اسفه بعد كده هاخد بالي والله 
ريان : انا خايف عليكي عرفه ده صح 
ناردين : امم 
ريان بتقبيل جبينها : عايزه حاجه اجبهالك وانا جي 
ناردين : لاء سلمتك ، اه هتجيلي انهارده زي ما اتفقنا 
ريان : تمام ابقو قفلو علي نفسكو الباب كويس 
ناردين : حاضر يسطى
ريان بغمزه لفك الجو : قلب ال يسطى 
ناردين : ههه 
ريان : ههه سلام .

مشي وانا روقت المكان عبال ما بوز الاخص تيجي ...

سعاد : يا موزة الموزز واحلي مدام فيكي يا منطقه  
نارين بضحك : ادخلي يا هبله ، ههه تعالي جيبي حضن 
سعاد : لاء مبحبش التلزيق 
ناردين : خلاص مفيش دخول 
سعاد : بتطرديني ! متشكرين يباشا مكنش العشم
ناردين : ده الي عندي 
سعاد بتحريك الكيس من خلف ظهرها : طيب وكده ؟
ناردين : احم تعالي البيت بيتك يروحي ادخلي 
سعاد بضحك : الطفاسه ههه 
ناردين : اي مهلبيه الشكولاتات دي 
سعاد : هنخلصها سوي قبل ما امشي 
ناردين : يا صاحب الحاجه وعينك فيها يا طفس
سعاد : تاكليهم لوحدك وبطنك توجعك ول توافقي ناكلهم سوى بزوق 
ناردين : لا وعلي اي ناكلهم بزوق 
سعاد : ايوا كده اظبط 
ناردين : ناس سعرانه اباشا 
"يضحكون "

في الصالون ....



يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية كان صديق زوجي "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات