Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كان صديق زوجي الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحمة أيمن

 رواية كان صديق زوجي الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحمة أيمن 

رواية كان صديق زوجي الفصل الخامس عشر 15 بقلم رحمة أيمن 


ريان:....

ناردين : ساكت لي ! انت عايز تجلطني ! 

"ينظر لها ريان ببتسامه وفرحه في عينيه "

ريان : هه مش عارف اقول حاجه غير انك قمر اوي 

ناردين بالاقتراب له وضربه علي كتفه عدت مرات : وانت بارد اوي ، مين دي ها ؟ وازاي تلمسك كده عادي عجبك الوضع انت اكيد م هي بطل الصراحه ، رد يا مستفزز !


"يمسك أطراف اصابعها ويمدها امامه ويمسك خصرها ويقربها امامه علي مسافه بضع بوصات ويتحدث بخفه وهدوء"

ريان : والله يسطى في بطل غيرك 

ناردين بتوتر : احم لاء كده بنهزر وهزعلك 

ريان : مجوز توفيق صحبي انا متجوز توفيق صحبي وش 

ناردين : ههه 


"يعانقها برقه " 


ريان بأخذ نفسه وتحدث بهدوء : وحشتي قلبي والله العظيم ، كنت ندمان اني قلتلك اوي يومها عشان ميحصلش بينا الشرخ ده ، اوعديني لو حصل كده تاني نتكلم والموضوع ميطولش اوي كده تمام 

ناردين بوضع راسها علي كتفه وتشديد من عناقه : تمام 

ريان : و تقوليلي بحبك بطريقه اشيك من كده المره الجايه فهمه 

ناردين : ههه فهمه 

ريان : ناردين 

ناردين : امم 

ريان : بعد كده لما تضربي حد ابقي اضربي جامد عشان ميقعدش في الأرض مضحك بإيد السنافر دي 

ناردين بديق والخروج من عناقه ونظر له : تصدق قفلتني " ترفع اطراف القميص لاعلي " تحب تجرب تاني ونشوف هتوجعك ول لاء 

ريان : بس يا بابا 

ناردين :واذا مبستش 

ريان : هشيلك وهتزعلي 

ناردين : مش تقدر اصلا 

ريان : امم طيب انتي الي جبتي لنفسك بقي 


"يحملها بتحكم بين زراعيه وتحاول ان تتحرر دون جدوه "


ناردين : ريان متهزرش نزلني ! والله اموتك ريان !

ريان : عمله اكل اي انهارده 

ناردين : ملكش دعوه 

ريان : مليش دعوه ! ده انتي نهارك اخضر ! 

ناردين بضحك وتحرك : عااا ، يا بني بقي !


"يضعها علي الاريكه "

ناردين : ااه براحه انت بتنتقم مني يعني 

ريان : اصبري يا بت ده انتي صداع 

ناردين : بت ! انت هتصحبي ، انت رايح فين تعالي متخفش مش هعملك حاجه 

" ياتي من خلفها ويضع سلسله علي عنقها 

 ريان : لو طولك قد لسانك ده كان طولك اتظبط عن كده ، كنت هقلك كل سنه وانتِ بنت قلبي بس بوظتي ام المشهد روحي منكي لله 

ناردين : لاء بالله انا بحب المشهد ده في المسلسلات اوي ومحصلش معايا قبل كده حاول تاني هسكت اهو 

ريان : لاء قفلتيني خلي الاندبدد ينفعك بقي 

ناردين : ريان خد بالله عايزه انزل دموع وعمل نفسي مكسوفه وكده بالله ، يسطى 


حسيت انه حياتي رجعتلي تاني ، كنت بقول ان العِشره بين اتنين بتكون عباره عن تعود فقط وانه جواز الصالونات مبيجيش بعديها اي حب غير بعد مسافه كبيره جدا ..

بس طريقه حبه ليا غيرت تفكيري ! ، اهتمامه ، خوفه ، وصبره عليا فهموني قد اي وجوده فارق و قد اي بكون حسه بالامان وسعاده وانا معاه 

تاتا قالت مره كلمه لخالتو علقت في دماغي لدلوقتي .. قلتلها " اختاري الي يحسسك بالامان وهتتوجي بنار الحب واللهفه لاخر حياتك " خالتي ردت عليها بعتراض " مش يكفي ده يا حماتي لازم يكون في حاجات تانيه كتير " بعدها تاتا ختمت كلمها وقالت" لو في امان في كل حاجه تانيه " مفهمتش قصدها غير لما عشته 

علمنبى احبه بطريقته ودوبت في ضحكته الي مبتخرجش من قلبه غير معايا 

معرفش هندم علي خطوه اني افتح قلبي تاني دي لحد بعد الي حصل معايا بس انا عارفه اني هندم اكتر لو بعدت عنه دقيقه كمان ف كفايه كلمه منه قادره اتغير اقل زعل بضحكه و عتاب ، برقه في عينيه وبصوت واطي تنسيكي كنتي زعلانه لي اساسا..

اختاري حنين هتتمتلكي كل الاحتواء الي في الدنيا وعن تجربه علفكره !..

___________________

بعد اسبوع ..


"يدخل ريان ويجدها جلسه علي الاريكه تقرا كتاب وتاكل حضارا "

ريان بتعب : ااه يني ، انا لي متولتش فاظه وتركنت في اي مكان هنا بدل ام الشغل الي هد حيلي ده 

ناردين: تصدق تشهبيهك عجبني علي الاقل تعمل مكس حلو مع الشقه 

ريان باخذ الخياره من يدها : مفروض اضحك وكده يعني 

ناردين : ريان جيب الخياريه بتاعتي والله اعيط 

ريان : عملتي اكل اي 

ناردين بنظر لكتاب وتحدث ببرود : كشري 

ريان : قولي انك بتهزري هصدقك عادي 

ناردين : ماله ال كشري يخويا ده اصفر كده قالب علي مستردوي تسلم ايدي عليه 

ريان : يعني مش مفروض جي تعبان من الشغل وكده ف القي فرخايه ، مكرونيه ، جلاشيه ، اي نيله علي دماغك 

ناردين : لاء يا حبيبي انت متعرفش الست المصريه ول اي جو الدلع ده بيحصل اول شهرين غير كده نلتزم بتقاليد بقي يعني انهرده يوم اي

ريان باكل قطمه وتحدث : السبت 

ناردين : حلو اوي ، احسب معايا يوم السبت كشري ده خلاص بقي واقع يعني والأحد مكرونه بس العاديه دي الي بتقلي جمبها بانيه 

وال تلات ده اكون تعبانه كده اقلك ديلفري يابو سيد تقوم جايب علطول اه معلش انا صحتي علي قدي والاربعاء فري عيش وجبن وزيتون ولانشون حاجات من الي بيتاخد معاها كوبايه شاي تلكمك طول اليوم والخميس سمك طبعا معروفه والجمعه بقي نبقي نعطف عليك ونعملك فرخايه او مكرونايه او جلاشيه حاضر خليها عليا 

ريان : .....

ناردين : انت ساكت كده لي ابهرتك صح 

ريان : لاء انتي صدمتيني ، شلتيني ، حطمتي امالي حاجه في الرنج ده كده 

ناردين : إذا مخفتش علي صحه جوزي قره عيني هخاف علي صحه مين يعني 

ريان : انا اخترت صح ، انتي زوجه مصريه اصيله يبنتي 

ناردين : الله يخليك ويصلح حالك يا حبيبي يا رب  

ريان بصوت منخفض : انا اقوم من هنا عشان السكر علي عليا 

ناردين : اغسلى خياره وجيبها بدل الي كلتها دي وحيات فدوش 

ريان برفع حاجه : ...

ناردين : خلاص يباشا اتفضل انا اسفه 

_______________


ناردين : يا ريان بقي بطل رخامه 

ريان : حلي عن دماغ امي بقي 

ناردين : يعني انا اخد الثانوي واذاكر 5 سنين امتياز وتعين بسهوله عشان اقعد في البيت 

ريان : لاء عشان تقعدي في بيتي 

ناردين بغمزه : تصدق حلوه 

ريان برد الغمزه : على وضعي 

ناردرين : ريان مبهزرش بجد ، مرمر جبلي شغل معاه وفي مستشفي كبير حد يرفس النعمه بايده 

ريان : اه انا برفسها وكمان مرمر اي يا بنت ....

ناردين بضحك : خلاص والله مروان 

ريان : انا معرفش دخل يكلمك بكل عين بجحه كده ازاي وقال عايزين ممرضه جديده وانتي احسن اختيار لو كان قدامي كنت عملت في زي مسلسل اختيار نفسه وخلي يعتزل المهنه دي طول حياته 

ناردين : الغيره وحلوتها يجدع طب احضنك دلوقتي ول اعمل اي 

ريان ببتسامه : انتي متكلميش خالص عشان مستحملك سنتين وساكت فهمه 

ناردين ببرائه : حاضر 

ريان :....

ناردين : طيب نلغي عرض مروان وادور انا علي شغل في مستشفي تانيه

ريان بتجاهل ونظر للورق : لما اموت ابقي اشتغلي 

ناردين : يووه رجعنا تاني لنفس الاسطوانه 

ريان برفع عينه لها بديق : ناردين انا لو طايل انقبك هنقبك 

ناردين بمزاح وتصقيف: يعيني علي القمر يجدعان لاء حمش ..حمش وخاطف قلبي 

ريان بضحك : ههه ربنا يهديكي يا اخره صبري 

ناردين : يا عم بقي وافق عشان خاطري 

ريان : يبنتي هو انا مقصر معاكي في حاجه 

ناردين : لاء والله ما نقدر نقول كده ده انت مروق عليا والشرطه معروفه بيخدو علي قلبهم قد كده 

ريان : الله اكبر الله اكبر هنفلس 

ناردين : انت بتكبر في وشي ! متشكرين يا رجوله 

ريان بوضع الورق من يده وفتح زراعيه : اه صحيح كان في عرض متقدم ليا من شويه كده انا موافق بيه عادي 

ناردين : قصدك علي الحضن وكده ، لاء كنت بثبتك عادي انما انا بنت مصر انا ضد اللمس 

ريان : ناردين 

ناردين : عيونها 

ريان : اطلعي بره 

___________

ريان : مالك يا ريس شايل طاجن ستك لي 

ناردين : عشان مش عارف اعيش علي شوقي خالص والله 

ريان : ههه وبعدين 

ناردين : و جوزي بقالو اسبوعين مخرجنيش اشتري ملبس حتي 

ريان : بس كده ، قومي نخرج دلوقتي 

ناردين : وحيات ابوك يا هاني 

ريان : انا عمري كدبت عليكي يا شريهان

ناردين بتديق عينيها : تؤ شكه فيك 

ريان : احم هو انا كده كده كنت هقلك نخرج عشان في مشوار كده انما انتي بتسبقي الاحداث ديما ومش وش نعمه 

ناردين : امم وانا اقول اول ما قلت قال كده لي وانا بقالي اكتر من اسبوعين بهرشله في قفاه ومش راضي يحن عليا ويخرجني 

ريان : بتعرشيلي في قفايه !

ناردين : تعبير عن مجاز وهو المُحايله والزن والنكد 

ريان : طب قومي لهرشلك انا علي وشك دلوقتي 

ناردين : نينيني 

بعد فتره ...


لبست حاجه هاديه وتليق لخروجه وعبارة عن قميص simple ابيض لتحت الركبه سيكا وبنطلون تلجي علي طرحه كشميري وكوتشي كشميري وجاكت نفس درجه البنطلون وميكب خفيف ، لاء جامد يا بت يا نارود ، لو مطبليش هخلعه .


يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية كان صديق زوجي "اضغط على اسم الرواية









reaction:

تعليقات