القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بلوة المخابرات والمارد الفصل الثاني عشر 12 بقلم دعاء أحمد

 رواية بلوة المخابرات والمارد الفصل الثاني عشر 12 بقلم دعاء أحمد

رواية بلوة المخابرات والمارد الفصل الثاني عشر 12 بقلم دعاء أحمد

مليكة لاحظت أن مارد بدأ يغمض عيونه بتعب


مليكه /مارد انت كويس

لتضع يديها على رأسها تستشعر حرارته


مليكه. ينهار ابيض دا انت مو"لع


لقيت تلاجه صغيره في الكوخ

جابت منها مايه ساقعه وبدأت تعمل كمادات لمارد


قعدت جانبه على الأرض والجو كان برد جدا راحت جابت بطانيه وكانت الوحيده الموجوده ولقيت لحاف وبقيت تغطي مارد كويس وهي كنت هتمو"ت من البرد


مارد بصوت ضعيف. مليكه

مليكه. ايوه حاسس بحاجه قولي


مارد شدها قعدها جانبه وبقي يغطيها هي كمان


مليكه. مارد انت تعبان استغطي انت


مارد. هششششش اسكتي انا تعبان ومش عايز منهده ووقت مناقشتك العبقريه


مليكه بصتله بغيظ وفي نفسه. تصدق اني غلطانه اني بساعدك كان لازم اسيبك وبعدين بتبصله لقيته سند على كتفها نام


مليكه. يخوفي من اللي بفكر فيه لو حصل ثم اغمضت عينيها بضيق وهي تتنهد بقوه


بعد ساعتين

مليكه كانت بدأت تنام ومارد اصل نايم بس بيتحرك كتير ويتكلم بهلو"سه


مليكه. مارد انت كويس

مارد بزعر وهو عرقان. لا ابعد عنهم لا بابا لا سيبها نور نور لا لا

ماما ابعد عنهم مامممممممما ياسسسيننننن


مليكه بخوف. مارد مارد فوق في ايه


مارد بدون وعي لف ايده حواليه وضمها وشكله بقى يصعب عليها


مليكه. مارد فوق في ايه

مارد بهلو"س. متسبنيش متسبنيش زيهم


بقى نايم وهي حضنه بخوف عليه لأول مره ودا مضايقها هي في مهمه ولازم تتعامل على الأساس دا


بقى نايم في حضنها زي الطفل وهي بتمسح على شعره البنى الناعم وبتفكر ايه اللي هو بيقوله دا

.........

في فيلا كنان

وافق يك"سر في كل حاجه بغ"ضب و سيلا وافقه مر" عوبه منه


كنان بغ" ضب وهو ماسك سيلا بقوه من دراعها. انا مختارتش اكون كدا انا اتحطيت في اسوء مواقف ممكن بني آدم يتحط فيها انا كنت بم"وت من الجوع والفقر مكنش في حد جانبي عيل ١٥سنه ممعهوش حد طلع في دنيا كل اللي فيها وحو"ش عايزه يكون ايه ملاك ايوه يا سيلا ماف"يا انا عضو في ماف"يا طول عمري عايش وانا مش مضايق من شغل بس من يوم مدخلتي حياتي وانا قر"فان من شغلي

ياريتك مدخلتي حياتي ياريتني مشوفتك


سابها وقعد على الأرض في ركن وضم نفسه كأنه طفل مش واحد من اخ"طر أعضاء الماف"يا


كنان بو" جع. انا كنت لوحدي كنت خايف مكنتيش انتي موجوده معشتيش الايام السو"اد اللي عشتها


سيلا قعدت جانبه وهي بتعيط وخايفه. انا معرفش انت عديت بايه بس مكنش لازم تمشي في الطريق دا


كنان بغ"ضب. الكلام سهل اوي

لكن لما تتحطي في ربع اللي انا ومارد ويزين عشناه هتكر"هي الدنيا والناس وتبقى عايزه تق"تلي اي حد يوقف ادامك


كنان جيله تليفون

كنان بجمود عكس ما كان عليه من لحظات. ايوه


مجهول. حصل هجو" م على قصر المارد


كنان اتنفض من مكانه بزعر من هول الخبر


كنان. انت بتقول ايه ازاى دا يحصل ومارد فين


مجهول. اكيد للهجو"م دا بتأمين الزعيم


كنان بعدم استيعاب وزعر واضح عليه. انت بتقول ايه معنى كدا انهم قلبوا علينا فين مارد ويزين


مجهول. مارد والبنت اللي معه مختفين ويزين في شقته القديمه


كنان. افقل


سيلا بخوف. في ايه ياكنان


كنان. اخرسي خالص خليني اشوف المص" يبه دي


كنان. رد بقى يا يزين


عند يزين

كان قاعد بيتفرج على فيلم عربي مع روز رجاله اتصال


كنان بغ"ضب. انت فين قصر المارد حصل عليه هجو"م ومارد ومليكه مرجعوش من الحفله ومختفين


يزين بزعر. بتقول ايه يا كنان معنى كدا انهم


كنان. ايوه الزعيم ناوي يق" ضي علينا لازم ننفذ الخطة البديله ونطلع لقصر الجبل


يزين. واكيد كمان مارد هيعمل كدا ويحصلنا


كنان. بسرعه اطلع على هناك اكيد هيحصل هجو"م علينا


يزين بيبص لروز وهو مش عارف يعمل ايه


افقل مع كنان

يزين بزعر باين علي وشه. روز واثقه فيا


روز بخو"ف عليه. ايوه بس في

ايه


يزين شدها وطلع بسرعه من الباب الخلفي للشقه

وبمجرد نزوله سمع ضر"ب نار


روز بخوف. في ايه


يزين وهو بيفتح العربية. اركبي مش وقته


عند كنان

كنان مسك سيلا وشدها وراه وأمر رجالته بإخلاء الفيلا


سيلا. في ايه

كنان بجمود لكن بداخله خوف. انتي طالق


سيلا دموعها نزلت مكنتش متخيله أنها لما تطلق منه تتوجع

هي متعرفوش غير من كم يوم بس هو كان صريح وواضح معها


سيلا. لا انت بتهزر صح


كنان بخوف عليها وهو بيشد ها وراه. هوصلك للمكان اللي انتي عايزه وتنسيني خالص ولا كأنك عرفتني


سيلا. بس انا مش عايزه ابعد عنك


كنان. انتي بتقولي ايه فوقي انا مش أمام مسجد انا اخط"ر حد ممكن تقبله


سيلا نفضت ايديها منه ووفقت. انا معاك مهما يحصل


ضر"ب نار في كل مكان

كنان بسرعه شد ايد سيلا ونزلوا خرجوا من الفيلا كلها وبقي يسوق العربيه بسرعه جدا


في الكوخ

مارد فتح عيونه ببط لقى مليكه واخده في حضنها وبتمسح على شعره ولا كأنها أمه بصلها بابتسامه


مارد في نفسه. احنا الاتنين وجودنا مع بعض اصلا غلط يا مليكه بس اعرف مين هو الزعيم وانا هختفي خالص من الوجود

يخوفي احبك.... أحبك دي الكلمة نفسها صعبه اوي


وبيبص ادامه لقى حد موجه السلا"ح ناحيتهم 


عند ديفيد

ديفيد. هل وجدتهم؟

شخص. لم نجدهم بعد وأيضا لم نجد كنان ويزين


ديفيد بغ"ضب. يجب أن تجد المارد وتلك الفتاة وتقت"لهم


في الكوخ

الصبح بدري

شاب ب الألماني. من انتم وكيف دخلتم هنا


مليكه صحيت. ما الامر

الشاب. من انتم

مليكه. نحن آتينا هنا بالأمس دخلنا طريق الشلالات بالخطا وسيارتنا تدمرت لذلك آتينا هنا


مارد. نحن اسفين سنرحل حالا


الشاب وهو يضع سلا"حه جانبا. لاباس يمكنكم أن تنتظر لبعض الوقت إذا أردتم انا مارتين ألماني وانتم مين


مارد. هذه زوجتي

مليكه بصتله بمعنى. استهبل كمان شوية


الشاب. ساحضر الفطار لناكل معا


وسابهم


مليكه بغيظ. مرات مين ياخويا

مارد بمشاكسه. مراتي

مارد. مليكه استنى كدا ملاحظتيش حاجه امبارح


مليكة. اصدك ايه

مارد. اللي هجو"موا علينا كانوا اصدينك


مليكه بتذكر. ايوه لما وجه المس"دس عليا


مارد. بالظبط بس ليه


مليكه. معرفش صحيح مين نور وياسين دول


مارد رياكشنات وشه كلها اتغيرت. انتي عرفتي هم منين


مليكه. انت كنت بتقول بلاش نور ياسين ماما بابا


مارد قام من جانبها ونفض البطانية من عليه. مالكيش علاقة بأي حاجه تخصني


مارد لمارتين. هل لديك هاتف

مارد. اجل تفضل


مارد بقى يحاول يتصل على كنان


كنان. ايوه

مارد. كنان انا حصل عليا هج"وم انت فين


كنان. القصر بتاعك اتها"جم وكمان فيلاتي وشقه يزين واحنا دلوقتي في طريقنا لقصر الجبل بس مش لوحدنا


مارد. مين معاكم


كنان. مراتي و يزين كلمني وقالي انه معه واحده


مارد بغ"ضب. انتوا فكريني في رحلة وبعدين انت اتجوزت امتى وسي يزيين دا كمان اتجنن ازاى أخذوا بنات قصر الجبل انتوا مش فاهمين معنى قصر الجيل ايه فوقوا


كنان وهو بيبص لسيلا بغ"ضب. اهو اللي حصل


مارد بغ"ضب فقل في وشه


ياترى ايه حكايه المارد 

وايه حكايه الست اللي عايزه تق"تل مليكه


يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية بلوة المخابرات والمارد "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات