القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية شمس الحياة الفصل التاسع 9 بقلم فيروزة

 رواية شمس الحياة الفصل التاسع 9 بقلم فيروزة

رواية شمس الحياة الفصل التاسع 9 بقلم فيروزة

شمس قربت من يونس ومسكته من ايدو...ويونس قام معها...وهي قربت منو ومسكته من وشو وبستو...وقالت ...اقب

في نفس الوقت قبل شمس متكامل كلامها كنت ساره جايه تجري علي يونس وشمس وهي بت*صرخ ..... ابعد يا يونس ابعد ....ابعد....

يونس بيبص علي ساره وهي جايه نحيتو بتجري......وبتصرخ باسمه ...
يونس بقلق من مناظرها ...مالك يا ساره ...مالك ..
فجاءه ظهرت عمت يونس وهي مسكه في أيدها م*س*د*س وجايه تجري نحيتو هو شمس وساره ...
ساره بصيت علي امها بخوف ...اوعي تعملي كده يا ماما اوعي ...

عمت يونس والشر في عينها وموجه الم*س*د*س نحيت يونس ...ابعدي عن يونس يا بنتي ..ابعدي ...

شمس من الصدمه وقفه كأنه انشلت بتعيط وتص*رخ وبس ...

ساره وقفت قدام يونس ...مش هبعد ...ابدا ....

عمت يونس ...خلاص خليكي وانا هريحك من بسبب عذا*بك ...وعذ*ابي...
ووجهت الم*س*د*س نحيت شمس ...
وبوم انطلق رصا*صه ...بس للاسف استقرت في قلب ...ساره ...لان في اخر لحظه ساره وقفت قدام شمس وقررت تنقذ شمس🥲 ...

ساره وقعت علي الأرض وشمس وقعت معها وشمس قربت منها ...شمس اوعي تموتي يا ساره اوعي تموتي 🥲🥲💔..

ساره بتقول لشمس ...انا اخدت الماضي وانتي ليكي الحاضر 🥲🥲..(وقالت حاجه لشمس خلت شمس فقدت وعيها في نفس اللحظه🥲💔 ...(ده سر هنعرفه في الاخر ❤️‍🩹...)

عمت يونس ...وقعت في الأرض من الصدمه ...ماوتت بنتها الوحيده بايديها ...و رجليها معادش قدره تشيله بقيت تزحف علي الارض عايزه توصل لبنتها ....ساره ...
ساره ردي عليه انا عملت كل ده علشانك انا عملت كل ده علشانك ...انا عايزكي جمبي يا ساره ردي عليه ساره ردي عليه سارررررره ...وبقيت تصرخ باعلي صوت عندها 🥲...بنتي...

ويونس بقااا مصدوم من اللي حصل وبقاا يجري لحد ما واصل لمكان شمس وساره وقاعد علي الارض من الصدمه ومش عارف يعمل ايه غير أنه بيصرخ باعلي صوت عندو باسم شمس ....
شمسسسسسسسسس...فوقي🥲💔 ...

وعمت يونس وصلت لساره🥲 ...وحاولت تقعد بس للاسف مش قادره ..قربت منها وبقيت تبوس فيها وتعيط ساره قومي يا حبيبتي قومي اقعدي معايا قومي مليش غيرك قومي حياه عايزكي قومي🥲 ...انتي مش بس بنتي انتي حياتي قومي يا بنتي🥲 ...

في الوقت ده واصل الكل للمكان ...وبعد مده كانوا في المستشفى ...
وبعد مده خرج الدكتور وقال البقاء لله. ....

ابو يونس بدموع ...في مين فيهم يا دكتور 🥲....

الدكتور ...في الانسه الصغيره 🥲...

ابو يونس ....ونعمه بالله🥲 ...طيب وأمها عامله ايه وشمس اللي دخلت معهم ....

الدكتور ..الست الكبيره ...أنشلت اسف بس الصدمه كنت جامده عليها ...وشمس دخلت في غيبوبه ....

يونس قرب لما سمع كده ....
يونس ازاي ...ازاي دخلت في غيبوبه ...وهي محصلهش اي حاجه ....ولا حتي متعوره ازاي ده .🥲...

الدكتور..... في حالات بيكون السبب مجهول زي حاله شمس بالضبط ... بس في الاغلب صدمه جامده عليه ...وكمان انا عرفت من الدكتور حسام ظروفها وده ممكن يكون بي سبب الخلال اللي في المخ .... ممكن في بعض الأوقات المريض يفضل الانفصال عن العالم الخارجي بأنه يدخل في غيبوبه وده بيكون بسبب حاجه مقدرش يتحملها...وكمان ممكن يعمل كده لو حاس أنه وحيد ...لانها شخصيه ضعيه اي حاجه بتأثر عليها ...وممكن ده يحصل بسبب نفسيتها ...

يونس والدموع في عنيه 🥲...طيب والحل ...

الدكتور ....الحل انك تدعيله وتحاول تتكلم معها كتير ....يمكن ده ياثر عليه ....ومره تانيه البقاء لله...

ام يونس. . يارب ...صبرني يارب ...وبتعيط جامد وهنا حضنها وحسام قاعد ساكت ويونس خرج وراح علي المسجد وبقي يصلي ويعيط جامد وكأن الحياه انتهت عندو 🥲💔....يارب اشفي شمس🥲 ...يارب انا مش عايز حاجه في الدنيا غير شمس🥲 ...يارب انا عايز شمس وبس 🥲....يارب قوملي شمس بالسلامه 🥲...يارب ....كان بيتكلم بدموع🥲 ...يارب انا عايز شمس يارب قوملي شمس بالسلامه يارب🥲 ...يارب ...

وقام يونس راح عندو ابو ..اهدا يا بابا خير ان شاء الله ...والبقاء لله في ساره ...

ابو يونس بص علي يونس ....ياريت حياه هي اللي ماتت وبنتها لا ياريت. ... استغفر الله العظيم...
وقام داخل لحياه ام ساره ...
الكل كان عندها ..
ابو يونس بيكلم حياه ....ارتحتي دلوقتي يا حياه ...

حياه عمت يونس ....انت شمتن فيه .....يااخويه ياابن امي وابويه ...

ام يونس ....متقوليش كده يا حياه ...اخوكي زعلان من اللي حصل .. 

يونس ...صحيح يا بابا القضيه اتقيدت ضدد مجهول ....

ابو يونس...ازاي .. 

يونس ..انا قولت مشوفت اللي ضرب عليه النار وبصراحه كده كفايه عليها تءنيب الضمير اذا كان عندها يعني .. .

عمت يونس ...بقي كده كلكم فرحانين فيها. ......وفرحانين في موت بنتي الوحيده....

ابو يونس ...لا مش الوحيده يا حياه ....

عمت يونس ...اسكت يا اخوي اسكت .....

ام يونس بتكلم بدموع ...كفايه بقي انتي بتعملي فينا كده ليه ونفسك ...كله ده علشان 🥲🤐 حرام عليكي ..  

يونس ...خلاص يا جماعه اهدو ...بابا انا خلصت الاجارات والدفن بكره ... 

ابو يونس ....طيب يا بني ...

هنا كنت بتعيط بصمت ...

عمت يونس ....بنتي ...راحت بسببك يا يونس ...

يونس خرج وسبهم وراح علي اوضه شمس ...وداخل ...

قاعد قدمها وهي نايمه علي السرير ومسك أيدها ....شمس ..
ردي عليه يا شمس ....وقرب من أيدها وبسها 🥲 ...

يونس ...تعرفي يا شمس انا مش هقدر اعيش من غيرك اه والله مش هقدر اكمل من غيرك يا ملاكي....
يونس ...انتي بقيتي حياتي يا شمس ...تعرفي اول مره شوفتك فيه حسيت اني اعرفك من زمن حسيت اني روحت اليوم ده علشان اشوفك وقررت ادخل واكمل التحقق انا.. علشان اشوفك اكتر وقت ممكن وكان نفسي اعرف كل حاجه عن حياتك ...طول الاسبوع اللي فات ده وانا بحاول اعرف كل حاجه عن حياتك روحت لشوشو تاني ...واتكلمت معها .....

فلاش باك قبل ثلاث ايام من الحداثه...

في القسم...
يونس ...دخلي شوشو يا امين ...
الامين ...حاضر يا باشا ...
بعد شويه شوشو جات ...
شوشو ...ايه يا باشا ...مش قولت اخر مره اني مش هشوفك تاني ...

يونس ...ولا انا عايز اشوفك ...بس عايز اسالك علي كم حاجه وبعدها تغوري من وشي ....

شوشو ...تحت امرك يا باشا ...

يونس ...عايز اعرف عنوان الملجا اللي ادختي منه شمس ...وانتي اللي اختارتي الاسم ده ولا ده اسمها...

شوشو ...العنوان ................................ولا يا باشا ده اسمها ...

يونس ...يا امين تعال خد شوشو من هنا ....

شوشو ...خد بالك من شمس يا باشا ...

يونس ...خدها يا امين ...يلا ...

نرجع للحاضر ....

يونس ...وبعدها يا شمس روحت الملجا علشان اعرف اي حاجه توصلني لأهلك ...

فلاش باك نرجع ليومين قبل الحداثه ...

في الملجا ...
يونس داخل وطلب يقبل مديره الدار ...

مديره الدار ...اهلنا بيك يا فندم ...خير انا عرفت انك عايز تقبلني ...

يونس ...ايوه عايز اقولك بخصوص موضوع من ١٨سنه ...

مديره الدار ...يااا ده موضوع قديم اوي بس احكلي يمكن أقدار اساعدك ....

يونس حكي لمديره الدار كل حاجه ...وقالها اسمها شمس ..

مديره الدار ....شمس الحياه ...

يونس....ايوه ...هي ساعات بتقول انا شمس الحياه ...يعني حضرتك فكره شمس ....

مديره الدار .. وهو حد ينسه طفله مميزه زي شمس ...

يونس ...طيب ممكن تحكلي كل حاجه تعرفيها عن شمس ...وكمان عايز اعرف جات الدار هنا ازاي ....

مديره الدار ...هحكيلك ...
فلاش باك قبل ١٨سنه ...

في يوم ممطر والجو برد والبرق بيضرب ..
واحده ماشيه تحت المطر ودموعه أختلطت مع المطر من غزاره دموعه والامطار ... 
ماشيه وشايله علي دراعها طفل ..وبعدين قربت من باب وحطت الطفل اللي علي دراعها علي الارض وخبطت وبعدين بقيت تجري ودموعه بتجري وراها ..كأنها في سباق...
وبصت علي البوابه وهي خارجه .. مكتوب دار ايتام ...

 لما الباب خبط خرجت بنوته لقيت طفل صغير ملفوف وبيصرخ من الجوع والخوف من صوت البرق ...والمطر مغرق الطفل ..

البنت اخدت الطفل ودخلت وحضنته ...وبصيت في وش الطفل لقيتها بنت ولابسه حلق وعيونه سبحان الخالق عين خضره والتانيه زرقا ولونه بشرته زي الحليب ومناخيره حمرا وخدوده وشفايفه حمرا زي الدم ...والطفلة عندها شهور بس ...ومن صوت العيط خرجوا الكل من اوضهم علشان يشوفوا الطفل الجديد اللي دخل الدار ....
ومن قوه الصوت خرجت المشرفه ...وقالت في ايه يا ورد ...

ورد ....انا سمعت خبط علي الباب وطلعت لقيت البنت دي يا ابله ...

المشرفه ...وريني كده ...

ورد ...اتفضلي ...

المشرفه ...لما اخدت البنت قالت سبحان الخالق ...دي زي الملاك ... ومكتوب علي أيدها حاجه ....فتحت كف أيدها لقيت ...مكتوب شمس الحياه ....

نرجع ليونس ومديره الدار ....هو ده اللي حصل وبعدها بي سنه جات واحده واتبنت شمس ...

يونس ...يعني كل اللي تعرفيه عنها انها شمس الحياه ....

مديره الدار ايوه ...

يونس ...شكرا ....

نرجع ليوم الحداثه ...

يونس ...بعد اللي عرفتها ده مكنتش عارف اعمل ايه ولا افكر ازاي ....بس امبارح كنت قلقان جدا ..وكنت عايز اقول لساره اني عايز اسيبها بس كنت خايف اجراحه ...وخايف اضيع عمري مع واحده مش عايزها ....وخايف اضيعك من ايدي ..

امبارح ...
يونس واقف في البلكونه ....
ابو يونس ...مالك يابني ...

يونس ...هحكيلك يمكن تعرف تفكر معايا ....وتقولي الصح ايه....
حكي لابوه كل حاجه ...
وابو يونس ...حكي ليونس حاجه بخصوص 🤐🤐...وقال ليونس يكمل مع ساره ...

نرجع للحاضر...

يونس ...بس مقدرتش ...مقدرتش اكون مع واحده غيرك . وكل حصل ده ....متعلق بشمس الحياه ...انتي السر يا شمس الحياه ....اصحي ...فوقي ياشمس ...ودموعه نزلت من عيونه وبقي يعيط جامد ...شمس رجعي للحياه ...انتي شمس الحياه ...

فجاءه الاجازه سفرت وجهاز القلب أعلن عن 

(ممكن الحقد يموت الحبيب ...ممكن قلبك يموت وانت لسه عايش ...ممكن ضميرك يكون مرتح وانت بتعذاب أقرب حد ليك ...)

بوم بوم البارت انتها الحكايه خلاص في النهايه ...

توقعاتكم للي جاي واللي جاي اقوي بكتير من اللي فات...



يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية شمس الحياة "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات