القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية إمامي الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين ربيع

 رواية إمامي الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين ربيع

رواية إمامي الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين ربيع

💍الفصل الثامن🍒

مريم: ااااه 

نهي رنت عي اميره ونزلت جري 

إمام كان لسه هياكل لقي اميرة نازله جري 

إمام:ف اي يا اميرة بتجري كدا لي 

اميره:الحقني يا امام بيقولو مريم اتخبط تحت 

إمام بثبات:خير باذن الله استني انا هاجي معاكي 

اميره نزلت جري هيا واحمد وإمام

مريم بتاوه:اه 

مراد كان سايق وهو مش مركز خبط اميرة 

           🌸الحمدلله🌸

مراد:انتي كويسه يا انسه انا اسف بجد مش قصدي 

مريم بألم:الحمدلله 

مراد لسه هيقرب منها عشان يساعدها 

مريم:انت هتعمل اي 

مراد:هساعدك تقفي و تركبي العربيه عشان اوديكي المستشفى 

اميره بصوت يغلبه الالم: وانت متعرفش ان حرام تلمس امرءه لا تحل ليك 

مراد استغرب تفكيرها: انا مكنتش اقصد انا كنت عايز اساعد بس 

مريم بتعب: متلمسنيش اختي زمانها جايه 

 
اميره:مريم حبيبتي انتي كويسه اي اللي حصل 

إمام:مستر مراد حضرتك بتعمل اي هنا 

مراد:للاسف انا اللي خبط الانسه 

اميرة:مريم يا مريم ردي عليا 
مريم اغمي عليها ي احمد ساعدني نوديها المستشفى

امام حطوها ف العربيه 
وراح فتح العربيه لاحمد واميرة 
اميره ركبت ورا وحطو مريم ع رجلها واحمد مع مراد 
إمام بص ليهم 

انا هروح اغير واجي وراكم 

احمد:متتعبش نفسك 

إمام:مش هعتبك دلوقتي بعدين 

مراد مشي طلع ع المستشفى وامام طلع فوق 

تسنيم كانت قاعده ع اعصابها وعنيها كلها دموع 

إمام او ما فتح الباب تسنيم جريت عليه 

           🌸استغفر الله🌸
    
خير اي اللي حصل هيا كويسه 

إمام بص ليه واخدها ف حضنه وطمنها :اهدي يا حبيبتي هيا باذن الله هتبقي بخير اهدي وبطلي عياط رب الخير لا يإتي الا بالخير 

تسنيم مسكت فيه جامد وف 
ال تي شرت بتاعه جامد 

إمام مش عايزها تزعل حب يبعد عنها الحزن والخوف: اللي يشوفك كدا يقول بتتلككي عشان تحضنيني مالك ماسكه ف التي شرت كدا اي عجبك اخلعة 

تسنيم وهيا لسه ف حضنه:انت ف اي ولا اي انت مش خايف عليها 

إمام بثقه:هتقوم وهتبقي بخير 
الخبطه مكنتش جامده وهيا كانت ماسكه رجليها متقلقيش 

تسنيم بداءت تهدي بس مش قادره تبعد عنه بعدها عنه بياخد مجهود عشان تقدر تبعد وبتحاول واخير هتبعد 

إمام: انا لي كلامي مش بيتسمع قولت لما تبقي ف حضني متطلعيش اللي بأذني  

تسنيم: إمام احنا ف اي ولا اي 

إمام رجعها تاني لحضنه: وانامعاكي بنسي كل حاجه حتي نفسي فما بالك بقا لما تبقي في حضني انت المخدر اللي بيعزلني عن العالم 

تسنيم قلبها بيدق بسرعه 
اتكلمت بهدوء:وانت الأمان اللي بيخليني اقابل العالم بقلب قوي 
بس ممكن تبعد عشان نشوف مريم 

             🌸الله اكبر🌸
             ‏
إمام:حاضر انا هروح اغير واجي 

تسنيم مسكت فيه:انا عايزه اجي معاك 

إمام:طب ونسيب بابا لوحده ينفع 

تسنيم بتفكير:لا طبعا مينفعش روح انت وانا هفضل مع بابا حبيبي عشان ميفضلش لوحده

إمام رجع ليها تاني:وبتقولي بحبك لي يا شيخه في حد بالجمال دا وميتحبش انا همشي عشان متهورش 

تسنيم فضلت متابعه لغايه مدخل اوضته وابتسمت وهيا طايره من الفرح كل يوم بحبك اكتر وبتعلق بيك يا إمام بحبك اووووي دا اتخطيت الحب دا انا بقيت بتنفسك
يومي مبيكملش اللي بيك 

إمام دخل غير وخرج لقي تسنيم واقفه مستنيها وف ايديها سندوتشات

إمام بستغراب:واقفه كدا لي واي اللي انتي مسكاه دا

تسنيم بحب:اصل انت معرفتش تاكل فـعملت ليك كام سندوتش تاكلهم زمانك جعان 

إمام اخد من السندوتشات وحطهم ع الترابيزه وقرب منها وباس ايدها 
:ربنا يبارك ليا فيكي وميحرمنيش منك ولا من حنيتك ابدا بس مش هاكل

تسنيم بخضه:لي 

إمام ابتسم:الا لما تاكلي معايا 

تسنيم وإمام قعدو إمام اكل ومشي راح المستشفى

          🌸استغفر الله🌸
   
تسنيم خلصت وافتكرت ان عم محمد مش ظاهر راحت اوضته

بابا انت بتعمل اي 

بصت لقيته بيصلي فضلت مستنيه لغايه م خلص

تسنيم:انت كنت بتصلي اي 

محمد:ركعتين شكر لله انها ايجيت ع قد كدا وبإذن الله هتقوم بخير 

تسنيم:ربنا يقوي ايمانك يا بابا إمام بيقول انها منزفتش ولا حاجه 

محمد:ايوا يا حبيبتي انا شوفتها من البلكونه الحمدلله سليمه

تسنيم:طب يا حبيبي يلا عشان تروح الجامع وانا هروح اخلص اللي وارايا عشان اراجع ع القران 

محمد:ماشي يا حبيبتي ربنا معاكي

إمام راح المستشفى وسال عليها وعرف اوضتها وراح عند الاوضه شاف مراد

إمام:خير يا استاذ مراد هيا كويسه

مراد:اه الحمدلله كسر بسيط ف رجليها

إمام:طب الحمدلله

مراد: هيا تقرب لك اي

إمام:تقدر تقول اختي 

مراد : ازاي انت مش ولد وحيد

إمام: مريم تبقي اخت اميره وانا واميره اخوات ف الرضاعة وامي كانت مسئولة عن مريم علشان والدتها ماتت وهيا بتوالدها وامي اللي اخذتها ورضعتها وبقا عندي كدة اختين 

مراد:تمام 

إمام: هو احنا نقدر ندخل 

مراد: مش عارف

إمام:طب انا هروح اشوف كدا واجي 

إمام راح خبط ع الباب وسمع الاذن بالدخول

اميره:لي يا حبيبي تعبت نفسك

إمام بص ليها بعتاب:هو انت اتعلمتي من جوزك كل حاجه حتي الغباء انا مش هرد عليكي
وبص ل مريم 
: ه يا مريم اخبارك اي 

         🌸سبحان الله🌸
               
مريم:الحمدلله يا ابيه بخير 

إمام:ادام الله حمدك 
 مستر مراد عايز يجي يشوفك 

مريم ف نفسها شوفو قطر سواقه اعمي انسان غتت 

احمد:خليه يتفضل 

إمام طلع لمراد ونادا عليه 

مراد دخل بأحراج:حمدلله علي سلامتك يا انسه 

مريم ببردو:شكرا

مراد اتضيق من طريقتها ف الكلام:انا مكنش قصدي اني اخبطك

مريم:لما مبتعرفش تسوق بتشتري عربيه لي سرحان مضايق متسوقش 
ولا حياة الناس بالنسبة لناس اللي زيك رخيصه

اميرة ضربت مريم ف كتفها  

مراد جاب اخره من مريم لانو مش متعود حد يكلمه بطريقه دي
: انتي عارفه لو مكنتيش بنت وتعبانه كنت عملت فيكي اي دي جزاتي اني جبتك هنا وبتكلم معاكي بحترام انت متعرفيش انا مين ولا اي

مريم اتغاظت منه ومن غروره: ميهمنيش انت مين وليا الشرف اني معرفكش واحد مغرور اما بقي بالنسبه انك جبتني هنا دا واجبك اصلا وانت السبب ف اللي انا فيه 

مراد لسه هيرد 

إمام:مريم ميصحش اللي انتي بتقوليه دا عيب وبعدين دا قضاء وقدر بعتذر لحضرتك يا مستر مراد 

مراد بص ليه:انت مغلطش يا إمام 
وبعدين بص لمريم 
اللي غلط هو اللي لازم يعتذر

مريم: بعدك يا مغرور

احمد: في اي يا مريم مخلاص بقا 

مريم بصت ليه وسكتت

مراد استاذن انا بعد اذنكم 

مراد مشي وغيظ الدنيا كله فيه 
انا حتت بت زي دي تعمل فيا انا كدا 
مراد الدمنهوري يتبهدل ومن مين من دي  

عند مريم 

إمام:مريم انتي عارفه ان ميصحش اللي انت عملتيه صح 

مريم:يا ابيه ما هو اللي مستفز وبارد
وشايف نفسه ومغرور اوي وانا مبحبش كدا

إمام:تحبي ولا متحبيش انتي مالك 
وبعدين متشتميش حد حرام ميصحش 

مريم بغبظ:حاضر 

اميرة بتعب:يلا ي مريم عشان نروح 

إمام لاحظ صوتها قام وقف جمبها:اميرة انتي كويسه 

اميره بتعب ولسه هتكمل وقعت من طولها 

إمام جري عليها:اميرة يا اميره ردي عليا 

           🌸لا اله الا الله 🌸

مريم:اميره قومي 

إمام احمد فين يا مريم 

مريم وهيا بتعيط راح يشوف الدكتور 

إمام شال اميرة وطلع بيها 
احمد كان ف الطرقه ف شافه 

احمد بخوف: في اي يا إمام انت شايل اميره لي كدا

إمام :اغمي عليها معرفش

احمد شالها من إمام وجري بيها ع الدكتور  

احمد: خير يا دكتور هيا مالها

الدكتور: متقلقش هيا بخير بس دي مضعافات بسبب الحمل هو كدا الخمل الاول بيبقي متعب المهم دلوقتي الراحه وتاخد بالها من الفيتامين والادويه 

احمد اتنفس براحه: الحمدلله حاضر يا دكتور 

إمام اخد الروشته وراح الصيدليه يجيبها وهو ماشي بيحط نفسه ف مكان احمد وتسنيم هيا اللي حامل يااه امتي يبقي عندي حته منك يا تسنيم اكيد هيطلع قمر زيك وابتسم

احمد قعد جمب اميرة: ينفع كدا تخوفيني عليكي 

اميرة: بعد الشر عليك

احمد وهو بيحط ايده ع بطنها: ينفع كدا يا واد يا شقي انت تتعب ماما كدا

اميره ضحكت: متعب زي ابوه 

احمد قرب منها: وماله ابوه بقا 

اميرة بحب: روحي وحياتي وكل حاجه ف دونيتي 

احمد: لا احنا كدا هنتمسك تحري 

اميره ضحكت عليه 

امام رجع: الله اكبر مش كنا تعبنين من شويه يلا يختي بطلي دلع 

اميره: الله يسامحك 

إمام: امين ياختي خد يا احمد الدواء اهو انا هروح اشوف مريم وارجع 
          🌸سبحان الله🌸

إمام راح لمريم شاف الممرضة بتساعدها 

مريم: ابيه هيا اميرة كويسه 

إمام: ايوا الحمدلله متقلقيش هيا بخير بس تعب الحمل دا طبيعي  
احمد جة وهو ماسك اميره 

مريم: اميره انتي كويسه يا حبيبتي 

اميره: ايوا يا حبيبتي متقلقيش 

امام: انا كلمت اوبر وزمان العربيه جايه 

راحو ركبو العربية  

امام قال للسواق ع عنوان بيته

احمد: روحنا احنا الاول وبعدين روح

امام: انتو هتقعدو عندي لغايه ما مريم تخف 

احمد: انت بتقول اي ازاي يعني 

امام: زي ما انت سامع هتودي مراتك التعبانه فين واللي المفروض جايه تاخد بالها منها اتكسرت هدوديهم فين يا احمد تعالو عندي واهو تسنيم تاخد بالها منهم 

احمد: والله والمفروض انك مراتك الغلبانه تاخد بالها من البيت وابوك ومراتي واخت مراتي انت بتقول اي 

امام: ملكش فيه اذا كان مراتي نفسها هيا اللي قالت ليا كدا وهيا مبسوطه مش زعلانه مالك انت بقا 

اميره: احمد عنده كق يا امام

إمام: نروح بس ع البيت ويحلها الله 

راوحو ع بيت امام بس قبل ما يطلعو امام رن ع تسنيم

إمام:السلام عليكم ورحمةالله وبركاته تسنيم حطي حاجه ع شعرك عشان احمد طالع معانا

تسنيم:حاضر 

تسنيم مستغربه أحمد طب اي اللي جايب احمد مش المفروض يكون مع مراته واختها 

إمام دخل هو واحمد وحطو مريم ف اوضته تسنيم 

واميره قعدت جمبها 

تسنيم:الف سلامه عليكي يا مريم 
مالك يا اميره يا حبيبتى حساكي تعبانه 

احمد:مفيش يا مدام بس الحمل وكدا كمنها اول حمل ليها 

تسنيم بحنيه:الف سلامه عليكم يا حبايبي ممكن اطلب من حضرتك طلب يا استاذ احمد 

احمد:اتفضلي 

           🌸استغفر الله🌸
    
تسنيم بحنيه وطيبه:ممكن تخليهم هنا معايا مريم مكسوره ومحتاجه حد معاها واميرة اول حمل ليها هيتعبها ومحتاجه مراعيه خليهم هنا وانا اودعك اني هحطهم جوا عنيا 
دا بعد اذنك طبعا 

إمام ابتسم علي قلبها وحنيتها مينكرش انو كان خايف من رده فعلها بس هيا طلعت اجدع منه نفسي اجري عليكي اخدك ف حضني 
كل يوم بتعلقيني بيكي اكتر كل يوم بتحببيني فيكي اعمل اي فيكي يا وجعاه قلبي 

احمد بص ل إمام 

إمام:اهو يعم مش قولت ليك ان هيا اللي قايله ليا رد بقا واكسف مرات اخوك ف اول طلب تطلبه منك 

احمد باحراج:موافق وانا كل يومين كدا ولا حاجه هجي اشوفهم 

محمد:طول عمرك عبيط البيت بيتك يا غبي 

احمد:تشكر يا بابا 

محمد:مانت مستفز اعمل اي 

احمد ضحك:طب هستاذن انا 

إمام:اقسم بالله عبيط اقعد يلا هتبات معايا النهارده 

مع اصرار امام احمد وافق 
؟ 
تسنيم:طب انا هروح اعمل لقمه سريعه كدا واجي ليكم ع طول 

اميره بتعب:استني انا هاجي اساعدك 

تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي هنا متتعبيش نفسك انت عايزه راحه 

اميرة بحب:مش عارفه اقولك اي يا تسنيم والله لو اختي مش هتعمل اللي انتي بتعمليه دا 

تسنيم:لي بس تزعليني منك عيب عليكي وبعدين احنا اخوات فعلا وبعدين امام والاستاذ احمد تحسهم مننا ف اي ربنا وحده يعمل اني بحبكم قد اي 

مريم:لما قالو ليا ان ابيه امام اتجوز استغربت انو اتجوز بالسرعه دي بس دلوقتي اكتشفت ان لازم يستعجل 
لانه معاه جوهره زيك ربنا يبارك ليكم ويكملها ع خير

تسنيم ابتسمت بحب ليهم:يارب يا حبايبي انا هقوم انا بقي

    🌸الله اكبر ولله الحمد🌸

امام كان قاعد هو واحمد ومحمد ف البلكونه 
لمح تسنيم وهيا راحه ع المطبخ ف هرب منهم

امام:استاذن انا هروح اغير

امام دخل عليها المطبخ 
وقرب منها وحط ايده ف وسطها 
وقرب من ودنها واتكلم بصوت اشبه بالهمس:ب ح ب ك يا اطيب واحن قلب ف الوجود 

تسنيم بمعني الكلمه مش قادره تتنفس فرحانه ع مكسوفه ع حاسه بامان العالم كله ونفسها اللحظه دي متخلصش 
تسنيم بصوت مهزوز: بتعلم منك مش انت إمامي وانا لازم اتعلم من قدوتي 

امام قربها منه اكتر: انتي هتتفوقي ع قدوتك 

تسنيم بحب: محدش يقدر يغلب إمامي لان هو واحد بس ومفيش منه 

إمام: هو انا لو اخدتك وهربت بيكي هيحصل اي 

تسنيم بكسوف: معرفش  

إمام بعدم وعي وهو بيقربها منه اكتر: انتي لي بتخطفيني كدا لي بتجذبيني بطريقه دي لي مش ببقي عايز ابعد عنك انتي بقيتي ادمان بالنسبه ليا بحبك اوي يا ملكه قلبي

تسنيم وهيا بتحاول تجمع حروف الكلام:نفس اللي انت بتحس بيه انا بحس بيه ويمكن اضعاف 

إمام لفها ليه وبص علي وشها 
تسنيم لاحظت سرحانه
امام في اي بتبص كدا لي

إمام:مستغرب 

تسنيم:مستغرب اي

امام:الصدفه انا لاكنت اعرفك ولا انتي وكان كل واحد فينا ف دوله والقدر يجمعنا ويخلينا نعشق بعض 

تسنيم بحب:اجمل واحلي صدفه 
واوعي بقا عشان العيال جعانه 

        🌸سبحان الله وبحمده🌸
        ‏
امام بهيام:عقبال عيلنا

تسنيم حطت وشها ف الارض:اطلع بره 

امام:نــــــــــعــــــــــم يا ختي مش طالع قال اطلع قال 

تسنيم ضحكت ع شكله:طب خلاص ساعدني

امام:انا كنت جاي عشان اساعدك اصلا بس اعمل اي بتنسيني نفسي 

تسنيم:طب قطع الخضار عشان اعملعم شربه خضار 

امام:حاضر امري الي الله 

تسنيم بصت ليه اتكلمت بسرعه:استني 

امام اتخض:اي

تسنيم: انت صليت 

امام حدفها بـ قشر البطاطس:يعني الخضه دي عشان صليت ولا لاء هو انا من امته بضيع مني فرض يا موكوسه قطعتي لامي الخلف 

         🌸استغفر الله🌸
         ‏
تسنيم قعدت تضحك لدرجه انها قعدت ع الارض من الضحك 
إمام بص ليها بغيظ:قومي يا اخرة صبري قومي 

تسنيم بضحك:كنت بستفسر 

امام:محدش منعك يا حبيبي بس مش تخضيني انا قلت ان في تعبان ولا حاجه كنت همسكه

تسنيم ضحكت: حد قالك قبل كدا ان دمك خفيف بجد ضحكتني 

إمام:قالوا ليا كتير بس اول مره تكون بالحلاوه دي

تسنيم:طب يعم الحلوي كمل تقشير 

إمام:اه ياني ياغلبان ياني 

تسنيم قعدت تضحك عليه 

امام:تعرفي ان ضحكتك حلوه اوي

تسنيم:تعرف انت قبل دخولك حياتي انا كنت ناسيه ازاي اضحك

إمام بص ليها بحب: مفيش غير الحب والفرحه بس لحياتك 

تسنيم:كفايه وجودك ف حياتي 

إمام:يا بنت الحلال انتي عايزه اي بالظبط

تسنيم بستغراب لتغيره:اي ف اي

امام:يعني ان مراتي تقولي الكلام دا 
وهيا عارفه ان ف قربها بنسي نفسي
والمفروض مني اني اقدر امسك نفسي اسكتي يا تسنيم اسكتي 

تسنيم بضحك:حاضر بس قولي 

امام: اقولك اي 

تسنيم:انت مقلتش ليا ان هما جاين لي
          🌸الحمدلله🌸
          ‏
امام:انت عارف اني غلطان بس والله اتلغبط ومعرفتش اكلمك وبلاضافه ان احمد مكنش راضي ف انا قولت ليه انك انتي اللي قولتي ليا انهم يجيو وبصراحه كنت خايف من رده فعلك 

تسنيم بحب:لي يا حبيبي دول اختك وصاحب عمرك دا انا لو مشلتهمش الارض احطهم فوق دماغي 
كفايه انهم من رحيتك 

امام بص ليها بنظره عاشق:اصيله يا تسنيم ربنا يبارك ليا فيكي يا حبيبتي

تسنيم:طيب يلا عشان ياكلو وياخدو الدواء ونسمع ونشوف مين اللي هيكسب

إمام:حاضر يا بنوتي 

تسنيم:الله بقالي كتير اوي مسمعتش 

امام:بكاشه دا انا لسه قايلها الفجر 

تسنيم:بردو كتير 

امام: خلاص حقك عليا 



يتبع الفصل التاسع اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية إمامي"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات