القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كان صديق زوجي الفصل الثامن 8 بقلم رحمة أيمن

 رواية كان صديق زوجي الفصل الثامن 8 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الفصل الثامن 8 بقلم رحمة أيمن

ريان: اقعدي بس
ناردين بقلق: قعدت اهو في اي؟ 

لقيته فك شعري و رفعه لفوق وربطه بالمساكه! 
ناردين: ريان! 
ريان: ششش دقيقه 

وبعدها طلع مرهم من جيبه و تكه علي رقبتي جامد.. 
ناردين: ااااه! 
ريان ببتسامه: يبقي المكان ده. 

كان بيدهنه ليا وانا هفرقع من التوتر، ومش عارفه بقول اه علي الوجع الي حساه منها ول على حلوته والله! 
وفي عز ما انا مركزه فيه و جسمي كلو بيرجف.. بصلي ببتسامه بارده لايقه عليه فجيه يتكلم عشان يخفف توتري ف بدل ما يكحلها عماها... 

ريان: اهدي ها عادي والله وترتيني هههه

طب اعمل اي بعد الضحكه دي كمان! ولاه! 
ناردين: احم علفكره انا.. انا مش متوتره خالص 
ريان: امم واضح جدا 
ديقت عيني بغيط وبصتله وسكت خالص فقفل الصُوباع ومدو قدامي وقال برخامه وعند فيه
ريان: رقبتك كده تمام بنسبه لدرعك تحبي احط انا ول انتي؟ 
مسكته منه بغيط وقلت بعصبيه وانا بتحرك من قدامه وادخل الاوضه.. 
ناردين: رخم 
ريان: ههه بستعمل مرتين في اليوم يا ست 

قفلت الباب وهو بيضحك بره وحقيقي كنت هموت من الاحراج 
هدوئه معصبني 
حلاوت ضحكته خطفاني 
هو ده ريان الي اعرفه من سنتين بجد! 

ترن ترن ترن 
"يطرق ريان الباب عليها بهدوء " 
ريان: ناردين تعالي استقبلي خالتك لانه جالي اتصال مهم ه سلم عليهم كده وهمشي
ناردين بفتح الباب: هطول؟ 
ريان: لاء ربع ساعه وهرجع علطول وهلحقهم قبل ما يمشو 
ناردين: جيب فاكهه وانت جي 
ريان بغمزه: اجبلك برقوق ول جزر الاتنين فواكه معروفه! 
ناردين: بطل رخامه 
ريان: ههه خلاص يا قمر اتحركي يلا 

فتح هو الباب وسلم علي خالتو وانا واقفه وراه، كان عريض كده ومش عرفه اشوف خالتو منه ههه بهزر كان امان كبير اوي ومنه لله علي القمر الي هو فيه ده. 

خالتو: وحشتيني يا ضانيا 
ناردين: وانتي كمان يا خالتو والله 

حضنتها وعيني دمعت غصب عني! وحشني حضنها جدا الي بترمي فيه وقت حزن، احتياج، ضعف وتقولي انها هتعدي وتقرأ لي قرئان وانا في حضنها وارتاح بعدها
كانت ضهر ليا بعد مامتي ودي حاجه مستحيل انساها ول انكر فضلها عليا ابدا ولو قدمت اي مش هيوفي حق اي حاجه عملتها ليا "الخاله ام يجماعه فعلا"

نوره: يجماعه بطلو محن، اوعي أسلم علي البت خليني ادخل 
مسحت دموعي وضحكت وانا برد عليها... 
ناردين: اي الي جاب البت دي هنا هي ناقصه صداع
نوره: انا صداع يا ناردين، يخساره العشره الي بينا وانا الي جي اقلك وحشتني واعمل بأصلي
ناردين: لاء حوش يا بت الاحترام الي كان بينا 
نوره: نينيني
ضحكنا وحضنا بعض بكل شوق، كانت وحشاني الكلبه 

نوره تبقي بنت خالتي وبتصيح في الثانويه العامه وخربه بيت خالتي وانا مخزن اسرارها وخالتو لو عرفت الي بينا من اسرار وحِزن اسود هتوأدنا انا وهي. 

سما: شيلو ده مني يا شويه وحوش والله لشتكيكو لحقوق المراه 
ناردين: خلاثو علي الي لازق في الارض دي، تعالي يا بطه 
سما: ابله ناردين انا في اولي اعدادي دلوقتي ومش بطه 
ناىدين: ههه طيب تعالي يا لميضه هانم عشان وحشاااني قد كده 
وقعت الكيسه وجريت عليا زي الصروخ النوني بس الحجم الصغير منه وانا وهي بنتهزق جامد اوي من الست سيده 
ناردين: عشان الحضن القمر ده عينالك كيس شبسي كبير اوي 
سما: هيي بحبك اوي 
سيده: يا حيوانه انتي وهي الكيس فيه حاجات ممكن تتكسر! 
ناردين: اجري اجري هتتحول دلوقتي 
سما: هههه 

في الصاله.... 
سيده: ما شاء الله، اللهم ما بارك بيته جميل يا نادرين 
ابتسمت وانا بنزل عيني فى لارض فأخدت بالها وقربت عليا ومسكت دراعي وقلت بكل حب 
سيده: عرفه انك لسه في موجه ودوامه كبيره وكل حاجه متلغبطه في حياتك وبالاكتر جواكي، بس دي اراده ربنا وحكمته ومتعرفيش اي الاحسن والافضل ليكي وربنا يسعدك يا بنتي مع نصيبك وقسمتك من الحياه دي ويعوضك ويفرح قلبك يا روحى
ناردين بمسك يدها: متقلقيش يا خالتو، ريان كويس جدا وواخد بالو منى ومتقي ربنا فيا وكلو هيحل اكيد 
سيده: ربنا يسعدو يا بنتي ويريح قلبه زي ما ريح قلبي يومها وربنا سترها معانا ومتفضحناش و انا قلبي مطمن وانتي معاه 
نوره: عليكي شويه مكرونه يا بت حكايه وحشتني مكرونتك والله 
سما: عايزه شويه كمان 
سيده: اي قله الادب دي يا عيال، حالا دخلتو المطبخ لاء وكل واحده مسكه لي طبق بتاكل فيه! 
نوره وسما: بيت اختنا 
سيده: شوف العيال! 
ناردين: ههه يا خالتو سبيهم انا عامله حسابهم اصلا، تعالي اما افرجك علي الشقه.
........... 
"تاتي ناردين من المطبخ ب العصير والحلوه" 
ناردين: منورين يا خالتو 
سيده: تعبناكي يا حبيبتي والله 
ناردين: ول تعب ول حاجه والله شرفتوني، فين كُشري 
سيده: كريم في السيبر يختي مع صحابي قال عندي ماتش اهم منكو انتو شخصيا 
ناردين: ههه مش هيتغير الود ده ابدا 
سيده: ربنا يهدي 
ناردين: و... عمو مجاش 
سيده: انتي عرفه بيجي من الشغل هلكان فعملت اكل ونام من التعب
ناردين: متبرريش يا خالتو فهمه 

كانت محرجه مني بس انا مدققتش ومكنش اول موقف يحصل منه معايا فتعودت وبعدها حلوفتي اتكلمت.. 

نوره: سبيكي من ده كلو وركزي معايا، القمر الي انتي تجوزتي ده عامل اي، من يوم ما شوفته يا بت وهو داخل قلبي يبختك 
ناردين: نهارك ابيض! مش تقوليلي كنت اجوزهولك يا خيبه 
سيده: والله! 
ضحكنا علي راكشن خالتو وبعدها الجرس رن فقمت افتح بلهفتي المعتاده والحمد لله عرفت اخبيها ومخدوش بالهم. 

ناردين: اهلا ي.... محمد ! 
محمد: الست ناردين الي تجوزت ونسيتنا  
ناردين: هه عامل اي يسطى تعالي
محمد: امي جوه 
ناردين: وخواتك والمكرونه، كلو في السليم 
محمد: طب الحمد لله طمنتيني المكرونه جوه 
ناردين: ههه ادخل تعالي 

محمد كان اقرب واحد ليا فيهم كلهم هناك، كان بيحبني بس انا كنت بعتبره زي اخويا وبس وبعدها خالتو قالت انه مينفعش وطمنت الحمد لله بس للاسف لسه حبه متغيرش نحيتي ورغم انه اتجوز والدنيا استقرت الا انه مكنش مرتاح معاها ول عايز يظلمها معاه اكتر من كده وجيت اوجه وانشك في بوقي يومها قالي انه منسنيش ول هينساني وانه هيحبني ومش عايز مقابل ده وهو مكتفي كده وعنده بنتين مطلعين عينه وعيني حرفيا عسلات والحمد لله لما قلت لراجح وريان قالو هما لتنين "مبنحبوش الود ده" مع انه عسل والله.. هو هيقول حاجه لو لقي هنا؟!

سيده: البنات فين؟ 
محمد: عند مامتهم، عدتهم عليها بعد الشغل 
سيده: لسه راجع 
محمد: امم لما رنيتي عليا وقولتي بابا مش هيروح قلت هعدي عليكو بعد الشغل منعا للحراج وكده عشان ريان بس هو فين؟ 
ناردين: هيجي دلوقتي 
محمد.: يجي ول ميجيش دلوقتي فين المكرونه؟ 
ناردين: الطبق ب5 جنيه 
محمد: ول فلوس الدنيا توفي حق طعم مكرونتك القمر يا نيرو 
ناردين:.... 
"تنظر له سيده وتفتح عينيها بغيظ فلا يهتم ويتحدها بديق" 
ناردين: احم طيب هروح اجيب ليك طبق واجي 
نوره: دقيقه خديني معاكي 

دخلنا ف الجرس رن كنت هتحرك فلقيت حد فتح و كنت هموت واضرب الي فتح بدالي بس هو ينفع اضرب واحده في اولي اعدادي! 
وبعدها شالها وحسيت لسيكا كده اني غيرنا 
هو بيحضنها هي وانا لاء لي؟ 
بعدها دخل علي المطبخ وابتسم فقلبي نبض ووشي قَلب كالمعتاد

ريان: الفاكهه 
ناردين: شكرا 
ريان: انا في الصاله 
ناردين: تمام 
ريان: احم منوره يا نوره 
نوره: الله يخليك 
ريان: الله يكرم اصلك يا رب
نوره: ههه شكلك حلو من غير لبس الشغل وتكشيرت عم فوزي جارنا الي مصدرها لينا علطول دي
ريان: حاسس انك بتلمحي لحاجه وهفكر علفكره الشرع محلل اربعه 

ضحكت وتكسفت كده وانا كنت هولع، هو بهزر معاها لي؟ لاء وهي بتضحك قال!  

ريان: خدي بالك من الطمطمايه الي جمبك دي 
نوره: حاضر 

خرج وهي كانت هتموت م ضحك، طيب اخنقها ويتقال عليا مجرمه دلوقتي 

ناردين: انتي بتعكسي قدامي 
نوره: صراحه يتعاكس ونص، مالو قلب كده لي، ده انا وقعت فيه من خمس دقايق بظبط وانتي عايشه معاه لحد دلوقتي وموقعتيش يا قادره! 
ناردين: نوره والله هموتك! 
نوره: ههه بتغيري عليه ول اي يا بت 
ناردين: لاء طبعا انتي مجنونه! 
نوره: امم واضح انه انا الي مجنونه، بس انتي غرقانه وشكلك حبيتي يسطاااااا
ناردين: عرفه يا نوره لو متحركتش من قدامي هعمل فيكي اي! 
نوره: خلاص خارجه جيبي طبق المكرونه وتعالي الحق عليا بقلك الي انتي مش عرفاه 

خرجت وانا بفكره في كلمها، مستحيل يكون صح! انا اكيد مبحبوش وكمان بغير، لاء اكيد مجنونه وراجح معقول اكون نسيته بسهوله دي! اكيد لاء. 
خرجت ولقيت الجو كلو متكهرب وخالتو قاعده في نص بتسيح ووشه قلب اكتر واكتر وكانه قنبله لما شفني بقدم لي الطبق! 

ناردين: احم المكرونه يا محمد 
محمد: تسلم ايدك يا ناردين اكيد حلو من قبل ما اكل 
ناردين بتوتر:.... 

بصتله فشاور لي علي التلفون فاخدته وفتحت الرسايل لقيته كاتب " روحي البسي اي زفت علي شعرك و غطي دراعك ده وحسابي معاكي بعدين " بصيت لرساله وبعدها لوشه الي شبه التنين المجنح ده وبطلع نار من ودانو فحسيت انه دي اشاره فشكلي والله اعلم لغطس مكاني كده والبقاء لله او هروح معاهم ومنك لله ي محمد


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية كان صديق زوجي "اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات