القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية إمامي الفصل السادس 6 بقلم ياسمين ربيع

 رواية إمامي الفصل السادس 6 بقلم ياسمين ربيع

رواية إمامي الفصل السادس 6 بقلم ياسمين ربيع

💍الفصل السادس💍

إمام نادا ع تنسيم 

تسنيم 

نعم 

إمام: كنت عايز اخد رايك ف حاجه كمان 

تسنيم رجعت وقعدت 
واتكلمت بحب : اتفضل 

إمام: اي رايك احفظ الاطفال القران الكريم ف الجامع اعمل ساعتين كل يوم لتحفيظ

تسنيم بحماس وفرحه: الله ي إمام ياريت انا كمان نفسي احفظه اوي 

          🌸استغفرالله🌸
  
    
إمام كان عايز يعمل كدا فعلا بس مش هو دا الهدف الرئسي من سؤاله هو كان عايز يعرف رايها ف حفظ القران بس ع المتغطي وفرح جدا لما عرف رده فعلها 

إمام ببتسامه: ع بركه الله نبدا من بكره حفظ القران ونعمل ورد يومي لينا 

تسنيم: هو انت حافظ القرآن 
إمام بتغير لمجري السؤال: نحفظه
 سوي
 ‏
 ‏تسنيم: حلو اوي بس يعني اي ورد 
 ‏
 ‏إمام: ورد يعني تخصص وقت كدا نقراء فيه قران حتي ولو صفحتين 
 ‏والقران المفروض يتقسم ف اليوم قراءه وحفظ وتفسير 
 ‏
 ‏تسنيم: ازاي
 ‏
 ‏إمام: يعني نحفظ ولو خمس ايات يوميا بتفسرهم ونقراء صفحتين الموضوع مش هياخد منك ربع ساعه 
 ‏
 تسنيم: الله جميل اوي انا هسمع احسن منك وهكون اشطر منك 
 ‏
 ‏إمام ابتسم للمشاغبتها وحب يجاريها: يلا يا شاطره العبي بعيد انا اللي هسمع احسن طبعا 
 ‏
 ‏تسنيم بمشاغبه: هنشوف حدد معاد نحفظ فيه ومعاد نسمع فيه يا عم المغرو
 ‏إمام: القراء والحفظ بعد الفجر مباشره والتسميع بعد العشاء اي رايك يا مشاغبتي 
 ‏
 تسنيم بتفكير: اممم حلو اوي طب مين هيسمع 
 ‏
 إمام: بابا طبعا ولو مش قادر يبقي انا اسمع ليكي وانتي تسمعلي ونحسب عدد الاخطاء والاقل التاني يطلب منه طلب وينفذه 
 ‏
 ‏تسنيم: قبلت التحدي يا إمامي 
 ‏
 ‏إمام: قولتي اي 
 ‏
 ‏تسنيم بتسغراب: قبلت التحدي 
 ‏
 ‏إمام: اللي بعدها 
 ‏
 ‏تسنيم بتفكير: يا إمام 
 ‏
 ‏إمام: اممم يقبا انا سمعت غلط 
 ‏
 ‏تسنيم: سمعت اي 

 ‏إمام بص ليها: سمعت حاجه فرحتني بس ياخساره كان نفسي تبقي حقيقه 
 ‏
 ‏تسنيم بابتسامة خجل: هيا حقيقه ويلا عشان هتتاخر ع الصلاه ي إمام
 ‏وسكتت شويه يا إمامي وسابته وجريت ع المطبخ  

إمام ضحك ونزل لعم محمد ف المسجد 
  
   🌸صلي علي رسول الله🌸

إمام قبل ما يروح المسجد راج جاب بونبوني وقال ف الميكروفون بتاع الجامع ان ف تحفيظ ف الجامع وقال الموعيد وخلي البنبوني ف الجامع عشان الاطفال 

محمد: جميله اوي الفكره دي يا إمام

إمام بمشاغبه: انت اجمل يا والدي
محمد: بكاش

إمام: الله يسامحك 
انا هستاذن يا بابا 

محمد: لي رايح فين  

إمام: في وظيفه هشوفها بدل م انا قاعد كدا 

محمد: ربنا يرزقك من وسع ويجعلك ف كل خطوه سلامه  
     
         🌸سبحان الله 🌸
     
امام راح البيت غير واخد السي في بتاعه 
ولسه هيطلع من 

إمام 

نعم يا تسنيم في حاجه 

تسنيم بصت لامام وكان لابس زي رسمي :ممكن اعرف انت رايح فين كدا 

إمام بمشاغبه:اي الجميل بيغير ولا اي انا عارف اني واد حليوه ويتغار عليا بس مش لدرجه 

تسنيم بغيظ:اممم طب يا عم الحليوه انت رايح فين بقا وانت متشيك كدا ومش المفروض تقول لمراتك انت رايح فين 

إمام:اي مراتي بتخاف عليا ولا اي 

تسنيم اتكسفت وبصت للارض:وهيا عندها حد غيرك انت وبابا محمد عشان متخافش عليكم 

إمام بحنيه:حبيبي انا اصلا كنت هقولك لان فعلا مينفعش اطلع من غير ما اقولك بس عملت كدا عشان انتي تسألي وتتعودي ع كدا بس انما انا لو انت فاضيه يعني عندي استعداد اديكي تقرير مفصل عن يومي عشان انتي بنتي قبل صحبتي قبل م تكوني مراتي 

تسنيم:انت كل مره تكسب كدا 

إمام ضحك بصوته: مكسبي هو مكسبك يا قمري 

تسنيم:رايح فين 

إمام بغيظ:انتي يابت انتي كبل الرومنسيه العمومي مقطوع من عندك رايح اقدم ع شغل ف شركه عملت سرش ولقيت طالبين مهندسين هروح اشوف وربنا ييسر الامر 

تسنيم بصت ليه بثقه:هتلي حاجه حلوة وانت جاي عشان هتتقبل 

إمام بص ليها: مين قلك اني هتقبل 
وبعدين انا مبجبش حجات حلو ل عيال رخمه

تسنيم بزعل: كدا يا إمام ماشي الله يسامحك روح يارب يجيلك صداع ف صوابع رجلك ومغس ف شعر راسك هه

إمام ضحك بصوته كله:انتي بتخترعي دعاوي جديده ولا اي وبعدين يا حبيبي هو في اب يرضي بزعل بنته مقدرش ع زعلك يا حبيبي

تسنيم بصت ليه وافتكرت كل مره ابوها ضربها وسابها عمره ما جة ف يوم ورضاها او سئل عنها ومن غير اي مقدمات اترمت ف حضن إمام اكنها بتقوله اني فعلا بنتك ايوا انا اتولدت من جديد انت بس ملجأ ليا وأماني انت بس اللي تستاهل لقب اب 

إمام استغرب من ردة فعلها بس اخدها ف حضنه وطبطب عليها 

إمام بصوت كله دفئ واحتواء وحنيه:بس يا حبيبتي متخفيش انا هنا جمبك وطول م انا جمبك مينفعش تخافي اهدي يا روحي عشان إمام ميزعلش اهدي

تسنيم اتكلمت وهيا ف حضنه وماسكه فيه جامد وكل ايامها مع ابوها بتتعرض قدمها اكنها شريط سنيما ودموعها سابقها

إمام بالله عليك متسبني اوعي في يوم تجرحني اوعي ف يوم تخذلني انا عمري متعلقت بحد كدا بجد يا إمام انت اللي هتكسر قلبي وتقطم ضهري انا من غيرك ولا حاجه تسنيم من غير إمامها تضيع 

إمام النغزه اللي بتيجي ليه ايجيت ليه شدد عليها وهيا ف حضنه وحضنها جامد اكنه بيطمن قلبه ان هيا بخير اهي حبيتك بخير متخافش إمام استغرب حببتك ايوا حببتك انا حبتها ايوا انا بحبك يا تسنيم 

إمام بصوت مهزوز من الالم والحيره:
وإمام من غير تسنيمه يضيع،وعد مني يا تسنيم اني هـ حافظ عليكي وعمري ف يوم ماهسيبك غير ع قبري انا جمبك ومحتاجلك اكتر م انتي محتجالي وبس بقا عشان قلب حبيبك وجعه اوي طمنيه انك بخير بالله عليكي لان الألم صعب ولا يحتمل

تسنيم بذهول:وانت قلبك وجعك ليه

إمام وهو بيحضنها جامد:انا بتجيلي نغزه ف صدري علي طول من غير سبب بس بقت تجي وانت بتعيطي او زعلانه باين كدا ان احنا روحنا متعلقه ف بعض طمنيه بقا 

تسنيم بحب:اطمن ياقلب إمامي انا بخير ويلا بقا شد حيلك عشان تروح وتشرفنا وتفرح قلب تسنيمك

إمام بصلها بحب وطلعها من حضنه وباس راسها:تسنيمي تؤمر وإمامها ينفذ يلا ف رعايه الله 

تسنيم بحب:ربنا يحفظك ويحميك ويقويك ويوقف ليك ولاد الحلال 

إمام امن ع دعائها ومشي ع الشركه
وتسنيم دخلت اتوضت وفضلت تدعي ليه انو يتقبل 

إمام راح ودخل الشركه  
          🌸استغفر الله 🌸
السكرتيره: بشمهندس إمام محمد يتفضل 

إمام وهو غضض البصر ودخل لقي شخص قاعد كله هيبه ووقار سنه لا يتخطي 30 عام 

مراد برسميه:اتفضل يا بشمهندس

(نتعرف بـ مراد الدمنهوري رجل اعمال ورث الشركه عن والده شركه الدمنهوري للمعمار وهوا بشطارته كبرها نقدر نقول رجل آلي كل حياته شغل وبس وشخصيته قسيت اكتر بعد موت والدته ماتت وهيا بتولده والده مات قضاء وقدر)

إمام ابتسم:زاد الله فضلك يا استاذ مراد 

مراد بص ل إمام بستغراب 

إمام بص ليه بقلق:في حاجه في السي دي حضرتك 

مراد بتصحيح:قول مفيش حاجه ف السي دي  

إمام بخضه:ازاي يعني 

مراد ابتسم:مفيش غلطه بس مستغرب ازاي واحد زيك بذكاك دا ومهارتك ويرجع من امريكا عموما مبروك علينا انت يا بشمهندس إمام 

إمام ابتسم:حضرتك وقت قلبي ف رجلي ، الله يبارك ف حضرتك يافندم دا شرف ليا ويارب اكون عند حسن ظن حضرتك 

مراد برسميه:وشك فيه القبول وراحه كدا غريبه انا بفهم الناس من نظره واحب اقولك ليك مستقبل باهر يا إمام واسمك كمان جميل 

إمام بابتسامه بشوشه زيه: والله يفندم انا مش عارف اقول لحضرتك بس كل اللي احب اقوله لحضرتك ان دا شرف ليا كبير اوي اني هشتغل هنا وهكتسب خبره من حضرتك وربنا يارب يديم عليك النعمه 
ممكن اعرف من حضرتك هبتدي شغل امته 

مراد:بكره الساعه تسعه با الدقييقه تكون هنا اظن ان حضرتك متعود ع الانضباط لان امريكا بتقدر الثانيه 

إمام:فعلا يا فندم حاضر بإذن الله هكون هنا تسعه بالدقيقه 

إمام مشي وهو بيفكر ف تسنيم وكلامها 

مراد ندا عليه:إمام 

نعم 

مراد بجديه:مستغني عن السي دي ولا اي من اولها دا انا لسه بشكر فيك مع ان دا قليل اني اشكر ف حد 

إمام بص ليه:معلش اصل انا مستغرب ومبسوط ومش عارف 

مراد غصب عنه ابتسم من طريقه إمام:مستغرب من اي 

إمام حب يهزر مع مراد لانه لمس منه الحزن :بصراحه من مراتي 

مراد:نعم 

إمام:بالله متبص ليا كدا اصل انا قبل م اطلع قالت ليا انك هتتقبل وهتيجي مبسوط وربنا هيجبر بخاطرك ف مستغرب الثقه دي ما علينا بعد اذن حضرتك 

مراد ابتسم واتكلم بحب: ربنا يبارك لكم وبعدين اتكلم بحزم
 بس انت اول ما تدخل الشركه دي تنسي اي حاجه حتي اسمك هنا شغل وبس مفهوم يا إمام 

إمام: حاضر يا فندم بعد اذنك 

 إمام روح وهو مش عارف يجيب اي لتسنيم وابتسم لما افتكر طريقتها ف الكلام ونظرتها اللي كلها ثقه فيه يااااه يا تسنيم مش عارف امته حبيتك وامته دخلتي قلبي يارب دومها عليا نعمه واحفظها من الزوال ودخل جاب ليها بوكيه ورد كبير وبوكس شكلاته 
          🌸استغفر الله 🌸
ورواح البيت وحط الحجات بره ودخل لقي تسنيم قاعده ومستنيها 

تسنيم: ها اتقبلت صح 

إمام بتمثيل الحزن: كان نفسي افرحك بس يلا قدر الله وماشاءفعل

تسنيم بحب:ولا يهمك هما الخسرانين مش انت اكيد مكنتش خير ليك ربنا هيعوضك متقلقش يلا بقا عشان انا عامله اكل تاكل صوابك وراه ادخل اتوضي وصلي عقبال م اغرف الاكل 

إمام:انا زعلان لاني مكنتش قد ثقتك فيا 

تسنيم قربت منه ومسكت ايده وقعدته واتكلمت بحب وثقه واضحين ف صوتها : ثقتي فيك تتخطي الحدود انا واثقه ف جوزي وشطارته وذكاه ومش حتت شركه هيا اللي تقلل ثقتي فيك يلا يا بابتي عشان بنوتك جعانه ومكلتش عشان تاكل معاك 

إمام قرب منها وباسها من راسها:ربنا يبارك ليا ف بنوتي القمر اللي منوره حياتي.ممكن بس بنوتي تغمض عنيها ثواني وسابها وطلع يجيب الحاجه

تسنيم نفذت طلبه بس حست بفراغ مجرد م قام حست انها بقت لوحدها طول النهار وهيا بتشغل نفسها ف اي حاجه عشان متفكرش فيه بس دايما بيجي ف بالها تعالي يا إمام تعالي تسنيم اشتاقت ليك وملحقتش تشبع منك 

إمام قرب منها وحط البوكس ع رجليها ومسك الورد ف ايده 

فتحي عنيكي 

تسنيم حست بحاجه بتتحط ع رجلها بصت للبوكس وبصت ل إمام ولقيته ماسك بوكيه ورد جميل 

تسنيم بحب:لي تعبت نفسك 

إمام قرب منها:لو متعبتش نفسي عشان مراتي ووصيه حبيبي ورسولي هتعب عشان مين وبعدين انا عندي حتت زوجه عليها احساس رائع وابهرني صراحةً 

تسنيم بعدم فهم:مش فاهمه 

إمام بهزار: دا الطبيعي 
تسنيم خبطته ف كتفه
إمام بتأوه:متاكده ان دي ايدك 

تسنيم برخامه:لا ايد الجران مش فاهمه

إمام ابتسم:ابدا يا ستي اتقبلت ف الوظيفه وهشتغل من بكره وحبيت افرح مراتي 

تسنيم بفرحه وقامت حضنته:بجد يا إمام اتعينت مبروك يا حبيبي الف مبروك دا انا كنت زعلانه عشان زعلك  

إمام بتوهان: حا اي حبيبك انتي قولتي اي 

تسنيم اتكسفت لانها بتتكلم بدون وعي والاغرب اندفعها وحضنها ليه 
          
         🌸استغفر الله🌸

سبته وجريت زي عادتها 
دخلت ع اوضتها وفضلت ماسكه الورد واخدته ف حضنها وقعدت ع السرير وفتحت البوكس لقيت فيه كل انواع الشوكلاته وفتحت الورقه اللي ف الورد ولقت فيها (كنت اعلم ان عوض الله جميل ولكنه ابهرني بجماله،عصمت نفسي عن الحرام ورزقني الله لذه الحلال بالقرب منك 
لا اعلم كيف دق قلبي لكي ولكني اعلم اني احبك ومن كل اعماق قلبي 
مع تحيات إمام)

تسنيم كان عندي حق من اول يوم لما قولت انك خطر انا بقيت بتصرف من غير عقل اكن عقلي ف وجوده بياخد اجازه 
وانا كمان بحبك وبحبك اوي كمان يااااااه نفسي يكون عندي الجراءه دي واقولك اني بحبك بحبك اي بس دا كلمه بحبك قليله اوي دا انا بداء اعيش ع ايدك واتعلم معني السعاده منك يارب قدرني علي سعادته وارزقني القوه والصبر واجلعني زوجه صالحه ليه 

إمام بتوعد ماشي يا تسنيم ماشي ام اروح افرح الحج 

بابا يا بابا 

محمد: عامل غاغا لي 

إمام: ربنا يحفظني واعملك غاغا ع طول هتبقي انت والبت دي عليا ولا اي 

محمد بضحك: من اولها بتشتكي لسه بدري 

إمام: اشتكي من مين يا حج هو في زي مراتي م عالينا مش عايز تعرف انا عملت اي ف المقابله 

محمد: اكيد عايز اعرف احكي يا حبيبي  

إمام: اتقبلت وبإذن الله هتعين بكره 

محمد: ربنا يحفظك ويحميك وهما هيلاقو احسن منك فين متخرج من جامعه ف امريكه وبمنحه بمجهودك وتبارك الله اخلاق وجمال ربنا يحميك يا ابني 

إمام ابتسم: اي دا كله دا انا كدا اتغر بقا 

محمد: ربنا يحفظنا من الغرور 
دا انا بس بجبر بخاطرك 

إمام بغيظ: انا رايح اصلي عشان جعان وبنتك قاصده تجوعني بريحه اكلها دا 

محمد: بنتي تعمل اللي هيا عوزاه

إمام بحب: اكيد طبعا 

محمد: يلا يا محترم روح صلي عشان الاكل لو اتحط انا مش هستني حد 

إمام: فوريره يا حج 

محمد ابتسم اوي لما شاف ابنه مبسوط واتمني ليهم السعاده الدايمه 
         🌸استغفر الله🌸

تسنيم خرحت وبتحطت الاكل وعم محمد قعد تسنيم دخلت تجيب حاجه من المطبخ وإمام دخل يساعدها بس كان شعره مبهدل ومبلول تسنيم بصت ليه كان شكله لذيذ اوي 

إمام قرب منها واكنه بيساعدها 
واتكلم جنب ودنها بصوت اشبه بالهمس  
لدرجه دي شكلي حلو 

تسنيم بصت ليه وتاهت في بحر عنيه وقالت: انت خطر 

إمام مازال بيقرب منها وبنفس الصوت: خطر ليه مبتحبنيش يعني 

تسنيم بصت ليه: انا معرفتش الحب غير علي ايدك  

إمام: امال خطر ليه 

تسنيم وهيا غايبه عن الوعي: خطر ع قلبي بيدق بسرعه اوي ف وجودك صوتك وضحكتك بتخليني ابعد عن العالم كله وابقي ف عالمي انا وانت وبس 

إمام قرب منها وباسها من خدها: هيجي يوم وهاخدك لعالم يبن ليكي قد ايه بحبك وبعشقك وبتمناكي 

تسنيم بعدته عنها: اي اللي انت عملته دا ازاي تتت 

إمام بضحك ع حالتها ووشها اللي بقا احمر ونفسها اللي بتاخده بسرعه وصدرها اللي بيعلي ويوطي: اهدي يا تسنيم انتي مراتي اقسم بالله بطلي هبل وروحي اغسلي وشك 
وقرب منها تاني وبعدين انا اعمل اللي انا عاوزه وافتكري اني اعترفت بحبك فاضل انتي 

تسنيم طلعت جري عشان تغسل وشها او بمعني اصح تهرب منه 

إمام طلع الأطباق الباقيه 

وقعدو ياكلو 

تسنيم قاعده سرحانه ومبسوطه يارب متحرمنيش منه وافتكرت لما قرب منها وغصب عنها ابتسمت وبعد كدا وشها قلب احمر تاني 

إمام متابعها وابتسم لما هيا ابتسمت 
مكنتش متخيل الفرحه اللي انا فيها 
انا بحب مش مصدق انا طول عمري حارم نفسي عن الحرام عشان ادوق لذة الحلال بس متخيلتش انها حلوا اوي كدا انا كنت مفكر اني هحب مراتي عشان هيا مراتي او عشان هيا اول وحداه ف حياتي انما متخيلتش اني هعشق وهبقي زي المراهقين اد اي شعور جميل يارب احفظها واحميها ومتحرمنيش منها وتمم لينا علي خير وارزقنا الذريه الصالحه يارب 

محمد بص لتسنيم:مالك يا بنتي وشك احمر لي كدا انتي سخنه ولا حاجه 

تسنيم اتوترت اكتر:ها لا بابا انا شبعت وقامت علي اوضتها 

إمام ابتسم

محمد:عملت اي ف البت ياولا 

إمام ضحك :هو انا الحيطه المايله انا مالي انا كل ما في الامر قولت ليها هساعدك 

محمد بعدم اقتناع:إمام البت غلبانه اوعي تكون رميت دبش من بتاعك دا 

إمام ابتسم وبص لابوه:انا مش دبش يا والدي بس لكل مقام مقال ودي مراتي وعمري م هئذيها تسنيم بقت بنتي قبل م تكون مراتي وانا اللي مرضهوش ع بنتي معلموش ف مراتي اطمن يا حج 

محمد ابتسم وبص ليه بحب:ربنا يحميك لشبابك يا حبيبي

إمام وهو بيشيل الاكل 
ايوا كدا يابو حجوج يا سكر ادعي ادعي

إمام دخل الاكل وهو بيفكر ف تسنيم 

تسنيم دخلت اوضتها 
هو في اي بقا الواد دا هيجيب اجلي انا مبعرفش اتنفس ف قربه وسرحت شويه وبعد كدا افتكرت الاكل جريت علي بره عشان تدخله 

كان عم محمد دخل ينام 

تسنيم لسه هتدخل المطبخ لقت إمام في وشها 

إمام برخامه:اي لسه فاكره ينفع كدا يعني في زوجه تسيب الاكل علي السفره اه ياني يحظك يا إمام يلا عليه العوض ومنه العوض

تسنيم قعدت تضحك عليه وعلي شكله 
حرام عليك والله انت عايز توقف قلبي باي طريقه 

إمام بحب واضح في صوته:بعد الشر علي قلب حبيبي 

تسنيم:دا انت مصر توقفه انا رايحه انام 

إمام ابتسم:شطوره عشان هتصحي بدري هنادي مره واحده بس وبعد كدا الميه هيا اللي هتفوقك 

تسنيم ابتسمت:حاضر تصبح علي خير 

إمام:وانتي من اهل الخير



يتبع الفصل السابع اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية إمامي"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات