القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحلة ديزني الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

 رواية رحلة ديزني الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

رواية رحلة ديزني الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

اسد بصراخ :اعااااااا انتي مين وايه اللي جابك هنا
الفتاه :انا من سأخذك الي المليكه كاترينا 
اسد:وانتي مين قالك 
الفتاه:انا اعيش معاكم هنا واعرف عنكم كل شيئ 
اسد :ازي يعني 
الفتاه:وانا ايضا سأتي معاك الي عالم ديزني 
اسد:لا شكرا انا هروح لوحدي 
الفتاه :هيا ودع عائلتك وانا بأنتظارك 
اسد:يا ست انا مش عاوز اروح 
الفتاه :هيا سأنتظر هنا 
اسد :هو انا ايه اللي بيحصل معايا 
ودع اسد أفراد عائلته وودع جدته الحبيبه 
صافيه بدموع :خالي بالك من نفسك
اسد :متبكيش ها هروح وارجع تاني وهاخد معايا الكاميرا عشان اصور العالم الحقيقي 
صافيه :خالي بالك من نفسك ها 
اسد:يلا مع السلامه
طلع سيف الجنيه ولقا البنت مستنياها 
الفتاه :اولا انا اسمي فراشه 
اسد :افندم اسمك ايه 
الفتاه:الفراشه اسمي الفراشه لأنني اطير مثل الفراشه الحره واختفي في الهواء
اسد :ما انتي انسانه اهو عاديه ولا حتي فيكي اي حاجه من الفراشه 
الفتاه :وكيف دخلت الي بيتك وكيف اعيش معكم في البيت ايها الغبي 
اسد :بت متعليش صوتك فاهمه 
الفتاه :لانك غبي 
اسد :اهو انتي الغبيه ال حته بت تقولي غبي 
الفتاه بغضب :انا ليست فتاه 
اسد بصدمه :لا اله الا الله انتي ولد ومتنكره في بنت 
الفتاه :سأريك كل شيئ لكن عندما نغادر من هنا 
اسد :انا هغادر انتي لا خليكي هنا 
الفتاه :°انا من ارسلتني الي هنا المليكه كاترينا 
اسد :كوكي هيا اللي جابتك 
الفتاه :من كوكي 
اسد :احمم اها طب انا عاوز اروح لها 
الفتاه :هنروح ستركب في الموكب هذا 
اسد :لا ميرسي هركب عربيتي 
الفتاه :ماذا تقول 
اسد:اقول عربيه تعالي وهفهمك 
الفتاه :لا لن اذهب بهذا الشيئ 
اسد:ليه 
الفتاه :لأنني اخاف علي اجنحتي من الانكسار 
اسد :يا روحي هو انا ناقص هبل دا انا جالي هبل لوحدي 
الفتاه :انا روحك كيف 
اسد :ايه الغباء ده 
الفتاه :انا ليست غبيه هيا اذهب أنت بهذا الشيئ وانا ساتي خلفك هيا 
ذهب اسد بالعربيه 
وهذه التي تدعي فراشه ذهب مثل ما أتت طيران مثل الفراشه 
اسد :يا ترا شكلك عامل ازي يا كوكي 
بعد رحله طويله وصل اخيرا سيف متعب ومجهد من السواقه 
فراشه :ماذا حدث ايها الانسان 
اسد:ابعدي عني يا بت انتي مش كفايه ام المكان المضلم ده 
فراشه :لا تخف لا احد يستطيع روأيتك 
اسد :^ازي 
فراشه :هل نسيت كلامت جدتك وهذه الزجاجه السحريه 
اسد:دا انا بدأت اصدق انك كنتي معانا 
فراشه :لا صدق هيا وصلنا 
وصل سيف الي مكان مظلم وكانت مملكه لونها اسود وحراسها أشكالهم غريبه 
اسد :بت بت يا فراشه يا بت 
فراشه :اخرس ايها الغبي 
اسد :في ايه 
فراشه :°انت ليست مرائي لكن انا سياروني 
اسد :طب اتصرفي 
فراشه :خذني في جيبك 
اسد :جيب مين يا بت انتي هبله وهاخدك ازي وانتي شاحطه كده 
وفجاه طارت فراشه في الهواء ثم أصبحت صغيره جدا لا تري 
اسد :يا قرده 
فراشه :انا فراشه لست قرده 
اسد 'طب يلا 
ودخل اسد وهو ليس مرئي لهذين الحارسين 
وبعد ما دخل سيف 
جأء من خلفه صوت يعرفه جيدا 
كاترينا :هل انت اسد 
لف اسد واول ما شافها اتخض من شكلها الذي تغير كثير ولم تعد هذه الطفله الجميله 
اسد وهو بيقرب من كاترينا :هو انتي بجد 
كاترينا ببرود :اهلا بك ايها الأسد في مملكتي 
اسد :هو انتي بتتكلمي زيهم ليه 
كاترينا بغرور:لأنني المليكه هنا يا اسد 
اسد :مالك انتي اتغيرتي اوي 
كاترينا :الفضل ل جدتك الحبيبه 
اسد :*خليني اوضح لك 
كاترينا :لا اريد أن اعلم شيئ 
فراشه قالت لي انك ستسافر الي رحله غريبه وما اتي بك الي هنا وانتي ستسافر الي هذه الرحله 
اسد بحب :∆جيت عشانك انتي جيت عشان اقولك اني هحررك من هنا 
كاترينا بتوتر :ومن قال لك انني اريد العوده انا احب حياتي هنا 
اسد :مهما اتغيرتي مش هتعرفي تخبئ عيونك اللي بتكدب دول 
كاترينا :اسد انا لم اعد حره انا سيده متزوجه من سافي هل تفهم 
اسد :انسي مفيش اهم حاجه اني هحررك من هنا وهجيلك معانا في عالمك الحقيقي 
كاترينا :يجب عليك أن تتخابئ لان سافي علي وصول 
اسد :هشوفك 
كاترينا :اكيد هيا اذهب 
فراشه هيا خذي اسد 
اسد :ثانيه قبل ما امشي 
انا رايح ديزني 
كاترينا :ماذا تقول يا غبي 
فراشه بضحك :أنها أيضا تقول لك غبي 
اسد يغيظ:خالي البت دي تسكت 
كاترينا بابتسامه :*هيا اذهبا من هنا وسأتي اليكم هيا 
اسد :متتاخريش

يتبع الفصل السادس اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية رحلة ديزني"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات