القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية في عشق ليلي الفصل الخامس 5 بقلم فاطمه الزهراء علي

 رواية في عشق ليلي الفصل الخامس 5 بقلم فاطمه الزهراء علي

 رواية في عشق ليلي الفصل الخامس

 -" معتز بخبث": لا من الناحية دى اطمني هو بيحبك." واكمل بلامبالاة مصطنعه": اه اه وكمان كان طالب ايدك صح.
-" ليلي بصدمه": نعم!
-" معتز ": اه والله.
-" ليلي بتوهان": انت بتتكلم جد .
-" معتز": اهو الفرحه اللي في عنيكي دى تسوى عندى بالدنيا وما فيها.. انا بتكلم جد وهو لسه قايلي كدا قبل ما اطلعلك.
-" ليلي بتوتر": ف فرحه ايه .. لا طبعا انا مش موافقة عليه اصلا.
-" معتز": ليلي متعانديش مع نفسك .. خلينا متفقين ان حسن شاب كويس ومحترم وكمان مقتدر ماديا انو يعيشك عيشه كويسه وبيتشغل في وظيفة ثابته .. والاهم من كل الشكليات دى انو بيحبك وشاريكي.
-" ليلي بدموع": والله ما يفرق معايا كل دا .. بس انا طاقتي خلصت يا معتز.. مش هستحمل انو هو بالذات يرفضني.. او يوافق عليا شفقة .. ويرجع هو يعايرني بعدين.

" وهنا حطت ليلي ايديها علي وشها وفضلت تعيط بشهقات".

-" معتز وبيخدها في حضنه من جديد": يا حببتي انتي ليه مش عاوزة تفهمي انو والله بيحبك وشاريكي.. يا ليلي اللي بيحب بيبص علي نص الكبايه المليان.. يعني بيشوف ڤين مميزات حبيبه وبيبص عليها مش العكس ياروحي.
-" ليلي": معرفش معرفش.. وبعدين يمكن هو يكون معجب بيا مثلا عشان أخلاقي وهكذا زى اي بنت يعني ولما يعرف الحقيقة يرفض.
-" معتز بعقلانية": لا من الناحية دى اطمني هو بيحبك وانا حسيت كدا من كلامه عنك .. من غيرته عليكي.. من لمعه الحب اللي في عنيه لما بيتكلم عنك.. من دفاعه عنك لما زعقت فيكي.. خوفه علي زعلك ... كل دا مش كفايه يفهمك انو بيحبك بجد؟
-" ليلي وبتمسح دموعها": عندك حق انا هدي لنفسي فرصه جديدة ولو اتقدم هوافق بس انا هقوله الحقيقه.. لكن مش هرفع النقاب عني ودا شرطي الوحيد.
-" معتز": براحتك اللي انتي عاوزاه هيحصل.
-" واكمل بمرح": ممكن بقا يا ست النكادية انتي تفكي من ام الحوار دا وتركزى معايا عندى ليكي خبر اية لسه فريش وطازة.
-" ليلي ضحكت":هههههههه.. يا خوفي من اخبارك دى .. اتفضل اشجيني.
-" معتز بغرور": نويت اتجوز.
-" ليلي بصراخ وفرحه": بجد وساكت كل دا يا صديق الفتيات انت.
-" معتز": الله يهدك اوعي اسمعك بتقولي ام اللقب دا تاني انا خلاص نويت اتجوز واعقل وهاخدها معايا واسافر بعدها عشان شغلي.
-" ليلي": فكك من كل دا المهم قولي في حد معين ولا بتدور وخلاص .
-" معتز": صراحه في.
-" ليلي بألحاح": مين ها... مين قول بقا.. مين .. مين يالاا.
-" معتز": يالاا طب مش قايل.
-" ليلي بخبث": تمام يا صديق الفتيات انا بقا هسيحلك في العمارة بالاسم دا وشوف مين هترضي بيك.

-" ولسه هتقوم".

-" معتز بسرعه": منك لله يا بعيدة هقولك حاضر.
-" ليلي بضحك": ناس متجيش غير بالعين الحمرا.. قول بقا .
-" معتز": احم احم امل.
-" ليلي": امل .. امل اللي في بالي.
-" معتز بمرح": هي بعينها.
-" ليلي بقلق": معتز انت بتتكلم جد ولا عاوزاها يومين وخلاص.
-" معتز": ليلي انتي عارفه اني معنتش بعمل كدا مه وقت وفاه ماما وبابا وانا توبت وفعلا انا كنت نازل عشان عاوز اكون اسرة واستقر وبصراحه شوفتها وأعجبت بيها.
-" ليلي براحه": طمنتيني امل بنت كويسه انا متعملتش معاها كتير بس هي محترمه ومرحه اوى هتبقوا كابل حكاية.
-" معتز": ربنا يسهل .. بس نخلص من موضوعك الأول وبعدين اشوف نفسي.
-" ليلي بقلق واضح": ربنا يقدم اللي فيه الخير.
-" معتز": متقلقيش يا حببتي اللي ربنا عاوزاه هيكون.
-" ليلي": ونعم بالله.

" طرق علي الباب".

-" معتز": اتفضل .

" ابتسام بتدخل".

-" ليلي": هي اوضتك بتقول اتفضل ليه مالك انت.
-" معتز": بت اتلمي احسن ارميكي من البلكونه.
-" ليلي بتحدى": متقدرش.
-" معتز بصوت واطي": هو بصراحه مقدرش عاوزة حسن يعمل مني كفته؟

" عند ذكر اسم حسن قامت واقفت".
-" ليلي":انا هروح اشرب.
-" معتز": هههههههه... انا كدا عرفت ازاى اخرسك بعد كدا.
-" ليلي بتحدف عليه المخدة ": ابو شكلك يا حلوف.
-" صاحت ابتسام": باااااااااس .. اية انتوا مش هتعقلوا بقا؟
-" معتز وبحضن ابتسام": لا مش هنعقل.
-" ابتسام": امشي يلا من قدامي روح اغسل ايدك علشان الغدا.
-" معتز برفعه حاجب": يالاا انتوا بتحبوني اوى كدا ليه؟
-" ابتسام وليلي وبيطلعوا من الاوضة": اخلص يالاا.
-" معتز بغيظ": هي بقت كدا بقا.

" واتغدوا ".

" وعدا اليوم عادى من غير احداث تذكر".

" صباح يوم جديد".

-" ليلي": ما يلا بقا يا معتز باشا اخرتني علي شغلي.. مش عارفة انا مين البنت فينا .. مين المفروض يتأخر علي التاني في اللبس.
-" معتز بيطلع من الاوضة": مين البنت فهو المفروض انتي يا كلبة البحر.. انما مين يتأخر فأنا بتاخر عادى.
-" ليلي بغيظ": ابو شكلك.
-" معتز": وشكلك انتي كمان.
-" ليلي ": انل هنزل قبل نا اولع في نفسي وفيك.

"ونزلوا لقيوا حسن وامل واقفين قدام العربية بتاعت حسن".

-" حسن وامل بيروحوا عليهم": اتأخرت ليه يا معتز مش قايلي؟
-" معتز بخبث ": ليلي يا سيدى اتأخرت في اللبس نعمل اية بقا حركات بنات فارغه.
-" ليلي": نعم انا برضوا حسابك معاي يا بغل.." وتابعت وموجها كلامها لحسن": ثم انت مالك اصلا احنا هنركب مواصلات ومستغنين عن خدمات سيدتك.
-" معتز": اتكلمي عن نفسك عموما انا هركب مع حسن " وتابع وعيونه علي امل": اصل عجبني حسن وسواقه حسن وعيون حسن" .
-" حسن بيضربه علي قفاه": اظبط يا قلب حسن.
-" معتز": ااااه وانا مالي بس يا ابو علي" ووجه كلامه الي ليلي": اخر مرة يا لولا وانا رايح اجيب عربيتي من التوكيل اهو يعني انهاردة بس هنركب معاه..يلا بقا يا لولا متعقدهاش.
-" حسن بيهمسله": دلعها كمان عشان اوديك المستشفي بدل التوكيل.
-" معتز بنفس الهمس": عنيف انت يا ابو علي.
-" حسن": جدا ياخويا.

" معتز سابهم وركب العربية وبعده امل كذالك".

-" حسن بأسف": احم احم انا آسف علي موقف امبارح.. بصراحه خاني التعبير ومكنتش اقصد .. وبعتزلك مرة تانيه وياريت تقبلي اسفي.
-" ليلي بكسوف لانها واقفة قدامه لوحدها": احم محصلش حاجه.. ويلا لو سمحت ماينفعش وقفتنا كدا.
-" حسن": عيوني اتفضلي قدامي .

" ولسة هاتمشي".

-" حسن": ليلي.
-" ليلي لفت ليه وبكسوف": نعم.
-" حسن": ممكن تقبلي عزوتي النهاردة علي الغدا " واكمل بسرعه": وقبل ما تتكلمي هيكون في مكان عام مش هعطلك بعدشغلك علي طول والله.
-" ليلي بقلة حيلة": اللي فيه الخير يقدمه ربنا.
-" حسن ": يعني؟
-" ليلي بكسوف": احم مفيش مشاكل.
-" حسن ابتسم علي كسوفها المستمر": تمام اول ما تخلصي رني عليا.
-" ليلي": تمام.

" وفات اليوم عادي لحد ما خلصت ليلي شغلها".

-" ليلي بحيره": طب ارن عليه ولا لا ؟
-" ليلي": لا هرن عليه اه ما انا وعدته... لا لا انا هعمل كدا عشان انا وعدته مش اكتر.

-" ورنت عليه".

-" حسن ": الو .. السلام عليكم.
-" ليلي اول ما سمعت صوته ارتبكت وقفلت في وشه".

-" حسن رن عليها تاني".

-" ليلي": يا دى الكسفه ياريتني ما رنيت كان لازم ارن يعني واقفل .. يقول ايه دلوقتي .

-" ليلي ردت":احم السلام عليكم .
-" حسن بضحك": ههههههههه .. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
-" ليلي بغيظ": ممكن اعرف بتضحك علي اية سيادتك؟
-" حسن": ههههههه.. ولا اية حاجه خالص.. " ومغيرا الموضوع لانو بيراعي خجلها": خمس دقايق وداخل عليكي.
-" ليلي": تمام ." وقفلت في وشه".

-" حسن": الله دى قفلت تاني .. هههههههه.. بس يخربيت كسوفها.. موديها في داهية.." واتنهد": لما اشوف هتوديني علي فين تاني يا ست ليلي.

" بعد خمس دقايق"

-" حسن": اتأخرت عليكي؟
-" ليلي وعيونها في الارض": لا ابدا.
-" حسن": طب اتفضلي اركبي.
-" ليلي": حاضر.

" وبعد مدة من الصمت وصلوا مطعم سمك".

-" حسن": اتفضلي وانا هركن واجي.
-" ليلي": تمام.

-" وبعد خمس دقايق كمان دخلوا المطعم سوا".

" الويتر اجي عليهم"

-" الويتر": تتطلبوا اية يا فندم؟
-" حسن الي ليلي": تأكلي اية؟
-" ليلي بكسوف": لا مش عاوزة .
-" حسن": تمام" وبيوجهه كلامه للويتر": اتفضل هاتلنا"........".

" ومشي الويتر".
-" ليلي بغيظ": علي فكرة قولت مش عاوزة.
-" حسن ببراءة مزيفه": انا بقا عاوز وبصراحه مبعرفش اكل لوحدى يرضيكي متغداش طيب؟
-" ليلي": احم .. لا.

" وبعد مدة من الصمت".

-" حسن": علي فكرة معتز هيجي علي هنا هو لسه مكلمني.
-" ليلي وعيونها في الارض": اه هو قالي.
-" حسن": ليلي ممكن تبصيلي.
-" ليلي بترفع وشها بكسوف": احم.
-" حسن بمرح وبيحاول يخفف عنها": بدال فيها احم يبقي خليكي براحتك.
-" ليلي ساكته ".
-" حسن": بصي الحقيقه القعدة دى مش عشان موقف امبارح .. احم احم القعدة دى بصراحه ليها سبب تاني.
-" ليلي بأستغراب": سبب تاني؟.. سبب تاني ازاى ممكن افهم.
-" حسن ": احم بصراحه كدا يا ليلي ومن الاخر انا بحبك.
-" ليلي اتكسفت وساكته".
-" حسن ": لا ما انا عاوزك تتكلمي.
-" ليلي بكسوف شديد": اتكلم اقول اية؟
-" حسن ": تقولي انك انتي كمان حاسة بشئ ناحيتي او لا.
-" ليلي": استاذ حسن انا حاليا مقدرش اتكلم في اي حاجه احنا مش بينا شئ رسمي انت مجرد واحد جارنا مش اكتر.
-" حسن": صح انا حاليا مليش اي صفة بس بعدين هيبقي ليا صفه.. وصفه قوية اوى كمان.. المهم انا دايما حاسس انك بتبعدى عني من غير اي سبب.. حتي من قبل موقف امبارح .. في البداية كنت مفكر من خجلك وكدا.. بس انا حاسس ان في سبب تاني .. ممكن تعتبري ان دى قعدة تعارف؟
-" ليلي بشجاعه الي حد ما": احم الحقيقه انت معاك حق انا كنت ببعد .. في البداية كان خجل عادى .. بس لما الموضوع تتطور ولقيت نفسي احم احم بدأت اعجب بيك .. بس مينفعش.
-" حسن فرح جدا انها معجبه بيه": ليه مش هينفع؟
-" ليلي ": انا هحكيلك الحكاية وانت ليك حرية الاختيار.
-" حسن بتركيز ": اتفضلي.
-" ليلي ": الحقيقه هي ..........

" وحكت لية كل حاجه عنها".

-" ليلي بحزن بعد ما لاحظت الصدمه علي وشه": انا بعفيك من حرجك " وبتمسك شنطتها": انا همشي .. مع السلامه .
" وسابته ومشيت وهو مداهاش اي رده فعل غير الصدمه حتي مامنعهاش أنها تمشي".

" مشيت ودموعها نازلة علي خدها زى الشلال وروحت"

يتبع الفصل التالي اضغط هنا 

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " في عشق ليلي" اضغط على أسم الرواية

 

reaction:

تعليقات