القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كيف اغفر الفصل الرابع 4 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الرابع 4 بقلم يارا رشدي 

رواية كيف اغفر الفصل الاول 1 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الرابع

~ الطبيبه ~
دلفوا كلاهما الي المختبر الطبي اخبر الاخصائي الموجود علي المكتب :
لو سمحت عايز اعملها تحليل انيميا
قالها وهو يشير ناحيه نيره اوما الاخصائي راسه بالايجاب ثم نهض من مكانه وتناول الابره المغلفه قام بفتحها ثم اشار الي نيره بالجلوس علي المقعد
قام الاخصائي بسحب عينه الدم منها وفادي يراقب كل ذلك بتوتر وعندما انتهي الاخصائي من سحب الدماء هتف وهو يقوم بتدوين الاسم علي الامبول الصغير الموجود به عينه الدماء :
اسمك ايه ؟
___________________
استقلت السياره وهي بجانبه ثم ادار محرك السياره ولكنه توقف وهو يقول :
انا نسيت موبيلي فوق هطلع اجيبه
_ وانت ايه الي خلاك تطلع موبيلك فوق اساسا ؟
_ ياساتر علي اسئلتك يا نيره
قالها وهو يخرج من السياره لتحرك نيره راسها باستنكار
اما فادي وصل الي المختبر الطبي مره اخري ثم هتف :
بنسبه عينه دم انا مش عايز تحليل انيميا عايز تحليل اختبار حمل يعني اعرف اذا كانت حامل ولا لا
_ طيب ومقولتش كده ليه قدام مدام نيره ؟!
اجابه فادي بتوتر :
احنا يعني متجوزين بقالنا فتره كبيره وكل مره بتتعشم انه يكون حمل وتبني امل وبعدين يطلع مفيش حمل وانا مش عايز تتعشم مره تانيه علي فاضي هي دلوقتي شاكه انه في حمل بس انا طلعت موضوع ده من دماغها وقولت اعمل تحليل دم من غير ما تحس واعرف يعني
اوما الاخضائي راسه بتفهم ثم قال :
ان شالله يطلع حمل المره دي
___________________
استقل السياره لتقول نيره باستغراب :
كل ده بتجيب الموبيل؟ سنه يا فادي
_ معلش يا نيره اتاخرت عليكي حقك عليا
قالها وهو يدير محرك السياره لتقول نيره :
مالك يا فادي بقيت هادي كده ومحترم حصلك ايه ؟
_ ولا حاجه الواحد لازم يكبر كده ويعقل مش معقول هيفضل طايش كده طول عمره
_ ربنا يهديك دايما كده وتبطل كمان الخمره دي
_ يااااارب
قالها بتنهيده طويله لتقول نيره :
قولي بقي يا فادي اعمل ايه ؟ اخلي سليم ازاي يفكر فيا
_ الحب مش بالعافيه يا نيره هو قلبه مش معاكي انسيه بقي
قالها وهو يوقف سيارته ثم نظر من الشرفه عدده ثواني ثم التفت الي نيره قائلا :
لحظه وهرجعلك
_ رايح فين ؟!
_ هجيب حاجه من واحد صاحبي ساكت في العماره هنا دقيقه وهرجعلك متتحركيش
قالها وخرج، بعثت هي بتابلوه السياره بملل اما فادي دلف الي البنايه ثم صعد الدرج وتوقف امام عياده الخاصه بامراض النساء وتوليد وهتف الي الممرضه :
الدكتوره موجوده ؟!
اومات الممرضه راسها بالايجاب ليقول هو :
طب تمام انا عايز ادخلها كام الكشف ؟
________________
دلف فادي الي غرفه الطبيبه ثم جلس علي المقعد امامها وهو يضغط علي يديه بتوتر واضح لتقول الطبيبه :
اتفضل
_ بصي حضرتك بنت عمي الصغيره حصلها اعتداء بس هي مكنتش حاسه يعني كانت متخدره ولما فاقت معرفتش الي حصلها يعني بس هي حاسه بتعب غريب عليها وغير كده انا خايف تتطلع حامل بصي انا عارف ان كلامي مش مترتب واكيد مفهمتيش حاجه مني بس يعني
قاطعته الطبيه قائله :
مين الي خدرها واعتدي عليها انت؟!
حرك فادي راسه بالنفي وهو يقول :
لا اقسم بالله لا نيره دي اختي مستحيل اعمل فيها كده
_ امال مين؟ ومبلغتش ليه علشان ياخد جزائه جاي هنا تعمل ايه اصلا مفروض تروح تجري علي اقرب قسم وتقدم بلاغ في الحيوان ده
_ نيره لو عرفت مش هتتحمل دي ممكن تموت نفسها انا عارفها مش هتقدر انا خايف عليها متكتف مش قادر اعمل حاجه محتاج وقت علشان افكر كويس
_ وجاي عندي ليه؟ تحب اخدرهالك واعملها عمليه ترقيع من غير ما تحس؟
قالتها الطبيبه بسخريه ليقول هو :
لا انا عايزك تكشفي عليها من غير ما تعرفيها الي حصلها اكيد التعب الي عندها بسببه وتشوفي حامل ولا لا
_ ولو طلعت حامل هتعمل ايه ؟
قالتها وهي تبتسم ببرود ليقول هو :
ارجوكي يا دكتوره ساعديني
_ ماهو بصراحه بقي انا شاكه انك انت الي عملتها هات من الاخر وانا هساعدك
_ هاتي مصحف واحلفلك عليه علشان تصدقي، يا دكتوره انا صريح معاكي في كل كلمه بقولهالك
_ مين الي عملها طيب واتخدرت ازاي ؟ وسؤال الاهم دم غشاء البكاره لما قامت من نومها مشافتهوش ازاي علي السرير ؟
_ انا هحكيلك كل حاجه من اول حفله عيدميلاد ..
___________________
تجلس في السياره تستمع الي الاغاني وتبعث في هاتفها تاخر فادي كثيرآ عليها
قامت بفتح التصفح بالفيسبوك وترددت كثيرآ في كتابه اسم ما ظلت تكتب اول حرفين Re ثم تقوم بمسحهم مره اخري وكتبت Amg ولكنها مسحته ايضآ علي الفور ولم تكمل باقي الجمله حركت راسها بنفي وهي تهتف بداخلها :
هتدخلي صفحتهم توجعي قلبك وتنكدي علي نفسك ملهوش لازمه يا نيره
وعندما وجدت فادي قادم اليها وضعت الهاتف علي التابلوه وهتفت بانفعال عندما استقل السياره :
لسه بدري يا باشا
_ معلش يا نيره اعمل ايه الواد مسك فيا ومعرفتش اخلص منه
_ وفين الحاجه الي طلعت تاخدها منه ؟!
_ فلاشه عليها افلام في جيبي ومش هطلعها علشان عارفك حراميه وهتسرقيها كالعاده يعني
_ من غير ما تطلعها انا هسرقها علشان انت حيوان وسايبني ساعه في العربيه
_ والله غصب عني حقك عليا سيبك انتي خلينا في مهم وانا نازل من عند الواد لقيت عياده دكتوره نساء زي ما كنتي عايزه وحجزتلك هي العياده فاضيه اصلا هتطلعي تدخلي علي طول يعني
_ انا هستني طنط ونروح سوا مينفعش تيجي معايا وبعدين انت ازاي اصلا تتكلم معايا في حاجات خاصه
_ هو انا اتكلمت في حاجه يا بنتي ؟ انا لقيتها بصدفه قدامي روحت حجزتلك واكيد مش هدخل معاكي يعني هستني براه الحق عليا فكرت فيكي وصعبتي عليا تستني ماما لحد ما ترجع وتفضلي اسبوعين تعبانه
_ شهم اوي بجد شهامه هتطلع من عينك
قالتها بسخريه ليقول هو :
طيب يلا يا ظريفه انزلي علشان تروحي لدكتوره وعدي في الجمايل بتاعتي معاكي
__________________________
وبداخل العياده ..
دلفت نيره الي غرفه الطبيبه وفادي ينتظرها في الاستراحه
_ اهلا وسهلا اتفضلي
قالتها الطبيبه بترحيب لتجلس نيره وهتف :
اهلا بيكي
_ اتفضلي
هتفت هي باحراج واضح
_ انا من كام يوم لقيت دم وده مش ميعاد البريود اصلا بس انا قولت يمكن جات بدري بس بعدين مفيش حاجه حصلت ودايما حاسه بتعب هنا
قالتها وهي تشير في منطقه اسفل البطن حيث يقع الرحم
_ طيب ممكن تقوليلي التاريخ كان كام الي لقيتي فيه الدم ؟
_يوم 7
اومات طبيبه راسها بالايجاب وهي تقوم بتدوين ذلك في الدفتر امامها ثم قالت :
في حاجه تانيه بتشتكي منها ؟
_ حاسه جسمي مكسر وتعبانه طول الوقت
طيب اتفضلي على سرير هناك
نهضت نيره من مكانها ثم تمددت على الفراش قامت الطبيبه بفصحها هاتفه :
وانتي بقى اسمك ايه؟
نيره
اسم جميل ومميز زي صاحبته
ابتسمت نيره لتقول الطبيبه :
بتدرسي في ايه؟؟
_ في ثانويه عامه
نظرت الطبيبه لها بحزن فهي صغيره على ما حدث لها..
وناويه بقى يا نيره تدخلي كليه ايه؟
_ مش عارفه اهو الي مجموعي يجيبه هدخله
_ لا لازم يكون عندك هدف
قالتها الطبيبه وهي تخلع القفاز من يديها لتقول نيره :
هو حضرتك خلصتي
_ اه
اعتدلت نيره من الفراش وقامت بترتيب ثيابها لتقول الطبيبه :
كل حاجه تمام عندك مفيش اي مشاكل وبنسبه للدم فهو مجرد لغبطت هرمونات أو توتر أو نفسيتك مش متظبطه يعني فيه كذه سبب ومفيش منها قلق ولا حاجه اما بنسبه للتعب إلى بتحسيه ناحيه الرحم فأنا هكتبلك علاج تمشي عليه بانتظام وبعد اسبوعين تنوريني في العياده تاني 
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' كيف اغفر'' اضغط علي اسم الرواية

 

reaction:

تعليقات