القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحلة ديزني الفصل الثالث 3 بقلم منة غريب

 رواية رحلة ديزني الفصل الثالث 3 بقلم منة غريب

رواية رحلة ديزني الفصل الثالث 3 بقلم منة غريب

فاق من الفلاش باك 
اسد وهو يمسح دموعه :يا طرأ انتي فين يا كوكي 
صافيه من خلفه :انت لسه حزين يبني 
اسد بحزن:عمري ما نسيتها يا جدتي 
صافيه :خلاص فكك بقا اضحك كده انت بقيت شاب حلو وقمر كده 
اسد بضحك :بجد بقيت شاب حلو 
صافيه بجديه:طبعا مش حفيدي 
اسد :والله انتي اللي بتحلوي 
صافيه :شوف يبني انت دلوقت عندك ٢١سنه وبقيت مصور فوتوغرافي اد الدنيا وحققت حلمك واديك بتكتب قصه زي قصص ديزني مش كده 
اسد :ايوه يا جدتي انا عارف كل ده هو في ايه 
صافيه بتنهيده :هحكيلك حجات لازم تعرفها بس اول حاجه لازم تعرفها 
ثم طلعت القلاده من الصندوق 
اسد:انا عارف القلاده دي انتي ادتتهالي من وانا صغير صح بس عمري ما لبستها 
صافيه:فاضل كام يوم بس وتلبسها تبقي بتاعتك 
اسد:طب ليه مش دلوقت 
صافيه:عشان هتبدء حياتك الجديه من سن ٢٢سنه 
اسد:طب يا جدتي احكيلي هو الحيوان اللي اخد كاترينا اخدها فين 
صافيه : هحكيلك بس لازم تسمع كل حاجه من غير عصبيه فاهم وهحكيلك عن القلاده 
اسد :هو في حاجه انتي مخبيها 
صافيه بتوتر:هو في حجات يبني لازم تعرفها 
اسد :قولي هسمعك 
صافيه :شوف يبني فاكر سافي اللي اخد كاترينا 
اسد بعصبيه:طبعا بتفكريني بيه ليه 
صافيه بتوتر:لان ده كان زوجي 
اسد بصدمه:نعممممم وجدي ده كان ايه 
صافيه :بصراحه في حقيقه لازم تعرفها 
اول حاجه :اني كنت مرات سافي المليكه يعني بتاعت الساحرات وكنت ساحره وبتمتلك قوه بس عمري ما حبيت سافي ده ابدا اها وكنت بنت عديه جدا ومن بعد ما اهلي رموني ل سافي بقيت شريره وروحت الجبل واتجوزت سافي هناك وعشت هناك كتير اوي وعملت حجات وحشه كتير وفي يوم وانا ببحث في الغابه علي عشب معين شوفت جدك احمد هناك كان واقع علي الارض من اول ما شوفته وانا حبيته وانقذت حياته واخدته علي المملكه لكن في مكان سري وبداءت اروح كل يوم ل جدك وحبينا بعض وقولتلوا أن الحل الوحيد لتحريري هي القلاده اللي في ايدك دي وقالي ازي قولتله انوا بمجرد ما يلبس القلاده هيختفي ويكون حاطط حاجه في دماغه مكان يستمد من القوه اللي يحارب بيها ملك السحره وراح فعلا جدك في مكان ل تصنيع الأسلحة عشان ده اللي فكر فيه وقعد فتره طويله وبعدها ظهر جدك واتحارب هو وي سافي وكسب جدك عشان كان معاها سلاح قوي وخلا سافي أطلق صراحي ورجعت تاني واتجوزت جدك وخلفت ابوك وفضلت القلاده دي معايا عشانك انت وبس يا حبيبي عشان اكيد في يوم هتحتاجها لكن يوم ما تخدها تستخدمها صح مش في عالم ديزني وكارتون 
اسد بصدمه :انا مش مصدق كل ده دي كأنها قصه بسمعها 
صافيه :صدق يبني وسافي جه وطلب مني بنت تكون بيضاء وشعرها اسود طويل ويكون سنها ٦سنوات فقط عشان يسيبك في حياتك يا حفيدي 
اسد بحزن:وادتيلوا المسكينه كاترينا 
صافيه بحزن:انا من اليوم ده وانا تعبانه واتشليت يبني وابوك مات وكل حاجه بقت وحشه 
اسد :المطلوب 
صافيه :لاول مره هقولهالك روح حرر كاترينا اكيد دلوقت بقت شابه كبيره ولو وصلت ل سن ٢٢هتموت هناك 
اسد :مش فاهم 
صافيه :لأن سافي بيتجوز البنت لمده ٢١سنه والسنه ٢٢بيقتلها ولو اتحررت قبل ما تتم ال ٢٢بساعه مش بتموت زيي انا كده اتحررت قبل ٢٢بدقيقتين دي مده السحر يبني اللي حطيتها سافي 
اسد :والقلاده دي هتساعدني في ايه انا مش ناقص هم 
صافيه :انت اللي هتعرف هتحررها ازي مدام بتحبها 
اسد:ودي ممكن اروح بيها فين 
صافيه بخبث:,انت عاوز تروح فين .
اسد بتوتر ',مش عاوز اروح في حته 
صافيه:يعني مش عاوز تروح ل ديزني 
اسد:ايه اللي بتقوليه ده هحرر واحده من عالم الساحره ب الكرتون ثم انا مش مصدق اصلا في حوار القلاده دي 
صافيه :بكره تصدق 
اسد :طب احكيلي ايه اللي هيوديني ديزني 
صافيه:هتروح هناك لعالم ديزني وهتاخد من كل الشخصيات حاجه كانت بتميزها 
اسد :انتي بتضحكي عليا دي شخصيات مش حقيقيه .
صافيه :مين قال كده حقيقيه طبعا 
اسد :هو انتي شيفاني طفل 
صافيه'لا طبعا بس دي حقيقه 
اسد:لا مش مصدق 
ناريمان من خلفه:لا حقيقه يعني عندك مثلا مرات اب سندريلا دي كانت خالت جدتك 
اسد بصدمه :لا انتم الاتنين مجانين ازي يعني دي كانت شريره وهو في اصلا سندريلا 
صافيه :,براحه يبنتي عليه الواد مصدوم 
اسد:طب ده بجد 
صافيه :ايوه بجد وهيا حقيقيه مش زي اللي في الكارتون وكانت السبب اني اتجوز سافي 
اسد :لا والله انا هروح انام وبعد كده هصحي نحكي عن الهبل ده 
في مكان غريب 
مكان اعلي قمه الجبل 
تقف فتاه بيضاء وشعرها اسود 
طويل الي أبعد الحدود وفستان بلون الاسود وتاج من الفضه والالماس 
كاترينا ل حارسها :اين سافي الان 
الحارس :السيد سافي في غابه الصخور يصنع التعويذه الجديده يا سيدتي

كاترينا بنظره ترعب كل من ينظر إليها :أذهب إليه وقول ليه انني أريده في الفور 
ثم صرخت بصوت عالي اذهب 
جري الحارس باقصي سرعه لديه 
كاترينا بغرور وهيا بتطلع لكي تجلس علي هذا الكرسي المرصع بكل انواع الاحجار والالماس :,
كاترينا بصوت جهوري :ايتها الخادمه الملعونه 
الخادمه باحترام :امرك سيدتي 
كاترينا :سأرسلكي الي مكان ما 
الخادمه :امرك سيدتي 
كاترينا :

يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية رحلة ديزني"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات