القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الملتزمة الصغيرة الفصل الثالث 3 بقلم سمر ابراهيم

رواية الملتزمة الصغيرة الفصل الثالث 3 بقلم سمر ابراهيم

رواية الملتزمه الصغيرة الفصل الثلاثون 30 بقلم سمر ابراهيم

رواية الملتزمة الفصل الثالث

أسد:- مشكلة ايه
ميرا:- أنت عارف السبب في كل دا أويس ابن عمك
أسد:- أويس
ميرا:- هو في أول الجامعة كلمني وكان عايز مني المحاضرة وفعلاً وبعدها بكام يوم طلب مني حجات على الوتس ولما بعت ليه فضلنا نتكلم أنا وهو بس أخويا دكتور إسلام شك في الموضع ولما أخد تلفوني شاف اخر محادثه بينا
أسد:- أويس بيكلم بنات
ميرا:- ايوه بس هو وعدني نتجوز وأنه يتقدم ليا وأنا قلت لخويا أنه جاي يتقدم الاسبوع الجاي بس لما قولت لأويس كدا قفل معايا ورفض يكلمني حتى أنت شفته لما طردني مش عارفة اعمل ايه أخويا ممكن يقتلني لو مجاش بس هو ميعرفش أسمه يعرف أنه من عيلة النديم
أسد:- طيب والحل وأنا ايه يثبت ليا صحة كلامك
ميرا:- معايا دليل دي محادثات الوتس بينا
أسد قراء المحادثة وفعلاً أويس أتكلم معاها ووعدها بالجواز
ميرا:- ارجوك ساعدني دا أخويا ممكن يقتلني فيها
أسد:- طيب لو ثبت أن الكلام دا صح ممكن أتقدم ليكي فترة وبعدها نفركش
ميرا:- بجد والله أنا مش عارفه اشكرك ازاي
أسد:- لا عادي بلاش عياط بقى
ميرا:- أنت شهم وجدع أنا مستحيل انسى وقفتك معايا عمري كله أنت الراجل الوحيد اللي قابلته كويس في حياتي
أسد:- ها دا أنا شكراً لكلامك اللطيف بعد أذنك
«الواد مكسوف ي جدعان»
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، سمر إبراهيم
في الجنينة نفس وتفاؤل كانوا بـ يذاكروا على العشب ويأكلوا فشار مع بعض
نفس:- توتو هو أنتي ليه بتخلي فهد يشيلك مش عيب كدا
تفاؤل:- عادي هو ابن عمي الكبير
نفس:- حتى لو ميصحش كدا وبعدين شفتي الحجاب حلو فيكي اوي
تفاؤل:- خايفة ماما تقلعه ليا مش بتحب الحجاب
نفس:- ازاي يعني مش بتحبه ينفع ربنا يأمرنا بحاجة نقول لا مش بحبه
تفاؤل:- اصلنا لسه صغيرين
نفس:- مين قال دا أنا وصلت نص الباب يا بنتي سنه رابعة يعني اكتر من نص الابتدائية بسنه كبيرة اهو
تفاؤل:- تصدقي صح ايه دا ليه كلتي الفشارة لما وقعت في الأرض كدا لحسها الشطان
نفس:- لا لا الشطان مش بيحب الفشار
سمعوا صوت ضحكة الشباب من واراهم
فهد:- ي سلام هو أنتي بقى عرفتي اذاي أن الشطان مش بيحب الفشار
أويس:- هههههه مش هي الشطان الصغير أكيد عارفة
نفس:- هاهاها دمك خفيف اوي بس غريب أنت لسه وقف مع أن الشطان هنا
أويس:- بت لمي لسانك الطويل دا قصدك إني حمار
نفس:- أول مرة أشوف حمار بيفهم لوحده تصدق
الكل:- اوباااااااااااا 🤙🤙
أويس:- قرب منها بس في لحظة كانت وصلت عند جدها
الجد:- براحة ي نفس بتجري ليه ي حبيبتي
نفس:- عادي ي جدو رياضة صح هو أنت ليه بتخلي العيال اللي بره دي تروح في الجيم دول عندهم عضلات والواحد منهم لو داس عليا ي خرابي دا أنا صغنونه اوي
الجد:- هههههه طيب بلاش تزعلي حد منهم ممكن يأكلك
نفس:- ي مامي تصدق أنا أمسك لساني بعد كدا تعالي بقى أما احكيلك عن السيدة عائشة
الجد:- اشطا قولي وفين بقى الشكولاتة بتاعتي أم خمسه جنية الغالية
نفس:- اوبس في الشطنة بره مع تفاؤل والحمار قصدي أويس بره وخايفة على نفسي منه ليقتلني
الجد:- هههههه قولي كدا عامله مصيبه
وفضلت تحكي ليه عن السيدة عائشة
،،،،،،،،،،،،،
في الخارج
تفاؤل:- يوووه يا أويس اذاكر مع مين أنا دلوقتي
فهد:- احم أنا فاضي ممكن اذاكر ليكي تعالي على حجري ي توتو
تفاؤل:- لا عيب كدا ميصحش نفس قالت أنت ابن عمي مش أخويا فاهم ميصحش كدا
أويس:- هههههه جدعة ي بت ي نفس أول مرة تعمل حاجة صح البس ي معلم
فهد:- ماشي ي نفس الكلب بتحرضي البت عليا اوك ي تفاؤل اسمعي كلامها وخليها هي تذاكر ليكي
تفاؤل:- اوك هي أصلا اشطر منك بكتير
أسد لسه واصل:- أويس ممكن لحظة عايزك
أويس:- ايه ي بني مش تقول السلام وبعدين مش متفقين نرجع مع بعض اختفيت فين بقى
أسد:- تعالى أقولك
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في الجامعة
ميرا:- شكراً ي فرح أنا مش عارفه وصلتي لفون أويس اذاي
فرح:- اي خدمة دا أنا طلع عيني عشان اعرف الرمز وفتح الفون بتاعه كدا أسد ليكي بس فيه شرط مش اي وحده تاخد أخويا لازم تخلي أسد يكره أويس وتثبتي ليه أنه بتاع بنات
ميرا:- طيب ليه يعني المفروض تحببي اخواتك فيه
ميرا:- يا ذكية كدا لما اتهم أويس بحاجة حد من العيلة يوقف معايا ولو مجاش بذوق اتجوزه غصب عنه هههههههههههه
«وصلنا آخر الزمن البنات هي اللي بتخطب»
ميرا:- طبعاً ي روحي هو أنا ليا غيرك صحبتي مسكين أويس وقع مع وحده دماغها فل
ميرا:- الذكاء وراثة في العيلة ي بنتي بدليل كلنا هندسة مفيش غير الغبي مصطفى دخل بالفلوس
ميرا:- مش فاهمة ليه كل الكره دا لمصطفى
فرح:- ما هو لولا حب الغبي دا كان زمن أويس طلب أيدي من بابا أنتي مش شايفه أنا حلوه اذاي
ميرا:- صح بس هو أعمى نقول ايه
فرح:- بس متقوليش على أويسي كدا هههههههه هههههههههههههههههههههه
ولد معدي جنبهم:- اشطا ي جامد ي أبو ضحكة جنان
«دي آخرة الضحك والمرقعة ي متربية ي تعليم عالي منك ليها أبشروا نهيتكم وحشه اوي »
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
في شرم
مريم :- أحمد أنا جبت أخري مش عايزه أخرج معاهم
أحمد:- يعني يرضيكي أخويا يزعل مننا
مريم:- لا زعل جوز الهانم ميصحش بس أنا عادي أزعل
أحمد:- طيب عشان خاطري بلاش تتكلمي معها وتجري شكلها
مريم:- بقى أنا بجر شكل ماشي يا أحمد وحياة بابا لخليك تشوف الشكل على أصوله
عامر:- ها ي جماعة جاهزين نتغدى سوى
مريم:- طبعاً ي سلفي آمال فين الدكتورة
عامر:- الدكتورة ربنا يستر مالك يا مريم متعصبه ليه بس كدا
على الغداء في المطعم
منال:- الأكل دا مش صحي خالص
مريم:- بجد الله يرحم المرحوم كان بيشرب الملوخية بالخرطوم
منال:- وات ايه الكلام البيئة دا
مريم:- بيئة مين يا أختشي هو الطب نساكي أصلك يا منوله
أحمد وعامر بيكتموا الضحكة على أسلوب مريم بس خايفين على زعل منال
منال:- لا بلاش تكتم في نفسك أضحك ي عامر بلاش تكتم في نفسك أضحك ي خويا
عامر انفجار في الضحك:- مريم قولي بتاعت المرحم دي تاني حلوه هههههههههه
مريم:- عجبتك ي سلفي أول مرة تجيب ليكات كدا مع حد
منال:- وحدة بلدي اذاي عاجبك أسلوبها دا
أحمد:- البلدي يوكل 😁
مريم:- نينينينيني بتحاول تكسب الرضا بس والله ي أحمد لتشوف مريم الجديدة بقى
منال:- ايه دا أنتم متخانقين مع بعض
مريم مسكت أيد أحمد:- هههههه لا طبعاً هو أنا أقدر أزعل من أبو حميد جوزي وحبيبي وأبو عيالي
أحمد:- دا اللي هو أنا صح 😁😂
مريم:- طبعاً 🤫
أحمد:- احم طيب ايه رأيكم كل واحد مننا يخد مراته في مركب لوحدهم
منال:- واو فكرة حلوة
مريم:- مش بطالة يلا ي معلم قدامي
أحمد:- متجوز حمو بيكا أنا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم
أسد:- أويس أنت تعرف وحدة أسمها ميرا اللي جات من فترة وأنت رفضت تتكلم معاها
أويس:- ايوه كنت في مرة أخدت منها محاضرة في أول السنه أبعد عنها دي بت شمال
أسد:- طيب أحترم نفسك على العموم أنا خلال الأسبوع دا قررت اخطبها
أويس:- نعم ي خويا تخطب مين يلا
أسد:- أخطب ميرا مالك زعلان ليه تكونش بتحبها مثلاً
أويس:- آممممم الظاهر سمها بدأ يشتغل أسمع ي أسد البت دي شطانه دي عصفورة الدفعة اللي بتوصل للدكاترة الأخبار مين قال ومين عاد
أسد:- وعشان كدا صاحبتها أنت بجد نزلت من عيني اوي وقال ايه شباب عيلة النديم ميكلموش بنت لانهم رجالة مش عيال صيص مش دا كلامك ي اخ أويس
أويس:- أحترم نفسك ولولا أني شايفك أخويا زي مصطفى مكنتش حزرتك منها بس دي مصاحبة شباب الدفعة كلهم من أول سنة
أسد:- ملكش فيه ولما تتكلم عليها أتكلم بحترام
أويس:- سبنا الاحترام ليك وليها براحتك بس أحب أبارك لك البس ي معلم
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
فهد:- ها ي توتو فهمتي كدا
تفاؤل:- آممممم أنت طلعت اشطر من نفس
نفس:- نعم يختي مين دا اللي اشطر مني
فهد:- أنا
نفس:- أنت تسكت خالص مشكلة بيني وبين صحبتي بنات مع بعضينا
تفاؤل:- نفس أنا قولت أنتي اشطر بس هو كمان شاطر أنتم الاتنين شاطرين
نفس:- ايوه اضحكي عليا عيلة صغيرة أنا اصدقك
أميرة:- نفس يلا ي حبيبتي قبل الليل
نفس:- يلا ي مامتي عيال ملهاش أمان
تفاؤل:- أنا مليش أمان يلي البت سوكه ضربتك في المدرسة
نفس:- مش أحسن من بتاعت فهد يختي قال ايه فهد دا كيوت وقمر
تفاؤل:- كدا بتقولي الأسرار طيب ايه رأيك اقول أويس قالك ايه يوم المطرة
في اللحظة دي أويس وصل عشان يوقف كمية الاعترافات الرهيبة
أويس:- بااااااااس أنتم ايه اسكتي منك ليها
نفس وشها قلب طماطم لما عرفت أن أويس عرف أنها سمعته لما قال ليها «أنتي بتاعتي» أما أويس كان بيبتسم بخبث وللحظة خاف يتكشف
«دي أخرت اللي يقول سر لحد خلي سرك في بقك وقفلي عليه بقفل الكتروني ونسي الرقم السري 😂😂»
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
فرح:- هاي ابو الأسود
أسد:- هاي فرح فينك ي بنتي
فرح:- كنت مع صحبتي ربنا يعينها في بلوتها زعلت عليها اوي ي أسد
أسد:- مين صحبتك
فرح:- أسمها ميرا أخت دكتور إسلام أكيد تعرفه وأحد حيوان كلمها ولما أخوها عرف باعها مع أنه كان بيكلمها على الجواز بس الغريب اذاي كلمته دي محترمة جدا ومش بتاعت كلام دا خالص
أسد:- بجد محترمة أنتي تعرفي مين كلمها
فرح:- لا رفضت تقولي بس أكيد حيوان دي كانت هتموت من العياط ربنا يصبرها أخوها اسلام صعب اوي
أسد:- بجد امممم طيب سلام بقى
أسد دخل اوضة وتصل بيها:- آلو
ميرا:- آلو كنت منتظرة اتصالك دا وواثقة أنك مستحيل تسيب بت في مشكلة زيي
أسد:- قولي لابوكي واخوكي أسبوع أهلي يرجعوا من شرم واجي أتقدم ليكي وعلى العموم أنا أخو فرح صحبتك
ميرا:- عارفة وأنا مش قولت ليها عن أويس خفت أقول حاجة مش عايزني اقولها قدام أهلك
أسد:- ايوه كدا أفضل مش مهم حد يعرف سبب ارتباطنا غير أنا أنتي وفترة ونفركش
ميرا:- شكراً ي أسد أنا من غيرك كنت ضعت
أسد:- بلاش شكر إحنا صحاب بقى
ميرا:- طبعاً دا شرف ليا
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم
في اوضة الجد أويس كان معاه بيحكي في الشغل
الجد:- تعرف ي أويس مع أنك أصغر وأحد في الشباب بس شغلك حلو ودماغك في الشغل تحفة
أويس:- آخر مشروع عجبك كل دا تصميمي
الجد:- طبعاً عجبي بس في حاجة هو أسد متخانق معاك ليه رفضين تشتغلوا مع بعض في المشروع الجديد
أويس:- لا ي جدو بس دماغنا مش زي بعض وبعدين خلي المشروع دا ليه هو أنا عايز اهتم بالكلية أول سنه عايز أطلع الأول وأثبت وجودي الامتحانات قربت
الجد:- ماشي براحتك هي نفس كانت خايفة منك جات مرعوبة من حاجة
أويس أبتسم:- لسانها طويل اوي.
الجد بخبث:- بس عقلها كبير وحلوه
اوي:- مميزة في كل حاجة
الجد:- وايه كمان
أويس فاق من السرحان:- ها قصدي يعني ذكية و ومميزة في دراستها
الجد:- آممممم كويس ركز في الدراسة ها الدراسة
اوي:- أحبك ي راجل ي عجوز لما تفهمني صح هههههه
الجد:- راجل عجوز دي بتاعتك من زمان بس خلاص بقت بتاعت نفس وبس مش عايز اسمعها منك تاني أنت فاهم
أويس:- خدت عقلك القصيرة أم ونص دي
الجد:- شكلة مش عقلي أنا بس
أويس:- ها طيب س سلام سلام
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم
بعد مرور تلت أيام نفس مش بتكلم فيهم تفاؤل كانت بتكتب في الجنينة
نفس:- ياااا اااه انهاردة اليوم التالت ولزم أصالحها قبل ما اليوم يخلص بس عيبه في حقي اشطا فكره حلوه
تفاؤل نزلت من العربية شكراً يا عمو
نفس:- احم لحظة يا بت
تفاؤل:- نعم يا أخت هه
نفس مدت إديها وحدة بالصلاح ووحده خصام :- خصام ولا صلاح
تفاؤل:- مع أنك قولتي لفهد السر بس خلاص صلاحك هاتي حضن كبير بقى
نفس:- ماشي مع أنك اخوكي عرف إني سمعته بس خلاص المسامح كريم
تفاؤل:- طيب تعالي بسرعة اقولك سر خطير تعرفي فهد قالي ايه
نفس:- قولي قال ايه بسرعة
تفاؤل مالت على ودنها وكأنها بتقول سر أمن قومي:- قالي الحجاب عليكي حلو اوي
نفس:- 😲 بجد وأنتي قولتيه ايه بعدها
تفاؤل:- قولت عيب كدا على فكرة وأنا مش لابسه الحجاب عشان اتعاكس من الشباب ي محترم قلته كدا بصوت عالي
نفس:- جدعة وهو قالك ايه بقى
تفاؤل:- فضل يضحك كتير قمت زهقت وسبته ومشيت بس ضحكة حلوه اوي
نفس:- عيب ي بت كدا يلا بقى ماما جات
أميرة:- نفس يلا يا حبيبتي على البيت
نفس:- ماشي ي ماما
وأول ما وصلوا كان محمود ابو نفس ماسك سكينه في أيده وبيضحك
أميرة حاولت تجري على الشارع بس هو كان أسرع وقفل الباب كويس 
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' الملتزمة الصغيرة '' اضغط علي اسم الرواية
reaction:

تعليقات