القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الملتزمة الصغيرة الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم سمر ابراهيم

رواية الملتزمة الصغيرة الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم سمر ابراهيم

رواية الملتزمه الصغيرة الفصل الثلاثون 30 بقلم سمر ابراهيم

رواية الملتزمة الفصل التاسع والثلاثون

أويس بيقاوم أنه يطلع على السلم وفي دماغه مليون سيناريو للي حاصل فوق فتح الباب وشاف منظر الدم مغرق الشقة كلها
يزيد قاعد يبص لجثة سليم وهو بيطلع أنفاسه الأخيرة
جاك وقف منتظر الشرطة توصل عشان يسلم نفسه بعد ما ضرب سليم بطلقة في قلبه
سليم عيونه شاحظه وبيحاول يتكلم لسانه بيتقل مش قادر ينطق:- يـ يزيـــد آسف سـ ـسـ سـامحني
أويس شد نفس اللي عماله تترعش بخوف في الزاوية وتقول كلام مش مفهوم وفضل يطمنها ومشي ناحيت يزيد اللي رافض يقوم وعيونه على جثة والده من غير ما يبكي أويس حاضنهم بيحاول يطمنهم
نفس:- أويس الموت بابا موت سليم جاك موت أويس خايفة😖😖
أويس:- أهدي يا نفس تعالى يزيد ركز معايا هنا تعالى نمشي من هنا يزيد ركز معايا
يزيد:- ...😲
نفس أغمي عليها والشرطة جات وقبضت على جاك اللي وقف مستسلم ومعترف بجريمته وصورة الجريمة وعملت اللزم أويس نقل نفس المستشفى وحضن يزيد الساكت حاسس بيه ذي موقف نفس وهي صغيرة حتى لو كان سليم قاتل ومجرم بس منظره وهو مقتول يرعب اي جبل مش طفل صغير
أويس:- يزيد أنت كويس
يزيد برغم خوفه بيحاول يخبي:- عادي أنا شفت ناس كتير ماتت قدامي ومفيش حد كان يطمني زيك أنا اتعودت على المنظر دا
أويس:- أنا عارف أنك زعلان عليه بس هو أخد جزاته في الدنيا وعند ربنا دلوقتي هو اللي يحاسبه بقى بلاش تزعل نفسك كدا صح
يزيد:- عارف بس أنا مش بقيت أحب جاك دا بقى زيه شرير وبيقتل الناس زي بابا بالضبط أنا كنت بحبه وبسمع كلامه في كل حاجة تعرف هو كان بيساعد نفس وقالي على الباسورد بتاع المكان السري خلاني أقول لنفس عليه
أويس:- باباك كان عايز يقتلك أنت ونفس صح وهو خلصكم منه قبل ما يقتلكم مش شرير بس بيخلص الناس من الشرير لو فضل سليم كان ممكن يقتل ناس كتير
يزيد:- مش عارف بس أنا بكرهه وبكره بابا لأنه قتل ماما وقتل الكلب بتاعي وناس كتير قتلهم قدامي من الحراس اللي عصوا أوامره بكره اي حد بيقتل من غير رحمة بكره القتل اوي
أويس:- أبكي يا يزيد
يزيد:- الراجل مش بيبكي وأنا راجل 🥺
أويس:- لا الراجل بيبكي بس مش على حاجة تافهه أبكي مش هقول لحد
يزيد:- أنا عايز اعيط اوي 😭😭 أنا خايف وزعلت عليه اوي هو مجرم بس بابا أنا خايف يا أويس عايز ماما تكون جمبي حتى نفس تعبت ومش معايا
أويس حضنه وهو فضل يشكي ويعيط وكأنه كان منتظر حد يديلوا زقه بعد وقت العيلة عرفت اللي حصل وجم المستشفى
نفس فاقت كانت العيلة كلها حوليها ما عدا الشباب أسد وفهد وأحمد لأنها من غير نقاب أما مصطفى في البيت كل شوية يتصل هو وسالي يطمنوا عليها نفس الأيام والذكريات بتنعاد قدامها تاني وكأنها رجعت الطفلة اللي ماتت والدتها قدام عيونها
أويس:- نفس أنت كويسة
نفس شاورت برأسها بمعني ايوه
الجد :- طيب إحنا بره نسيبك ترتاحي لو احتاجتي حاجة أحنا موجدين يا نفس
نفس شاورت برأسها بمعنى حاضر وابتسمت إبتسامة خفيفة ليزيد اللي باصص ليها مش عايز يخرج معاهم
نفس:- يزيد حبيبي تعالى جمبي
يزيد:- أنتي كويسة صح
نفس:- شوفت أنا تعبت وجاني إنهيار عصبي لكن أنت راجل قوي جداً وشجاع
يزيد بص لأويس بمعنا أوعى تقولها أني بكيت:- طبعاً أنا راجل ليه كان عندك شك
نفس:- بجد
يزيد:- اه بجد وكمان أويس خاف وكان قلقان عليكي اوي بس أنا مش خفت خالص وفضلت اطمن فيه
نفس:- أقصر راجل حبيب قلبي وابني بس أمسح دموعك كويس داري الجريمة الأول
يزيد:- هو فضل يتحايل عليا عشان اعيط مش رضيت اكسفه
نفس:- عادي البكاء مش ضعف ما النبي صلى الله عليه وسلم بكى بس الكدب حرام يا يزيد حتى لو هزار بلاش تعود نفسك عليه
أويس ويزيد:- عليه الصلاة وأفضل سلام
نفس بصت لأويس وسكت وكان متعصب من قرب يزيد منها بس مش عايز يزعلها أو يزعله
أويس:- ممكن يا أخ تبعد كدا اطمن على مراتي زي حضرتك
نفس:- أنا كويسة بس مش عايزة أرجع البيت دا تاني أنا هروح عند خالد....
أويس بيحاول يتمالك أعصابه على تفكيرها:- ليه مش حابه تشوفي الفيلا بتاعتنا من وأنتي صغيرة قد كدا 👌 كل حاجة تعجبك أو تحبيها أعملها ليكي فيها بيت أحلامنا يا نفس فاكره لما وصفتي لتفاؤل بيت أحلامك أنا سمعتك ونفذته على أرض الواقع ليكي أنتي وبس ورفضت باقي الشباب يعملوا زيي الفيلا بتاعتهم جمبنا بس بتاعتنا أحلى وحده مش ذي حد
نفس:- يعني مش هنرجع نعيش معاهم تاني
أويس:- لا أنتي دلوقتي مراتي وبراحتنا لما تحبي ترجعي وتسامحي قوليلي وعايزه نسافر بره البلد تكملي تعليمك معاكي اي حاجة تطلبيها أنا موافق يا نفس بس المقابل تفضلي معايا موفقه على عقد الجواز لو مش وافقتي العقد بتاعي أنا كمان باطل لأنه من غير ما تعرفي وعقد سليم باطل لأنه بالاجبار وأنتي متجوزة أساساً
نفس بابتسامة:- شكراً على كل حاجة أنا مش عايزة أفكر في السفر تاني حرمت ⁦خلاص توبه والموافقة مش دلوقتي محتاجه وقت أفكر فيه بس يعتبر كتب كتاب لحد ما نعمل فرح
يزيد:- وأنا عايز أرجع الفيلا بتاعتنا وأعيش لوحدي هناك
نفس:- أسكت ياض أنت أبني أخدك معايا في أي مكان أويس بعد أذنك أنا مش هروح مكان من غير يزيد ما يكون معايا
أويس:- من غير ما تقولي يا نفس يزيد أبني أنا كمان زي ما هو ابنك
نفس ابتسمت برضا وسكتت
أويس:- نفس البسي النقاب دا محمد بره وعايز ياخد أقولك
نفس:- ماشي
محمد:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الكل:- وعليكم السلام والرحمة الله وبركاتة
محمد:- عامل ايه يا يزيد
يزيد:- كويس
أويس بعصبية وسخرية:- هو أنت مش مفروض مأمن المكان يا حضرة الضابط
محمد:- 😒 وأنت كان لزم يعني تجيب شوكولاته يا رومنسي كنت فضلت معاهم بدل ما جاي تلومني
أويس:- وأن يكن دا مبرر أن رجالتك أنضحك عليهم من حتت بت عملت نفسها مغني عليها في الشارع قدامهم كلهم يتلهوا فيها ويسيبوا مدخل العمارة يحرس نفسه
نفس:- بطلوا خناق بقى
يزيد:- أطفال صغيرين 🤣🤣
نفس:- وأخيراً ضحكتك حلوه يا يزيد
أويس:- لا والله وايه كمان يختي
محمد:- المهم يا جماعة الخير المفروض نكتب الأقوال في المحضر نفس أنتي كويسة تيجي معانا
نفس:- مفيش مشاكل أنا كويسة
أويس:- لا هي تعبانه مش هتخرج خالص
محمد:- وأنت مالك هي قالت كويسة وتقدر
أويس بص لمحمد بتحدي ومنتظر رد نفس
نفس:- خلاص يا محمد لو تقدر تاخد أقوالي هنا أو لما جوزي يسمح ليا ويجي معايا هو مش هروح مكان من غير موافقته
أويس فرح من ردها وأبتسم بانتصار
محمد:- صح أنت أتجوزتها امتى ولا تكون ضرب ورقة كدا وكدا ومين جوزها ليك أعتقد أنها ١٨ سنه اذاي تجوز نفسها
أويس بعصبيه:- أحترم نفسك ورينا جمال قفاك مراتي عايزة ترتاح شوية
يزيد:- اوباااااااا 🤙🤙كبيرة في حقك باشا
نفس:- خلاص بقى لو سمحتوا بطلوا خناق أشد في شعري منكم وأنت يا يزيد بطل تولعها هما مش طايقين بعضهم خلقه
محمد أخد أقوالها ومشي والجد دخل ليها
الجد:- أويس ممكن تسبني مع نفس شوية
أويس:- ماشي تعالى يا يزيد معايا
نفس عيونها لتحت ومتوترة كأنها داخله أمتحان فيزياء تالته ثانوي
الجد:- أنتي مش مجبورة تكملي مع حد لو حابه تطلقي أنا معاكي
نفس:- مهما عملت مش ممكن أوفي أويس حاجة بسيطة من اللي عمله معايا كفاية وقفته معايا وثقته فيا لما الكل أتخلى عني مش كنت اتوقع قلت الثقة وأنت اكتر وأحد تعرفني تصدق عليا كان عندي أسبابي لما سكت كنت منتظرة منك توقف معايا وتخلق أعذار ليا مش تتخلى عني
الجد:- يعني أنتي مش بتحبيه والجواز رد للجميل عشان هو وقف معاكي
نفس:- ههههه جدو بلاش لف ودوران قولي جاي اطمن عليكي وتأكد أنك بتحبي أويس
الجد:- ما دام حضرتك فاهمه كدا بتقلبي اللعبة عليا ليه وتلومي وأنتي عارفه إنها كانت لحظة غضب وندمت على قراري بعترف جيت عليكي وظلمتك لأن فرح أتصلت وحكت ليا على كل حاجة بعدها بيوم وكنت جايلك ارجعك أنتي تستاهلي كل خير أويس أجمل حاجة ممكن ربنا يعوضك بيها
نفس:- ممكن أخد مساحة يا جدو أنا مش فاهمه كل حاجة مش قادرة استوعب كل الأحداث دي من خطف لخطف لجواز إجباري واكتشف إني متجوزة أصلا عايزة وقت استوعب
الجد:- براحتك يا نفس وأنتي دلوقتي فترة كتب كتاب فاهمة ولما توفقي براحتك من غير إجبار أعمل ليكي اكبر فرح أسلامي فيكي يا مصر
نفس:- مش عايزة مظاهر يكفي الناس اللي بحبهم يكونوا معايا في اليوم دا بس جدو صحيح هو أنت كنت الوكيل بتاعي أنا ١٨ سنه اذاي يعني المأذون وافق من غير وكيل
الجد:- تسألي أويس هو اللي عارف الموضوع دا
نفس:- ماشي
،،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
عند مصطفى نايم وسالي قاعده جمبه بتحكي من غير توقف مصطفى مش مركز في الكلام والمواضيع المكررة بس مركز في الملاك اللي بيحكي في البت الجدعه اللي وقفت معاه في تعبه واستحملته في وقت عصبيته وزعله
سالي:- أنا كدا طول عمري جدعه وصحبت صحبتي بس يا سيدي أنا أسكت لا طبعاً لازم ادخل نفسي واعمل فيها البطله ما هو ازي يعني أستاذ يكسف صحبتي قدام الولاد مع أننا سته ابتدائي بس كنت البنات تتكفس مش ذي دلوقتي وصحبيتي تعيط والأستاذ يتريق والولاد تضحك أنا قمت بغضب كدا وقلت للأستاذ على فكره يا حضرتك قدوتنا وبنتعلم منك حرام لما توقف بنت قدامنا تحرجها وتتريق عليها كدا ودا تنمر بس يا سيدي أخدت عصايتين من اللي قلبك يحبهم ووقفت أنا والبت أخر الفصل وأخدنا صفر في أعمل السنه و...و...و...إلخ
مصطفى:- عيونك حلوين اوي
سالي:- ايه بجد ⁦☺️🙈
مصطفى:- بجد تعرفي ساعات مش بنشوف نعم كتير ربنا رزقنا بيها بس أنا كنت غافل عن أكبر نعمة بعد نعمة الإسلام وهي حسنة الدنيا الزوجة الصالحة دين وأخلاق جمال وحسب ونسب كل حاجة فيها بس رغايه شوية قصدي شويتين تلاته أربعة
سالي بدموع:- من أول يوم جواز وأنا بحلم أنك تمدحني بكلمة حلوه وكل دا كتير على قلبي الصغير كفاية عشان هعيط ومش هتعرف تسدني
مصطفى:- أنتي لسه ناويه تعيطي آمال كل الدموع والمناديل دي ليه من كلمتين حلوين تصدقي الأستاذ معاه حق لما أتريق على صحبتك وهي بتبكي قومي من هنا
سالي:- اعمل ايه مش أنت حرمني من العواطف ومش بتقولي كلام حلو كل يوم
مصطفى:- ما هو لو العواطف دي تخلي مراتي تبكي كدا مش هقولها تاني كفاية السنين اللي فاتت مش عايز دموعك دي تنزل تاني
سالي:- لا اقنعني خلاص يا سيدي أنت بس سمعني كلام حلو وأنا هحاول أمسك نفسي معيطش
مصطفى:- طيب تعالى نام في حضن أبن عمك يا فواز
،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
أويس وصل نفس ويزيد لفيلا راقيه برغم أنها مش كبيرة بس ليها سحر في الديكور والألوان المتناسقة والتصميم والأساس الرقي
أويس أخد نفس جوله سريعه في الفيلا
أويس:- ايه رأيك صاله الرياضه في الڤيلا مش بره وكمان في حمام سباحه على السطح مكانك المفضل
نفس:- حلوه اوي أحلى حاجة إني قريبه من تقى وتفاؤل وسالي كلنا جمب بعض
أويس:- طيب قوليلي بقا ايه مودك الايام دي عشان أعرف اتعامل معاكي بس حابه نقضيها حرب وخناق ولا سلمي
نفس:- قررت أعيش الاسبوعين اللي باقين من الإجازة ليا لنفس مش هفكر غير في سعادتي لا حل مشاكل ولا شيل مسؤولية ولا تفكير في حد هعيش حياتي ليا أنا وعشان كدا تطمن البيت دا هيبقى جنه بوجدي
أويس:- ربنا يستر
يزيد دخل:- يلا يا نفس قدامي جدو وصاني عليكم أبقى معاكم تمنيه وعشرين ساعة
نفس:- ههههه جبت الأربع ساعات من فين
يزيد:- وربنا ضحكتك قمر وشكلي مش هاخدك من أويس وتبقى الجوازه التالته
أويس رفعه من هدومه:- قدامي يلا على اوضتك بدل ما اقتلك
يزيد:- ليه هو أنا مقولتلكش أنا بنام في حضن ماما نفس
أويس بص لنفس نظرة حارقة نفس فضلت تبص لكل الإتجاهات عامله نفسها بتتفرج على الفيلا
أويس:- طيب أسمع بقى عشان يكون في علمك أنت وهي دلع مفيش هزار مع بعض مفيش نفس هتنام في الاوضه بتاعتي أنت شوفلك مكان تاني بعيد عن مراتي فاهم
يزيد:- ماشي
ومسك أيد نفس اللي بتضحك عليه ومشها وراه
نفس:- رايحين فين
يزيد:- تعالي ننام أنا باخده على قد عقله وبقوله ماشي كدا وكدا يلا بينا
نفس:- يلا
أويس:- نفس اقفي مكانك
نفس جريت هي ويزيد وقفلوا الباب من جوه وهما خايفين
نفس:- لو مسكنا ممكن يقتلنا
يزيد:- ربنا يستر دي آخرة اللي يسمع كلام نسوان الخطر يحيط بنا
نفس:- أنا يا بكاش المهم حاسه أويس ممكن يزعل
يزيد:- لو زعل نصالحه بكره تعالي ننام بقى أنا تعبان اوي
نفس:- لا يا شاطر تعالى نصلي العشاء ونام بعدها
أويس دخل أوضه تاني بزعل صلى وبعدها ريح على السرير من غير نوم فضل يفكر في منال هي اذاي قدرت تعمل كدا حس بخنقه شديدة هو من كتر المشاكل نسي المشكلة الحقيقية اللي بيهرب منها دموعه نزلت أتمنى تكون نفس جنيه تخفف عليه الخنقه اللي هو فيها أول ما فكر في نفس أبتسم مش متخيل أنها دلوقتي مراته وفي بيته وبيفكر يعملها فرح كبير زي ما كانت تحلم لأنها بتحب الافراح اوي بس رجع يفكر في منال معقول تاخد اعدام في اي وقت حس بخقنه وكأن حبل المشنقة حولين رقبته عيونه فضلت تدمع زي المطر على مصير والدته المجهول
نفس جات على السيرة دخلت من غير استاذان
أويس خبى عيونه وبصوت مبحوح من البكى:- مش في بابا تخبطي عليه
نفس:- احم أنت نمت
أويس:- ايوه وعفريتي اللي بيتكلم معاكي
نفس:- بجد طيب ممكن يا أستاذ عفروتو تنادي أويس جوزي الله يكرمك
نفس دخلت وقعدت على السرير اللي هو نايم عليه
أويس بصلها عيونه كان لونها أحمر
نفس مسكت أيده وابتسمت:- زعلان عليها
أويس مستغرب قربها منه بس فرحان:- ممكن تروحي تنامي مع الأخ اللي واخد عقلك سبيني في حالي
نفس:- اشطا أنت اللي واخد عقلي بس مش عشان أنت أبو طويلة تاخد السرير كله أحنا نقسمه بالنص
أويس بتعب:- أسكتي يا نفس
نفس:- احكيلك قصة
أويس:- نامي يا نفس
نفس:- أويس تخيل معايا كدا أنا وأنت في الكوشه بفستاني الأبيض وأنت بالبدله
أويس أبتسم وعاش جوه كلامها ووصفها
نفس:- غنينا وأنت شلتني ولفيت بيا وبست على جبيني وبعدها رجعنا بيتنا وعشنا سوى أحلى أيام ربنا رزقنا ببنوته صغيرة إسمها عائشة ملت الدنيا علينا وضحكتها بتخلع قلبك من مكانه زي ضحكتي وأنا صغيرة كدا وفي يوم أنت قولت نخرج سوى نتفسح وغفلت لحظه وحده عن عائشة فجأة ملقتهاش جمبي أو راحت مدرستها ومش رجعت لأننا اتاخرنا عليها تلت دقيق فضلت أبكي وأدور عليه عقلي اتجنن وبعد فترة لقيت صورتها على النت وتعرفنا عليها مقتوله بنفس الطريقة
أويس غمض عيونه وضغط على أيده وكان المشهد حقيقي قدام عيونه
نفس:- خلي نفسك مكان الأهالي دي تعرف محمد قالي ممكن يخرج منال منها بس لما فكرة أن ممكن في يوم بنتي تكون مكانهم أحست أن دا الصح لزم اللي غلط ياخد عقابه هي اختارت طريقها
أويس:- اللي صعبان عليا حزن بابا بعد العمر دا كله تخدعه مصطفى لولا وجود سالي كان حاله ايه وتفاؤل كل يوم تتخانق مع فهد وهو يشكيلي منها حتى مريم لما شافت حاله فرح لأنها عذبتها بتطلع غيظها على تفاؤل أختي
نفس:- أولا عمو عامر مش بيحب مامتك يعني العلاقة بينهم كانت كلاسيكية مفيش تجديد ولا شغف كأنهم مجبورين يعيشوا مع بعض وغلب وقتهم في الشغل والرجال بينسى في لحظة كام أسبوع ونجوز عامر وحده شاطرة كدا ست بيت تسعده
أويس:- عايزة تجوزي أبويا يا بت
نفس:- اه وفرحه هيبقى معانا كمان الأستاذ مصطفى عايش شهر عسل مع سالي وكمان قلبه خلاص بقى تمام بعد العملية خصوصاً أن الصمام من كان مقفول دا جلطه والدكتور سلكها بسيطة والبت تفاؤل يومين وترجع أما مريم سيبها عليا لما أرجع دي طلعت عيني آخر يوم وأنت مش موجود
أويس:- كل دا أنتي حاسبه للعيلة كلها وفي الاخر تقولي عايشه لنفسي ومش شايله مسؤولية حد يحس أنك منظم مرور للعيله
نفس:- طبعاً مش عيلتي المهم أنا عندي طلبات قبل للجواز
أويس:- قولي
نفس:- أول حاجة عمرك ما ترفع إيدك عليا أو تضربي أو تهني سواء في وجود حد أو وأحنا لوحدنا.
أويس:- أنا لما رفعت ايدي عليكي كان لأنك خرجتي مع وأحد بالليل حتى لو اخوكي كان معاكي بس ندمت بعدها ومستحيل أكررها تاني
نفس:- أنت السبب كنت بعيد عني ما صدقت تخلص مني ومش بتهتم بروح فين واجي منين
أويس:- مين قال كدا أنا كنت عارف من أول مرة رحتي فيها مع سالي وكنت منتظرك تيجي تقوليلي بنفسك
نفس:- يعني طول السنين دي سايبني خايفة ماشي كله هيطلع منك يا أويس أسمع بقى أنا مش هقبل بوحده تانيه تدخل حياتك لو يعني ناويت تتجوز لظروف ما في اي يوم دا حقك بس من حقي أنا كمان تبعني عندك الأول
أويس:- بطلي هبل أنا ليا تمن سنين منتظرك مش هضيعك مني تاني أنتي غاليه عندي اوي يا نفس
نفس:- في حجات تانيه خايفة منها لما افتكر اقولهم ليك
أويس:- ماشي اسمعي بقى طلباتي أنا مش بتحكم فيكي البسي دا ومتخرجيش هنا لأنك من غير ما أقول عارفه حدودك كويس بس أنا دلوقتي جوزك مش زي زمان تخرجي براحتك من غير رأي حد وكمان تروحي السوق وتتفسحي بعد المدرسه كل دا زمان دلوقتي لو حابه تخرجي من هنا للجنينة تاخدي أذني مش تحكم بس خوف عليكي
نفس:- حاضر
أويس:- تاني حاجه عايز نفس طفلتي ترجع بلاش دور الحجة الكبيرة اللي بتربي في عشر عيال وجوزها مطلقها اللي عايشه فيه دا دا بيتك براحتك فيه البسي نص كم وفردي شعرك بدل الطرحة دي وإن كان على يزيد لسه صغير أنا مش متجوزك صغيرة عشان أخليكي تشيلي مسؤولية أنا اتجوزتك عشان ادلعك واعيشك ملكة في بيتك أنتي اللي يجي على بالك تطلبي وأنا أنفذ اي حاجة تخطر على بالك يا نفس
نفس بدموع:- أويس أنت أجمل حاجة ربنا كرمني بيها أوعدك أحاول أكون الزوجة اللي بتحلم بيها وأحاول أسعدك على قد مقدر
أويس:- أنتي الي بحلم بيها يلا قولي أحلامك
نفس:- عايزة أركب حصان على الشط أو في الصحراء ويجري بيا سريع اوي وعايزك تسوق بيا موتوسيكل على الطريق السريع وأنت تسوق بيا وعايزك كل ما اعصابك تشلني زي تفاؤل وترميني لفوق اوي وتمسكني عايزه أجري وأنت تجري ورايا ونعمل مسابقات
كلام كتير ووعود مش مهم أننا ننفذهم كلهم المهم أننا نتكلم الكلام مهم بين الازواج وصحي جداً
،،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
يزيد صحي من النوم:- نفس عايز أشرب
ايه دا يا بياعه رحتي عنده ماشي
نفس:- أعمل نفسك نايم بسرعة
أويس:- خايفة ليه كدا
نفس:- يزيد صحي جاي يمسكني بالجرم المشهود
أويس ضحك ضحكة رجولية ويزيد دخل
يزيد:- يدوم
نفس:- ويغسل هدوم
يزيد:- بقى كدا يا بياعه
نفس:- نفس نامت اخخخخخخ
أويس:- تعالى يا يزيد جمبي دي نسوان مش ليها أمان
يزيد:- طيب بس انهاردة بس ما تخدش على كدا
أويس نام وسط نفس ويزيد اللي طلعه عينه طول الليل دي تتكلم ودا يرد عليها وهو في النص مش عارف ينام
،،،،،،،،،،،،،،،،
خالد:- فرح أنا جيت حضرتي الأكل
فرح:- أكل مش أنت قولت هتجيب من بره
خالد:- ليه شايفني قاعد على البنك المركزي
فرح بدموع:- بس مش بعرف أعمل حاجة
خالد:- استغفر الله طيب بطلي عياط تعالي اتعلمي مني
نفرح كانت سرحانه
خالد:- مالك مخنوقه ليه
فرح:- العيلة كلهم وحشونى حتى نفس اللي بغير منها وحشتني اوي عمري ما كنت اتخيل أنهم غالين أوي عليا كدا بس لو رحت أكيد هيفكروا إني طمعانه في فلوسهم
خالد:- طيب نفس تفك الحظر ونروح ليها نزورها
فرح:- هههههه هو في حد يتصل بحد يقوله ألو أنا نفس عاملين ايه كويسين الحمد لله طيب يا ريت مشوفش وشكم لمده اسبوعين عايزة أعيش مع جوزي وابني شوية
خالد:- تخيلي أتصلت بجدك وقالت نفس الكلام وقفلت السكة في وشه
فرح:- هههه بجد ربنا يسعدها
خالد:- نفسك تكوني مكانها
فرح بابتسامة:- لا أنا مش حابه أكون مكان حد أنا سعيدة معاك جداً يا خالد أنت اه مش غني بس نشيط مش كسول وبتجيب القرش من تحت المترو
خالد:- بطلي هبل أقطع أيدي عشان أجيب القرش يعني وتعالي أتعلمي تقطعي البصل
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
في الصباح الباكر بعد الفجر بساعة أويس نايم بتعب لأنه سهر بسببهم نفس مسكت خيط رفيع بلته ميه ومشته على وش أويس
أويس:- اششش
نفس ويزيد بيضحكوا وأويس بيضرب نفسه بالقلم على ما الخيط يجي عيه مفكره نموسه
نفس جمب ودنه:- أواااااااااااااااااااايس
أويس قام مفزوع:- في ايه
نفس:- قوم روح الشغل
أويس بص الساعه كانت أربعة الفجر:- الدنيا لسه ليل سبيني أنام حرام عليكي
نفس:- قوم نعمل تمارين سوى
أويس:- لا
نفس:- طيب جلسه الضحى قوم يا أويس بطل كسل
أويس قام فضلوا يتمرنوا وعلموا يزيد يتمرن معاهم وفكروا وأويس راح الشغل
نفس:- أويس عايزك ترجع الشركة تاني والأسهم ترفع رجع الشباب عايزه جدو يفخر بيكم دا إختبار حقيقي ليكم
أويس:- أن شاء الله لو احتاجتي حاجة رني عليا
بعد ما مشي نفس دخلت يزيد قاعد على الكرسي وحاطط رجل على رجل مع أنه قصير على الحركة دي ورجليه مش طايلين بعض
نفس بلعت ريقها:- مش خايفه منك على فكرة
يزيد:- بقى كدا طيب تسمعي بقى نوم عنده تاني مفيش ولا تحبي أقول لجدو
نفس:- تمام يا فندم حاجة تاني
يزيد:- قولي الجدول بتاع انهاردة
نفس:- نصلي الضحى وبعدها نزاكر عقيده وبعدها نلعب شوية في التراس اللي بره وبعدها ننزل السوق مع السواق طبعاً نشتري هدوم جديدة وبعدها نرجع نلعب
يزيد:- اشطا
وبعد وقت من المذاكرة نفس بتسال يزيد
نفس:- من ربك
يزيد:- الله
نفس:- ما دينك
يزيد:- الاسلام
نفس:- من نبيك
يزيد:- محمد صلى الله عليه وسلم
نفس:- أين الله
يزيد:- في السماء العليا على العرش استوى
نفس:- معنى استوى
يزيد:- على وترفع
نفس:- من أين نأخذ عقيدتنا
يزيد:- من القرآن الكريم والسنة النبوية
نفس:- لماذا خلقنا الله
يزيد:- للعبادة بدليل قوله تعالى« وما خلقت الإنس والجن إلا ليعبدون»
نفس:- أذكر تعريف للعبادة
يزيد:- العبادة اسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه
نفس:- برافوا تعالى بقى نلعب شويه ونحضر الأكل قبل ما أويسي يرجع بالسلامه
يزيد:- أويسك من أولها كدا مش قولتلك اتقلي
نفس:- محبش أنا التقل بحبه يا عم بحبه خايفة أحسد نفسي على التفاهم والحب والود اللي بينا
،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة
أويس دخل متعصب:- أنتي يا بت
نفس:- نعم أنا بت أسمي نفس حبيبت قلبي قرة عيني وصية رسول الله ايه بت دي
أويس:- بس صوتك دا لو سمعته أقطع رقبتك حضري الأكل بسرعة
نفس:- 🥺😭😭😭
أويس:- اف نسوان تقصر العمر بطلي عياط
وسابها ومشي
نفس:- شفت يا يزيد هو دا الجواز ظهر على حقيقته من أول يوم
يزيد:- وأنتي لازم تعلي صوتك قدامه شكلها في مصيبه حاصله
نفس ويزيد سمعوا صوت تكسير في أوضت أويس نفس دخلت تجري

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' الملتزمة الصغيرة '' اضغط علي اسم الرواية

reaction:

تعليقات