القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم هاجر حسين

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم هاجر حسين 

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الاول 1 بقلم هاجر حسين

رواية عشقت صعيدي قاسي الفصل الواحد والثلاثون

رعد داخل وبس راسه وقال بدموع:-يلا يا ليان قومي فكري كدا يا ليان حياتي من غيرك هتبقا عامله ازاي يلا فووووقي مقدرش اعيش من غيرك قومي متسيبنيش متسيبنيش
حط ايده ورا ضهرها وقال: قومي يا ليان انا عارف انك هتقومي معايا ومش هتسيبيني لوحدي قومي يلا يا ليان
عاليت شهقاته وصرخ بألم :ااااااااااااااه يااااااااااب
انا مش معترض على قدرك بس يارب ارحمنى برحمتك انا محتاجلها جنبى اوى ودلوقتى بعدت عنى اوى انا مش هقدار اعيش من غيرك
يااااااااااااارب ياااااااارب طيب انا عايزك جانبي دلوقت ارجعيلى بالله عليكى ارجعيلى قلبى وجعنى اوى مش هتحمل بعدك سبتينى ومشيتى هعيش لوحدى من غيرك طيب بالله عليكى مش هوحشك
••••
يوسف:-عامله ايه دلوقتي
الدكتوره:-انا اديتها مهدأ بس لازم تفضل جمبها لأنها ممكن توصل للإكتئاب والانتحار لاقدر الله ويحصله حاجه للي في بطنها
يوسف:-ينفع اداخله
الدكتوره:-اااه بس هي نايمه
•••••
داخالو علي صوته رعد
اسر سحبه:-مش كده يارعد ابعد هاتعترضي علي قضاء ربنا………بقلم هاجر حسين
رعد بدموع:-انا اكيد بحلم صح هي مش هتسيبني
حازم:-لا اله الا الله ان لله وانا اليه راجعون
فرح:-ليان قومي عارفه انك بتهزار معانا احنا مش هنقدار علي فراقك يا ليان حرام عليك متسبناش قومي
حازم:-اهدي يا فرح خلاص راحت حرام عليكم ادعولها بالرحمه ماتعذبهاش ترضي انها تتعذب
غاده قاعده علي الأرض وهيا بتعيط
واسر ماسك فرح
رعد بصريخ وهو بيحضانه:-لا ليان ما ماتتش قومي يا ليان علشان خاطري قومي بقا طيب انا عايز اعوضك عن كل لحظه حزن عشتيها بسببى ارجعي
اسر مساك رعد:-اهدا وابعد عنها كفايه كده كده حرام اكرام الميت دفنه
رعد:-لا هي ما ماتتش هي هتقوم دلوقت
حازم:-اهدا مش كده انت كده بتعذابها
رعد صرخه هزت المستشفي:-لياااااااااان
اسر بعصبيه:-رعد انت لازم تصدق ان خلاص ماتت حرام عليك
بعد وقت
رعد ماسك ايد ليان وبيعيط
اسر بدموع علي صاحبه اللي مش بينطق:- انت لازم تشد حيلك يا رعد ليان محتاجه دعوتك دلوقتي احنا لازم ننزل الصعيد هي طلبت ان هتبقى جنب اهلها
شمس داخالت :-ليان فاقت صح انا عارفه ……وقالت بدموع :-لا مش هسيبني قومي يا ليان قومي انا عارفه انك بتهزاري معانه يلا قومي .وبدات تصرخ
يوسف:-اهدي يا شمس كفايه بقا يلا كلكم اطلعه سبوها مش كده انتو بتعذبوها يلا يارعد
رعد:-……
يوسف:-بقولك اطلع كفايه كده
رعد بصريخ:-مش هطلع سيبني معاها شويا
اسر:-خلاص سبوها معاها ويلا نطلع احنا
يوسف شال شمس واخدها اوضه الدكتور ادها مهد
وخارجه كلهم البنات هيموته عليها ومش بيسكاته
اسر:-انا هخاليا حد يراعي البنت ولازم نجهاز كل حاجه وننزال الصعيد
يوسف:-طيب …مينفعش نسيب رعد معاها اكتر من كده لازم يخراج
فرح بتكلم نفسه بصوت مسموع:-يعني ايه خلاااص ليان البنت الجدعه البنت الفرفوشه الطيبه رااااااحت …
يعني مش هشوفها تاني ومش هقعد معها تاني طب مين اللي ابقي مضايقه هتفرفشني
طب مين اللي هينصحني…ده انا ماصداقك ان ربنا عوضني بيها وراحت مني طب ليه ده انا بحس انها امي من حنيتها عليا والله………ياااااارب ياااارب ليه يارب كده ………بقلم هاجر حسين
وبدات تعيط بصوت عالي
……
رعد:- انتى دلوقتى هتبعدى عنى خالص طيب مش هوحشك …رعد حضنها جامد وقال بعياط : بس انتى هتوحشينى اوى انا اسف مقدرتش احقق احلامك مقدرتش اوفى
بوعدى واعوضك عن كل لحظه حزن عشتيها بسببى مقدرتش
.. انا بحبك اوى يا ليان بحبك اوى مين غيرك هيهتم بأكلى ولبسى مين هيعاكسنى غيرك ويقول انا جوزي حلو ازاى دلوقتى وانتى بعيده عنى هنام ازاى من غير ما اشم ريحتك
مين هينيمنى على رجله ويسمعنى وانا بشكى مين هيخرج من جوايا رعد الرومانسى الحنين مين غيرك هيحلى حياتى ياليان انا محتاجلك اوى
صرخ باعلي صوته: فتحى عينك وكلمينى كلمينى ياليان طيب انا عايزك تحضنينى …… مش هزعقلك ابدا ولا هغضب عليكى ارجعيلى بالله عليكى
ارجعيلى قلبى وجعنى اوى مش هتحمل بعدك ... علت شهقاته وصرخ بألم : ااااااااااااااااااااااااه ياااااااااااااااااااب
يارب ارحمنى برحمتك انا محتاجلها جنبى اوى ودلوقتى بعدت عنى اوى
يااااااااااااارب ياااااااارب
فضل رعد حتضنها وبيعيط بألم وصوت عيطو شق جدران المستشفى افتكر كل لحظاتهم سوا ضحكاتها حركاتها الطفوليه
تعذيبها ليها …دلعها مزاحها تفكيرها افتكر كيف
تعبت بسببه كل مايفتكر مواقفها تتعالى شهقاته
كل اللي سمعوها بالخارج وتألموا معقوله ليان كانت بالنسبه لهم جميعا معنى الحياه
داخالت الاطباء واخرجوا رعد اللي نظر ليها نظره اخيره قبل ما الدكتوره تغطيه وشها .... ارتمى على
الارض يبكى بألم وصدمه
خلاص بعدت عنه انتهت حياته ليان كانت الحياه والنفس بالنسبه ليها وببعدها عنه رعد انتهائه فعقله
وقلبه يردداو كلمه واحده:-خلاص انتهيت
اسر:-يلا احنا هننزال الصعيد
وبعد ساعات نزلو الصعيد والوقت كل دااه محدش مصدق رعد ماكنش مصدق ان خلاص ليان ماتت وشمس اللي قفده الواعي وكل ما تقوم تصرخ ويدوها مهد وغاده اللي مش مصدقه وفرح كمان مش مصدقه انا خلاص ليان البت الفرفوشه راحت
بعد شويا وصله كلهم الصعيد
محمد ومحمود وزينب كانو قاعدين
محمود:- ايه ده مش عربية يوسف وعربية رعد دول
محمد:-ايوا هما استر يارب
رعد نزال وبعدها كلهم نزاله
زينب:-رعد حبيبي انت جيت……… ايه مالك يابني
رعد اترام في حضنها وكان بيعط زي الاطفال
محمود:-خير ياولدي مالك
محمد:-ماتتكلم يابني
زينب بخضه:-مالك يابني قولي في ايه ليان كويس وشمس في ايه دي ليان لسه مكلماني امبارح بس قولي في ايه بقي ………بقلم هاجر حسين
رعد بيعيط ومش قادر يتكلم:-ليان ياتيته ليان
زينب بخضه:-يابني قولي مالها ليان ورايحني بقي هي قالت ان الحمل تعبها شويه
رعد:-ليان خلاص ماتتت……ليان ماتت
زينب من غير ماتستعوب:-اااه ليان لم كلمتني قالتلي ان الحمل بيتعبها وانها قربت تولد بخير انشاء الله
محمد مقدرش يمسك نفسو وقع علي الارض محمودي جري عليه
محمود:-ابوي ابوي قوم
زينب:-كده يارعد تقول كده علي ليان …دي كانت بتقول انك عوضتها وانها بتحبك وكانت فرحانه جداا انك اتغيرات
محمود:-استهدي بالله يامي اكيد في حاجه غلط
محمد:-يعني ايه الجوهره بتعتي راحت خلاص ياعني ايه ليان بتي راحت مني خلاص ليه يارب حققتلها حلمها كانت دايماً بتقول نفسي ياجدي اموت قبلك لييييه يااااارب ياااااااارب
نزاله كلهم من العربيه يوسف ساند شمس وداخاله وغاده وحازم واسر وفرح
زينب:-اتكلام انت يا يوسف وقولي ليان فين
يوسف:-اهدي يا ستي هي خلاص مشيت وسابتنا
زينب:-كده يا يوسف تهزار بلهزار الوحش ده انا هقول لي ليان وهي هتزعل منك …طب انت تعرف كان بتقول عليك ايه كانت بتقول انتي عارفه ياتيته ان انا واحدنيها ماعندش اخ ولا اخت بس ربنا رزاقني باخ واخواتي ……الاخ هو يوسف ولاخت هي شمس و فرح و غاده
زينب قعدت مش قادره تقف علي رجليها:-انتو اكيد بتضحكو علينا يعني خلاااااص بتي رااااحت مني دي ماكنتش حفيدتي دي كانت بتي ……بس لا ليان مستحيل تسيبني قوومي يايوسف واديني عند ليان
وعلي فكره انا عارفه انو مقلب من المقالب بتعتها بس انا هضربها علشان تعرف تعمل فين كده وتق وو…ل
انها……ده انا مش قادره اقولها يلاااااا يايوسف
يوسف:-هي في عربيه الاسعاف كمان شويا هتجي
كلهم قاعدين مش مصدقين وبعد شويا وصالت وخالصه المراسم وخالص بيدفنوها
رعد مش مستوعب اللي بيحصل بيدعي ربنا انها يكون حلم يفوق منها
اسر وحازم سندينها ويوسف سند شمس وفرح وغاده منهارين وسندينا زينب كلهم كانها منهارين ومش مصدقين
والشيخ واقف يقرأ قرأن
وبعد شويا خلصوا
اسر:-يلا يا رعد
رعد:-امشوا انتو انا هقعد شويا
يوسف:-لا يلا امشي معانا
رعد:-قولتلكم لا امشوا انتو
زينب:-يلا يارعد متتعبش قلبي اكتر من كده …الزمان بيعيد نفسه
رعد بعياط:-ياريت كانت سمعت منك وكانت نزالت وفضلت معايا ياريت ………بقلم هاجر حسين
زينب:-الحمدلله علي كل حال يلا يابني نمشي ادعيله برحمه …
خارجه كلهم وهما خارجين كان في واحد بيجري خبط غاده
حازم:-مش تفاتح
الشخص:-اسف …… و جري
وصله البيت ورعد طالع اوضته
زينب:-البنت الصغيره فين
اسر:-في الحضانه
زينب:-ابعت خاليا حد يجيبها
اسر:-حاضر
•••
بيطلع هدومها وبيحضانه:-كده يا ليان تسبيني وتمشي هونت عليكي انا زعلان منك علشان سبتيني.....وكسر كل حاجه……ليه سبتيني
زينب طالعتله: -يابني اهدا حرام عليك مش كده انا هموت عليك وكله بينهار تحت كفايه بالله عليك
رعد:-سبتني ليه
زينب:-ربنا عايز كده
رعد:-انا السبب
زينب خادتها في حضنها:-لا يابني عمره خالص خلاص وانت مالكش ذنب يلا بقا ارتاح
رعد نام علي رجله من التعب
••••
يوسف:-يا شمس انتي حامل والمفروض تاكلي اي حاجه علشان خاطري يا حبيبتي
شمس:-مش قادره ..هي ليان بجد مش هتراجع تاني انا مش مصدقه بجد مش هتراجع
يوسف بيحضنها:-اهدي يا حبيبتي اهدي
شمس:-دي من يوم ما اتولدت وهي جنبي وهي اللي كانت بتواسينيي لما ماما ماتت ……مش معقوله تسيبني مش معقوله
يوسف:-الله يرحمه هي اه كانت طيبه جدااا بس خلاص عمرها خالص
شمس:-انا حاسه اني في حلم وهقوف منها صح
يوسف:-كفايه بقا يا شمس انت لازم تعارفي خلاص مش هتراجع ومهما تعمالي مش هتراجع ادعيله واقراي قران
شمس بدموع:- لا انت بتهزار صح ………هي عندها السكر ممكن تكون غيبوبه ياارب تكون غيبوبها
يوسف:-الدكتورة كاشفت عليها مش معقوله يا شمس
شمس:-لا هي غيبوبه علشان هي مش هتسيبني يلا نروح يمكن فاقت ومش هتعارف تخارج
يوسف:-ولو كانت غيبوبه يعني يا شمس خلاص هي في المقابر دلوقت يعني خلاص
شمس:-لا يا يوسف هي عايشه انا حاسها والله يارب حد يساعدها ياارب يااارب هي لسه صغيرها ومش هتموت
يوسف:-هو الموت بسن يا شمس
(الموت عمره مكان بسن.... صغيره عفواً فالمقابر ليس مكتوب عليها ( للكبار فقط )
اللهم إنا نسألك حسن الخاتمة)
…………
زينب:-رعد خد كل
رعد:-ماليش نفس
زينب:-لا لازم تاكل علشان متتعبش يابني
رعد بدموع:-مش قادر
زينب بدموع:-يارعد كفايه بقااا …وخراجت
رعد:-كده يا ليان تسبيني طيب انا هعيش ازاي من غيرك طيب والبنت اللي كانتي بتحلمي بيها واللي ضايعتي نفسك علشانه سبتيها اهو…… يااااارب 

 يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' عشقت صعيدي قاسي '' اضغط علي اسم الرواية

reaction:

تعليقات