Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كان صديق زوجي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن


ريان: شششش ول نفس! 
ناردين:...... 
ريان: اولا انا لو متفق معاه يا زكيه مكنتش جيت الفرح ول كنت اقترحت اني اتجوزك ووقفت قصادهم كلهم هناك 
بس لو اعرف انك بتكرهيني لدرجادي مكنتش عملت كده بس كنتي عايزني اعمل اي، اسيبك لابن خالتك المطلق وعنده بنتين وهيموت عليكي! ول لرامز الي كل يوم مع بنت شكل ومش هيحافظ عليكي ول كنت اسيبك لوحدك وسط المعزيم وناس دي كلها ويحصل فضايح ومشاكل اكتر من كده قوليلي كنت اعمل اي  
ناردين:..... 

ساب ايدي ووقف قصادى وتكلم بنفس النبره ونفس الضيق..
 
ريان: قلتي من شويه انى عايزك تكوني ممتنه علي الي عملته، بس انا مش عايز منك امتنان انا عايز منك احترام ليا اكتر من كده ولو عايزه تروحي لخالتك اتفضلي

شاور بيده علي الباب فبصتله بكل ندم وعيني كسفتني وقتها ودمعت... 

ريان: مش هتعرفي تروحي لوحدك؟ تمام هغير هدومي ونطلع حالا دقيقه واحده

حدف المفتاح علي السفره وانا برقبه بكل احراج، انا كنت فهمه غلط اوى ومكنش يستاهل الاسلوب ده مني، انا فعلا غبيه! 

ريان: انت لسه واقفه كده لي، يلا 
ناردين: "تنظر له باسف دون تحرك" 
ريان: يلا لاني تعبان جدا بجد وعايز انام 
نادرين:.... 
ريان بتنهيده: يا هادي يا رب! 

جيه عليا وسحبني من ايدي ورا فوقفت في نص الصاله ف لف بديق ولسه هيتكلم سكت ونظرته بقت اهدى لما شاف دموعي بتنزل... 
 
ريان: في اي
ناردين: انا اسفه 
ريان: فهمتي اني معرفش حاجه 
ناردين: "تحرك راسها بالايجاب" 
ريان: تحبي نقعد بقي؟ 
نادرين: "تحرك راسها بسلب" 
ريان: طب تعالي يلا 

لف وشدني تاني فوقت تاني 

ريان: ها اي تاني 
نادرين: ممعيش غير البجامه دي 
ريان: عارف وعامل حسابي تعالي. 

خرجنا وركبنا العربيه ولسه هيتحرك فوقف العربيه بهدوء وكلمني وهو باصص قدامه 

ريان: انتي مسلمه 
نادرين: نعم؟ 
ريان: سؤالي واضح، انتي مسلمه 
نادرين: اه الحمد لله 
ريان: رقبتك ظهره ليه بقي
نادرين: لبسه البندانه بس والطرحه فوق 
ريان: ولي الطرحه فوق بتتشمس 
ناردين: لاء بتستظرف 
مدلي المفتاح وقال برخامه 
ريان: انزلي جبيها 
نردين: مش عايزه الجو حر وبعدين هي رقبتك ول رقبتي مش نازله 
ريان: طب اقسم بالله لو منزلتي جبتيها وزبطي حجابك ده ما هنروح في حتى وانا مبرجعش في كلامي  
ناردين: طيب خلاص هنزل احبيها براحه 
ريان: اخلصي

لبسته ونزلت فبصلى برخامه وتحرك 
ولانه ريان الي مبحبش الغلط ول العوج من يوم ما عرفته فبتسمت بسخريه وقولت علي الاقل طلع واحد فيهم مش كداب. 

ريان: مقاسك كام! 
ناردين: اي السوال ده! 
ريان: عرفه ول لاء 
ناردين: لاء 
ريان: تمام 
بصلي من فوق لتحت كده وفكر شويه وخرج 
نادرين: استنى انت رايح فين! 
ريان: متخرجيش فى اي مكان شويه وجي 

خرج فعلا وسبني! هو مجنون ول اي؟ 

ترن ترن ترن 

ناردين: الو يا خالتو! الحمد لله انك رنيتي 
سيده: ازيك يا روحي طمنيني عليكي انتي كويسه 
ناردين: اه يا خالتو بقلك انا جيا... 
سيده: متقلقيش يا روحي ريان شب محترم وهياخد بالو منك وانا وعمك هنيجي بكره 
نادرين: لاء يا خالتو انا... 
ايهاب"جوز خالتها ": عمها مين الي يروح انا ما صدقت خلصت من وشها في البيت ومصرفها وتقولي نروح بكره تاني  
سيده بديق ووضع يدها علي السماعه: عيب يا راجل الي انت بتقولو ده البنت هتقول اي! 
ايهاب: هي اول مره يعني م كفايه الي عملنا ليها والفضيحه الي كانت هتحصل بسببها هي من يوم ما جت البيت دن ونحس هل علينا من كل اتجاه 
سيده بتوتر: ششش اسكت بقي 
" تقوم بتحرك من مكانها بعيد عنه "
سيده: احم الو ناردين بنتي 
ناردين:.... 
سيده: نادرين انتي معايا 
ناردين: معاكي ي خالتو 
سيده: متزعليش من عمك انتي عرفه بحب يهزر كتير، انا عرفه ان الوضع صعب عليكي ومن يوم ما مشيتي وانا مبفكرش غير فيكي وفي الي حصل يومها يا بنتي ودموعي مبتنشفش ووعد بكره اكيد هجيلك ونتكلم ماشي 
ناردين: ان شاء الله يا خالتو 
سيده: كنتي عايزه تقولي حاجه يا بنتي؟ 
ناردين: كنت بقلك اني كويسه يا خالتو متقلقيش عليا وجيبي البنات معاكي لما تيجي 
سيده: حاضر يا بنتي هجبهم، انتي عايزه حاجه 
ناردين: شكرا يا خالتو
سيده: في حفظ الله يا بنتي 

قفلت المكالمه وانا مش مصدومه، عرفه من زمان اني عمي عمرو ما حبني وكان من اهم الاسباب بنسبالي اني اتجوز وامشي من البيت ده واني متقلش عليهم اكتر من كده بس مكنتش اتوقع انه يحصل معايا كده مليش حد غيرهم ول حتي عندي مكان اروح فيه، هي الحياه لي عمرها ما كانت عادله معايا كده، انا تعبت

مسكت في ايد العربيه ونهرت بكل عدم سيطره وشفقه علي نفسي لاني لو كنت كتمت اكتر من كده كمان ممكن اموت. 

لاول مره احس فعلا اني وحيده في الدنيا ومن غير حد 
حتي خالتي الي كانت ديما تقولي استحملي وانا جنبك خسرتها دلوقتي، في اي تاني اعيش عشانه... معتقدش في حاجه. 

ريان: انا جيت 
ناردين:...
ريان: حصل حاجه ول اي 
ناردين: "تحرك راسها بسلب" 
ريان: عينك مالها، كنتي بتعيطي لي 
ناردين ببتسامه بارده: في رئيك حاجه حصلت حلوه افرح عشانها؟ 
ريان:.... 
نارين: جبت اي 
ريان: اكل ولبس 
نارين: لبس ازاي يعني؟ 
ريان: هتروحي لخالتك ببجامه يعني! 
نارين: واي الي عرفك انهم هيجو عليا 
ريان بثقه : نستي اني ظابط ول اي "غمز بمزاح" انا بخطفها بنظره لعلمك 
ابتسمت وبصت قدامي فضحك ومد كيس ليا 
نارين: كيس اي ده؟ 
ريان: اكل لاني مكلتش حاجه من الصبح وعملت حسابك 
ناردين: امم شكرا جدا 

خدت الكيس منه فلقيته حاجه مثلثيه لولبيه قمريه محببه لقلبي 

ناردين: كرييب! ههه
ريان: عرفك بتحبي 
ناردين:.... 
ريان: كلي عشان نروح لخالتك يلا 
نادرين: تمام 

............ 

ريان: هخرج من العربيه تكوني لبستي 
ناردين: طيب عايزه اشرب الاول 
ريان: ..... 
بعد فتره.. 
ريان: اتفضلي 
ناردين: شكرا 
ريان: هقف بره وقفلي الازاز من جوه والبسي عشان... 
ناردين: عصير قصب 
ريان: افندم؟ 
ناردين: عايزه اشرب عصير قصب ممكن 
ريان: امم ممكن ونص 

وصلنا محل عصير القصب وشربنا وكل الحجج الي عندي خلصت ومش عرفه اقلو اي تاني... 

ريان: طيب انا هخرج بقي عشان تلبسي 
ناردين: طب....  
ريان: امم في حاجه 
ناردين: لاء مفيش، دقيقتن وهخلص 
ريان: تمام هستناكي 

نزل وبعدها بدقيقه خبط علي اللازاز ودخل تاني وسالني ببتسامه واثقه قمر

ريان: معندكيش حجه كمان تقوليها ول اي 
ناردين: هو... احم
ريان: خالتك قالت اي، جوز خالتك قال حاجه صح 
ناردين: !!! 


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية كان صديق زوجي "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات