القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق في حي شعبي الفصل العشرون 20 بقلم ايات وقلب نورك

رواية عشق في حي شعبي الفصل العشرون 20 بقلم ايات وقلب نورك 

رواية عشق في حي شعبي الفصل الاول 1 بقلم ايات وقلب نورك

رواية عشق في حي شعبي الفصل العشرون

كانت هايدي تجلس مع والدتها لكن سرعان ما وصل لها خبر عن حادثة السيارة
عند شادي وصل خبر الحادثه له أيضا وترك كل شئ وذهب إلى المستشفي
بعد مرور بعض الوقت
كانت هايدي جالسه في المستشفى وتبكي هيا وامها بشدة
حته وصل شادي لهم
شادي بلهفة......... في اي اي اللي حصل لعيسى إنتي عملتي اي
وقفت هايدي بغضب وعيونها تنهمر منها الدموع بشدة.......... انت مجنون هعمل كده ف أبويا و أختي
الأم وهيا تحاول تهدئت ابنتها...... اهدي ان شاءالله خير و بإذن الله هيطلعوا كويسين متوجعيش قلبي عليكي إنتي كمان
شادي وهو يضع يده على رأسه بتعب......... أنا مش عارف اعمل اي
وصل سيد إلى المستشفى بعد ان قام بالاتصال بهم و قد عرف بالذي حدث
سيد وهو ينظر لهايدي........ عمي طلع او جيجي
هايدي بصوت ضعيف......... لسه لسه محدش طلع
سيد وهو يضع يده كل كتفها...... اهدي انا جنبك متخافيش
زادت دموع هايدي بينما وضع سيد يده لكي يمسح دموعها من على خدها لكن سرعان ما امسك شادي يده بغضب............ هعرف سبب وجودك بس بعدين ارجع اترزع ورا يلا
سيد بغضب........ نزل ايدك دي ملكش دعوه بياا انا ليا فيها اكتر منك
هايدي وهيا تضع يدها علي راسها بتعب وتشعر بان كل شئ يدور بها ......... ماما الحقيني
كادت هايدي أن تسقط و وضع سيد يده كي يلحقها لكن شادي كان اسرع منة و التقطها بين يده
شاادي بصوت عالي... دكتوره بسرعه
ادخلها بعض الممرضات إلى الغرفه و أتى إليها دكتور
شادي بغضب........... قولت دكتوره مش دكتور اي مبتفهموش
الدكتور بخوف من نبرة شادي......... حاضر حاضر دقيقه واحده
اتت الدكتوره وبدات بالكشف على هايدي
الدكتوره.. عندها هبوط والضغط عالي جداً و في نقص في التغذية لازم تاكل كويس وتبعد عن اي زعل
خرجت الدكتوره بينما شادي ظل ينظر لهايدي و تحدث بصوت هادي........... على عيني ابعد عنك بس انتي وجعتيني اوي
خرج شادي من الغرفه وانتظر في الخارج حتى سمع صوت هايدي و هي تبكي بشدة ... يا بابا تعالي بقاا سايبني لوحدي لي
دلف شادي الى الغرفه وامسك بيدها.......... اهدي ابوكي هيبقى كويس
هايدي وهيا لا تشعر بما تقوله وتبكي بشدة وتشهق مثل الأطفال في احضان شادي ........ بابا عايز يسيبني وجيجي مبقتش عرفاني وماما ضحكتها راحت كل حاجه فينا اتغيرت أنا عملت اي عشان اشوف كل ده انا مرجعتش عشان اديلكم فلوسكم انا رجعت عشان شادي وحشني رجعت عشان مش هقدر اشوفة مع واحده تانيه انا كمان حبيته من قبل مايتجوزني بس هو اللي غصبني لو كان طلبني من أبويا كنت هوافق وهكون اسعد واحده بس هو اتعامل معايا كأني خدامه عايز ياخد غرضه منها بالغصب ويجبرني خوفت منه خوفت اكمل معاه يرميني في اي وقت زي ماخدني بالغصب والله العظيم انا حبيته بس هو ضيع اختي وابويا ودلوقتي اختي وابويا ف خطر انا مش هقدر اعيش من غيرهم والله مهقدر.
شادي وهو يمسح دموعها بيدة...... هشش اهدي ابوكي واختك هيبقوا كويسين متخافيش
دلفت هايدي داخل حضن شادي بسرعه أكثر مما كانت و هيا مازالت تبكي
بعد مرور بعض الوقت
دلفت احد الممرضات وهيا تنظر لهم بخجل على وضعهم.......... احم اللي كانوا في غرفه العمليات خرجوا وفاقوا كمان
خرجت هايدي من حضن شادي وقد أفاقت من شرودها....... أنا أنا
شادي....... هشش تعالي نطمن عليهم
دلفت هايدي وشادي إلى الغرفه التي بها جيجي ووالدها لانهم كانوا يملكون إصابات سطحية
هايدي بلهفة......... جيجي بابا عاملين اي
جيجي وهيا تضع يدها علي رأسها بتعب......... اااه دماغي يا هايدي هو اي اللي حصل
هايدي.. حمدالله على سلامتك يا حبيبتي عملتي حادثه إنتي و بابا و عيسى بس متقلقيش بابي هيبقى كويس
جيجي بتعجب.......... بابي مالك يابت لسانك اتلوى كده لي و كنت بعمل اي مع الزفت اللي اسمة عيسى ده
اتسعت عيون هايدي.. جيجي بابي عيسى بقى زفت ولا استغفر الله العظيم قصدك على ابوكي الحقيقي
جيجي............ بابا حقيقي اي و بابا كرتون اي متقول حاجه ياحاج
الأب و هو الاخر يضع يده علي راسه ......... بت يا جيجي انا مين
جيجي وهيا تمصمص شفتيها.......... إنت اللي جبتنا على الدنيا دي ياحاج سلامتك
الأم.......... طب طب بصي ياجيجي لو عرفتي إن أم ياسر نشرت غيارات ابو ياسر تاني هتعمل اي
جيجي.. يانهار أبوها اسود هعلقها هيا وابو ياسر بعدين ما الشقه ولعت ياختي هتنشر على مين ان شاءالله
هايدي وهيا تحتضنها بلهفة........ جيجي يا ابو الصحاب وحشتيني
جيجي و قد بدأت تختنق من زراع هايدي............ اااه يخربيتك هموت اوعي كده في اي و مالك تخنتي كده و بقالك كرش صغير فكريني لما نطلع اخليكي تعملي دايت
هايدي بخجل......... احم ده مش كرش
جيجي.. اومال انتفاخ اكلتي كرونب و ارنبيط مع بعض صح مش هتبطي عك ريحتك قالبه المكان
تدخل شادي بغرور............ لا حامل ومني
جيجي وهيا ترفع شفتيها بحركه شعبيه......... حامل من مين يا عسل و إنت اي اللي جابك هنا
شادي ببرود اعصاب......... زي مسمعتي اختك حامل مني
هايدي بضيق........... مراتة على سنه الله ورسوله مش شاقطني يعني
جيجي بردح........... نااااااااااااعم يا عمر مراتة ازاي وحامل ازاي متقول حاجه يا بابا
الأب........ انتي تخرسي خالص على الأقل دي مكنتش بتقولها ف وشي عايزه بوسة يا بابي
جيجي بتعجب.......... ودي مين اللي قادرة على التحدي والمواجهة عشان تقول كده قدامك يا حاج
سيد من الخلف............ أبله جيجي حمد الله على سلامتك إنتي و الحاج
نظرت جيجي لهايدي و هي تصفق بيدها........... الصلاة على النبي هو سيد كمان هنا سيد بيعمل اي هنا منور يا أبو السيد و حضرتك كمان اتجوزتي مين ف مين
شادي و هو يرى نظراتها لهايدي و سيد و يريد ان يستفزها........ حضرتك يا أبله جيجي كنتي كل يوم الصبح بقيمة ميت بوسه كدا من صاحبي عيسى منصور
جيجي........... بس بس هتخليني عايزه أرجع من اسمة بس ما بالك من الباقي عيسى مين ده هو كمان هو في اي يا جدعان
دلف الدكتور إلى الغرفه كي يطمئن عليهم
شادي بلهفة......... طمني عيسى عامل اي
الدكتور............ الحمد لله قدرنا نلحقوا بس حصلوا اصابه في رجله هيتحرك علي كرسي متحرك الفترة دي و إن شاء الله مع العلاج هيتحسن وانا هجيبوا في الغرفه دي عشان تكونوا جنبه وكمان هو من ساعه مفاق وهو بيسأل على مدام جيجي
جيجي برفعة حاجب........ و يسأل عليا لية ده كمان
هايدي............ اهدي و هفهمك كل حاجه أنا محتجالك اوي ياجيجي
و بعدها بدأت هايدي ان تحكي لجيجي كل شيء منذ البدايه
خرج شادي مع الدكتور إلى غرفه عيسى لكن استوقفته منال
منال....... شادي اي اللي حصل
شادي...... الحمد لله جت سليمه عيسى و مراتة و حماة عملوا حادثه بس الحمد لله كلهم بخير
منال........ طب الحمد لله أنا اتخضيت عليك اوي
شادي........ متقلقيش المهم جدك مشي
منال....... لا لسه في البيت و مستنيك
شادي......... متخافيش هطمن على عيسى وهنرجع مع بعض
منال.......... طب أنا هروح بس أشتري حاجه و بعد كده هدخل اطمن عليهم تكون انت اطمنت علي عيسى
شادي......... ماشي ادخلي
في غرفه جيجي
كانت عيون جيجي متسعه من الذي كانت تسمعه من أختها
جيجي بحزن........ معقول كل ده حصلك‏ بسببي
هايدي وهيا تمسح دموعها........ مش مهم المهم انك كويسه وبابا كويس
جيجي وهيا تحتضن اختها بشدة........ حقك عليا يانور عيني أوعدك من انهارده أنا هصلح كل حاجه و مش هخليكي تشيلي هم اي حاجه تاني و......
قطع حديثهم دخول منال
جيجي بصوت مندفع....... بت يا منال ازيك و ازي أمك
منال بضيق........ كويسين الحمد لله
هايدي بتعجب........ انتي تعرفيها البت دي
جيجي........ اومااال اي هو حد ميعرفش منال دي يابت ساكنه في الشارع اللي في الواد سيد
منال ببرود اعصاب... اه ومرات شادي كمان
جيجي......... لالالا شكلك كده نسيتي جيجي يا منال لا دا انا جيجي مصطفى اللي موقفه منطقتك و المناطق اللي جمبك اصحي كده و فوقي يا عسل
قطع حديثهم دخول عيسى على كرسي متحرك وخلفه شادي
عيسى بلهفة.......... جيجي عامله اي دلوقتي
وهبطت دموع عيسى بدون أن وعي و لم يراة أحد.......
لم تعطي جيجي اي اهتمام لعيسى بل نظرت لشادي......
بقى إنت بقى العسل الجامد اوي و شايف نفسك لدرجة إنك متجوز اتنين
شادي ببرود اعصاب....... خير يا مدام جيجي
‏جيجي... ناوي علي اي
شادي....... طب متقولي إنتي الأول ناويه على اي
‏جيجي........ ميخصكش اخلص ناوي على اي
‏تدخلت مناال باندفاع... شادي أنا اتأخرت و لازم امشي
‏جيجي بحدة........استني ياختي عندك
‏شادي......... ملكيش دعوه بمنال
هايدي باندفاع ........ جيجي قالتلك ناوي على اي يا شادي
شادي... انا مش ناوي على حاجه اللي ناويه هياا انتي و جيجي
‏جيجي بحدة ....كفايه اللي عملته فيها كان كفايه اوي طلقها بقى
‏شادي بجديه......... ورقتك هتكون عندك بكره يا هايدي
هبطت دموع هايدي لكن سرعان ما مسحتها بسرعه
‏بينما ابتسمت جيجي
عيسى بصوت حزين وهو يتحدث مع جيجي وهو يتمنى أن لاتكسر بخاطره........... وإنتي يا جيجي
‏نظرت جيجي لعيسى وقالت...
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' عشق في حي شعبي''  اضغط علي اسم الرواية
reaction:

تعليقات