القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية إمامي الفصل العشرون والاخير 20 بقلم ياسمين ربيع

 رواية إمامي الفصل العشرون والاخير 20 بقلم ياسمين ربيع

رواية إمامي الفصل العشرون والاخير 20 بقلم ياسمين ربيع

💍البارت العشرون والاخير💍

  🌸صلي علي رسول الله 🌸

امام طلع معاهم 

تسنيم 

نعم 

امام : بص يا حبيبي متفتحيش لحد 
ماشي ومحدش يطلع بره ماشي يا حبيبي 

تسنيم ابتسمت: حاضر وهغسل سناني قبل م نام 

امام: مشاغبه 

تسنيم: براحتي اشاغب براحتي مع باباتي حبيبي 

امام : انتي تعملي اللي نفسك فيه كله معايا وانا تحت امرك ف اي حاجه 

تسنيم بحب: تسلملي من كل شر وسوء يا حبيبي 

امام: نفسي اخدك ف حضني بس لو عملت كدا مش هطلعك منه 

تسنيم زقته براحه : روح لصحابك

امام: حاضر 

تسنيم: ف رعايه الله وحفظه 

امام مشي 

مريم: اي يا حب متقفلي الباب ولا اي 

تسنيم: ملكيش دعوه انتي 

مريم: ماشي يا ستي 

تسنيم: بكره هيجيلك يوم تتمني فيه انك تفضلي ف حضنه لغايه اخر يوم ف عمرك. 

مريم : اي الملل دا بس يا حبيبتي دا انا عايزه اتجوز مخصوص عشان اسافر واتفسح 

تسنيم ابتسمت: يمكن تعالي نشوف حاجه نعملها 

مريم : ايوا بقا انا هعمل كريم كرميل

تسنيم: تفكيرك كله اكل ف اكل 

مريم : دي احلي حاجه يا سيمو 

تسنيم: ربنا يكون ف عونك يابني

مريم بحب: امين 

. 🌸الله اكبر ولله الحمد🌸

عند احمد ومراد

احمد: اه ياني ياما لا يعممش لاعب

مراد: انشف كدا يعم 

احمد: معنتش قادر 

مراد: كلها كام كرسي وتعبت 

احمد: كرسي مين يعم انا جالي الغضروف من الشيل والحط 

مراد: احمد بلاش كلام كتير لو قعدت جسم هيريح وهتكسل 

احمد: بجد أقسم بالله معنتش قادر

مراد: يلا يا صحبي انت نسيت ولا اي الصديق وقت الضيق واخوك محتاجنا معاه اي هنخسع معاه 

احمد بص ليه: عندك حق يا صحبي 
يلا 

مراد لسه هيتكلم قاطعه امام

امام: اي يا حبايبي واقفين كدا لي تعبتم لو تعبتو بلاها النهارده 

احمد بص لمراد: لا يا صحبي احنا نفديك بعنينا 

مراد: يعم امام دا كام كرسي ع كام سرير مش مستاهلين يومين 

امام بص ليهم بفخر: ربنا يديمكم ف حياتي ويحفظكم يلا بينا بسم الله 

مراد: بقولك متروح تريح شويه انت زمانك تعبان واحنا هنقوم بالواجب 

امام: لا والله ف الفرح مدعي والحزن منسي لا يعم احنا ايدينا ف ايد بعض ع المره قبل الحلوا 

احمد: بالمناسبه السعيده دي يحضرني شئ من الخواطر 

امام ومراد ضحكو 

مراد: اشجيني يعم احمد 

احمد: اللي ميمسحش دمعتك ميستاهلش انك تقاسمو ضحكتك 

امام؛: الله عليك يا ابو حميد 

مراد: ابدعت يابني 

احمد: اي خدعه 

مراد: طب نسبنا من المجاملات ونشوف ورانا اي

امام: بالظبط كدا هو دا مراد اللي اعرفه راجل وعاقل مش الاخ اللي كان قاعد جوا 

احمد ضحك وقلده: انا هتجوزه يعني هتجوزه النهارده 

امام بص لمراد بغيظ وضربه بخفه: 
دا انتا هريت رجلي من كتر الضرب فيها 

احمد: اه وانا كمان 

مراد: قلبك ابيض منك ليه 

احمد: لا يعم انا قلبي لبني مخطط

مراد: ابو استزرافك 

امام: بس يلا بينا 

   🌸صلي علي رسول الله 🌸

احمد:لولولي اخير خلصنا 

مراد:الحمدلله خصلت ع خير 

امام:نتعب ليكم ف الافراح ياشباب

احمد:انا بعد العقله دي مش عايز اعرفك تاني

مراد بهزار:ولا انا مستعرفش عليك لمده سنه قدام 

امام:يخفه منك ليه مراد متهزرش انت وانت كائيب كنت احلي

مراد:لا يعم تبقيا عيبه ف حقكم لو اكتائبت تاني انا دلوقتي بقا عندي اب واخك وصديق وزوجه باذن الله قريب 

احمد:طيب انا مش عايز اعرفكم 
انا ماشي 

امام مسكه من قفاه:رايح فين يا احمد 

احمد :رايح لمراتي يعم 

امام:عم ف عينك طالع فوق وبالنسبه لمراتي واختي البي فوق اي هوا

احمد:طب م انا عايز انام انا جيت من الشغل مهدود لسه بقول يهادي 
مراد رن عليا وانت طلعت الفرش كله بره ما عدا اوضه بابا محمد انام فين بقا 

امام : هنتصرف 

مراد:اي يعم منك ليه شاغلين نفسكم ليه بيت اخوكم مفتوح يلا بينا ع الشقه بتاعتي 

امام:هنتقل عليك 

مراد بزعل: كنت بحسبك هتقول بيت اخويا مفتوح وتفرح قلبي لسه بتعمل فرق يا امام 

امام:والله ابدا بس م عايز اتقل عليك 

مراد:يعم بس انت تقل ملكش دعوه 

احمد:اخلص يا حلو منك ليه هنام
ع نفسي

امام ضحك:يلا يا فضاحنا 

احمد:المهم عندك اكل ولا هنام خفيف 

مراد ضحك:اللي تؤمر بيه يا احمد باشا عايز تاكل اي 

امام:طفس 

احمد:ملكش دعو اعم 

مراد بص ليهم بحب:ها عايزين تاكلو اي طب اقولكم اي رايكم نروح نتعشي ف اي مطعم 

احمد:موافق 

امام بص ليهم ومحبش يكسر بخاطر احمد:موافق 

مراد:هو دا الكلام يلا بينا 

    🌸سبحان الله وبحمده 🌸

عند تسنيم 

منال:ها يسيمو اتعرفتي ع امام ازاي

تسنيم ابتسمت بحب:إمام انا وهو ولاد عم واتجوزنا 

منال:بس كدا 

اميرة:حكايتهم غريبه اوي بس ف نفس الوقت جميله 

منال:احكيلي يا تسنيم عايزه اسمعها

تسنيم:كل ما في الامر ان اتنين اتخلقو لبعض وبنهم معاد للقاء وربك 
اذن باللقاء فلتقو بس 

منال:بس نظرة الحب اللي بنكم دي تقول انكم بتحبو بعض من سنين 

تسنيم اتكلمت بحب وثقه وضحين ونسيت انها وسط العيله : لازم احبه لانه إمامي وقدوتي بعد رسول الله ومعلمي 
وسندي واتكأئي ومسندي امام ملخص لكل حاجه حلوا امام راجل بجد وانا اتعلمت علي ايده ازاي اكون ست بجد ، الرجوله كلها اتلخصت ف شخص واحد وهو امام 
ومفيش راجل ع وجه الارض يلفت نظري ولا يملي عيني غير إمامي 

مريم : ايوا بقا يا سيمو يا عسل فينك يا ابيه عشان تسمع الكلام دا 

تسنيم انتبهت وبصت ليهم وحطت وشها ف الارض 

منال اتكلمت بحب: ارفعي راسك يا حبيبتي انتي معملتيش حاجه حرام او غلط انتي ذكرتي زوجك باحسن الجمل ربنا يحفظكم ويحميكم 

مريم: كنت مفكره ان قصة اميرة واحمد هيا اجمل قصة حب شوفتها بس طلع في اجمل واجمل بجد ربنا يحفظكم ويحميكم 

اميرة : امام من يومو وهو محترم ومؤدب ويستاهل كل خير وتسنيم جدعه وحنينه وطيبه ومتستاهلش غير امام تعرفي يا ماما وقت ما كنت تعبانه ومريم مكسوره كانت تسنيم هيا اللي شايله بيتي وبيتها ومريم ع كتافها وعمرها مكشرت ف وشنها دايما بشوشه ومبتسم كنت حاسه انها امي مش مرات اخوايا 

مريم قامت وحضنت تسنيم هيا واميرة 

منال: طب انا مليش حضن يا وحشين  

كلهم جريو عليها حضنهوها 

منال: ربنا ما يحرمني منكم ولا من لمتكم حوليا يا نور عيني منك ليها 

مريم: انا هقوم اجيب ليكم الكريم كرميل وتقولو رايكم 

اميرة: مفجوعه 

منال: بنتي وانا عارفها همها ع بطنها وبس 

تسنيم: فرحت اوي لما وافقت علي مراد ون هيا حبته 

اميرة: من اول يوم وانا حسيت بيها 

تسنيم: ازاي قولي ليا 

منال: وانت كمان قولي 

اميرة: مريم مش من عوايدها انها تتخطي حدودها مع حد غريب هيا اه بتجيب حقها بس بالادب انما مع مراد من اول يوم وهيا دبش معاه ولسانه طول ودا بالنسبه لاختي انو خطر عليها وهيا ضعفت لما ضعفت حاولت انها تقنع نفسها انها لسه زي ما هيا قويه بس علي مين وقعت وعلي جدور رقبتها 

تسنيم: لدرجه دي بصراحه هيا تعبتنا اوي عشان تعترف انها بتحبه 

منال: هيا مريم كدا تحب تبين انها قويه ومش ضعيفه وانها تقدر تتحكم ف اي حاجه بس اللي متعرفوش ان هيا ملهاش علي قلبها سلطان 

تسنيم: ربنا يبارك ليهم ويحفظهم 

اميرة: يارب يا حبيبتي 

منال: امين

    🌸الله اكبر ولله الحمد🌸 

امام وهو طالع لمح واحد قاعد حزين وباين عليه الهم ومراد كمان لاحظ الشخص دا وراح عنده 

مراد ابتسم ليه:ممكن ارخم عليك واقعد 

الشاب:.......

امام هو احمد وقفين لحد ما بعيد
بس سا معنهم 

مراد : علي فكره مفيش حاجه مستاهله انك تزعل عشانها 

الشاب بص ليه بحزن 

مراد:يا بني متبصش كدا والله مافي حاجه تستاهل الزعل غير حاجه واحده معصيه الله 

الشاب بداءة الدموع تظهر ف عنيه 

مراد قرب منه و طبطب عليه براحه
:احكي مهموم ليه يمكن اساعد 

احمد وامام وقفين بعيد امام واقف مبتسم ع زوج اخته وحنيته 

احمد:انا عايز اعرف احنا مستنين اي

امام:جوز اختك بيفرج عن هم مسلم

احمد:ازي 

امام:الشخص الحزين دا لما تروح وتتكلم معاه وتحاول انك تساعده 
يبقي بتفرج همه 

احمد بص ليه بفخر :فهمتك يا صحبي 

الشاب بص لمراد:تعبت 

مراد: من اي 

الشاب بحزن :من الخسارة والهزيمه 

مراد استغرب:من مين بالظبط

الشاب بحزن:شطاني كل مقرب من ربنا ابعد كل مااقول مش همل كدا 
تاني بعمل تعبتي لدرجه اني استسلمت ومعنتش بصلي ولا بركعها

مراد بحزن شاروح ل امام واحمد:طب بص يا صحبي انا اخوك مراد ودا امام واحمد اخواتي 
تقدر تقول من دلوقتي ان احنت صحابك وفضفض وبض ل امام معاك واحد مجرد ما تبص لوشه تنسي همك دا امام 

الشاب بشبه ابتسامه:دا شرف ليا 
وانا عمر وبعدين اتكلم بحزن
بس انت متستاهلش ناس زيكم 

امام:لي يا عمر بتقول كدا 

عمر:عشان انا ضعيف اوي وكداب اوي ومنافقك اوي 

امام:لي عملت اي لكل دا 

عمر بصوت مخنوق:عشان انا مبقدرش اكون قد كلمتي مع ربنا 
وبقي ف نفس الغلط وشطاني بيهزمني ويكسب 

امام بص ليه بحب وشارو ل مراد ومراد قام وامام قعد مكانه:بص يا عمر انت مش ملاك يعني هقولك يعني انت مش معصوم من الخطاء انت جاي عشان تغلط وتوب وتبني ليك بيت ف الجنه وانت مش ضعيف لا حاجه بس كل ما في الامر ان شطانك بيتذاكا عليك خليك انت اذكي منه 

عمر:ازاي يا امام 

امام ابتسم وتكلم بحب: انت مش منافق انت اواب 

عمر:يعني اي اواب 

امام:يعني اللي بخطاء ويتوب 
نعم العبد انه اواب متخيل انت 
عارف لما ربنا يقول على حد انه " نعم العبد" فممكن اللي ييجي في بالك انه مثلا بيقيم الليل ب10 أجزاء او انه بيختم القران كل ليلة .. 
لكن سبحان الله .. نعم العبد عند ربنا ان من صفاته انه "أواب" عارف أواب يعني ايه؟! 
يعني كثير الرجوع لله يعني عبد بيخطئ لكن بيرجع لله عز وجل كتير تخيل  
من الحاجات اللي الشيطان ممكن يضحك عليك فيها انه يقولك مفيش فايدة بسبب بعض الذنوب اللي بتعملها كتير 
عايز اقولك ان كل ما فيك نفس في أمل توب وافتكر "نعم العبد إنه أواب.."
فمهما حصل ارجع 
شوف لو عملت اي ذنب ارجع لربنا عز وجل وافتكر انك كده ممكن تكون نعم العبد 

عمر:بس انت غلط كتير

امام:انت لسه قايل شطانك بيهزمك زي ما بيهزمك ف الطاعه اهزمه ف المعصيه متتغلبش مرتين ادخلها عناد معاه والله بجد انا سعات بعملها ببقي تعبان طول النهار واجي عشان اصحي اصلي الشطان يضحك عليا يعم ايجت ع فرض هتقوم وابقي سبح ولا استغفر اقاوم اخدها عند لا مش نايم انا م هسمع كلامك انت
كل واحد فينا يا عمر عندو عدو داخلي والذكي اللي يحارب عدوه بس قبل ما يحاربه يعترف بوجوده
قوم يا وحش وكل ما يحاول يهزمك اهزمه واستثمر ذنب 

عمر بفرحه:الله انت كلامك جميل اوي عندو حق مراد لما قال عليك مجرد النظره ف وشك تنسيك الهم قول يا امام استثمر الذنب ازاي

امام ابتسم:جزيت اةجنه ع كلامك يا عمر،بالنسبه لا ستثمار الذنب هو انك لو عملت ذنب استثمره ازاي بقي انك مثلا تقراء صفحتين ف القران تستغفر الف مره تسبح الف مره تصلي ع روسول الله ومن اسباب بعدك عن ربنا سبحانه وتعالي هو عدم الذكر لان الذكر سبب من ضمن اسباب اجابة الدعاء والثبات 

مراد بص ليه:وعشان تثبت ع طاعه ربنا لازم الصحبه ف صحبه الصالحين تصلحك رغم انفك والله بجد صاحب ناس كويس صاحب اللي يقولك تعالي نصلي طب ما تيجي نحفظ قران الناس دي كنوز لو لقيت منهم حلو اوي ملقتش متقولش ع حد انو صاحبك 

احمد:يقول أحد الصالحين:
أخوك من ستر عيبك
وكتم سرَّك
ونشر حسنتك
وطوى سيئتك
فإن لم تجد مثل هذا
فلا تصاحب إلا نفسك .
غير كدا متصاحبش حد واكيد الموصفات دي ف الصحبه الصالحه

عمر بص ليهم بفرحه:بجد انا مش عارف اقول ليكم اي انتو افادتوني اوي شكرا يا مراد ويا امام ويا احمد 
بالمناسبه اسم إمام جميل اوي

امام ابتسم:الشكر لله وحده 
واتكلم بهزار لو عجبك خدو 

عمر ابتسم :ابني باذن الله هسميه إمام 

احمد:انت متجوز يا عمر

عمر:انا لسه بكلوريوس تجاره انجلش 

مراد:بجد 

عمر:ايوا 

مراد:وظفتك عندي يا برنس 

عمر:بجد

مراد ابتسم:ايوا شد حيلك وتعالي ع شركه الدمنهوري للمعمار 

عمر بصدمه:شركه ال اي

مراد:الدمنهوري للمعمار

عمر:انت شغال هناك دي شركه فوق الممتاز سمعت عنها كتير اوي بس مديرها صعب 

احمد ضحك بصوته:كاااان ياضنايا كااان 

مراد:احم انا مديرها 

عمر اتصدم: انا اسف والله ما اقصد

مراد ابتسم:ولا يهمك وعلي راي احمد كان صعب دلوقتى زي م انت شايف بس ف الشغل معنديش يا اما ارحميني 

عمر:تحت امرك يا مراد باشا

مراد:الامر لله وحده وبعدين اسمي مراد وف الشركه بشمهندس واد الكارت بتاعي يلا ع اقرب جامع وصلي ركعتين بنيه التوبه وعدم الرجوع ليه 

عمر ابتسم:حاضر انا بجد اسعد واحد ف العاام انو قابل ناس زيكم ربنا يحفظكم لبعض ونعم الاخوات فعلا 

امام:واحنا اسعد منك يا عمر يلا يا وحش اجري اغلب شطانك

عمر بضحك:فوريره يا معلمي

احمد ضحك:انت كدا تعجبني 

مراد بهزار:لا ابعد عن الولا احنا عايزينه بعقله  

امام ضحك عليهم:طب يلا بينا احنا روح

           🌸لا اله لا الله🌸

احمد وامام ومراد خلصو عشاهم و راحو البيت عند مراد 

احمد: يااااه اخير هنام 

امام: اتصدق عندك حق انا كمان هموت وانام 

مراد: اي حيلك حيلك منك ليه انا هستغلكم النهارده يعني هستغلكم

احمد: اي يبني انت عندك مرض ترديد الكلام وبعدين امام اهو عندك استغلو براحتك

مراد: خد يا احمد بطل رخامه 

احمد: امممم قعدنا عايز اي يا ابو الغتاته 

مراد بستفزاز: لا يا حبيبي محدش يقدر ينافسك فيها 

احمد: حيس كدا بقا انا قايم 

مراد بص ليه وضحك 

امام: بص بقا اي اطفال اقعد ي احمد قول يا مراد الي عايز تقوله 

مراد: انا بصراحه عايز اعرف كل حاجه عن اختكم بتحب اي وبتكره اي كلو

احمد اتكلم بجديه: مش لطيفه 

مراد ليه: لان مش هيبقي ليها معني زي الامتحان اللي اتغشش بتبقي خارج من اللجنه اكنك كنت بتاكل مش بتمتحن 

امام : احمد قصدو يقولك ان مش هيبقي ليها معني الحاجه لما تبقي مصتنعه مبيبقاش ليها معني 

مراد : مش فاهم 

امام: يعني لما تدقق انت وتعرف وتفاجاها انك حافظ كل تفصيله فيها عن ظهر قلب هيا هتشوف دا اهتمام وحب وهتفرح بيه اوي غير ان الستات عندهم الاحساس عالي 
هتحس انك مهتم اكتر من انك اخد المعلومات من اخوتها فهمت

مراد بتفكير: فعلا عندكم حق طب يلا نامو  

احمد: م انا كمت رايح انام ليه التعب دا بس اومبريه منك يا مراد اومبريه

مراد ضحك: والله لاسع يا احمد 

امام: دا الطبيعي 

مراد: طب يشباب البيت بتكم 
واعملو اللي نفسكم فيه انا هروح انام وانتو استجمو براحتكم 

احمد: انا عايز انام شوفلي اوضه انام فيها شقه طويله عريضه مفهاش اوضه 

مراد: يا مختل عشان انت قاعد ف الصالون والصالون معزول عن البيت 
مراد فتح ستاره 
اتفضل عندك اربع اوض اختار اللي يعجبك 

احمد: اول واحده حلوا اوي انا مش قادر امشي 

امام: خدني معاك 
تصبح ع خير يا مراد 

مراد ابتسم: وانت من اهل الخير ياميمو 

   🌸سبحان الله وبحمده🌸

عدي الاسبوع علي ابطالنا وجه يوم الفرح لتسنيم وإمام وكاب كتاب مريم ومراد 

مراد: اثبت يا امام بقا مش عارف اظبط ليك الكرافته 

امام: انا مبحبش البتاعه دي يعم 

احمد: خلاص البس ببيونه 

امام: لا بردو هبقي شبه علبه الهدايا

مراد بصوت حازم: اثبت بقا مش هربطها جامد زاد ان الكرافته من النوع السمبل الرفيع اهدي بقا

امام بهزار: احبكش وانت عصبي يا مرمر

مراد بغيظ: لاحظ ان رقبتك في ايدي ف لم نفسك الله يسامحك يا احمد 

امام بص ليه بثقه: رقبتي ف ايد اخويا اللي عمره ما هيئذيني 

مراد: حياتي فدا شعره منك يا صاحبي 

احمد بهزار: بس بقا عشان هعيط وانا دمعتي قريبه 

مراد وامام ضحكو 

احمد: يلا يعم منك ليه اخلص يا امام عشان تجيب عروستك وانت اخلص عشان تكتب الكتاب اللي مصربعنا عليه 

مراد ابتسم بحب: اكتب الكتاب اخبر هتبقا حلالي 

امام: لم نفسك ياعم النحنوح 
انا جهزت

احمد: يلا بينا 
العربيه تحت 

مراد: تؤتؤ انت تكنسل العربيه اللي انت جايبها دي 

امام: امال اروح اجبها مشي 

مراد: عندي مفاجأة 

احمد : استر يا رب

مراد:ملكش فيه 
تعالي يا امام 

مراد نزل وكان جايب عربيه اقل ما يقال عنها روعه عربيه لونها ابيض ومزينها بالورد الاحمر وحاطط جوا العربيه ورد كانت تحفه 

امام بصص للعربيه بذهول:اي دا

احمد:اللهم بارك تخفه يا مراد 

مراد ابتسم: اقل واجب لاخويا 

امام بص ليه وابتسم:تسلملي ربنا يبارك ليا فيكم يارب 

احمد:طب يلا عشان منتاخرش 

         🌸استغفر الله 🌸

تسنيم كانت جميله اوي كانت حاطه ميكب هادي جدا وجميل زيها 
وفستانها واسع كانت شبه الاميرات 

مريم:اللهم بارك يا سيمو كدا هغير منك 

تسنيم ضحكت:لي بس

مريم:عايزه البس فستان زي دا واحط ميكب

تسنيم:كلها كام شهر وتلبسي نغس الفستان بس احسن منه وتحطي ميكب 

مريم:عندك حق 

اميرة:اي دا ايد دا دا اي الجمال دا
انا اول مره 

تسنيم:بس بقا بتكسفوني 

اميرة:اول مره اشوف قمر بيتكلم هو القمر بيتكلم يا ولا دي بجد يا سيمو ربنا يحفظك اي الحلاوة دي 

مريم:بس بقا ابت كسفتيها والبونيه بسكوته

اميرة:انتي مالك انتي يابت امته مراد يخدك واخلص منك 

مريم:ع قلبك 

لسه اميرة هتتكلم امام رن ع تسنيم 

إمام بصوت كله حب وشوق ولهفه
:السلام عليكم 

تسنيم:وعليكم السلام

إمام بنفس الصوت:وحشتني يا اجمل اميرة في الدنيا كلها و وحشتي بيتك 

تسنيم بحب:وانت وحشتني اوي يا امام بس انا مش سايبه البيت من زمان 

امام بحب واحتواء:بيتك اللي هو حضني وحشتيني 

تسنيم:وانا وحشني بيتي واماني 
انت فين

امام:قدام الباب اطلعي بس حطي الكاب عليكي عشان الميكب 

تسنيم:حاضر يا حبيبي
انا هقفل بقا 

         🌸استغفر الله 🌸

كل واحد مستني مراته 
امام مشتاق لمكه قلبه وحياته 

ومراد مستني مريم 

واحمد مستني اميرة 

إمام رفع راسه شاف تسنيم وهيا بالابيض بس وشها مكنش باين بسبب الكاب 
شبه الفراشه الجميله اللي ظاهره في يوم مشمس من الربيع ونورت البستان وزادتو جمال جيتي لدنيا نورتيها وخليتي ليها طعم وحسستيني معني الحب 
امام راح عندها ومسك ايدها 
:قالو ليا بص للسماء عشان تشوف القمر قولت ليهم مش محتاج انت القمر بين ايديا وباص ايدها
بحبك 

تسنيم ابتسم بحب: وانا كمان بحبك اوي يا امام 

امام بص ليها بحب::امام بس ضيفي ليها صيغه الملكيه بتبقي احلي 

تسنيم:بحبك يا إمامي 

امام :وامام معرفش الحب غير ع ايديك يا قلب إمام امرتي تسمح ليا بشرف حضورها في حفله متواضعه مقامه علي شرفها 

تسنيم اتكلمت بصوت كله حب وامان:اي مكان انت موجود فيه 
انا ليا الشرف اني اقاسمك الحضور فيه 

احمد:مطيلا يا خونا 

امام بص ليه بغيظ:فصلان افندي

امام اخد اديها وركبها العربيه 

ومراد سايق بيهم واحمد ركب عربيته هو واميرة 

امام اخدها دخلها القاعه بتعات الحريم وطلع 
راح قاعة الرجاله وكان المأذون ايجي عشان كتب كتاب مريم ومراد

الماذؤن:اين الشهادين والوكيل لعريس والعروس

محمد:انا وكيل العريس 

محمود:وانا وكيل العروسه 

احمد وامام:واحنا الشهود

المأذون بداء 

وانتهي 

(بارك الله لكم وعليكم وجمع بينكما في خير)

مراد بص ل إمام وجري عليه:فرحه العالم كله فيها انا خلاص اتحوزتها 
واتكام بصوت عالي مريم بقت مراتي  

بـــــــــــــــــحـــــــــــــــبـــــــــــــــــك
يا مريم 

احمد ضحك ع جنانه:انتي تخطيت الجنان بمراحل 

مراد ابتسم:اجري هات اختك 

إمام:طب اتلم واعقل وعدي اليوم 

احمد ضحك:زق اليوم معايا 

امام بيحاول يلم اللي مراد عمله:اي ياجماعه محدش محضر حاجه نسمعها ولا اي 

مراد:يبني هو مش دا فرح اسلامي انت هتشغل اغاني ازاي 

امام:ابتسم في انشيد للافراح الاسلاميه 

مراد: زي اي 

احمد: ثواني 

واشتغلت انشوده انا شخصيا بعشقها 
اسمها مش هنساها الليه دي انا 

مش هنساها الليلة دي أنا ولا
يوم بهناها شفت انا هنا ولا
هي الليلة دي هتنسانا
دحنا شعللناها
ليلة يا ليالي ولا جت على بالي ولا
كان كده حالي ولا كان في خيالي ولا
ليلة جرالي ما الليلة جرالي
الله الله محلاها
دو..ري..مية المية
دُم..إيه..تك قوية
المزيكا حاجة أنتيكة
على بلدي و لف
فين..مين..عاش فرحتنا
سين..جيم..أدي إجابتنا
زي سعادتي في العالم دي
ولا حدّ شاف
 
مراد:الله جميله اوي ومعبرة جدا 

إمام:طب ثانيه بقي هاخلي احمد يشغل انوشده روعه 

احمد:ايوا 

امام:شغل نفسي اتوب 

احمد:عيوني يا عريس 

نفسي أتوب أنا من الذنوب وأكون قريب من الله كل لحظة وكل ثانية أكون بقلبي معاه وابقى راضي وهو راضي عني يوم ما القاه مشتاق قوي للقاه ولوجه الكريم عشمان قوي فى الدعاء أنا عارفه رحمن رحيم أنا خايف منك وخجول هفضل كدا خايف على طول علشان نفسى يارب أرضيك وأرضي كمان حبيبك الرسول مشتاق قوي للقاه ولوجه الكريم عشمان قوي في الدعاء بدعيك وبتمنى القبول بكل خير دعاك به الرسول مهما توهنا مع المعاصي هفضل برده يارب أقول نفسي أتوب أنا من الذنوب وأكون قريب من الله كل لحظة وكل ثانية اكون بقلبي معاه وابقى راضي وهو راضي عني يوم ما ألقاه

مراد:اي يعم كدا انا مش طالع من هنا

امام:حد قالك اطلع 

الفرح خلص وامام راح يجيب العروسه ولسه هيدخل مراد مسكه

امام:اي يعم الفصيل 

مراد:بستاذنك هاخد اختك اقعد معاها شويه وارجعها 

امام:بكره 

مراد:لي يعم 

امام:مراد القوت اتاخر ومينفعش اختي تخرج ف الوقت دا 

مراد: والله مهنتاخر 

امام: لاء 

عم محمد جه عليهم 

محمد: واقفين بتعملو اي يولاد

امام: ابدا 

  مراد: بتقلو ابدا ليه قول 

امام:مراد عايز يا خد اختي دلوقتي يخرجو سوا 

محمد:واي المشكله 

امام:نعم

محمد:مش كدا كدا انا هبات عند مراد اليومين دول عقبال متسافر 

امام بص ليه:اسافر فين ومين قال لحضرتك انك هتنام عند. مراد

مراد ابتسم:حجزت ليك تذكرتين ل المالديف شهر عسل يا صحبي وبابا محمد هيقعد معايا عقبال متسافر 

امام:مين قالك اني هسافر 

مراد:هتسافر ويلا بقا متبقاش قفل 

امام:ماشي يا مراد ماشي 

مراد:ماشي ليه يعم متقعد تشرب شاي 

امام مشي وهو متغاظ 

 محمد ابتسم: ربنا يبارك ليكم ويحفظكم لبعض 

مراد: امين يا حجوج 

مراد شاف مريم طالعه 

مريم

مريم بصت ليه: نعم 

مراد قرب منها: نتم الله عليك يا روح قلبي 

مريم واقفه مصدومه اي دا مين بيتكلم قفلت عنيها وفتحتها تاني 

: اي دا انت اهو 

مراد: عوض عليا عوض الصابرين يارب ايوا يا انا اهو يا قلب مراد

مريم بتوهان : قلت اي

مراد قرب منها اكتر: انا اهو يا قلب مراد وحشتيني اوي يا مريم وحشتني قرب منها اكتر وشالها وقعد يلف بيها 
واتكلم 
اجمل واحلي انسانه شافها قلبي 
مجنونتي وبنتي المشاغبه اسرتي المصغره بحبك يا ضي عيني وروح قلبي بحب 

مريم بحب: بحبك يا مرادي بحبك اوي يا تاعب قلبي 

  🌸استغفر الله واتوب اليه 🌸

بعد 6 سنين 

مصعب خد هنا يا مصعب تعبتني 

مصعب: مثعب مث عايز ياكل يا امي 

اميرة: معلش يا حبيب ماما معلقه كمان يلا يا حبيبي  

مصعب: معنتث قادر خالث

احمد: خلاص بقا يا ماما متغصبيش علي صومي 

مصعب : مث اسمي ثومي اسمي مثعب وانا كبير مث صغير دلع تاج مش مثعب 

احمد ضحك: توم مين يا مصعب ما
علينا هيا جنه فين 

مصعب: جوا ف الاوضه اكيد بتبوز حاجه 

اميرة: اعرف بس جايب الحمقه دي منين دا لا ابوك ولا خالك كدا

احمد: عمه مراد اكيد مين غيرة

مصعب: ااسف ع التدخل يا ابي ببس عمه مراد دا جميل اوي وانا بحبه اوي 

احمد: ررنا يديم محبتكم يا قلب ابوك يلا روح البس عشان ننزل عند جدو تحت 

مصعب:حاضر يا ابي ثواني 

احمد: حبيبي انا هشوف تاج عقبال ما تلبسي 

اميرة: اه بالله عليك اكيد بتخرب ف حاجه 

احمد: توجي لسه صغيرة دي سنتين هتخرب اي 

اميرة: انا غلطانه روح شوفها 

احمد: تاج مش ف الاوضه امال راحت فين 

احمد سمع صوت ف المطبخ راح يشوف في اي لقي تاج منزله ااحلل كلها وعماله تخبط فيهم 

احمد: انا اللي ملاك اي دا ابت 

تاج بصت ليه وهربت 

احمد ضحك: خودي هنا يا بت 
وقعد يضحك

          🌸لا اله الا الله 🌸

يا اواب 

اواب:نعم يا امي 

تسنيم:حبيبي شوف حمزه فين 

اواب:مع جدو يا ماما 

تسنيم:حبيبي لو هتعبك ممكن تاخد السريلاك دا تاكله عشان زمانه جعان 

اواب:حاضر يا امي تؤمري بحاجه تاني 

تسنيم:لايا حبيبي تسلم ليا من كل شر
 
(اواب عندو 5 سنين وحمزه 3)

امام دخل عليها المطبخ : حبيبي مش عايز مساعده مني 

تسنيم : حبيبك عايزك دايما تكون بخير وصحه وسعاده كدا وبس 

قرب منها واخده ف حضنه اكني لسه مجوزك امبارح شوفي بقالناكام سنه ولسه بحبك وبشتاق ليكي 

تسنيم:وانا لسه بحبك حبي مش بيقل دا بيزيد وبيتي بيوحشني 
اوي 

امام:سبق وقلت ليكي اني كلي ملكك انتي وبس ولسه عند كلمتي 
بحبك 

  🌸استغفر الله واتواب اليه🌸

مريم:انتي يا بت خدي هنا جوري خودي هنا 

جوري:بابه

مريم:هوديك ليه والله بس تعالي كملي لبسك 

جوري:نقااا 

مريم:نقه اي بس معلش خليها 

جوري جريت ع الباب 

مراد ابتسم بحب وشالها:اهلا بحبيب بابا اي الجمال دا يا جوجو

جوري:بابه 

مراد وهو بيبوسها:قلب بابا من جوا
اي الجمال دا يا جوجو هكلك همممد

جوري ضحكت:مرم

مراد: مريم مالها 

مريم بغيظ:مريم كدا حاف طب اجبري بخاطري وقولي ماما حتي لا خلاص الحبيب ايجي تذهب بنك التغذيه 

مراد قرب منها واخدها ف حضنه:مقدرش استغني عنك لحظه واحده انتي اكسجين حياتي هو من غيرك ولا حضنك اسو حاجه يا مريمتي

مريم:مريم من غير زي التايهه والغريق وانت امانها 

جوري بتذق مريم

مريم بغيظ:بس يا بنت المدايقه دا جوزي انا 

جوري وهيا بتذقها:نقاااااااا تعتي 

مريم:بتاعت مين يابت دا جوزي 

جوري بدات تعيط

مراد:معلش يا حبيبي روحي البسي 
عشان منتاهرش ع بابا محمد وامام

مريم بصت لجوري:ماشي يا ضرتي اما نشوف اخرتها اي

جوري ضحكت 

 مراد:يخلاثي ياناس علي حبيبة ابوها اللي بتغير 

  

العيله كلها اتلمت بنفس الحب بس بزياده وبافراد جديدة 
طول م انت بتسعي للخير ربنا هيرزقك بالخير والصحبه الصالحه

(روايتنا القمر خلصت كل واحده دلوقتي تطير ع كتابها وتذاكر اهم حاجه حلمك ونجاحك جوزك كدا كدا جاي المهم دلوقتي واول حاجه هيا شهادتك شهادتك هيا سندك بعد ربنا 
لغايه بقي ما يجي ابن الحلال نفوق ونركز ف مستقبلنا، ولو عايزين زوج صالح زي امام خليكي انتي كمان صالحه يعني غضي بصرك وتعففي 
واعرفي عن دينك ان كنتي صالحه يتهافت عليكي الصالحين، نيجي بقا 
لمقصدي من الروايه طول م الزوجه مطيعه هتوفر ع زوجها مسافات وهيكون لين معاها وقت متتزوجي 
مفيش كرامه بين الزوج والزوجه 
لان انتو الاتنين بتكملو بعض لازم السمع والطاعه ولو كان اختيارك صح هترتاحي وهيكون بيتك بيت اسلامي واطفالك تبارك الله مفيش منهم ومن ادبهم، مش معني كدا اني مكنش صح انا كمان احاول واجاهد نفسي عشان اكون زوجه صالحه زيك الشرعي مش وحش ومش بيكبر وتكلمك بالكتاب والسنه انتي مش معقده ومش قديمه وغضك لبصرك 
انتي مش مكبرها وتلاوتك للقران وصلاتك اذكارك انتي كدا مش معقده انتي كدا مسلمه ودا المفروض يكون شئ طبيعي ع كل مسلم ومسلمه دمتم ف رعايه الله يارب تكون الروايه نالت اعجابكم 
وشكرا جدا ع تفاعلكم وشكر لكل كومنت مبهج وان شاء الله الجزء الثاني بعد رمضان دعواتكم ليا )

احبكم في الله ♥

إمامي💍❤

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية إمامي"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات