القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كيف اغفر الفصل الاول 1 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الاول 1 بقلم يارا رشدي 

رواية كيف اغفر الفصل الاول 1 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الاول

~ حفل عيد ميلاد ~
فتح عينيه واعتدل من الفراش بهلع وهو يقول بزعيق :
انتي غبيه ايه الي عملتيه ده ؟!!
ضحكت وهي تبتعد عن الفراش وترتشف الماء هاتفه :
اعملك ايه يعني بقالي ساعه بصحي فيك وانت ولا هنا ملقتش قدامي غير اني ارش عليك الميه
_ اطلعي براه يا بت
قالها بانفعال لتقول هي :
خلاص بقي متبقاش قفوش كده مره جايه هصحيك بطريقه لطيفه حلو كده ؟ خلينا في مهم بقي
جلست علي الفراش واكملت هاتفه :
تعال اقعد كده علشان عايزاك في موضوع مهم جدا والله
جلس وهو يزفر بضيق هاتفآ :
نعم خير اتفضلي صدعيني وكلي دماغي
_ اخلي اخوك يحبني ازاي ؟!
_ مش هيحبك يا بيبي متحاوليش هو مش شايفك قدامه اساسا
_ متقولش كده في وشي ساعدني خليك جدع وساعدني يا فادي
_ يا امه اساعدك ازاي محدش يقدر يتحكم في قلب حد وسليم قلبه مش معاكي نهااائي
ضغطت علي شفتيها بضيق وهي تقول ;
في حد تاني طيب بيحب حد صح؟!
حرك كتفيه قائلا :
معرفش ممكن وممكن الله اعلم
نهضت من الفراش وهي تقول :
دي تبقي مصيبه سوده لو حد في حياته شويه ويتجوزها ويجيبها عندنا البيت هنا وانا اشوفهم بعيني وافضل اكل في نفسي يالهوي يا فادي لو حصل كده انا ممكن اروح فيها
اهو نرتاح منك
القت عليه الوساده هاتفه :
ابقي شوف لما ترتاح مني مين هيداري عليك وانت راجع سكران طينه
_ روحك يا حبيبتي هتداري عليا ويلا كده شوفي وراكي ايه علشان عايز انام
صرخت بيه :
نام نام نوم الظالم عباده اتخمد
قالت جملتها تلك وغادر ليرتمي هو بجسده علي الفراش قائلا :
طول ما انتي مدلوقه عليه كده يا نيره عمره ما هيعبرك
________________________
_ خير بتشيك كده ورايح علي فين ؟!
قالتها نيره عندما دلفت الي الغرفه ووجدت سليم يقف امام المرآه
التفت اليها وهو يقول :
هو انتي مراتي وانا مش عارف؟! هو ايه الي خير بتشيك ورايح فين وبعدين كام مره اقولك انا شاب ميتفعش تتنيلي تدخلي اوضتي كده
_ يا سلام ما انا بدخل اوضه فادي ومبيقوليش حاجه اشمعني انت يعني؟!
_ ما هو ده كمان غلط تصرفاتك كلها غلط مينفعش كده انتي كبرتي يا نيره مبقتيش العيله الصغيره بتاعه زمان بقيتي مدموزيل ومينفعش الي بتعمليه ده قعدتك مع فادي طول الوقت في الاوضه غلط
اقتربت منه ثم بعتث علي السراحه وتناولت زجاجه عطر وهي تقول :
اممممم انت بتغير عليا من اخوك ولا ايه
حرك راسه بملل وهو يتناول زجاجه العطر منها هاتفآ :
يا بنتي سيبك بقي من شغل مراهقين ده اكبري ده لسه بقول عليكي بقيتي مدموزيل
_ شغل مراهقين علشان بحبك؟!! انت ليه مش عايز تحس بيا
تنهد بنفاذ صبر ثم هتف :
هعيدلك الكلام للمره المليون يمكن تفهميه وتسوعبيه مره دي انتي بنتي يا نيره اللي انا ربيتها من وهي عندها خمس سنين من يوم ما جيتي عندنا البيت بعد وفاه مامتك وعمي مقدرش ياخدك تعيش عنده علشان مراته وانا مش شايفك غير بنتي الي مسؤل عنها وعمري ما هشوفك غير كده طلعي بقي الحب وكلام ده من دماغك شوفيني اخوكي الكبير وبس يا نيره فهمتي مره دي ولا لا
اجابته بضيق :
لا مفهمتش انا مليش اخوات غير ريم وامجد بس انت مش اخويا
_ انا بتناقش معاكي في ايه اصلا ؟! اوعي ورايا شغل ومش فاضيلك
اطلقت ضحكه وهي تقول :
شغل ايه يا ابو شغل بقي الشياكه دي كلها علشان شغل ولا رايح تقابل واحده
اوما راسه بالايجاب :
ايووه فعلا رايح اقابل واحده اقولك التقيله بقي علشان اريحك ؟ انا احتمال اخطب قريب سلام بقي
قالها وهو يزيحها من امامه وخرج من الغرفه شعرت ان الارض تهتز بها سوف يخطب؟!!!
_________________
بعد مرور عدده ايام ..
منذ اخر مره تحدثت بها مع سليم وهي لم تخرج من غرفتها لا تتخيل انه سوف يخطب ..
كيف تراه برفقه فتاه اخري غيرها ؟!!!!
لم تتحمل بالفعل لم تتحمل وسوف يحدث لها شئ ما
_ بقالك يومين حابسه نفسك في الاوضه واخرتها يعني هو قال هيخطب لسه مخطبش لما يخطب يا بيبي ابقي اعمل كده
قالها فادي وهو يجلس بجانبها علي الفراش لتقول هي :
ازاي يخطب غيري ؟! انا بنيت كل حاجه احلامي كلها بنيتها عليه هو في الاخر يروح لواحده تانيه ؟
حرك فادي راسه باسف مزيف وهو يقول :
هو كده الحب من طرف واحد نهايته زفت علي دماغك زي ما قولتلك
دفنت وجهها في الوساده وصاحت باكيه ليقول فادي :
بس يا نيره بس اهدي مينفعش كده
قالها وهو يرتب عليها برفق لم تتوقف هي عن البكاء ليقول هو :
اقولك حاجه طيب ؟ انا رايح عيدميلاد صحبي ايه رايك تيجي معايا
حركت راسها بالنفي قائله ;
مش عايزه اروح مكان
_ مفيش حاجه اسمها مش عايزه قومي يلا اجهزي كده والبسي احلي حاجه عندك وانا هخلي سليم يموت من الغيظ اسمعي مني يلا وقومي
_ ولما يموت من الغيظ هيحبني يعني
تنهد وهو يقول :
ربنا يسهل يلا قومي البسي واجهزي
غادر فادي اما هي نهضت من مكانها وبدات في اختيار ملابسها والاستعداد للحفله ..
____________________
_ نيره مين الي تاخدها عيدميلاد صحابك الصيع دول انت اتجننت ؟!
قالها سليم بانفعال ليجيبه فادي :
نيره منهاره من ساعه ما قولتها انك هتخطب ولو فضلت كده هيحصلها حاجه حرام عليك البت يتيمه وملهاش حد غيرنا ابوها واخواتها نسيوها اساسا متساهلش منك الظلم ده كله
_ هو علشان انا شايفها اختي ومينفعش احبها ابقي بظلمها ؟!
اوما فادي راسه بالايجاب وهو يقول :
اه بتظلمها يا سليم
توقفوا عن الحديث عندما استمعوا الي صوت كعب حذائها وهي تهبط الدرج ثواني وظهرت امامهم بفستانها الاسود المكشوف من ذراعيه وقصير
_ نهااارك اسود انتي خارجه كده
قالها سليم لتجيبه هي ;
حاجه متخصكش مين انت سوري يعني علشان تحاسبني محدش له كلمه عليا في بيت ده غير عمو وطنط بس
_ اطلعي غيري المسخره دي يا نيره
مش هغير حاجه يا سليم انت ملكش كلمه ولا حكم عليا ابقي احكم علي خطيبتك المستقبليه يلا يا فادي علشان منتاخرش
_ نيــــره
قالها بزعيق وانفعال اما هي لم تهتم بشئ فقط تحركت من امامه ولكنها توقفت عندما هتف :
لو طلعتي بمنظر ده يبقي تنسي سليم خالص
تحركت مره اخري وهتفت :
هستناك يا فادي براه
وبالفعل غادرت الفيلا ليقول فادي :
الفستان مفهوش حاجه كل البنات في الحفلات بيلبسوا كده
مط سليم شفتيه وهو يقول بسخريه :
ما شالله لا راجل اووي
_ نعم قصدك ايه ؟!!
_ خلي بالك منها يا فادي وعينك متروحش من عليها انت فاهم
_________________
وصلوا الي مقر حفله عيدالميلاد الخاصه برفيقه ودلف كلاهما الي الداخل
ظلت نيره تنظر حولها ليقول فادي :
عجبك المكان ؟
_ اه حلو لطيف
_لسه بدري يا عم فادي ده احنا هنمشي خلاص
قالها رقيقه وهو يقترب منهم ومعه عدده اشخاص ليجيبه فادي :
معلش بقي لحد ما اختارتلك هديه
قالها وهو يناوله الحقيبه الورقيه ليقول وهو ينظر الي نيره :
مش تعرفنا ولا ايه ؟
_نيره بنت عمي
صافحها رفيقه حازم وهو يقول :
اهلا يا نيره نورتي
ابتسمت له قائله :
ميرسي
_ اعرفك يا ستي حازم يوسف خالد
قالها فادي وهو يشير الي اصدقائه بابهامه لتبتسم هي وتحرك راسها
وحازم يتفحصها بعينيه ثم اشار الي اصدقائه بنظره ما لا يفهمها سواهم ليبتسم كلاهما ثم هتف :
هنفضل واقفين ولا ايه ؟
تحركوا كلاهما وجلسوا علي طاوله ما قام حازم بسكب كآس الي فادي تناوله منه وهتف :
متعملش حساب نيره ملهاش في شرب
_ ليه كده بس ؟
ابتسمت نيره وهي تقول :
معلش انا مبحبش الشرب ده اعذرني
_ يبقي تشربي عصير فريش لحظه واحده
قالها ونهض من مكانه ليقول يوسف :
منوره يا جميل
_ ما تخف يا عم الروش قولنا دي بنت عمي
ليقول خالد :
بيرحب بيها يا فادي في ايه ؟
_ مفيش
ثم هتف هامسآ :
سليم معاه حق مكنش مفروض اجيبك هنا
_ نعم ليه ان شالله
_لا ابدا ولا حاجه صحابي بس من وقت ما دخلتي وهما منزلوش عينهم من عليكي
قالها بضيق واضح لتقول هي :
حرام عليك فين ده ؟
بعد ثواني جاء حازم ثم ناولها كوب العصير هاتفآ :
اتفضلي
تناولت منه الكوب الزجاجي وهي تبتسم وبدات في ارتشاف العصير
قام حازم بسكب الخمر في كوب فادي قائلا ;
ما تشرب يا فادي مالك نهارده ؟!
_ مش عايز اتقل في الشرب معلش
_ طب اشرب بس متقلقش لو سكرت جامد هنروحك انت وبنت عمك
قالها حازم وهو يلقي نظره علي نيره ....
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' كيف اغفر'' اضغط علي اسم الرواية

reaction:

تعليقات