القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وقعت في عشق المنتقم الفصل الاول 1 بقلم موني وسكر

 رواية وقعت في عشق المنتقم الفصل الاول 1 بقلم موني وسكر

رواية وقعت في المنتقم الفصل الاول 1 بقلم موني وسكر

 رواية وقعت في عشق المنتقم الفصل الاول

في أحد الفيلال الفخمه
تجلس فتاه في مقتبل عقدها الثاني تتميز بالبشره البيضاء والشعر البني الناعم الطويل وعينها الخضراء التي تملأها دموع حزن وانكسار
لتدخل عليها سيده في عقدها الخامس ذات ملامح طيبه ونظره حانيه
سعاد : وبعدين يا أسيل يا بنتي هتفضلي تعيطي كده لحد امتي
أسيل : لحد ما ربنا ياخدني
سعاد : بعد الشر
اوعي تقولي كده يا بنتي
أسيل : اومال عيزاني اقول ايه يا داده
سعاد : اهدي بس وحاولي تتكلمي تاني مع حسن بيه انتي بنته الوحيده وعمره ماهيرفضلك طلب
أسيل : كلمته بدل المره الف وبردوا مصمم علي الجوازه ديه
ليدخل عليها رجل يغلب علي شعره المشيب يتميز بهيبته ووقاره
حسن : أسيل حبيبة بابا
اسيل بدموع : نعم يا بابي
حسن : انتي لسه بتعيطي
اسيل: يا بابي انا قلتلك انا مش عايزه اتجوزو
حسن : ليه يا حبيبة بابا
ده عمار شاب كويس وناجح في شغله ورجل اعمال كبير رغم صغر سنه وابوه صحبي ومش هلاقي احسن من كده اجوزهولك
اسيل: مبحبوش يا بابي مبحبوووش مش طايقاه
حسن بغضب : بس ماسمعش صوتك فاهمه
واضح اني ما اعرفتش اربي
أسيل : يابابا.....
حسن : مافيش بابا
انهارده بليل كتب كتابك علي عمار وإلا يا أسيل هتصرف تصرف مش هيعجبك
وخرج حسن وترك أسيل لترتمي في حضن سعاد لتبكي

( سعاد هي داده الي ربت أسيل من وهي صغيره بعد وفاة والدتها وهي في السادسه من عمرها فأسيل تحكي لها كل شئ وتعبرها أمها )

في احد الفيلال في مكان هادئ بعيد عن حواري القاهره المزدحمه يوجد شاب في عقده الثالث يتميز بطول القامه وجسده الرياضي وبشرته القمحاويه القاسيه وعين رمادي حاده مثل الصقر وشعر اسود لامع يقوم بأداء تمارينه الرياضيه ليقطعه رانين هاتفه ليتوقف ويرد
فهد : الو
المتصل: .......
فهد : متأكد ان خطوبة بنته انهارده
المتصل:.......
فهد بإبتسامه خبيثه : يا حلاوه وكمان العريس عمار الاسيوطي
المتصل :.......
فهد : تنفذ زي ما اتفقنا
ليغلق فهد الهاتف وتعلي ملامحه ابتسامه لا تنم علي خير ابدا

عند اسيل

تجلس أسيل سرحانه
ليدق الباب
اسيل : ادخل
نرمين: ايه يا سيلا لسه مجهزتيش
( نرمين صديقة أسيل بالاسم فقط لا بالفعل فعي دايما بتغير من أسيل وتكره لها الخير)
اسيل: وايه ال يخليني اجهز بدري
نرمين: مالك بس
اسيل: مش عايزاه يا نرمين مش عايزاه
نرمين : اسيل يا حبيبتي اهدي
وحاولي تعدي اليوم بهدوء عشان باباكي
اسيل: حاضر

قامت اسيل خدت دوش وبدات تجهز
في نفس الوقت فهد كان بيجهز عشان ينفذ خطته

ليأتي الليل هناك من هو حزين وهناك من لايسعه الانتظار لكي يحقق انتقمه من مَن دمر له حياته

تشتعل الانوار في فيلا حسن الدمنهوري ويأتي المعازيم والصحافه ليحضروا هذا العرس التاريخي الذي يجمع بين اشهر عائلتين في مجال الاعمال
وفي وسط الترحيب والسعاده التي كانت تملأ الفيلا
تجلس أسيل بحزن ترتدي فستانها الابيض وهي تلعن تلك الزيجه
نرمين : مبرووووك يا عروسه مين قدك هتتجوزي عمار الاسيوطي مره وحده
شكلك وقعتي وقفه يا عام
هنيالووووو
لتدخل سعاد في تلك الاثناء وهي تعلم مدي حزن صغيرتها
سعاد : أسيل
المأذون وصل و حسن بيه بيستعجلك
اسيل بغضب : انا مش هتجوزه مستحيييل اتجوزه
نرمين : اهدي يا اسيل
لتدفعها اسل بعيد عنها
اسيل: اطلعو بره كلكوا انا قولت مش هتجوزه يعني مش هتجوزه
لتبتعد عنها نرمين في دهشه
سعاد: انزلي يا نرمين وانا هقنعها وانزل
نرمين : حاضر يا داده
لتنزل البنات وتدخل سعاد وتقفل الباب وراها
اسيل: مش هتجوزو يا داده مستحييييل انا بكرهه
سعاد : اهدي يا بنتي اكيد لكل مشكله ليها حل
اسيل: وايه حل ده الماذون تحت
سعاد : خدي الدوا ده حطيه في اي حاجه يشربها وهي تعمله مشاكل في المعده بسيطه لكن اعراضه تبان انها تسمم وهيتحجز في المستشفي مش اقل من اسبوع علي ما تعرفي انتي هتعملي ايه
اسيل: هحطه ازاي
سعاد : في كباية مايه ولا في عصير مش هيبان بس دوبيه كويس
اسيل: حاضر
سعاد : يلا امسحي دموعك عشان تنزلي

في نفس الوقت كان هناك غرباء في الفيلا لا يعلم احد بوجودهم ينتظرون لحظه نزول العروسه لتنفيذ الخطه

مسحت اسيل دموعها وظبطت الميك اب ونزلت
لتتعالي اصوت الزغاريط في جميع انحاء الفيلا
ليذهب لها ابوها ويسلمها لعريسها الغير مهتم بها كل ما يهمه هو المصالح التي سوف تأتي من تلك الزيجه
تجلس أسيل جنب والدها ويبدأ المأذون
المأذون : بسم الله والصلاة والسلام علي اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلي اله وصحبه اجمعين
ليتفاجأ الجميع بإنقطاع الكهرباء
المعازيم مخضوضه
حسن : متقلقوش يا جماعه دلوقتي المشكله هتنحل
عم عبده
عم عبده : نعم يا بيه
روح شوفلي المشكله وعالجها بسرعه
عم عبده : امرك ياباشا
وبعد ٥ دقايق رجع النور
حسن : يلا يا حضرة المأذون كا....
ايه ده فين أسيل
وقف الجميع يتسأل اين ذهب العروسه

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' رواية وقعت في عشق المنتقم '' اضغط علي اسم الرواية

reaction:

تعليقات