القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق في حي شعبي الفصل الاول 1 بقلم ايات وقلب نورك

رواية عشق في حي شعبي الفصل الاول 1 بقلم ايات وقلب نورك 

رواية عشق في حي شعبي الفصل الاول 1 بقلم ايات وقلب نورك

رواية عشق في حي شعبي الفصل الاول

الساعه 8 صباحاً.... استغفر الله العظيم في اي على الصبح إستهدي بالله يا ياماما و ادخلي جوه
الام.. اوعي يابت سبيني وديني ل اجيبها من شعرها
أم ياسر... تجيبي مين من شعرها ياوليه انتي
هايدي بنفاذ صبر ... ما خلاص يا ام ياسر انتي كمان الله جيجي لو صحيت مش هعرف احوشها
......
تخرج جيجي من غرفتها وهيا تفرك في شعرها بنعاس .....
اصطبحنا في اي ياماما بتروقي علي مين علي الصبح كدة
الام ... تعالي ياجيجي شوفي الوليه دي غسيلها نقط على البلوزه الجديدة بتاعتك
وسعت عين جيجي بغضب وهيا تجز علي أسنانها ..
‏ ‏ انتي بتقولي اي يا ماما
ام ياسر وهيا تقف خلف هايدي.. يقطعني ياختي دا ابو ياسر كان لية غيارين بس
هايدي تمتمت بخفوت.... استر يارب كمان غيارات ابو ياسر هو اليوم باين من اوله سلم على الشهدا اللي معاك يا أم ياسر هتوحشيني ياغاليه...
تجمع الناس تحت بلكونة ام جيجي
أحد الجيران... خلاص سماح المرادي ياست جيجي دي وليه هبلة ومتعرفش حاجه
جيجي وهيا معلقه ام ياسر في البلكونه.
لا ام ياسر مش هتنزل غير لما تقول حرمت اغسل غيارات ابو ياسر
ام ياسر وهيا تنتفض فزعا ... حرمت ونبي ياست جيجي حرمت مش هنشر غيارات للمنيل جوزي تاني
جيجي بملل.. خلاص نصايه كده ونزليها ياهايدي...
هايدي وهيا تضرب ام ياسر علي مؤخرتها... ايوا بقا يا ختي افراج بدري اهو
هايدي و هي تنظر من البلكونه للاسفل ... يلا ياجماعه كل واحد علي بيته يلا ام ياسر خمسه بس وهتنزل يلا يا أبله انتي وهيا
خرجت هايدي من البلكونه ودخلت المطبخ..
جيجي اعملك سندوتش معايا
‏ ‏جيجي وهيا تقف علي باب الشقه... لالا دا انا اتأخرت اوي المدير هيصبح عليه
‏الام بحنان... ربنا معاكي ياحبيبتي
‏جيجي بإبتسامة... سلام ياعسل سلام يابت هايدي ‏
‏ ‏............
‏ نتعرف بقاا جيجي مصطفى الأخت الكبيرة طويله بشرتها بيضاء عيونها زرقاء لكن دائما جديه فمها صغير بس ربنا ميكتبلك تقف قصدها أنفها صغيره
‏ ‏عنيده جدا جدا لسانها اطول من شارعهم بتلعب ملاكمه وده اللي مخلي جسمها رياضي جدا
‏هايدي الاخت الاصغر حاجه كده مدلعه تشبه جيجي في كل شئ و هي النسخه التانيه من جيجي لكن علي اصغر
‏ابوهم الحاج مصطفى محبوب من أهل منطقتة جدا هو شخص طيب لكن عند بناته مليووووون خط احمر لانة ممكن يتحول لاسد في اي لحظه
‏ ‏.......
‏لتخرج جيجي الى الشارع...
أم حنكش من البلكونه...
ابله جيجي يا ابله جيجي
جيجي وهيا تلطم علي خدها... خير يا ام حنكش في اي علي الصبح
ام حنكش.. ونبي ياابله تدي الواد محمد ابني كام كلمه انجليزي كده عشان يتفشخر بيهم قدام العيال
جيجي بضيق... وانتي ابنك عيزاه يتعلم انجليزي عشان يتفشخر علي الواد شنبر ابن ام سعيد ولا حماكشه ابن ام سيد
ام حنكش.. يختي يتفشخر عليهم كلهم
جيجي وهيا تتحرك من أمامها... عيني يا ام حنكش همشي انا بقاا عشان اتأخرت علي الكلاس
جيجي في طريقها لكن استوقفها صوت
سيد... صباح الخير يا ابله
جيجي بزهق.. صباح الخير يا سيد مش نقصاك علي الصبح
سيد.. لية بس يا ابله جيجي دا انا سيد عجله يعني احسنها سمكري عربيات فيكي يا منطقه.
جيجي وهيا تمسكة من ياقته... اسمع يلا جو الطنطيت دة مش عليا اظبط عشان مروقش عليك جنب خالتك ام ياسر.
سيد ينزع يدها بغضب... طب اسمعي بقى ياقطه الحاج ابوكي عليه فلوس للمعلم ضاحي وانتي عارفه المعلم ضاحي بلغي الحاج يرجع فلوس المعلم إما المعلم مبيسميش بسلامه ياابله
........
في كليه هندسه
في الكافتيريا....
هايدي وهيا تضع عينيها في الكتاب وتهز بي كتفها علي شروق
شروق... بت ياشروق شروق شرووق
‏شروق بفزع... في اي الله يخربيت امك فزعتيني
هايدي بتركيز.... شوفي يابت الكتاب ده بعدين سمعت إن عندنا امتحان قريب
شروق وهي تضع الاكل في فمها..... امممم عارفه ياختي بعد بكره
هايدي وهيا تنظر إليها بقرف... ابلعي ياختي الاول جتك نيله اي همك علي كرشك دائماً.
شروق وهيا تحاول مضغ و بلع الاكل.. امممممم دا يدوبك الطبق التالت يعني ملحقتش
هايدي وهيا تلوي فمها..... نعم ياختي التالت ولسه طب لعلمك ده الخامس وحيات خالتك
كادوا يكملوا كلامهم لكن قاطعهم صوت أحد الرجال.... احم انسه هايدي ممكن كلمتين علي انفراد
شروق وهيا ممسكه السندوتش وعينيها توسعت.. اوباااا اي الموز ده اسفه مش هينفع اسيبك معاها ده مش خوف منك تؤتؤ دا خوف عليك
هايدي بزهق.. اؤمر ياشبح خير جاي بطلتك البهيه لية ان شاء الله خير
عمر بابتسامة هادئه.... خير إن شاء الله انا كنت عايز اتعرف
هايدي وهيا تقف تضرب بيدها علي الطاولة ..... ناااااعم تتعرف علي مين ياروح خالتك
عمر بصدمه.. ياانسه هايدي انا بس بقول اتعرف علي اهلك يعني اتقدم لحضرتك
هايدي وهيا تجلس بهدوء.. اااه تعرف حلال يعني اذا كان كده ماشي اكتب عندك
عمر بعدم فهم.. افندم اكتب اي
هايدي بزهق.. الله اكتب عندك رقم ابويا كلمه مش عايز تتعرف
عمر بتوهان.. ااه اه اتفضلي قولي
.............
بعد مرور بعض الوقت ترجع هايدي إلى المنزل
هايدي وهيا تقفل باب الشقه ورائها... ماما ياست الكل. بت ياجيجي
لتخرج الام من المطبخ... في اي يابت عامله دوشه لي بعدين اختك مجاتش لسه
الاب وهو يجلس في البلكونه... تعالي ياهايدي عايزك
هايدي... لا اللي عايزني يجيلي لامؤاخذة يعني.
الاب.. تعلي يابنت ال*كل*ب بدل مجيبك من شعرك
هايدي وهيا تقبل يد ابيها... ولية العنف بس ياحج انا اهو
الاب بابتسامة..... في عريس جاي بكره اي رايك
هايدي.... الي تشوفو انت يا بركه
لتدخل الام.. عريس عريس اي بعدين ازاي الصغيره قبل الكبيره
الاب... ملكيش دعوه انتي جيجي تنقي براحتها وانا مش مستعجل علي حد بس العريس الي جاي لهايدي شخص محترم هنشوف ونسال عنه
خرجت امهم بعصبيه
.......
تاني يوم والكل على ام الاستعداد لإستقبال العريس لكن جيجي لا تعرف عنة شئ
ليدخل عمر ووالدته ووالدة
الاب.. أهلاً وسهلاً نورت ياعمر يابني نورت يا أبو عمر
ام عمر وهي تنظر للمنزل بقرف.. هو ده بيتكم
الاب ب احراج... احم ايوا إحنا بيتنا تمليك يا مدام
ام جيجي تمصص فمها بطريقه عشوائيه..... وانت بقاا ياعمر عايش فين
ام عمر بتكبر... ابني معاة شقته تمليك في المهندسين هتعرفوا تفرشوها.
هايدي كانت واقفة خلف الستار و تسمع كل كلمه..
ليفتح الباب فجأه وتدخل جيجي
ياا اهل الدار انت ياراجل ياللى مخلفني
لتدلف جيجي وتصدم من الموجودين... احم اسفه معرفش إن عندنا ضيوف
ام عمر وهيا تأشر علي جيجي بقرف.... مين دي
جيجي وهيا تقلد ام عمر... مين دي انتي الي مين دي
الاب.. جيجي عيب كده المدام ضيفة عندنا اقعدي
لتجلس جيجي بملل... منورين قصدي منور ياشاب ياقمر انتي والحج الي جنبك
عمر وهو يضع يدهد علي صدره... دا بنورك
ام عمر بتكبر... مردتوش هتعرفوا تفرشوا الشقه بتاعت ابني
الاب بضيق.. وانتو هتدفعه مهر كام بقاا ان شاءلله
ام عمر بصدمه.. مهر احنا ندفع مهر كفايه اسم ابني وسمعته وانه هيناسب من عندكم
جيجي بردح مصري... نعاااام ياعمر وعلى اي ياختي الانعرا الكدابه دي
ام عمر بقرف... اي دا صوتك دا انتي اكيد مش بنت انتي عمله كده اومال اختك عامله ازاي
لتخرج هايدي من خلف الستار... اختك عامله كده يعنيه
لتنظر جيجي بفخر.. منور ياخويا جيت في معادك
ام عمر... يلا يلا ياعمر اي البيت المقرف ده واي الناس البلدي دي
هايدي برادح... بلااادي انتي لسه شوفتي بلدي دا انا هوريكي البلدي على حق يوليه ياقرشانه
جيجي بخبث.. براحه ياهايدي عليها ال قوليلي صحيح انتي نزلتي ام ياسر
ابتسمت هايدي بخبث.. اااه والمكان فاضي ياغاليه
...
بعد مرور ساعتين
ام عمر بتعب... اااه ااه تعبت نزلوني ياوحوش انا هحاسبكم
جيجي وهيا تشرب الشاي... بعدين بقا انا جايه اشرب الشاي في البلكونه ب مزاج اتعلقي وانتي ساكته ياطنط لو سمحتي عشان الجيران
هايدي من خلف جيجي... مالك ياطنط بس لو مش عجبك انك متعقله في البلكونه ممكن اعلقك في السطح عادي الهواء في اي مقولكيش ياخد روحك علي طول
جيجي وهايدي ظلوا يضحكون حتى فجأه كسر الباب
جيجي بغضب.. يابن الك*لب كوباية الشاي كانت هتلسعني وديني لعلقك جنب الوليه دي ان شاءالله تكون مين ها
لتخرج هايدي وجيجي و هم يفتحون فمهم بصدمه مما يروا أمامهم
جيجي و هي تبتلع ريقها بتوتر و خوف ..... آحييييية 
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' عشق في حي شعبي''  اضغط علي اسم الرواية
reaction:

تعليقات