Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحلة ديزني الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

 رواية رحلة ديزني الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

رواية رحلة ديزني الفصل الاول 1 بقلم منة غريب

اهداء الي اسرة جروبي .
رحله الي ديزني :قصه خياليه كوميديه تدور هذه القصه بأحداث شيقه وممتعه 
شاب يبلغ من العمر ٢٢عاما 
يرتدي قلاده سحريه أعطته ايها جدته وقالت له يرتدي هذه القلاده هذه في سن ٢٢عاما وكان في هذا الوقت يبلغ من العمر ٣سنوات وبداء الطفل أن يكبر ولكن بداخله شيئ من الخيال ويتمني أن يرتدي هذه القلاده ثم يحدث شيئ يغير مجراء حياته للابد سيسافر هذا الشاب لرحله طويله ل عالم ديزني عبر هذه القلاده 
بقلمي ميمو 💜
[٢٧/‏٥ ٢:٠٢ ص] الكاتبه منه غريب🖤: رحله ل ديزني 
تعريف شخصيات 
البطل : اسد .يبلغ من العمر22عاما يحب الخيال والمغامره شاب طويل عيونه روماديه وشعره اسود كثيف 
ويحب جدته حبا شديدا لكن جدته ستقلب حياته في غمضه عين 
الجده صافيه :تحب حفيدها جدا لكن تخفي هذه الجده اسرار كثيره وساتعترف بها الي حفيدها 
سيده انيقه الي حد كبير تبلغ من العمر55 عاما 
الام ناريمان :ام اسد سيده تخفي وراءها الكثير والكثير وستبوح ل ابنها بكل هذا 
وتعشق ابنها كثيرا تبلغ من العمر 40عاما 
.......؟......💜💜
دي شخصيات مهمه 
أما الباقي فا هو 
الساحره الطيبه:كاترينا 
ساحره شابه صغيره تمتاز بالبشره البيضاء والعيون الزرقاء 
وتمتاز أيضا بلقوه 
........
نيجي بقا للمهم اللي الكل عاوزوا 
😂😂
رحله ديزني 
هنروح ل 
١.روبانزر 
٢.سندريلا 
٣.حوريه البحر (اريل)
٤.تنه ورنه 
٥.شركه المرعبين المحدوده (مارد وشوشني)
٦.موانا 
كده اهم الرحلات اللي هنقوم بيها 
هيسافر الشاب الي هذا العالم 
سيعيش في عالم الكرتون الذي يتمناه 
ونحن أيضا سنعيش معهم هذه المغامره 
وكل هذا بقلمي ميمو 💜

[م] الكاتبه منه غريب🖤: البارت الاول 
رحله ل ديزني 
في أحدي البيوت العريقة 
يجلس طفل يبلغ من العمر ٣سنوات 
امام التلفاز يشاهد أحدي افلام الكارتون المحبه ل قلبه 
اسد 'واووو بن تن انا بحبه جدا 
صافيه : بضحك علي فرحه حفيدها المحب ل قلبها :انت بتحب الكرتون اكتر مننا يا اسد 
اسد بطفوله:انا بحبك يا جدتي لكن بحب الكرتون اكتر شويه منكم 
صافيه.:طب تعال يا بطلي عاوزاك 
اسد :استني يا جدتي بس اتفرج علي الحته دي 
صافيه :طب كوكي جايه عندنا ها ايه رايك 
الاب من خلفهم:صباح الخير يا امي 
صافيه :صباح الخير يا حبيبي 
شال الاب اسد وقال:الاستاذ مش هيقول صباح الخير
اسد بضيق شديد:نزلني يا بابي خليني اجهز عشان كوكي جايه بقا 
الاب :هههههههه الواد ده طالع زيي 
صافيه :مراهق بدري ههههه 
الاب:فعلا يلا روح اجهز 
جري اسد الي غرفته 
صافيه بقلق :تفتكر ايه اللي هيجيبهم هنا انهارده 
الاب أيضا بقلق:مش عارف المشكله في اسد ده متعلق ب كوكي خالص 
صافيه :واحنا كمان لكن ده قدرها لازم تروح معاهم عشان اسد يفضل سليم 
الاب:طب فين القلاده 
صافيه جابت صندوق صغير مصنوع من الذهب الخالص ثم أخرجت منه قلاده خشبيه علي هيأت قلب 
صافيه :اهي يبني 
الاب :دي هتكون مع اسد لحد ما يكبر 
صافيه :فعلا دي هتحميها لكن ابنك متعلق بي الكرتون وبس ممكن يستعملها ل حاجه هيفا 
الاب:متقلقيش يا امي 
فجاه دق جرس المنزل 
الخادمه بخوف مما رائتة :انتم مين 
الشخص بصوت مرعب :اين السيده صوفي 
الخادمه :صافيه هانم الحقي 
صافيه:خشي انتي جوه متقوليش لحد علي اللي شوفتيه ها 
الخادمه بخوف :امرك حاضر وجريت الخادمه 
صافيه بغضب :بلاش شغل الشياطين ده هنا خليك انسان عشان محدش يتخض منك 
وفجاه قال هذا الشخص الذي يدعي سافي :لماذا سيده صافي هل حفيدكي المدلل يخاف من الشياطين وجدته أصلها .......
صافيه كتمت صوت سافي وقالت :اخرس اعدل هياتك دلوقت 
وفجاه تحول سافي من شكله المخيف الي انسان طبيعي وقال :هل تسمحي لي أن أدخل 
صافيه :اوففف كويس كده ادخل 
اسد من خلفهم :مين ده يا جدتي 
صافيه :دا صديق بابا يا حبيبي 
اسد بطفوله بريئه :اهلا عمو 
سافي بخبث :اهلا يا حلو انت اسد صح 
اسد :اها انا اسد اهلا 
صافيه :ادخل يلا ابني مستنيك جوه 
دخل سافي الي الداخل ثم انحني علي اسد وقال :هجيبك 
اسد بخوف جري علي أمه التي كانت تنظر ل سافي بخوف 
اسد :مامي الراجل ده بخوف 
الام ناريمان :متخفش مش هيعمل حاجه 
ودار هذا الحديث بين الأب عثمان و صافيه وسافي 
عثمان :انا هجبلك كل اللي انت عاوزه بس تسيب ابني 
سافي:اين الفتاه التي اريدها 
صافيه :جايه اهي في الطريق 
سافي:هذا ما أريده 
عثمان بخنقه :انت هتعمل ايه بطفله 
سافي :

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية رحلة ديزني"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات