القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحلة ديزني الفصل التاسع عشر والاخير 19 بقلم منة غريب

 رواية رحلة ديزني الفصل التاسع عشر والاخير 19 بقلم منة غريب

رواية رحلة ديزني الفصل التاسع عشر والاخير 19 بقلم منة غريب


...؟.....؟.....؟.....؟
واخيرا انتهت الرحله ورجع اسد حيث وطنه الحقيقي 
وصل اسد الي جدته وقال :معندناش وقت اعملي التعويذه 
طب سلم عليا حته انا وامك 
هنسلم علي بعض بعدين الأهم دلوقتي كاترينا 
اجلس هنا 
اخذت الجده كل الاشياء التي جمعها اسد من اميرات ديزني 
وبدأت في قول التعويذه 
واخيرا تم عمل التعويذه واعطتها لاسد وقالت :الحرب بينك وبين سافي كبيره وانت مش معاك غير التعويذه والحل دا في ايدك وبس 
أما حربك مع سافي فا هتحارب ب سيف الحق 
واكيد انت متعرفش مين هو السيف دا 
ولكن اللي هقولك عليه تعمله ودي اخر خطوه في النجاح واسترجاع كاترينا 
ابتسم اسد بثقه وقال :انا هقدر علي كل حاجه قولي فين هو السيف دا.
تعالا ورايه 
ذهب اسد وراء جدته الي مكتب والده رحمه الله 
شوف دي روايه اسمها روايه احببتها كما هي ل منه غريب كاتبه متميزه 
في الروايه دي البطل سيف حارب ملك الجان عشان يسترجع روح انسانه كانت هتموت وهو معاه سيف الحق اللي انتصر بيه 
روح ل سيف وهو هيديك السيف بتاعه وربنا يوفقك يا حفيدي 
احتضن اسد جدته بحب وقال :شكرا جدا ل تعبك يا جدتي معايا وانا بحبك اوي 
وانا بموت فيك يا حفيدي الغالي 

تحرك اسد حيث قصر سيف و روح زوجته 
فراشه :سأذهب معك اسد 
ندرا عليا يا بت يا فراشه ل اجوزك واحد تحلفي بيه ضحكت فراشه وقالت:لا اريد الزواج الان 
براحتك كنت هجوزك ثعبان انما ايه 
اخرس اسد 
احمم حاضر 
واخيرا وصل اسد حيث فيلا ملكه الروح هذا الاسم لقب علي اسم روح زوجه سيف .

دخل اسد ورحب به اسد بمرح وقال *اهلا بالشاب الشجاع اللي هيحارب زييي كده 
اهلا بحضرتك أنا قرأت الروايه بتاعتك انت وزوجتك وبجد مكنتش مصدق انها حقيقه 
ولكن بعد ما شوفت صوره المدام وهي روح يعني فا صدقت 
سيف :اها دي روح حياتي 
تعالا معايا جدتك حكت ليا كل حاجه وان شاء الله ربنا هيوفقك 
روح تعالي 
طلت روح بطلتها الجذابه بعد 
وسلمت علي اسد وقالت :اهلا بيك في القصر 
اهلا بحضرتك 
روح :سافي من أخطر الساحره في العالم خلي بالك كويس
متقلقيش 
اعطي سيف اسد 
السيف الخاص به 
ودعي له هو و روح بحظ موفق له 

انتقل اسد حيث مملكه الظلام 
ودخل الي قصر سافي وصرخ بصوت عالي وقال :انا جيت عشان اخد روحي من هنا اظهر يا سافي وتعالا نحارب 
ظهر سافي من تحت الارض 
ووقف أمام اسد وضحك بأستهزاء وقال :اهلا بك يا صغير جدتك هل تريد استرجاع زوجتي المقتوله كمان نصف ساعه 
محدش هيموت خلال نص ساعه غيرك انت يا سافي وهحرر كل الناس من شرك 

طب وريني مهراتك في القتال إذا 

جاءت كاترينا وهي تجري عليه وتقول :لا اسد لا تحارب هذا خبيث ويريد قتلك 

احتضن اسد كاترينا وقال :متقلقيش هحررك من هنا وترجعي معايا لعالمك الحقيقي 

سافي :هيا ايها الشجاع حارب إذا من أجلها 

ارتدي اسد زي المحارب وأمسك بالسيف وتقابل هو و سافي بعد أن قيد يد كاترينا 
اسد :فكها
سافي:هذه عادت وتقاليد التزم بها إذا عندما تخصر سوف تموت في الحال 
عندما اموت انا ستتحرر هي من هذه القيود 

دقت الطبول معلنه عن بداء الحرب بينهما 
وانطلق اسد يحارب سافي الذي كان يستغل نقط معينه في جسد اسد ويسدد له بعض الضربات
مما جعل توازن اسد يختل 
ولكن مع هاتف خاص ب كاترينا رجع اسد تاني للمعركه 
وظل يضرب سافي بالسيف 
ولكن يقوم مره اخري 
ويحارب 
كاد سافي أن يربح ولكن وقف اسد في اللحظه الاخيره وطعن سافي في ظهره 
ووقع بعدها في الأرض 

ووقع سافي وتحول جسده الي اللون الاسود وتفحم بالكامل 
وتحررت كاترينا وظلت تصرخ علي اسد 

ولكن جاءت صافي وقالت :متخافيش هو كويس بس بيدلع مش كده يا ولد 
فتح اسد عينه بمرح وقال :شوفتيني وانا بحارب 😂
ضحكت كاترينا علي جنونه وقالت :انا بحبك اوي يا اسد 
طب يلا يا جماعه اشربي العمل بسرعه 
وبالفعل تجرعت كاترينا العمل 
وتحررت كاترينا من قيود الشيطان 


بعد مرور شهر 

سندريلا :هيا ايتها الاميرات استعدوا ل زفاف استورى ل زواج الأسد من المليكه كاترينا 
وقعت جميع الاميرات صفٱ واحدا 
وطلت كاترينا بفستان زفاف يشبه فستان الاميرات 
وعلي الناحيه الأخري كان يقف اسد مع والدته وجدته وسيف الذي حضر الزفاف من أوله لاخره
وتم زوج اسد وكاترينا 
وسط عالم من الخيال وهو عالم ديزني 
وانتهت الروايه 


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية رحلة ديزني"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات