القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية القدر والسند الفصل الرابع عشر 14 بقلم رودي محمد

 رواية القدر والسند الفصل الرابع عشر 14 بقلم رودي محمد

رواية القدر والسند الفصل الرابع عشر 14 بقلم رودي محمد


ده مااااات؟...... 
كانت كلمه نطق بيها المتجمعين ف الحادثه 
نقلوهم المستشفي.    
الدكتور...... خرج من اوضه العمليات.... 

للاسف.. الطفله ماتت والشاب حالته سيئه جدا ادعوله 
مليكه: بدموع انا السبب هو حصله كده بسببي الين ماتت بسببي انا السبب انا السبب....
 
حسام: ارجوكي اهدي بلاش دموع هو محتاجك جمبه وانتي هتفقدي وعيك.. 
مليكه: بدموع وخوف واديها بتترعش قربت من حسام. لية ي حسام كل حاجه وحشه بتحصلي ليه مش قادره حتي اعيط عشان اخرج اللي جوايا لية انا كنت طفله حقها تعيش كويس كل الناس خذلتني..
وكملت بين شهقاتها...... كل الناس جت عليا انا واحده جت للدنيا عشان تعيش ماتت مليون مره وهي عايشه.... 
مت لما اتخدعت من اقرب حد ليا مت..... لما عرفت اني حتي الدموع عاجزه عنها.... مت لما بابا مات مت لما حلم حياتي اتحطم..... مت لما فضلت اتعالج سنه ف مصحه نفسيه 😭مت لما مالك اتهمني وشك فيا مت لما عرفت انه هو اللي قتل بابا مت ي حسام مت انا انتهيت 🥺بموت الف مره وهو مش جمبي كل اللي بحبهم بيسبوني حتي الين الين ماتت وسبتني لي كل ده بيحصلي لية 😭
حسام: اخدها ف حضنه طب ااهدي ي حبيبتي ارجوكي متعيطيش اهدي ده امتحان من ربنا عايز يتختبر قوه ايمانك وصبرك ينفع تخذليه 

...... مسحت دموعي..بعشوائيه..... مش هعيط انا عارف لية.. عشان مالك قالي انه هيفضل جمبي قالي لو فقدت الوعي هو اللي هيشلني ومش هعيط عشان هو مش موجود مش معايا 

قعدت وانا سرحانه وبحاول مش اعيط....... 
عمها جه انتي بتعملي اي هنا ي مليكه 
مليكه: قاعده مع جوزي ي عمي 
عمار: جوزك ي بنتي ده قتل اخويا وابوكي قومي خلينا نمشي... 
حسام: لو سمحت ي عمار بيه ممكن تسبها 
سعاد: عايز اي ي عمار من البت هي هتقعد مع جوزها 
عمار: بحده ومش جوزها ده قتل جوزك واخويا وابوها؟ 
سعاد: بنفس الحدة والغضب بطل تكدب الكدبه وتصدقها ي عمار.  
مليكه: قومت من مكاني وزعقت مش عارفه عملت كده ازاي بس انا مش قادره استحمل.. 
 ماما عمي كفايه لو سمحتوا انا فيا اللي مكفيني 
انا همشي مع عمي ي ماما 
سعاد: انتي بتقولي اي ي مليكه هتسيبي جوزك 
مليكه: لو سمحتي ي امي انا هطلق بس يفوق 
سعاد: بصدمه انا مش قادره اصدقك ي مليكه مش قادره 
مليكه: بعد اذنكم يلا ي عمي 
مشيت مليكه مع عمها....وعمار كل علامات الفرحه ع وشه بس بيحاول يداري 
عمار: ي بنتي لو عايزه تقعدي مع جوزك خليكي 
مليكه.........
 
حسام: هو عملها اي الراجل ده كأنه سحر ليها مليكه اللي بتعشق مالك تسيبه ف ظروف زي كده 
......... ........ ....... 
مجهول واحد...... كان المفروض تتاكد انه مات 
مجهول اتنين: يااباشا الناس اتلمت كان لازم امشي قبل م اتكشف. 
مجهول واحد: غبي و انا مش بشغل معايا بهايم
.......... ...... .......... 
ف بيت عمار 
عمر... بس ي مليكه كان المفروض تبقي جمب جوزك مهما كان. 
عمار.... ف سره غبي طالع لعمك حب يغير الكلام يابني جوزها ده ميستاهلش. 
مليكه... عمي لو سمحت بلاش تتكلم عنه كده مهما كان ياما وقف جنبي 
عمار... اه اااه طبعا ي بنتي 
عمار: طيب ي عمر خد بنت عمك خرجها شويه 
مليكه: لا ي عمي انا هروح 
عمار: خلاص وصلها ي عمر 
مليكه: مفيش داعي ي عمي
عمر: طيب مع السلامه انتي وخلي بالك من نفسك 
...... 
مشيت مليكه...... 
عمار: يابني انت متخلف مش تقولها لا هوصلك انت اي متعرفش ذوق ابدا 
عمر.:.. بابا مش بعرف اكون بوشين انا عارف انت بتعمل لي كده وانا مش عارف اكون كده 

مليكه..... ف البيت..... 
وحشتني اوي ي بابا وحشتني جدا ماسكه صورته بس مش قادره تعيط نامت وهي حاضنه الصوره
 
تاني يوم........... 
رن جرس الباب........ 
مليكه حاضر مين اللي جاي ع الصبح ده 
فتحت الباب مليكه بصدمه انتي؟ 
...... ....... ....... 
ف المستشفي........ 
حسام: روحي انتي ي ست الكل وانا هفضل هنا 
سعاد: لا ي ابني انا هنا معاك مش عايزه اروح ده ابني. 
حسام: انتي عارفه انه مظلوم 
سعاد: عارفه عارفه يابني وربنا يسامح اللي كان السبب. 
حسام: انتي تعرفي حاجه عن الحادثه 
سعاد: اللي اعرفه مش هينفعك 
............  
عمار... يابني اتحرك روح ليها هي محتاجه وجودك جمبها.. 
عمر... بابا ابوس ايدك انا مش بعرف اكون مزيف مش هعرف اكون معاها عشان انت عايز كده.. 

عمار... واد انت بطل غباوه بقي ده انا م صدقت انها لوحدها. 
عمر.. بابا هو انت ليك يد ف اللي حصل؟ 
عمار..... بصدمه من السؤال وتوتر انت انت مجنون يابني انا مالي باللي حصل ده قضاء وقدر.. 

عمر.. بشك تمام يابا انا خارج 

ف بيت مليكه...... 
مليكه: بعصبية انتي اي فكرك بيا؟ 
...... ....... .....  

يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية القدر والسند"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات