القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كيف اغفر الفصل الثالث عشر 13 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الثالث عشر 13 بقلم يارا رشدي 

رواية كيف اغفر الفصل الاول 1 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل الثالث عشر

~ العريس طفش ~
اختفت من امامه لا تريد سماع كلماته تلك الجميع جعلها مذنبه وهي لا تذكر اي شئ ..
ما حدث حدث رغمآ عنها كانت فاقده الوعي ..
ليس لها ذنب ..
مرت الايام حتي جاء يوم عقد القران ...
تقوم هي بالاتصال به جميع الحاضرين وصلوا حتي الماذون ماعدا حازم ..
___________________
_ حازم قالكم انه مش ناوي يجي وهيخلع في كتب كتاب صح ؟!
قالها فادي الي رفاقه ليجيبه خالد :
احنا منعرفش حاجه اصلا كلنا استغربنا لما قالنا هيتجوزها
_ الساعه تسعه وهو لسه مجاش ومش بيرد كل ده ملهوش غير معني واحد انه مش هيجي
ليقول يوسف :
اخوك راحله البيت واكيد هيجيبه من قفاه
_ كله منكم يا بعده
____________________
الجميع يهمس علي تاخر العريس ونيره تشعر بالرعب بداخلها
نظرت الي كلآ من امجد وريم وجدتهم يهمسون ويضحكون ومن الواضح ان ذلك عليها ..
وعندما لاحظ امجد نظرات شقيقته نيره له هتف الي ريم :
بس اسكتي شكلها خدت لبالها
_ يعني احنا بس الي بنتكلم الناس كلها بتتكلم مجتش علينا
_ تفتكري العريس بتاعها طفش منها ليه ؟!!!
________________
وصل سليم وملامح وجهه غير مطمنه اطلاقآ ..
_ فين حازم ؟!
قالها مراد بتساؤل ليقول سليم :
البواب قال انه سافر النهارده الصبح
_ سافر ازاي وكتب كتاب !
قالها شريف بصدمه وعدم استيعاب ونيره تتابع ما يحدث بصمت تام لا تصدق ما يحدث
اقتربت منه اشرقت هاتفه بتوتر :
سليم عايزاك لحظه
تحرك سليم معاها مدت يديها يالهاتف اليه قائله :
الصور دي وصلتلي دلوقتي
تناول الهاتف منها ونظر اليه ليجد صور نيره وهي نائمه علي الفراش وشبه عاريه ..
___________________
وصلت الي فادي رساله علي هاتفه عباره عن رساله صوتيه ومعها بعض الصور لنيره وهي شبه عاريه ومن الواضح ان تلك الصور تم التقاطها في ليله عيدالميلاد
قام بتشغيل المقطع الصوتي ووضع الهاتف علي اذنيه ليصل اليه صوت حازم قائلا :
انا سافرت براه مصر والراجل في عيلتكم يوصلي بقي اول ما تستلم الريكورد ده باقي صور دي هتكون علي موبيلات كل المعزومين عندك وعلي نت كمان انا حبيت ابدا الاول باشرقت علشان تشوفها مريم واشفي غليلها شويه، طبعا في دماغك دلوقتي سؤال واحد ليه انا عملت كل ده صح ؟
علشان اخد حق اختي منك ندا فاكراها ؟! اهو بقي اخوها دخلت شيلتكم ال*** دي مخصوص علشان اخد حقها اختي ماتت بسبب عيل زيك ضحك عليها بشويه كلام حب وبعدين قالها معرفكيش
عارف انا كبرت في دماغك حوار مريم ليه ؟! علشان البت تتكلم واهلها يخلصوا عليك بس لاسف هي طلعت غبيه وخافت، فضلت سنين مستني فرصه اخد حقي منك بيها ويوم عيدميلادي جبت ليا الفرصه في ايدك
قال جملته وهي يضحك بقوه ثم قال :
ميرسي اووي بجد
انتهي المقطع الصوتي نظر فادي حوله ليجد الجميع ينظر الي هاتفه حتي والد نيره ..
ونيره ايضآ نظرت الي هاتفها عندما وصلت اليها رساله ..
قامت بفتحها لتجد صورها تلك
وعباره نصيه ..
كل الي قدامك يا قمر بيتفرجوا علي الصور دي ومش بس كده لا انا نزلتها علي الفيس
رفعت عينيها عن الهاتف وجدت الجميع ينظر الي هاتفه ...
شعرت بوالدها وهو يقبض علي ذراعيها بقوه هاتفآ بزعيق وعصبيه :
انا من الاول عارف ان خلفتك دي هتجبلي العار
انهي جملته وصفعها بقوه لتسقط نيره علي الارضيه اقترب فادي منهما وابعد مراد عنها قائلا :
نيره ملهاش ذنب في حاجه والله ما ليها ذنب
ابعده مراد ثم حاول نزع حزامه الجلدي صارخآ :
اسكت انت
انهي جملته تلك واطاح بحزامه الجلدي علي جسدها لتصرخ هي باكيه وتزحف علي يديها تحاول الابتعاد عنه ومازال هو يطيح بالحزام الجلدي علي جسدها
تدخل الحاضرين والعائله باكملها حاولو منعه ونيره زحفت حتي وصلت الي سليم وهتفت ببكاء :
سليم الحقني
تنهد بقوه وانحني الي مستواها ثم جذبها من يديها برفق وساعدها علي الوقوف
وعندما اقترب منها مراد منعه سليم قائلا بجديه :
وبعد ما تضربها وتموتها في ايدك هتتحل كل حاجه يعني؟!!
_ اوعي يا سليم
قالها بزعيق
مش هخليك تمد ايدك عليه،ا انت دلوقتي افتكرت ان عندك بنت ؟!! احنا الي ربيناها واهلها وهنحل كل حاجه
_ تحل ايه الصور نزلت علي الفيس
قالها صارخآ
خرج صوت سليم قائلا :
انا هتجوز نيره
_____________________
انتهي الماذون من عقد قران كلآ من نيره وسليم
نظر الي اشرقت التي تنظر له بعين دامعه ابعد نظره عنها وهو يضغط علي شفتيه بضيق ..
اما نيره كانت شارده في عالم اخر لا تستوعب ما يحدث تري امامها الجميع يهمس ونظرات السخريه والتشفي ايضآ التي وجدتها من كلآ من ريم وامجد صوت ضحكاتهم وضعت يديها علي راسها وضغطت عليها بقوه عندما شعرت بان كل شئ حولها يدور ويرن في اذنيها صوت حازم وهو يخبرها انه يحبها وتري امامها صوره امجد وريم وهو يهمسون ويضحكون وصورها التي ارسلها حازم لها تظهر لها ايضآ اغمضت عينيها ثم ضغطت بقوه علي راسها وفي لحظه سقطت علي ذراعي سليم الذي يجلس بجانبها فاقده الوعي ..
نظر اليها سليم ثم اسندها بيديه نظر الي الحاضرين قائلا :
اظن زي ما حضراتكم شايفين كتب الكتاب خلص واتجوزنا والماذون مشي يعني الليله خلصت وضعكم ايه دلوقتي هتفضلوا مشرفينا لحد امته ؟!
نهض الجميع باحراج واضح اقتربت ناديه منها وحاولت افاقتها ليقول مراد :
سبيها يا ناديه خليها تموت وتغور في داهيه
ابتسم سليم ساخرآ خرج جميع الحاضرين ماعدا اشرقت ومريم ..
هتفت اشرقت بصوت مختنق :
انا عايزه اتكلم معاك يا سليم
_ مش دلوقتي خدي اختك وامشي وبلاش تجيبي سيره لاهلك بخصوص الي حصل
_ يعني ايه ؟! انا مش هقبل بالوضع ده
قالتها باكيه ليقول هو بنفاذ صبر :
خديها يا مريم وامشوا دلوقتي
لتقول مريم :
يلا يا اشرقت الوقت اتاخر
اقتربت منه اشرقت ثم قامت بنزع الدبله المعلقه في يديها هاتفه :
دبلتك اهي
قالتها وهي تلقيها عليه ثم خرجت من المكان هي وشقيتها لتقول ريم :
الحمدالله ان منير ميعرفش ان عندي اخت كان زمان فضيحه الهانم لازقه فيا
عمي خد عيالك وامشوا من هنا بعد اذنك يعني
قالها سليم بنفاذ صبر وصدره يعلو ويهبط ليقول مراد :
انت بتطردنا من بيت اخويا شايف يا شريف !!!
_ لا مش بطردكم ولا حاجه ودي تيجي انا الي ماشي خالص بس ايدك يا عمي لو اتمدت علي نيره تاني انا مش هسكتلك، انت ملكش الحق في كده
بابا واحنا بس الي لينا الحق لكن انت رميتها من صغرها وظلمتها وعيالك كملوا ظلمك
قالها ورحل من المكان باكمله ليقول مراد :
انا لو اعرف ان تربيتك عره بشكل ده مكنتش جبتلك البت تربيها عندك
وفادي يقف بعيد يراقب ما يحدث بصمت والدموع في عينيها كل ما حدث ويحدث بسببه هو !!
هو المذنب في كل شئ نيره لم تفعل شئ ...
________________________
بعد مرور الوقت
رحل كلآ من مراد وابنائه ..
فتحت نيره عينيها وبدات ان تستعيد وعيها نظرت حولها لتجد ناديه بجانبها وشريف يجلس علي المقعد المقابل لها وفادي يقف بعيدآ ..
خرج صوتها وهي تقول بصعوبه :
عمو شريف انا معملتش حاجه انـا مكنتش في وعي اصلا هو شربني كتير وانا دوخت ومحستش بحاجه
لم يجيبها شريف بشئ فقط نظر بصمت ثم رحل وتركها التفتت الي ناديه قائله :
انتي مصدقاني يا طنط صح ؟
اشاحت وجهها بعيدآ عنها ثم نهضت هي الاخري وتركتها ..
عادت بجسدها للخلف وضربت راسها بالاريكه شعرت بفادي وهو يجلس بجانبها قائلا :
انا اسف يا نيره الي حصلك كله بسببي كله بسبي
قال جملته الاخيره وهو يكور قبضه يديه ويضرب بها جبهته بقوه التفت اليها نيره ومنعته هاتفه :
لا يا فادي انت ملكش ذنب في حاجه انا الي روحت حازم ومسمعتش كلام حد منكم
انتبه كلاهما لسليم الذي وصل للتوء نظر حوله ثم قال :
قاعد بتعمل ايه لحد دلوقتي ؟ مش تقوم تغير هدومك دي وتشوف هتنام ولا هتعمل ايه !!!
نهض فادي بصمت ورحل ليقول سليم :
وانتي نظامك ايه ؟ هتفضلي قاعده كده كتير بمنظرك ده !! المكياج سايح علي وشك وشكلك يقرف
_ الصور الي شوفتها يا سليم انا مليش ذنب فيها حازم غصب عليا اشرب وبعدين محستش بنفسي صحيت لقيت نفسي علي سري_____
قاطعها هو قائلا بجديه :
هوووووس قومي يلا اغسلي وشك من الزفت الي عليه ده ومش عايز اسمع كلمه منك
_ يـ
زعق بها :
سمعتي قولت ايه ولا اعيد تاني ؟!
لتقول هي :
ماهو انت لازم تسمعني
_ مش عايز اسمعك انا حر ومن دلوقتي الكلمه الي هقولها تنفذيها من غير حرف زياده الحياه السهله الي كنتي عايشها قبل كده انسيها خالص لانها مش هتكرر التاني،
ثم نظر الي الفستان الذي ترتديه وهتف :
لبسك ده تبطليه القصير والعريان والقرف ده مش عايز اشوفه تاني عليكي
ثم تناول هاتفها الموجود علي الطاوله ثم قام برميه علي الارض وضغط عليه بقدميه بقوه هاتفآ :
موبيلات مش هتمسكي، خروج لوحدك مش هيحصل ولا معاكي حد انتي مش هتشوفي وش الشارع تاني اصلا
_ انت ملكش الحق تتحكم في حياتي بشكل ده عمو شريف هو بس الي يتكلم
_ لا ماهو مسمعتيش الجديد ؟! انا دلوقتي ليا الحق اتحكم في حياتك اكتر من بابا ماهو انتي مراتي دلوقتي يا ماما
_ بشكل مؤقت فتره وهنتطلق انت اتجوزتني بس علشان الفضحيه الي حصلت
_ اهي الفتره دي هتمشي علي مزاجي انا فيها وبكره الصبح تجهزي شنطتك علشان هنروح شقه بتاعتي الي مفروض كنت هتجوز فيها انا واشرقت

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' كيف اغفر'' اضغط علي اسم الرواية
reaction:

تعليقات