القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كيف اغفر الفصل العاشر 10 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل العاشر 10 بقلم يارا رشدي 

رواية كيف اغفر الفصل الاول 1 بقلم يارا رشدي

رواية كيف اغفر الفصل العاشر

~ البدايه ~
قام حازم بمحو الدماء اثر لكمه فادي له وهتف :
يعني يوم ما اقرر اصلح غلطتي يبقي ده جزائي؟!!!
_ عايز ايه من نيره تاني مش مكفيك الي عملته فيها!! واوعي تقول انك عايز تصلح غلطتك لاني مش هصدقك
قالها فادي بعصبيه ليقول حازم :
هي دي الحقيقه ولو في نيتي اي لعب مكنتش هروح بكره واتقدملها انا حسيت بغلطتي يا فادي لما لقيت نفسي خسرتك
ابتسم فادي ساخرآ وهو يقول :
يا شيخ قول كلام غير كده
_ هخطبها وهتجوزها وكده يبقي صلحت غلطتي اي نعم انا مكنتش لوحدي يومها بس الي حصل كان بسببي
تنهد فادي بقوه هاتفآ :
لو عرفت ان حكايه الخطوبه دي وراها ملعوب هقتلك يا حازم
__________________________
قام بالاتصال بعمه واخبره كل شئ عن نيره ..
_ ماشيه مع واحد صايع ومصممه تتجوزه لازم تيجي تشوف حل معاها بلاش تعتمد علي بابا لانه مش هيعمل غير الي عايزاه نيره وهيوافق
انهي المكالمه مع عمه بعدما اخبره انه سياتي في الصباح ..
نظر الي شاشه الهاتف وهو يقول :
اما نشوف اخرتها معاكي يا ست نيره ..
_______________________
جلس فادي بجانبها وهو يقول :
هو احنا مش صحاب دايما يا نيره ؟ مجبتيش ليه قولتيلي علي حازم
_ اصلا الحكايه من فتره قريبه في خطوبه سليم ومجتش مناسبه اقولك مكنش قصدي اخبي عليك حاجه هي جات كده معايا
_ عايزاه فعلا يا نيره ولا بس علشان تغيظي سليم ؟
_ انا نسيت سليم مبقتش افكر فيه شكلها فعلا مشاعري من ناحيته كانت مراهقه
_ بس حازم مش كويس ده صحابي وانا عارفه كويس مش شرب وسهر وخلاص لي في المخدارت والحشيش ليه ترمي نفسك في حاجه زي كده
_ بتكدب عليا زي سليم ؟
قالتها بتساؤل واضح ليقول هو :
ابدا والله ومعرفش اصلا سليم قالك ايه بس انا بقولك حقيقه صاحبي هتقدري يا نيره تعيشي حياتك مع واحد زي كده ؟!
_ مش عارفه بس انا بحبه
_ الحب مش كل حاجه يا نيره طيب ما انا اهو بحبك من واحنا صغيرين بس انتي مشوفتنيش وقلبك كان مع سليم عملت حاجه ولا اتكلمت؟ سكت وقولت المهم تكون هي مبسوطه وكنت بسمع كلامك عن سليم، ولما خطب سليم وخرج من قلبك قولت دي فرصتي كلمت بابا وقولتله اني هخطبك بعد امتحاناتك
ضحك وهو يقول :
بس ملحقتش لاسف قلبك راح لحد تاني وقريب مني بردو زي سليم شوفتي النحس
وفي الحقيقه فادي يخطط لشئ ما في عقله لم يقوم بتسليم نيره الي حازم مهمها حدث ..
_ ايه الاشتغاله الاوفر دي بتحبني انا ازاي ؟! ومريم بقي موقعها ايه من الاعراب ؟!
_ مريم مين؟!
قالها بدهشه مصطتنعه لتقول نيره :
حازم قالي علي كل حاجه
شحب وجهه وهو يقول بتوتر :
قالك ايه ؟!
_ انكم كنتوا مرتبطين وهي سابتك وانت لحد دلوقتي لسه بتحبها
_ ده كداب مفيش الكلام ده تلاقيه كان شارب وقتها بس
يا سلام ولما قولتلي شيلي بلوك يا نيره عايز اتكلم معاكي ده كان ايه ؟! يوم قرايه الفاتحه بتاعه سليم ..
_ يا بنتي لا ده حوار قديم ملهوش لازمه بس مش حب والكلام ده، انا بحبك انتي من زمان ايام ما كنا عيال بس مكنش ينفع اتكلم ولا اقول حاجه وانتي مفيش حد في دماغك غير سليم
_ ودلوقتي في ـ
قاطعها فادي وهو يقول :
عارف دلوقتي في حازم بس حازم مش بالصوره الي انتي متخيلاها دي مش بقولك كده علشاني بس بعرفك حقيقته مش اكتر وبراحتك دي حياتك وانتي حره فيها يا نيره انا اصلا اتعودت اني احبك من بعيد فالموضوع مش فارق معايا مهم انك تكوني مبسوطه وبس
قالها ورحل تاركآ اياها الكثير من الافكار في عقلها ولا تدري ما هو الصواب ..!
___________________________
_ اتصلت بابوها ليه يخرب بيتك ؟!!
قالها فادي بعصبين ليقول سليم :
امال اعمل ايه استني لما تخطب لحازم بكره ؟ بابا مش هيقولها لا
_ انا اتصرفت وحليت الموضوع منك لله يا بعيد خربت كل حاجه بدماغك دي
_ حليته ازاي يا ابو العريف ؟!
_ لينت راسها بمعرفتي بس بعد مكالمتك لعمي كل حاجه هتبوظ هو هيجي بكره يفتح صوته كده علي نيره ويزعق وهي هتعاند معاه وتصمم علي رايها
_ والله كله منك من البدايه مين الي خدها عيدالميلاد معاه ؟!
ابتسم فادي ساخرآ :
لا البدايه كلها من عندك بص يا سليم كل الي حصل بسببك لو مكنتش قولتلها انك هتخطب وبتحب غيرها مكنتش هي هتقعد فتره زعلانه وحابسه نفسها في اوضتها ومكنتش انا هقترح عليها اخدها عيدميلاد علشان تغير جو ..
كل الي حصل يا سليم من البدايه بسببك فيها ايه نيره ميتحبش ؟! البت حلوه وظريفه واحسن من اشرقت الف مره ومتربيه قدامنا ومتعرفش حد غيري انا وانت وبابا وماما ودعاء صحبتها
_ احب عيله ازاي ؟!! انتو بتكلموا ازاي اصلا في كلام ده دي مجابتش ال19 سنه
_ كل بنات بيتجوزوا وسنهم صغير عادي
_ خلاص اتجوزها انت
قالها سليم باقتضاب ورحل من امامه ليقول فادي :
هعمل كده فعلا ..
_______________________
استيقظت من نومها علي صوت والدها في الاسفل وهو يقول :
هي دي الامانه يا شريف؟! البت دايره علي حل شعرها وانت مش حاسس
_ حصل ايه يا مراد لكل ده اهدي كده وفهمنا لاننا مش فاهمين حاجه نيره مالها
قالتها ناديه
خرجت من الغرفه ثم هبطت الدرج وعندما ظهرت هتف والدها وهو ينهض من مكانه ويقترب منها :
عايزه تفضحيني وتفضحي اخواتك ؟!
_ انا مش فاهمه حاجه
قالتها نيره يحيره ليقول مراد :
استطعبتي يا بت سليم قالي كل حاجه والواد الصايع الي ماشيه معاها وعايزه تتجوزيه
رفعت انظارها الي سليم ونظرت اليه بخيبه امل ابعد سليم نظره عن نيره ليقول شريف :
ايه يا سليم الهزار البايخ ده ؟ تعال يا مراد انا افهمك كل حاجه كده بردو يا سليم دي عمله تعملها ؟ علشان متخانق مع نيره تروح تعمل فيها مقلب السخيف ده
_ يا بابا عمي لازم يـ
قاطعه شريف وهو يقول :
خطبت وكلها شويه وتجوز وبردو مش عايز تعقل ..
جلس مراد وهو يقول ;
هو ده كان مقلب يا سليم ؟!
اوما فادي راسه بتاكيد وهو يقول :
ايوه طبعا اكيد مقلب تفتكر يعني نيره ممكن يطلع منها حاجه زي كده !!
تنهد مراد بارتياح لتقول ناديه ;
معلش يا مراد هما كده دايما ناقر ونقير
جلست نيره علي الدرج ومازالت نظراتها علي سليم لا تصدق انه فعل شئ كهذا بها ..
انتبهت علي صوت فادي وهو يقول :
بما ان سليم عمل مقلب السخيف ده وجاب حضرتك لحد هنا فـ مش معقول تمشي فاضي كده من غير حاجه
اصدر تنهيده ثم هتف :
انا طالب ايد نيره من حضرتك
_ الي بيحصل ده اسمه عك
قالها سليم بعصبيه جذبه شريف من ذراعيه وهو يقول :
ما خلاص بقي مكنتش خناقه ما بينكم دي
اختفي كلاهما الي غرفه ليقول شريف بعصبيه :
انا كل ما الم الموضوع انت تكبره اكتر عايز ايه عمك يقتل نيره علشان تستريح ؟!!
_ يا بابا نيره بتكلم حازم صاحب فادي انا شوفت كلامهم امبارح علي موبيلها البيه جاي يتقدملها النهارده حازم عارف حازم !
_ عارف حازم يا سليم بس انا مكنتش هوافق كنت استنيت شوفت رد فعلي الاول وبعدين بلغت مراد
_ حضرتك مش بتقول لنيره علي حاجه لا
_ بس مش في جواز وتحديد مصير ممكن متدخلش في الموضوع ده وسيب الامور تمشي لوحدها
_ بلاش توافق علي جوازها من فادي
قالها سليم برجاء ليقول شريف :
واخوك كمان لا ليه؟
_ لانها لسه صغيره عيله مش فاهمه حاجه ولا عارفه هي عايزه ايه
___________________
_ انت استغليت الموقف يا فادي
قالها وهي تصرخ به ليقول فادي :
ابدا مش كده خالص صدقيني انا بس قولت اهو اي حاجه علشان اغطي علي الي عمله سليم انتي عارفه لو ابوكي مكنش اقتنع بمقلب وكلام ده كان هيحصل ايه ؟!
_ مش بعيد كان يقتلني
_ طيب كويس انك عارفه اهدي كده ومشي حوار الخطوبه ده
_ وحازم ؟!
_ مش لازم تعرفيه حاجه انتي شوفتي يعني لبسنا الدبل ؟
زفرت بقوه ثم قالت :
اروح ابلغه بقي انه ميجيش النهارده
_ روحي يا اختي
قالها بسخريه ورحل اما هي ذهبت الي غرفتها ثم تناولت هاتفها ووجدت رساله من حازم :
اعذريني مش هقدر اجيلك نهارده لاني تعبان اووي هشد حيلي واجيلك متزعليش يا قمر
_ كويس انها جات منك
قالتها وهي تقوم بالاتصال به وعندما وصل اليها صوته هتفت :
الف سلامه عليك
_ الله يسلمك يا قلبي سامحيني بس غصب عني
_ لا عادي ميهمكش المهم صحتك
________________
وقفت امام سليم وهتفت :
اول يوم دخلت فيه البيت ده كنت طفله صغيره بتدور علي مامتها وبيتها الي فجاه لقيتهم مش موجودين ولقيت ناس تانيه اول مره تشوفهم وبيت اول مره تشوفه فاكره يومها قعدت اليوم كله تلعب معايا ولما كنت بعيط وبسال علي ماما كنت بتحايلني وتلعب معايا ولما كبرت شويه كنت برجع من المدرسه واول واحد اسال وادور عليه انت
كنت شايفاك كل حاجه، ماما الي اتحرمت منها وبابا الي رماني عندكم
_ وايه لازمته الكلام ده يا نيره ؟!
_ هونت عليك تكلم بابا وتعرفه كل حاجه ؟! لدرجه دي يا سليم انا مليش لازمه عندك
فهم ما تقصده هي من كلماتها تلك فهتف :
عملت كده من خوفي عليكي انتي ضايعه يا نيره بتعملي كل ده علشان تغظيني ومش بتحبي حازم اصلا
لتقول هي باصرار :
لا بحبه وانت مش في دماغي اصلا
ضحك وهو يقول :
ماشي هصدقك بتحبيه وواقعه فيه كمان بس مش هتجوزيه ولا هتجوزي فادي تمام كده لما تكبري كده ويبقي عندك 30 سنه ولا حاجه وتعرفي تاخدي قراررتك بنفسك يبقي اتجوزي
_ 30 سنه ده انت في المهلبيه خالص
قالتها وهي ترحل من امامه ولكن اوقفها صوته وهو يقول :
بطلتي تحبيني يا نيره خلاص يعني ؟!! كلام اكيد!! 
 
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية '' كيف اغفر'' اضغط علي اسم الرواية

 

 

reaction:

تعليقات