القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم ريمو

 رواية نور الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم ريمو

رواية نور الصعيد الفصل التاسع 9 بقلم ريمو

البارت التاسع 
نور الصعيد 
بقلمي: رقيه طارق الزيني
________________________________________________
تؤلمها كل مره وتسامحك مره بعد مره لكن حين يصحو كيدها ستعيد لك الضربه الف مره فلا تتحدي صبر الانثي هيا قادره علي أن تنزعك من قلبها وتحتمل فقدك بنفس الصبر فكن وفيا لها ................
________________________________________________
في مكان نذهب إليه لاول مره في فيلا جميله وغرفه مميزه 
ينام بها مازن الاحمدي ليوقظه صوت طرقات علي الباب يليه ظهور امرأه جميله للغايه رغم كبر سنها الاانها جميله كما هيا

لتهتف تلك السيده وهيا تحاول أن توقظ ابنها الوحيد فهوا فلذه كبدها جميله والده مازن بحنان:مازن مازن ياحبيبي أصحي يلا علشان اتأخرت علي الشركه 

يتململ. هذا الوسيم في فراشه الواسع وهو يجاهد فتح عيناه الخضراء والتي تبدو مرهقه بشده 
مازن بنعاس وتعب وهوا يقبل رأس والدته:صباح الخير يا ماما 

جميله بحب:صباح النور والعسل على عيونك يلا خدلك شاور وانزل عشان عايزاك ضروري 

مازن وهوا يفرك في عينيه:حاضر ياامي انزلي وانا جاي وراكي 
ثم يظهر مازن لأخذ شاور ويخرج ويرتدي ثيابه ثم ينزل الي والدته 

اتجه مازن الي والدته الجالسه في الحديقه شارده وجلس بجوارها 

لتنظر جميله الي أعين مازن وهيا تربت على كتفه:اسمها ايه 

لينظر مازن إليها بتعجب:هيا مين ياماما 

جميله:اللي سارقه النوم من عينك 

مازن بشرود وابتسامه بلهاء:اسمها زهره وهي زهره فعلا 

لتضحك جميله:هيا الصناره غمزت ولا ايه 

مازن بضحك:يوه دا من زمان ابنك ياجميله وبلا فخر وقع علي بوزه من اول نظرة
بقلمي رقيه طارق الزيني

جميله:طب احكيلي ياعنيا

                       🎞️🎥 Flash back 🎥🎞️

كان يسير في الحديقه بعد انتهاء ليله الحنه ف غدا زفاف صديقه وابن خالته ليسمع صوندت غناء جميل جداا ليتبع ذلك الغناء بتلقائيه حتي يصل في النهايه الي فتاه تجلس وتعطيه ظهرها وتجلس بجانب العديد من الأزهار وكانت ترتدي فستان رقيق بعد الركبه زهري اللون وبدون حمالات 
وشعرها الذهبي الحريري مفرود علي كتفيها بنعوميه واعلي شعرها طوق مزين بالورود البيضاء فكانت مثل الملاك وتغني اغنيه(قابلتك امتي)وهيا تغني بصوت ملائكي وهوا يستمع لها لتجد شخص يجلس بجانبها 

زهره وهيا تنتفض واقفه:انتا بتعمل ايه هنا ياض ومين سمحلك انك تقعد جنبي يلا 

ومازن في عالم اخر فقد شده لون عينيها الرماديه وشكلها اللطيف والطفولي وصوتها العذب 

مازن:وانتي مالك انا قاعد في ماك الحكومه 

زهره بسخرية:دي مش مام الحكومه دي ملك جدو الشافعي ياقلب امك

مازن بمغازله:اسمك ايه يا قمر انا ابقي مازن ابن خاله يزن 
بقلمي رقيه طارق الزيني
زهره بتعجب من مازن:وه انتا عتعاكسني اياك ولا اي 

مازن:الله مهو طلع في الصعيد مواهب حلوه اهو 

زهره بغرور وثقه وهي تتحدث باللهجه المصريه وترفع حاجبها وعلي ثغرها ابتسامه ساخره:لا طبعا مفيش الكلام دا احنا حاليا في القرن الواحد والعشرين مش في العصر الحجري يعني دلوقتي الست زي الراجل بتتعلم وبتشتغل وبتساعد جوزها هي دي الحياه ان الاتنين يساعدوا بعض هيا دي الحياه وكل واحد يساعد التاني علي قد ميقدر الحب والمودة والاحترام واحنا هنا نسبه كبيره اتخلصت من الجهل والتخلف يعني مش بيجوزوا البت وهيا صغيره والبنات هنا متعلمه ومفيش عندنا هنا في الصعيد حد جاهل بعيد عن دا كله الموهبه مش محدده في مكان واحد كل انسان لي موهبه حتي لو مش متعلم 

لينظر لها نظرات اعجاب كلامها الراقي في الحديث وتعبيرها اثناء التحدث ببرأتها في زمن كل ما فيه مصتنع 

مازن بنظره تحمل الدهشه والإعجاب معا:انتي بتتكلمي مصري كويس اوي كدا ازاي

زهره بفخر:انا بتكلم اربع لغات لاني اتعاملت مع ناس كتير اوي في الجامعه من جميع الجنسيات 

مازن بدهشه:انتي دخلتي جامعة 
زهره:اه طبعا 
مازن ماشي ياستي صحاب
زهره:صحاب 
Back 🎥🎞️🎬
ليحكي مازن عن مدي حبه لزهره لوالدته 

جميله بتقول:هوا مش انتا بتقول انها صاحبه نور ماتكلمها خليها تكلم والد زهره تحدد معاه معاد واخطبهالك

مازن بفرحه:راسك ابوسها والنبي انا هقوم اكلمها 

مازن بفرحه:الو يانور سلام عليك

نور:وعليكم السلام ازيك يامازن 

مازن بمرح:انا لحد كدا كويس بس بقولك انا طالب منك خدمه 

نور:احكي ياعم انا سمعاك ولو اقدر انفز من عيوني الاتنين 

مازن:اسمعي ياستي ...................

كانت تتحدث مع مازن وقالت له انها ستنهي الموضوع وفعلا قامت بالاتصال على الحاج ابو زهره وأخبرته بموضوع واخبرته بأنه مثل أخيها وأخلاقه جيده حتي وافق ابوا العروسه أن يأتوا غدا للتعارف وقراءه الفاتحه أن اتفقوا وفي النهاية أغلقت الاتصال وهيا تتصل بمازن لتخبره بما حدث 

ليغلق مازن معها بعد أن شكرها ليهمس بصوت صغير وضحكه جميله ستكونين لي يازهرتي ستكونين زهره المازن



يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية نور الصعيد "اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات