القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فراق ولكن الفصل السادس 6 بقلم منة غريب

 رواية فراق ولكن الفصل السادس 6 بقلم منة غريب

رواية فراق ولكن الفصل السادس 6 بقلم منة غريب

بعد قليل نزلت فريده وهي ترتدي ملابس محتشمه 
ابتسم أسر بأنتصار وقال :كده أحله 
اسيل بغضب :بس اسكت انت 
يلا هنتاخر 
اخذها أسر الي السياره 
ومن خلفه محمد وفريد والداده 
وانطلقت السيارات 
الي البحر 
في سياره أسر 
كانت اسيل فرحه بشده 
اسيل :*ممكن اشغل اغاني 
أسر :بس اغاني عدله بلاش القرف اللي بيتسمع دا 
اسيل بمكر :حاضر 
ثم شغلت اغنيه مهرجانات 
ورقصت مع النغمات 
مما جعل اسر يضحك بشده 
علي مظهرها الطفولي 
اسيل :غني معايا يلا 
اسر. ,لا والله مش بسمع القرف دا 
انا بقول حاجه رومانسيه كده 
اي حاجه 
اسيل:بس مفيش أحله من اليسا 
شغلت اسيل اغنيه رومانسيه 
وكانت تنظر الي اسر بحب 
أسر كان يعلم أنه تنظر إليه 
لكنه تجاهلها 
أسر ل نفسه :انا غبي يا ريتني ما قولت شغلي 
اسيل ل نفسها :معندوش احساس خالص 
بعد مرور عده ساعات 
وصل الجميع الي الفيلا المخصصة لهم 
اسيل بفرحه .. هشوف البحر واخيراااا 
جريت اسيل الي الداخل 
ومن خلفها الجميع 
اسيل :الفيلا دي وحشتني اوي 
والبحر كمان 
انا هغير هدومي والبس المايوه واجي 
أسر :انتي مش بتحرمي ليه 
قولت لبس قصير لا 
اسيل :هلبس شال عليه متبقاش رخم بقا 
أسر :,؛ليه شيفاني عيل توتو
علشان اخلي الناس كلها تتفرج عليكي 
مفيش لبس زفت مايوه 
نظرت فريد الي جدها وأبيها وقالت ،ما حد فيكم يتكلم 
فريد:هو عنده حق يا بنتي مينفعش 
اسيل :,هو دا اللي ربنا قدرك عليه 
طب انا هلبس اللي انا عاوزه 
وجريت اسيل 
اسر بغضب:ومفيش خروج من هنا 
الداده :اهدي يابني مش كده 
أسر :محدش يقولي اهدا دي خالص 
محمد :سيبه محدش ليه دعوه بيه خليه براحته 
جلس أسر وقال بصوت عالي :انا قاعد اهو فرجيني هتنزلي البحر ازي 
اسيل وهي تضحك بشده علي غيرته 
وبتقول :الله عليا أنا بخطط تحفه 
هههههه 
والله ل البس المايوه وهنشوف 
(يا بنتي عيب لا اله الا الله عناديه اوي اسيل دي 😂😂)
ارتدت اسيل المايوه وارتدت من فوقه شال صغير 
ونزلت 
واول ما شافها أسر تحول وقال :يا ليله اهلك سوده 
ايه دا دا يتلبس وانتي لامؤخذه في الحمام 
(الردح ابتدأ 😂،)
أسيل ببراءه :فيها ايه يا أسر الناس كلها بتلبسه عادي يعني 
كان الجميع يضحك عليهم 
وعلي غيره أسر الواضحه 
ما عادا الجد 
الذي يخطط كيف يفصل بينهم 
اسر :مفيش بحر يا أسيل 
اسيل :لا في يا اسر 
انت بتتحكم فيا ليه 
أسر بجنون :علشان انتي حبي 
ثم رجع ل وعيه وقال :علشان انتي اختي وبخاف عليكي 
كادت اسيل تبكي 
ثم قالت :علي العموم انا مش هنزل البحر اصلا 
ومشيت اسيل من أمام الجميع 
نظر أسر إليها ثم قال بحسره :يا رب ساعدني 
جاء الليل سريعا 
وهذا اليوم يحمل معه الكثير.
كان الجميع يجلس علي الطاوله 
ودار هذا الحوار 
محمد :بعد الرحله دي هتسافر دبي 
نظر له أسر وقال :اشمعنا دبي 
اسيل:صح يا جدو اشمعنا دبي 
ثم سمعوا خطوات كعب 
وفتاه تقول 'علشان يطلب ايدي من بابي 
ما هذا هذا الصوت اعرفه جيدا 
هذا ما قالته اسيل الي نفسها لكنها لم تصدق أذنيها 
نظر أسر ببلاها الي جده 
لقاه ينظر له بأنتصار 
لينا :هاي يا جماعه وحشتوني جدا 
كان الجميع في حاله من الصمت الرهيب 
ما عادا محمد 
محمد بخبث :حمد لله على سلامتك يا لينا يا بنتي 
لينا :الله يسلمك يا انكل 
ايه أسر مش هترحب بيا 
اسيل بغضب. انتي ايه اللي جابك هنا 
لينا :ما تقول لها يا بيبي ايه اللي جابني هنا 
نظر لها أسر بغضب وقال :مقولتيش انك جايه ليه 
لينا بنظره خبث :قولت اعملك موفجاه يا حبيبي 
واهو قولت اسافر انا وانت ل بابي علشان الخطوبه 
كانت اسيل تستمع الي الحديث 
وهي لا تفهم شيئ 
ما معني خطوبه 
هي مشوشه لا تفهم 
اسيل بصوت متقطع :,خطوبه مين 
مين هيخطب 
محمد رد بسرعه وقال. أسر هيخطب لينا عقبالك 
نظرت له اسيل وقالت ":انتم بتهزروا صح 
أسر :,اسيل هقولك 
اسيل 'قولي الكلام دا صح 
أسر ببرود عكس ما فى داخله:ايوه صح هخطب لينا 
ضحكت هذه المدعوه لينا 
ضحكه رنانه وقولت :مش هتقولي مبروك 
نظرت اسيل الي الجميع وقالت :انا لازم انام تصبحوا علي خير 
ومشيت اسيل من أمام الجنيه قبل. انا تبكي أمامهم 
ونظر اسر الي محمد 
بشر وقال 


يتبع الفصل السابع اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية"رواية فراق ولكن "اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات